De derde Clanmoeder - Zij die de Waarheid Weegt (Clanmoeders Workshop 3)

Weighs The Truth
(Barbara Wright)
De beschermster der zachtmoedigen weegt de waarheid die iedereen kan zien.
De Goddelijke Wet die balans zoekt
bevrijdt de geest.

En hier, tussen aardse chaos
en beproevingen, staat zij,
gereed om rechtvaardig te oordelen.
Medelevend spreekt ze recht over mij.

Zij antwoordt, wanneer misleiding
ons het destructieve gelaat
van menselijke hebzucht en haat
laat zien dat ieder geloof en ras schaadt.

Hoedster van de wetten 
van het Grote Mysterie,
uw leiding zoeken wij,
mogen we één worden
met de waarheid die we horen van u.




Zij die de Waarheid weegt is de Houdster van Gelijkheid en de Beschermster van Gerechtigheid. De Rechtvaardige Rechter van de Goddelijke Wet en de Vernietiger van Misleiding. De Moeder van de Waarheid en de Beschermster van de Zwakkeren. De Moeder van Zelfbeschikking en Verantwoordelijkheid.

Zij leeert ons:

  • Hoe we bekwaam kunnen reageren en hoe we uit vrije wil zelf kunnen beslissen.
  • Hoe we het positieve kunnen voeden, niet het negatieve, door de Goddelijke Wet te gebruiken.
  • Hoe we Gelijkheid rechtvaardig kunnen gebruiken door verantwoordelijk te zijn voor onze daden en woorden.
  • Hoe we onze persoonlijke integriteit, ethiek en waarden in kunnen zetten om helende oplossingen te vinden.
  • Hoe we de waarheid kunnen accepteren.

De derde Clanmoeder is de rechtvaardige, zij die opkomt voor de zwakkeren. Ze spreekt recht. Ze oordeelt niet maar ze brengt je de lessen die je een andere weg kunnen doen kiezen. De “straf” die je krijgt is een helende les die niet persé gemakkelijk is maar wel helend voor je. Ze leert je inzien wat de oorzaak is van bepaald gedrag, welke pijn ligt aan de grondslag van dat gedrag, hoe heel je die pijn zodat dat gedrag stopt?

Zij die de Waarheid Weegt staat voor bepaalde waarheden:


  1. We moeten accepteren dat onze gedragingen zijn gebaseerd op onze bewuste of onbewuste keuzes. Je doet nooit zomaar iets. Alles wat je doet is een keuze, bewust of onbewust, zodat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden. Wil je iets recht zetten, dan moet je bewust kiezen voor een ander gedrag. Verandering ligt in jezelf, niet in de wereld rondom je. Als er ingesleten patronen in ons gedrag zitten, moeten we uitdrukkelijk kiezen voor een andere weg. Dat is niet gemakkelijk! Je moet gewoontes en gedragspatronen doorbreken. Gedrag is een keuze en je kan ervoor kiezen om dat te veranderen.
  2. Gelijkheid geldt voor alle levensvormen. Onderscheid is een  illusie. Dat uiten we door op te kijken naar iemand of neer te kijken op iemand. Noch het ene noch het andere mogen we doen. We zijn gelijkwaardig. Als je accepteert dat iemand impact op je heeft vanuit bijvoorbeeld hierarchie, dan accepteer je deze wijsheid jammer genoeg niet.
  3. We moeten accepteren wat ons zelf vreugde schenkt en handelen vanuit onze eigen waarheid. Probeer niet persé te voldoen aan de verwachtingen van andere mensen, doe gewoon wat jou zelf vreugde schenkt. Niemand kan je vertellen hoe je moet leven. Leef hoe je werkelijk bent. Wees jezelf, wees wie je diep vanbinnen bent, niet wie je bent geworen door je opvoeding en je omgeving. Doe wat je ziel voedt, wat je doet groeien, wat je hart doet zingen.
  4. Als we onszelf in alle eerlijkheid wegen en onze zwakheden en krachten kennen, dan kunnen we de illusie doorbreken. Steek geen energie in je zwaktes, want dan voed je je schaduwkant. Voed je sterke kanten! (cfr. Kerntalenten/Danielle Krekels en de filosofie van Steiner en Freinet)

Als we reizen naar de derde Clanmoeder, dan nodigen we haar uit in ons hart. We vragen haar om onze kanalen te openen om ons de kracht te geven om te accepteren wat we zien. We vragen om drie dingen te zien:

  1. Toon mij waar ik zwak in ben
  2. Toon mij waar ik sterk in ben, dingen waar ik energie in moet steken
  3. Toon mij, aan de hand van de krachten die ik nu heb, welke keuzes ik nu daarmee kan maken. Welke keuzemogelijkheden heb ik nu

Reis naar de derde Clanmoeder
Martine vraagt ons om de kracht van de windrichtingen uit te nodigen en hun kracht op te nemen in ons hart:

  • Ik sta met mijn gezicht naar het Noorden. Ik zie een winters ijslandschap en daarin staa een man in een dikke warme bontjas. Uit het ijs groeien groene strengen met blaadjes die zich liefkozend rond mijn benen slingeren. Dat voelt helemaal niet beangstigend of verstikkend.
  • Rechts van me, in het Oosten, zie ik een man met een kroon en een zwaard. Zijn blonde haren wapperen in de wind.
  • Achter me, in het Zuiden, zie ik zowel de Vuurprins als de Vuurjongen. Amai, dan moet het wel belangrijk zijn vandaag! Boven mijn hoofd zie ik vlammetjes. Ik moet meteen denken aan de uitdrukking “spreken in tongen”, maar dat lijkt mij eerde iets voor het Oosten, omdat dat voor mij een toegang naar kennis wil zeggen.
  • Wat ik in het Westen zie, kan ik mij met de beste wil van de wereld niet herinneren! De reis is er een vol met zwarte gaten, dus ik weet dat ze heel diep ging en dat er iets aan de hand was. Alleen al het feit dat de vuurprins én de vuurjongen er zijn, had me eigenlijk al op mijn quivive moeten brengen ...

In mijn hoofd is alles al leeg. Boven mijn hoofd hangt een zon tegen het plafond. Het is een grote zon. In mijn lijf zit een kleine zon. Beide zijn met elkaar verbonden.

Als we een wervelwind oproepen om alles helemaal te zuiveren, raast die om mij heen. Ik sta in het midden, mijn haren wapperen alle kanten om. Het maakt een hels kabaal. De vier wachters van de windrichtingen staan rond mij. We zijn verbonden als in een jaarwiel, ik in het midden met vier spaken naar de vier zijden. Ik zie mezelf als die fameuze tekening van Leonardo Da Vinci! Ik tol op mijn hoofd, als in een doorschijnende bal, en rol helemaal weg. Ik word ijl in mijn hoofd.


We moeten naar ons hart reizen. Normaal gezien gaat dat via een trap achter een deur in mijn hoofd, maar deze keer blijf ik om en om tollen in mijn bol. De bal valt van een enorme waterval en zweeft dan naar omhoog als een luchtbel. Ik heb geen idee welke weg dit is!

Dan zit ik in kleermakerszit op de grond. Het is donker. Ik ben in mijn hart maar ik kan de ruimte niet zien. De grijze kat die ik van de tweede Clamoeder kreeg spring spinnend in mijn armen. Ze blijft spinnen en me kopjes geven tot ik haar achter haar oren streel. Op mijn schouder zit de eekhoorn die druk in in mijn oor kwettert. Martine’s stem zegt dat we de spirits mogen uitnodigen die we mee willen nemen – de vorige twee clanmoeders bijvoorbeeld, de grootmoeders, dieren, enz. ... – maar behalve de eekhoorn en de kat zie ik niemand.

Uit het donker zie ik een lichtvlek dichterbij komen. Het is een vrouw in een wit kleed dat er Grieks uitziet. Ze is niet oud en niet jong. Ze heeft zwart haar en ze draagt een blinddoek. Dit is de derde Clanmoeder.

Martine’s stem zegt dat we haar moeten vragen om ons te openen. De Clanmoeder “kijkt” me recht  aan, voor zover dat gaat natuurlijk met haar blinddoek. Dan doet ze iets wat ik totaal niet zie aankomen: ze omarmt me. Ik voel hoe een enorme liefde me helemaal omringt. Ik voel hoe ik moeite heb om mijn emoties te bedwingen. In mijn keel zit een brok die ik nauwelijks weggeslikt krijg.

“Toon mijn zwakke kanten,” hoor ik Martine zeggen. Ik zie mijn zus B. die met iets bezig is. Met elke drumslag van Martine zoomt het beeld iets verder uit en zie ik meer en meer mensen die bezig zijn met hun gewone bezigheden. Ik zie Fjierra en Eirinn (al zit die laatste mee in onze cirkel, dus ik weet dat het niet “live” is). Ik kan hen zien, maar zij mij niet. Het is alsof ik naar een reuze Barco wand zit te kijken, vol kleine televisieschermpjes met telkens een ander filmpje van een andere persoon. Ik begrijp wat de Clanmoeder me laat zien: ik spiegel me aan al deze mensen en da is nergens voor nodig. Het maakt mij onzeker en remt mij af.

“Toon mijn sterke kanten,” zegt Martine. Ik sta in het midden van een groen bos. De stammen van de bomen staan heel dicht bij elkaar. Ik moet moeite doen om me een weg door het bos te banen.
Dan ben ik op een open plek. Ik zie een glazen huis, heel modern, in een groene tuin. In het huis zie ik mensen. Ik kan niet goed zien of hier een familie woont of dat het om een kantoor gaat (want het huis is echt heel modern). Rechts zie ik een man die naar binnen aan het kijken is. Hij staat buiten en tuurt aandachtig naar binnen, zijn hoofd plakt bijna aan het venster. Hij heeft mij niet gezien of heeft alleszins geen aandacht voor mij. Hij heeft een boekhoudersbrilletje en iets te lang haar. Hij draagt een oerdegelijk grijs pak en een keppeltje. Is hij Joods? Terwijl ik naar hem kijk, zie ik hem ouder en ouder worden. Hij blijft van buitenaf toekijken. De mensen binnen letten niet op hem of hebben hem niet gezien.
Dan is het huis weg en zie ik een hele serie vlaggen die fier wapperen in de wind. Het lijkt wel de Verenigde Naties ofzo. De vlaggen staan op een structuur of een gebouw maar ik kan niet precies zien wat het is. Het is donker. Binnen in het gebouw is het licht, als een voetbalstadion.

“Vraag aan de Clanmoeder wat je hiermee kan doen,” zegt Martine. Ik heb een sleutel in mijn hand. Voor me zie ik een sleutelgat. Ik veronderstel dat het de bedoeling is dat ik de deur open om te ontdekken wat er achter zit. Ik heb alles in handen om een nieuwe deur open te doen. Ik moet alleen zelf de sleutel in het sleutelgat steken en omdraaien. Ik moet zelf de deur openen en de stap zetten om door die deur te stappen.

Dan ben ik terug bij de kat en de eekhoorn. De vrouw loop weg. Ik zie alleen nog haar rug als een witte vlek vervagen. Martine’s stem zegt dat we afscheid moeten nemen van de Clanmoeder, eventueel een geschenkje geven en/of krijgen, maar ze is al weg. Voor me dwarrelt een veer naar beneden. Veren zijn gelinkt aan het element lucht en kennis. Is dat wat ik hier achter moet zoeken? Is dit überhaupt wel het geschenk waarvan sprake?

Ik wil wel maar het wordt heel moeilijk om in de reis te blijven. Het lijkt wel of mijn lichaam overal tegelijk jeukt (en blijkbaar hebben de andere meisjes dat gevoel ook, bizar).

Grootmoederskaartje
“Het juiste pad is vol gratie, alles op de juiste tijd. In de natuur bestaat geen haast. Het leven groeit zoals de seizoenen komen en gaan. Eenieder naar zijn leest, mensen aanzetten tot haast dat is verkeerd. Er kan geen letsel ontstaan als men met de stroom va het leven meegaat.”
De Grootmoeders

Ik kan alleen maar denken: alles komt altijd in orde. :-)

---

Zij die de waarheid weegt : Clanmoeder van de derde maancyclus

De beschermster der zachtmoedigen weegt de waarheid die iedereen kan zien. De Goddelijke Wet die balans zoekt bevrijdt de geest.

En hier, tussen aardse chaos en beproevingen, staat zij, gereed om rechtvaardig te oordelen. Medelevend spreekt zij recht over mij.
Zij antwoordt, wanneer misleiding ons het destructieve gelaat van menselijke hebzucht en haat laat zien dat ieder geloof en ras schaadt.
Hoedster van de wetten van het Grote Mysterie, uw leiding zoeken wij, mogen we één worden met de waarheid die we horen van U

Inleiding: wie is deze luisterende vrouw

Zij is de rechtvaardige handhaafster van de Rechten van de Mens, Hoedster van Gelijkheid, Bewaakster van Rechtvaardigheid.
Zij oordeelt niet over ons door ons te straffen maar door ons de principes van de Goddelijk Wet aan te leren.
Zo leert zij ons de volgende waarheden te accepteren:
Welke waarheid treft jou nu:

  • We moeten accepteren dat onze daden  gebaseerd zijn op onze beslissingen. Door het stellen van onze daden besluiten we ook onbewust de lessen te leren  die daarbij horen. Door het vinden en accepteren van de waarheid van onze daden moeten we beslissen wat we willen leren om van het dwaalspoor weer op de goede weg te komen.
  • We dienen de illusie van onderscheid op basis van hiërarchie, rijkdom, macht en populariteit te elimineren. Gelijkheid geldt voor alle levensvormen.
  • Een vastberaden mens accepteert de waarheid van wat hem/haar persoonlijk vreugde schenkt. Hierdoor hoeven we niet in de war te geraken door wat anderen van ons willen maar kunnen we recht doen aan onze diepste verlangens. Zo kunnen we geluk vinden in de richting die ons zelfgevoel en welbevinden aangeven.
  • Als we onszelf in alle eerlijkheid wegen en we aanvaarden wat we aantreffen, kan de waarheid van onze kracht en onze zwakheid de illusie vernietigen die onze potentie in de weg staat.

Ps: Het is niet nodig je te richten op je zwakke punten zodat je je schaduwkanten niet voedt. Kijk wat goed is en sterk in jou.

Meditatie naar de clanmoeder

Je reist naar de clanmoeder en vraagt haar :

  • Jou het ware gezicht van jou zwakheid  te tonen. Daarna accepteer en troost je jouw zwakheid.
  • Jou het ware gezicht van jou sterkte te tonen en daarna verbind je jezelf met deze kracht.
  • Bij jou het kanaal te openen zodat we de waarheid kunnen accepteren.
  • Tenslotte vraag je deze clanmoeder een persoonlijke boodschap en een symbool

Cirkel lied

May the circle  be open but unbroken
May the love of the Godess be forever in your heart.
Merry meat en merry part en merry meat again

Ancient mother

Oh la mama wa ha su cola
Oh la mama wa ha su wham
Oh la mama ko whey hahahaha
Oh la mama ta te kaye

Ancient mother I hear you calling
Ancient mother I hear your voice
Ancient mother I hear you laughing
Ancient mother I taste your tears

Medicijnwiel: leven, eenheid en gelijkheid voor eeuwig

Leven is het Oosten van het wiel.
Het leven in het oosten leert ons dat iedere Zon een nieuw begin aankondigt, dat het leven overvloedig is en van ons vraagt dat we al onze mogelijkheden inzetten om eraan deel te nemen.

Vereniging is in het Zuiden.
Hier ontstaan vertrouwen, nederigheid en onschuld. Daar bezien we de wereld door de ogen van een kind. In het Zuiden leert vereniging ons dat niemand wint tenzij iedereen wint.

Gelijkheid is in het Westen van het wiel.
Hier worden al onze dromen geboren en liggen alle beloften van de toekomst. Gelijkheid leert ons dat onze dromen alleen maar werkelijkheid worden als we alles wat leeft in gelijke mate eren.

Eeuwigheid huist in het Noorden.
Ze leert ons dat alle cycli van verandering en alle lessen over waarheid eeuwig duren. Iedere les die ons innerlijk doet groeien, brengt ons dichter bij de heelheid en leert ons dat onze geesten voor eeuwig deel zijn van het grote Mysterie


(Uit: SAMS, Jamie. De dertien Oorspronkelijke Clanmoeders : Spirituele levenslessen voor het ontdekken en ontwikkelen van je vrouwelijke talenten en kwaliteiten. Altamira-Becht, Haarlem, 288 pp)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam