Samhain

Sinds we beslist hebben om weer eens wat meer voor het grote publiek te doen, organiseren we twee van onze jaarfeesten openbaar. Dat zijn de twee “grote” jaarfeesten van Beltane en Samhain.  Vorig jaar had ik het Samhain ritueel in elkaar gestoken, maar daar had ik dit jaar geen tijd voor. Elenor en Hamamelis namen de honneurs waar.

We kwamen samen in het cultureel centrum op Linkeroever. Iedereen was gekleed in wit of paars. Ik was nog moeten gaan graven in mijn kleerkast om nog een witte broek te vinden :-) Omdat we zouden gaan werken met spirits droeg ik ook mijn spiritkoord rond mijn middel geknoopt.

Het altaar zag er schitterend uit, zowel letterlijk als figuurlijk! Overal kaarsen en lichtjes in verschillende vormen en groottes, rond een prachtig wit en paars bloemstuk.


Centraal stond de paarse vaas met runes die we op PaGE2012 van Frigga Asraaf hadden gekregen. Ze had die op het altaar gezet voor de voorouders. Vanavond staken we er allemaal kaartjes in met de namen van onze voorouders. Zij waren uiteindelijk ook de eregenodigden van vanavond. Ik stak de namen van mijn overleden grootouders erin. Als offer legde ik één van de meringues die ik had gebakken voor Halloween erbij. Ik had gelezen dat de geesten wel houden van zoet, dus dat kwam helemaal goed. :-)

Tijdens het ritueel mochten we maar één voorouders expliciet vernoemen. Dat werd mijn grootmoeder.

Tijdens de meditatie had ik weer moeite om bij de les te blijven. Het is de laatste tijd alsof ik ofwel helemaal wegzak – waarna ik me niets meer kan herinneren – ofwel overspoeld word met collateral beelden die ik niet kan plaatsen.

Ik zag grijze kinderkopjes. De wereld leek helemaal grijs, als een afgebleekte versie van onze gewone wereld. Ik zag een soort van krab of kreeft langs me heen schuifelen op veel te veel poten. Het beest was gigantisch, de maat van een kleine grasmaaier. Het rare was dat de tekening op zijn schild dezelfde tekening had als de kinderkopjes. Meer nog, het was alsof het beest de kinderkopjes wàs, maar toch niet. Hij ging als het ware op in de stenen van de straat. Wat een geweldige camouflage! Kwaad wou hij mij niet. Hij schuifelde zo snel als zijn vele poten hem konden dragen van me weg. Het geluid van zijn schuifelende poten op de straat deed de haren in mijn nek rechtstaan.

Toen zag ik hem. De figuur in de grijze mantel. Zijn gezicht kon ik niet zien. Het leek wel een zwarte wazige vlek. Ik moest denken aan die Halloweenmaskers die ze verkopen met zo’n zwart gaas op de plek van je gezicht. Dat was het precies. En toen zag ik ook waar ik was. Ik stond op een brug. De kinderkopjes op de straat waren de stenen van een brede brug. De grijze figuur stond voor een enorme poort met fijn houtsnijwerk. Zo hoog as ik kon kijken zag ik de poort. Ze stond open. Niet helemaal, maar de opening was groot genoeg om het kreeftbeest te laten passeren.

Ik was hier al eens een keer geweest, tijdens een visualisatie die geleid werd door Gavin Bone. Het was helemaal niet de bedoeling geweest om daar te komen toen, want we waren op weg naar de anderwereld om contact te maken met onze godin. Kon ik misschien geesten zien, vroeg Gavin? Euh, neen dus. Volgens Gavin moest daar nochthans aanleg voor hebben want wat ik had gezien was de poort naar de dodenwereld, en niet iedereen kan daar blijkbaar zomaar komen. En nu was ik hier opnieuw.

Toen zag ik mijn oma. Ik kreeg meteen een brok in mijn keel. Ze zei helemaal niets. We omhelzden elkaar alleen maar. Zo had ik wel eeuwig kunnen blijven staan, in haar armen. Ik voelde dat mijn opa er ook was. Hij had een glas in zijn hand en hief het met een scheve grijns omhoog, in een gebaar van “Schol!”. Het was het glaasje scotch dat de kinderen en ik thuis op het voorouderaltaar voor Samhain hadden gezet. Ons geschenk werd duidelijk geapprecieerd :-)

Nadat we het ritueel hadden afgesloten, genoten we nog na van de cake&wine. Ik had samen met de kinderen speciaal Pan de Muerto gebakken voor Halloween en ik had één van die broden meegebracht. Er was niet zo heel veel volk maar wel weer een hoop nieuwe gezichten.

Eén van de meisjes – ze bleek ooit nog samen met Hamamelis aan de lessenreeks van Arcadia te zijn begonnen - had een pak orakelkaarten met dieren meegebracht. Die had ze gekocht tijdens een reis naar Engeland, in Glastonbury. De kaarten spraken niet meer tegen haar, zei ze, en dus had ze ze meegebracht voor iemand van ons. Ik wist meteen dat ze voor Juniper waren :-)


OPEN SAMHAIN VIERING
31 OKTOBER 2014

Aan alle aanwezigen wordt gevraagd om zo veel mogelijk witte en/of paarse kledij te dragen.

Ze brengen een offer mee voor de voorouders en een of meerdere briefjes waarop ze de namen van de voorouders die ze willen eren, geschreven staan. Extra briefjes en pennen worden voorzien.


Nodig:


  • Locatie: CC Ter Schelde, Fromentinstraat 2, 2050 Antwerpen LO
  • Aanwezig: 
    • drank af te nemen van de locatie
    • tafels
    • stoelen
  • Meebrengen:
    • Sjamanendrum (iedereen die er een heeft)
    • Mooie ratel (iedereen die er een heeft)
    • Drum met ringetjes (Priscilla)
    • Indiaanse fluit (Hamamelis)
    • Rainstick (Hamamelis)
    • Witte tafellakens (Hamamelis – als je er thuis nog hebt, mag je die ook meebrengen)
    • Paarse doek voor altaar (Elenor)
    • Witte kaarsen (Hamamelis)
    • Glazen of witte potjes voor theelichtjes (iedereen die er heeft)
    • Witte en paarse bloemen (Elenor)
    • Witte vaas (Elenor)
    • Doos met gleuf voor vrije bijdrage (Elenor)
    • Vaas Frigga Asraaf (Elenor)
    • Papiertjes en pennen om namen voor voorouders op te noteren (Elenor)
    • Saliesmudge (Elenor)
  • Arcadianen:
    • Draag witte en/of paarse kledij
    • Breng drum/ratel zo veel mogelijk mee
    • Glazen yoghurtpotjes of dergelijke om theelichtjes in te zetten meebrengen
    • Kandelaars in zilverkleur of glas voor gewone tafelkaarsen graag meebrengen

Let op de temperatuur van de zaal!

Als mensen beginnen toekomen, worden ze in de eerste ruimte verwelkomd door Arcadianen. De meegebrachte spijzen voor na het ritueel worden op het buffet gezet. Drankjes zijn verkrijgbaar aan de bar.

Vooraf wordt in de achterste ruimte het altaar klaargezet. Grote tafel met witte doeken en de paarse doek erover. Bloemen in het midden, kaarsen errond. Deze kaarsen worden aangestoken voor het ritueel begint. Stoelen voor iedereen staan in een cirkel, zo ver mogelijk van het altaar. Extra instrumenten voor de elementen liggen klaar in de juiste richting op een stoel. Als dit allemaal klaar is, wordt iedereen naar het zijterras geleid.

Ritueel:

Zuivering:

Op het zijterras zuivert Hamamelis ieders aura een voor een met saliesmudge, te beginnen met Elenor. Arcadianen komen eerst, gaan rond het altaar in een cirkel staan, nemen hun instrument en beginnen te spelen in een rustig ritme, om sereniteit te creëren. Andere bezoekers worden daarna gezuiverd en door Hamamelis in een cirkel geleid rond de cirkel Arcadianen.

Betreden van de cirkel:

Bij het betreden van de cirkel worden eerst de briefjes met namen van voorouders in de vaas en de offers voor de voorouders op het altaar gelegd. Dan wordt de plaats in de cirkel ingenomen. Arcadianen vormen een binnencirkel, onmiddellijk rond het altaar (Elenor in het Noorden, Hamamelis in het Oosten, Priscilla in het Zuiden, plaats laten in het Westen – de andere aanwezige Arcadianen daartussen met een drum of ratel). Andere bezoekers vormen een buitencirkel daarrond. Als Hamamelis haar plaats in de binnencirkel inneemt, weten we dat de zuivering klaar is. Ook Hamamelis neemt haar drum en begint mee te spelen.

Cirkel trekken:

Om de energie voor de cirkel op te wekken, laten we de drums en ratels aanzwellen. Ook het ritme gaat iets omhoog. Als er voldoende energie opgebouwd is door de drums en ratels, stappen de Arcadianen achteruit om de energie van de cirkel naar buiten te brengen. Er wordt verder gespeeld tot het eindsignaal (af te spreken).

Zeven richtingen:

Elenor:
Zo hebben wij onze cirkel vandaag getrokken. Welkom allemaal, op de Open Samhain viering van Arcadia Coven. Omdat de sluiers tussen de werelden vandaag dun zijn, kunnen we in open dialoog gaan met onze voorouders.

Eerst gaan we de Heilige Ruimte die we gecreëerd hebben met de drums, versterken door het aanroepen van de zeven richtingen. Stel u open hiervoor, laat beelden toestromen en verwelkom de zeven richtingen samen met ons. In deze intentie leggen we ook onze dankbaarheid voor hun aanwezigheid.

Daarna zullen we onze voorouders verwelkomen. Ieder van ons zal 1 van zijn of haar voorouders verwelkomen, als symbool voor de verwelkoming van al onze voorouders. Aansluitend gaan we in meditatie contact maken met onze voorouders. In deze meditatie kan u uw vragen stellen. De meditatie zal ik woordelijk begeleiden.

Sluit je ogen en laat beelden, geluiden en gevoelens die opkomen met elkaar vermengen. Verwelkom de zeven richtingen in en rondom jezelf.

Elenor neemt haar drum en drumt voor de spirits van het Noorden en Aarde.
Hamamelis neemt haar fluit en fluit voor de spirits van het Oosten en Lucht.
Priscilla neemt haar drum en bootst hier vuur mee na voor de spirits van het Zuiden en Vuur.
Hamamelis neemt haar rainstick en laat het regenen voor de spirits van het Westen en Water.
Alle Arcadianen fluiten tussen hun tanden door (eerie geluid) voor de spirits van de Bovenwereld.
Alle Arcadianen stampvoeten traag (1/sec) op de grond voor de spirits van de onderwereld.
Alle Arcadianen slaan met hun vlakke hand op hun borstkas voor de spirits binnenin onszelf.
(bij de drie laatste mogen de mensen meedoen – er wordt geen uitnodiging hiertoe gegeven, noch een afwijzing – we laten komen wat er komt).

Verwelkomen voorouders:

Elenor:
Ik verwelkom mijn voorouder, Josepha Aerts.

Persoon links van Elenor:
Ik verwelkom mijn voorouder,…

Zo verder tot iedereen in de cirkel een voorouder verwelkomd heeft.

Elenor:
Voor de meditatie mag u gaan zitten, maak het u maar gemakkelijk.

Elenor begint zachtjes te drummen en begeleidt de meditatie:

Adem diep in door je neus, en uit door je mond. Voel hoe de adem je longen vult. Bij elke inademing neem je levenskracht op, en bij elke uitademing laat je alles wat je niet meer nodig hebt, wegstromen.

Breng je aandacht naar je voeten. Voel hoe ze stevig op de grond staan. Stel je voor dat er van hieruit twee wortels groeien, diep Moeder Aarde in. De wortels groeien dieper en dieper, tot ze zich in het midden van de Aarde vasthechten. Vanuit deze twee wortels groeien zijtakken, zo breed als je het je maar kan voorstellen, zodat je stevig verankerd bent met Moeder Aarde.

Door de wortels laat je aarde-energie omhoog stromen in je lichaam. Neem je tijd, zodat heel je lichaam zich kan vullen met de energie van Moeder Aarde.

Breng dan de aandacht naar je kruin, bovenaan je hoofd. Stel je voor dat de energie van de kosmos door je kruin naar binnen stroomt. Heel je lichaam vult zich met energie van de kosmos.

De energieën van de aarde, de kosmos en je eigen energie vermengen zich. Neem ook hiervoor je tijd, tot je merkt dat je de beelden van de zeven richtingen weer rondom je hebt. Neem de beelden van alle richtingen in je op.

Verwelkom voor je opnieuw de voorouder die je benoemd hebt, maar ook eventuele andere voorouders waarmee je in contact wenst te komen. Begroet de voorouders, ook al is het beeld soms onduidelijk. Maak kennis met de voorouders die naar jou zijn toegekomen om je vragen te beantwoorden. Eer hen door in gedachten je offer aan hen op te dragen.

Stel dan in gedachten je vraag aan de voorouders en luister goed naar hun antwoord…. Neem je tijd, stel bijkomende vragen als dat nodig is….

Nu zie je dat er, naast de voorouders die je specifiek hebt gevraagd, nog meer voorouders in de cirkel bevinden. Ze bewegen zich tussen ons in, ze geven ons kracht, ze zegenen ons. Maak contact met het voorouderveld. Je zal oude voorouders zien, zij die voor ons zijn gekomen. Vraag hun zegen of hun advies. Zij zullen je zegenen omdat je nu in de wereld bent. Jij maakt waar wat zij ooit droomden. … Neem alles goed in je op en neem je tijd…

Tussen de voorouders zie je ook nieuwe zielen, van zij die nog gaan komen. Maak nu specifiek contact met de nieuwe zielen. Wat hebben zij nodig voor de toekomst? Stellen ze vragen? Geven ze je een opdracht?

Als je klaar bent, bedank je alle voorouders die je te woord hebben gestaan of die je beelden hebben gegeven. Bedank hen voor hun bijdrage, ook als je die momenteel nog niet begrijpt.

Als er een aantal Arcadianen uit meditatie gekomen zijn, beginnen we langzaam te zingen. We laten komen wat komt, tot het gezang uitgedeind is en iedereen uit de meditatie gekomen is.

Afsluiting:

We gaan allemaal terug in de cirkel staan, Arcadianen met hun instrumenten. We drummen en ratelen als bedanking aan de voorouders en alle spirits die aanwezig waren. 
Tijdens het spelen gaan de Arcadianen terug naar het midden, de drums worden afgebouwd, tot enkel de vier richting-instrumenten nog overblijven. Eerst valt de rainstick weg, dan de vuurdrum, dan de fluit en als laatste de aarde drum.

Elenor:
Ik dank jullie allen, de spirits, de voorouders en de zeven richtingen voor jullie aanwezigheid. Hierbij is het ritueel klaar. Ik hoop dat jullie er allemaal veel aan gehad hebben. We gaan zodadelijk terug naar hiernaast om iets te eten en na te praten. Eventueel kan je je ervaringen noteren om er later nog eens naar terug te kijken.

Cake & wine

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam