Enochische magie als een vorm van trance prophecy

Enochische magie gebruiken om te orakelen is niet zo moeilijk, zeker niet als je al bedreven bent in trance en trance prophecy. Uiteindelijk gaat het om het oproepen van spirits – in dit geval engelen – in trance en iedereen die al eens “de maan heeft neergehaald” of aan een Seidr ritueel heeft meegedaan, weet  hoe dat moet.

Het verschil met trance prophecy is dat de visioenen die je krijgt door het reizen doorheen de Aethyrs persoonlijk zijn. Ze bieden je interessante informatie over je eigen ontwikkeling op het pad van de heks, priesteres of magier. Dikwijls zit er een hele hoop symboliek in en kan je er dingen die te gebeuren staan op je spirituele pad mee voorspellen of bevestigd zien. De visioenen die je krijgt zijn revelaties, in de traditionele zin van het woord. Net als de Bijbelse revelaties moeten de beelden die je ziet beschouwd worden als metaforen die voor jou persoonlijk bedoeld zijn. Het betekent niet dat je niet in een groep kan werken met dit systeem: ieder heeft misschien een persoonlijk visioen, maar soms zijn er parallellen tussen de symbolen of de ervaringen van verschillende mensen in hun visioenen.

Het kan zijn dat je apocalyptische beelden te zien krijgt, maar dit zijn geen voorspellingen van externe dingen die staan te gebeuren maar persoonlijke mystieke visioenen. Het betekent niet dat de wereld morgen gaat vergaan. Als je nog geen ervaring hebt met orakelen, dan kan dit best verrassend of zelfs beangstigend zijn. Denk er aan dat de visioenen enkel informatief bedoeld zijn. Ze laten je toe om te kijken en te leren, om vragen te stellen en dankbaar te zijn voor de informatie die met je wordt gedeeld.  De Enochische engelen kunnen bruusk zijn, maar ze zijn niet kwaadaardig. Wees respectvol en eerlijk. Dit is geen wereld die je naar je  hand kan zetten...

Het is interessant om het resultaat van je reizen doorheen de Aethyrs te vergelijken en te bestuderen over een langere periode. De symbolen die je aangereikt krijgt en de dingen die je ziet, komen dikwijls terug en kunnen veranderen.

De structuur van hoe zo’n orakelritueel er uit ziet is eigenlijk heel simpel, maar je kan er zelf dingen aan toevoegen of dingen versimpelen. Volg je intuitie en luister naar de raad die je misschien krijgt van de Enochische engelen die  je aanroept.

Net als bij trance prophecy is werken met Enochische engelen heel vermoeiend voor de persoon die de trance doet. Hou de sessies dus kort, maximum 30 minuten, om te vermijden dat je uitgeput raakt.

Het is de bedoeling dat je door het aanroepen in een zware trance geraakt. Om te vermijden dat je die onderbreekt – om bijvoorbeeld op te schrijven wat je ziet of hoort – en dat je dingen vergeet, wordt aangeraden om de sessies op  te nemen en luidop te zeggen wat je ziet of hoort, om pas nota’s te nemen achteraf, als je de opname beluistert. Als je in een groep werkt, dan kan het aanroepen zelf door iemand anders gebeuren dan de persoon die in trance gaat.

Als je met Enochische magie gaat werken, start dan met het doorlopen van alle Aethyrs beginnende bij TEX en zo naar omhoog. Blijf bij dezelfde Aethyr tot er iets interessants gebeurt, en ga daarna pas verder met een volgende Aethyr. Doe niet meer dan één sessie per week, en één Aethyr per sessie. Het hoeft niet persé elke week te zijn, het mag ook elke maand. Ga af op je intuitie.

Stap 1: Maak een heilige ruimte
We gaan orakelen. Zorg dus dat je niet gestoord kan worden en dat je comfortabel zit. Het helpt om te orakelen in een donkere ruimte. Gebruik wierook en kaarslicht om in de stemming te komen.

Maak een neutraal altaartje of gebruik de ‘fomele’ Tafel van Aarde. Je kan eventueel materiaal gebruiken dat verwijst naar de judeo-christelijke achtergrond van de Enochische magie (engelen, niet waar) maar gebruik geen symbolen van andere goden of tradities.

Verder doe je hetzelfde als bij andere rituelen. Gebruik de technieken die je anders ook zou gebruiken om een cirkel te trekken.

Stap 2: Zuivering
Neem een ritueel bad, doe propere kleren aan of een gewaad, zegen jezelf en je heilige ruimte met wijwater, ... Je kan uiteraard ook andere manieren gebruiken om de ruimte en jezelf te zuiveren.

Stap 3: Maak connectie met het goddelijke
Gebruik gebed en meditatie om de stress van alledag van je af te zetten en te focussen op de aanwezigheid van goddelijke energie. Een simpele methode kan bijvoorbeeld zijn om drie keer het Onze Vader op te zeggen, of dat tenminste 5 tot 10 minuten te doen om in een bepaalde sfeer te geraken.

Gebruik liever geen “gebeden” of mantras uit andere tradities. Enochische magie gaat voort op het Judeo-Christelijke godsbeeld en dus houden we ons hier aan als we met deze vorm van magie gaan werken.

Stap 4: Het aanroepen
Je kan alle 18 aanroepingen of "sleutels" doen om in een diepere trance te raken, maar als je enkel de 19de aanroeping doet en enkel de Sleutel van de 30 Aethyrs gebruikt, dan werkt het ook. De eerste twee aanroepingen openen de poorten naar het element Ether, de volgende zestien naar de vier elementen.

Lees de aanroeping(en) in het Enochisch, als een soort van mantra. Terwijl je de aanroeping(en) leest, geraak je vanzelf in trance.

De meeste magiers spreken het uit op zijn Hebreeuws: de meeste  letters klinken zoals het Nederlands, behalve de U die klinkt als een lange OE. Klinkers worden lang uitgesproken, dus A klinkt als AA, E als EE, I als IE, O als OO. De medeklinkers worden ook op zijn Hebreeuws genoemd: Y wordt bijvoorbeeld gezegd als Yod. Als je niet goed weet hoe dat klinkt, zoek dan een voorbeeld op Youtube . Uit de praktijk blijkt dat je een Nederlandse uitspraak ook werkt, dus geen paniek als je dat Hebreeuws maar niks vindt.




  1. De Eerste Sleutel: Ol sonf vorsg, goho Iad balt, lansh calz vonpho: sobra z-ol ror i ta Nazpad Graa ta Malprg Ds holq Qaa nothoa zimz Od commah ta nobloh zien: Soba thil gnonp prge aldi Od vrbs oboleh grsam Casarm ohorela caba pir Od zonrensg cab erm Iadnah Pilah farzm zurza adna Ds gono Iadpil Ds hom Od toh Soba Ipam lu Ipamis Ds loholo vep zomd Poamal Od bogpa aai ta piap piamo-i od vaoan ZACARe c-a od ZAMRAM Odo cicle Qaa Zorge, Lap zirdo Noco MAD Hoath Iaida.
  2. De Tweede Sleutel: Adgt v-pa-ah zongom fa-a-ip Sald vi-i-v L sobam I-al-prg I-za-zaz pi-adph cas-arma abramg ta talho paracleda Q-ta lors-l-q turbs ooge Baltch Giui chis lusd orri Od mi-calp chis bia ozongon Lap noan trof cors tage o-q manin Ia-i-don Torzu gohel ZACAR ca c-no-qod, ZAMRAN micalzo Od ozazm vrelp Lap zir Ioiad.
  3. De Derde Sleutel: Micma goho Piad zir com-selh a zien biab Os Lon-doh Norz Chis othil Gigipah vnd-l chis ta-puim Q mos-pleh teloch Qui-i-n toltorg chis i chis ge m ozien dst brgda od torzul i li F ol balzarg, od aala Thiln Os ne ta ab dluga vomsarg lonsa cap-mi-ali vors cla homil cocasb fafen izizop od mi i noag de gnetaab vaun na-na-e-el panpir Malpirgi caosg Pild noan vnalah balt od vooan do o-i-ap MAD Goholor gohus amiran Micma Iehusoz ca-ca-com od do-o-a-in noar mi-ca-olz a-ai-om Casarmg gohia ZACAR vniglag od Im-ua-mar pugo plapli ananael Q a an.
  4. De Vierde Sleutel: Othil lasdi babge od dorpha Gohol G chis ge auauago cormp pd dsonf vi v-di-v Casarmi oali Map m Sobam ag  cormpo c-rp-l Casarmg cro od zi chis od vgeg dst ca pi mali chis ca pi ma on Ionshin chis ta lo Cla Torgu Nor quasahi od F caosaga Bagle zi re nai ad Dsi od Apila Do o a ip Q-a-al ZACAR od ZAMRAN Obelisong rest-el aaf Nor-mo-lap.
  5. De Vijfde Sleutel: Sa pah zimii du-i-v od noas ta-qu-a-nis adroch dorphal Ca osg od faonts peripsol tablior Casarm amipzi na zarth af od dlugar zizop z-lida caosagi tol torg od z-chis e si asch L ta vi u od iaod thild ds peral hubar Pe o al soba cormfa chis ta la vis od Q-co-casb Ca nils od Darbs Q a as Feth-ar-zi od bliora ia-ial ed nas cicles Bagle Ge iad i L.
  6. De Zesde Sleutel: Gah s di u chis em micalzo pil zin sobam El harg mir babalon od obloc samvelg dlugar malprg arcaosgi od Acam canal so bol zar f-bliard caosgi od chis a ne tab od miam ta vi v od d Darsar sol peth bi en B ri ta od zacam g mi calzo sob ha hath trian Lu ia he odecrin MAD Q a a on.
  7. De Zevende Sleutel: R a as isalman para di zod oe cri ni aao ial purgah qui in enay butmon od in oas ni para dial casarmg vgear chirlan od zonac Lu cif tian cors to vaul zirn tol ha mi Soba Londoh od miam chis tad o des vmadea od pibliar Othil rit od miam C no quol Rit ZACAR, ZAMRAN oecrimi Q a dah od o mi ca olz aaiom Bagle pap nor id lugam lonshi od vmplif vgegi Bigliad.
  8. De Achtste Sleutel: Bazmelo i ta pi ripson oln Na za vabh ox casarmg vran Chis vgeg dsa bramig bal to ha goho i ad solamian trian ta lol cis A ba i uo nin od a zi agi er rior Ir gil chis da ds pa a ox bufd Caosgo ds chis odi puran teloah cacrg isalman loncho od Vouina carbaf Niiso Bagle auauaga gohon Niiso bagle momao siaion od mabza Iad o i as mo mar poilp Niis ZAMRAN ci a o fi caosgo od bliors od corsi ta a bra mig.
  9. De Negende Sleutel: Mica oli bransg prgel napta ialpor ds brin efafafe P vonpho o l a ni od obza Sobca v pa ah chis tatan od tra nan balye a lar lusda so boln od chis hol q C no quo di cial v nal aldon mom caosgo ta las ollor gnay limlal Amma chiis Sobca madrid z chis ooanoan chiis auiny dril pi caosgin od od butmoni parm zum vi C nila Daziz e thamz a-childao od mirc ozol chis pi di a i Collal Vl ci nin a sobam v cim Bagle Iab baltoh chirlan par Niiso od ip ofafafe Bagle acosasb icorsca unig blior.
  10. De Tiende Sleutel: Coraxo chis cormp od blans Liucal aziazor paeb soba lilonon chis virq op eophan od salbrox cynixir faboan U nal chis Coust ds saox co casg ol oanio yor eors vohim gizyax od math cocasg plo si molui ds pa ge ip larag om droln matorb cocasb emna L patralx yolci math nomig momons olora gnay angelard Ohio ohio ohio ohio ohio ohio noib ohio caosgon Bagle madrid i zirop chiso drilpa Niiso crip ip nidali.
  11. De Elfde Sleutel: Ox i ay al holdo od zirom O Coraxo ds zddar ra asy od vab zir comliax od ba hal Niiso salman teloch Casar man holq od ti ta z-chis soba cormf i ga Niisa Bagle abramg noncp ZACARe ca od ZAMRAN odo cicle qaa Zorge lap zirdo noco Mad Hoath Iaida.
  12. De Twaalfde Sleutel: Nonci dsonf Babage od chis ob hubaio tibibp allar atraah od ef drix fafen Mian ar E nay ovof soba do o a in aai i VONPH ZACAR gohus od ZAMRAM odo cicle Qaa Zorge, lap zirdo noco MAD Hoath Iaida.
  13. De Dertiende Sleutel: Napeai Babgen ds brin vx ooaona lring vonph doalim eolis ollog orsba ds chis affa Micma isro MAD od Lonshitox ds ivmd aai GROSB ZACAR od ZAMRAN, odo cicle Qaa, zorge, lap zirdo noco MAD Hoath Iaida.
  14. De Veertiende Sleutel: Noromi bagie pasbs oiad ds trint mirc ol thil dods tolham caosgo Ho min ds brin oroch Quar Micma bial oiad a is ro tox dsi vm aai Baltim ZACAR od ZAMRAN odo cicle Qaa, zorge, lap zirdo noco MAD, hoath Iaida.
  15. De Vijftiende Sleutel: Ils tabaan li al prt casarman Vpahi chis darg dso ado caosgi orscor ds omax nonasci Baeouib od emetgis iaiadix ZACAR od ZAMRAN, odo cicle Qaa, zorge, lap zirdo noco MAD, hoath Iaida.
  16. De Zestiende Sleutel: Ils viuialprt salman blat ds acro odzi busd od bliorax balit dsin-si caosg lusdan Emod dsom od tliob drilpa geh uls MAD zilodarp ZACAR od ZAMRAN odo cicle Qaa, zorge, lap zirdo noco MAD, hoath Iaida.
  17. De Zeventiende Sleutel: Ils do alprt soba vpa ah chis manba zixlay dodshi od brint Taxs hubaro tas tax ylsi, so bai ad I von po vnph Aldon dax il od toatar ZACAR od ZAMRAN odo cicle Qaa zorge lap zirdo Noco MAD hoath Iaida.
  18. De Achtiende Sleutel: Ils Micail-z olprit ial prg Bliors ds odo Cusdir oiad o uo ars caosgo Ca sar mg La iad eran brints cafafam ds iumd a q lo a do hi MOZ od ma of fas Bolp comobliort pambt ZACAR od ZAMRAN odo cicle Qaa zorge lap zirdo Noco MAD, hoath Iaida.
  19. De Negentiende Sleutel of de Sleutel van de 30 Aethyrs: Madriax ds praf (Naam van de Aethyr, bijvoorbeeld TEX) chis Micaolz saanir caosgo od fisis bal zizras Iaida nonca gohulim Micma adoian MAD I a od Bliorb sa ba ooaona chis Luciftias peripsol ds abraassa noncf netaa ib caosgi od tilb adphaht dam ploz tooat noncf gmi calzoma L rasd tofglo marb yarry I DOI GO od tor zulp ia o daf gohol caosga ta ba ord saanir od christeos yr poil ti ob l Bus dir tilb noaln pa id orsba od dodrmni zylna El zap tilb parm gi pe rip sax od ta qurlst bo o a pi S L nib m ov cho symp od Christeos Ag tol torn mirc q ti ob l Lel Tom paombd dilzmo aspian Od christeos Ag L tor torn parach a symp Cord ziz dod pal od fifalz L s mnad od fargt bams omaoas Conisbra od auauox tonug Ors cat bl noasmi tab ges Leuith mong vnchi omp tilb ors Bagle Mo o o ah ol cord ziz L ca pi ma o ix o maxip od ca co casb gsaa Baglen pi i tianta a ba ba lond od faorgt teloc vo v im Ma dri iax tirzu o adriax oro cha aboapri Tabaori priaz ar ta bas  A dr pan cor sta dobix Yol cam pri a zi ar coazior  Od quasb q ting Ripir pa a oxt sa ga cor vm l od prd zar ca crg A oi ve a e cormpt TORZV ZACAR od ZAMRAN aspt sibsi but mona ds surzas tia baltan ODO cicle Qaa Od Ozama plapli Iad na mad.

Stap 5: Het aanroepen van de Gouverneurs
Chant of vibreer de namen van de Gouverneurs van de Aethyr waar je naartoe reist. Herhaal dit verschillende malen, heel traag. Als je tijdens je trance afgeleid raakt, chant of vibreer dan opnieuw de namen van de Gouverneurs om terug in het visioen te geraken.

De namen van de Aethyrs en hun Gouverneurs:

  1. LIL: OCCODON, PASCOMB, VALGARS
  2. ARN: DOAGNIS, PACASNA, DIALIVA
  3. ZOM: SAMAPHA, VIROOLI, ANDISPI
  4. PAZ: THOTANF, AXZIARG, POTHNIR
  5. LAT: LAZDIXI, NOCAMAL, TIARPAX
  6. MAZ: SAXTOMP, VAVAAMP, ZIRZIRD
  7. DEO: OBMACAS, GENADOL, ASPIAON
  8. ZID: AMFRES, TODNAON, PRISTAC
  9. ZIP: ODDIORG, CRALPIR, DOANZIN
  10. ZAX: LEXARPH, COMANAN, TABITOM
  11. ICH: MOLPAND, VANARDA, PONODOL
  12. LOE: TAPAMAL, GEDOONS, AMBRIAL
  13. ZIM: GECAOND, LAPARIN, DOCEPAX
  14. VTA: TEDOOND, VIVIPOS, OOANAMB
  15. OXO: TAHANDO, NOCIABI, TASTOXO
  16. LEA: COCARPT, LANACON, SOCHIAL
  17. TAN: SIGMORF, AYDROPT, TOCARZI
  18. ZEN: NABAOMI, ZAFASAI, YALPAMB
  19. POP: TORZOXI, ABAIOND, OMAGRAP
  20. CHR: ZILDRON, PARZIBA, TOTOCAN
  21. ASP: CHIRSPA, TOANTOM, VIXPALG
  22. LIN: OZIDAIA, PARAOAN, CALZIRG
  23. TOR: RONOAMB, ONIZIMP, ZAXANIN
  24. NIA: ORCAMIR, CHIALPS, SOAGEEL
  25. VTI: MIRZIND, OBUAORS, RANGLAM
  26. DES: POPHAND, NIGRANA, BAZCHIM
  27. ZAA: SAZIAMI, MATHVLA, ORPAMB
  28. BAG: LABNIXP, FOCISNI, OXLOPAR
  29. RII: VASTRIM, ODRAXTI, GOMZIAM
  30. TEX: TAONGLA, GEMNIMB, ADVORPT, DOZINAL

Stap 4: De reis (en de profetie)
Zit gewoon stil en sluit je ogen. Wees passief, probeer niets te sturen. Laat de beelden gewoon komen. Als er niks gebeurt, lees dan de namen van de Gouverneurs een tweede keer. Als je niks ziet, gebruik dan visualisatie om verder naar beneden te gaan en je trance te verdiepen. Je kan je gebruikelijke pad naar beneden volgen of een witte roos visualiseren. De witte roos staat symbool voor de allehoogste staat van gratie en voor puurheid (en voor het goddelijke vrouwelijke :-)).

Je zal zien dat er langzamerhand beelden naar boven komen. Het kan helpen om luidop te zeggen wat je ziet of ervaart. Het maakt niet uit hoe vreemd of gek het is. Het visioenkan beginnen met een verwarrende en snelle reeks van wereldse beelden voordat hij op kruissnelheid komt en meer verhalend wordt.  Probeer niet te controleren wat je ziet, wees gewoon ontvankelijk voor wat je als les aangereikt krijgt, gelijk hoe je die krijgt. Als je spirits tegenkomt, wees dan beleefd en vraag hun naam en hun doel. Sommige auteurs raden af om te interageren met spirits in de Aethyrs omdat dat gevaarlijk zou zijn, anderen vinden dat juist een gebrek aan respect. Je voelt zelf of het OK is of niet. Communiceer met de spirits die je tegenkomt als het juist aanvoelt. Als je terecht komt in een situatie waarbij je niet weet wat je moet doen, vraag dan gewoon wat je hier moet doen of leren. De antwoorden kunnen komen in de vorm van cijfers, symbolen, impulsen of veranderingen in de omgeving, niet noodzakelijkerwijs in gesproken woorden.

Als een bepaalde spirit herhaaldelijk opduikt, dan kan je die spirit achteraf opzoeken, buiten je visioen, in een meditatie zoals we gebruikelijk doen. Je kan dan dieper ingaan op bepaalde dingen.

Stap 7: Afsluiten
Op een bepaald punt zal je gewoon weten dat je visioen “klaar”  is. Soms zie je zelfs klaar en duidelijk een deur of een poort sluiten, duidelijker kan het haast niet zijn. Als je toch niet zeker bent, vraag dan luidop of dit alles was en voel of zie het antwoord. Bedank de engelen voor het visioen dat je hebt gekregen. Kom traag terug naar het hier en nu. Als je werkt met een persoonlijke beschermengel of gids, dan kan het goed zijn om hem te vragen je te helpen bij het afsluiten van de trance. Als je terug bent, open dan de cirkel zoals je gebruikelijk zou doen.

Stap 8: Je visioen interpreteren
De beelden die je doorkrijgt kunnen variëren van simpele symbolische beelde tot zeer ingrijpende mystieke ervaringen. Elk visioen dat je hebt is volledig van jezelf. Sommige mensen zien geometrische patronen, anderen dan weer science fiction-achtige scènes en weer anderen zien religieuze beelden. Misschien zie je wel gewoon heel wereldse dingen de zich afspelen in je eigen stad. De beelden die je ziet komen uit je eigen onderbewustzijn. De thema’s komen echter wel overeen met de plek die je voor jezelf al hebt gemaakt op je spirituele pad: beelden rond initiatie, dood en (weder)geboorte, het aangeboden krijgen van symbolen van kennis (zoals juwelen, boeken, bekers, fruit – appels, jawel ) door wezens die je tegenkomt, zijn allemaal te linken aan de stadia waar de magier doorheen moet op zijn spirituele pad. Sta gewoon open voor alles wat je te zien krijgt.

Om de beelden achteraf te interpreteren kan je je verdiepen in de symboliek van wat je hebt gezien, door bijvoorbeeld een boek over dromen ter hand te  nemen of je  te verdiepen in numerologie. Sommige mensen gebruiken andere vormen van divinatie, zoals tarotkaaren, om extra duidelijkheid te krijgen.

Het kan ook helpen om de visioenen van verschillende sessies of verschillende Aethyrs na elkaar te bekijken om het verband te zien, een patroon van verandering. Ook hoe je je voelde kan belangrijk zijn: was je teleurgesteld, opgewonden, bang? Wilde je dat je iets anders had gezien? Voelde je je gezegend of verward door de ervaring?

Het kan zijn dat je, nadat je met succes getranced hebt en een visioen van TEX hebt gehad, wil verdergaan naar de volgende Aethyrs en enkel de diepe trance krijgt als je de volgende Aethyr bezoekt, zonder specifieke beelden of slechts heel beperkte beelden. Dan is dat gewoon zo. Het wil niet zeggen dat je de Aethyr speciaal opniew moet bezoeken. Zelfs als er maar één beeldje was, dan is dat belangrijk! Als je evenwel niet in die zware trance bent geraakt, dan zou je de Aethyr wel opnieuw moeten bezoeken bij een volgende gelegenheid. Vraag raad aan je gids of beschermengel, gebruik de ene of de andere vorm van divinatie of lees je notities over voorgaande reizen om uit te zoeken waarom de trance niet is gelukt. Het kan zijn dat je gewoon nog niet spritueel klaar bent om de volgende stap te zetten. Ga niet naar een volgende Aethyr totdat je een diepe trance en/of een visioen van de vorige Aethyr hebt gekregen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam