Chaosmagie : symbolen gebruiken voor magisch werk
In de jaren 70 werden sigils populair in esoterische middens nadat chaosmagier Austin Osman Spare (zie onder) ze in het begin van de 20ste eeuw beschreef in zijn boek “The Book of Pleasures”:
"Sigils are... a means of symbolising desire and giving it a form that prevents thought on that particular desire... and allows it free passage to the sub-consciousness."
Chaosmagiers geloven dat je je eigen wereld creëert door middel van je eigen gedachtekracht. Hoe jij zelf de wereld ziet is immers jouw perceptie van de wereld. Je overtuigingen scheppen je persoonlijke werkelijkheid. Je maakt dus als het ware je eigen wereld. Een voorbeeldje: als je echt gelooft dat je nooit een lief gaat vinden, dan ga je je waarschijnlijk ook zo gedragen dat je inderdaad niet van de straat geraakt ...
Dat betekent ook dat de kracht van verandering in jezelf ligt. Je hebt er geen magische spellboeken voor nodig, geen kaarsen, toverstafjes, speciale kleren, wierook, enz. ... Het enige dat je nodig hebt is een bepaalde mentale instelling (waar die andere dingen je misschien wel mee kunnen helpen). Volgens Aleister Crowley is magie "the science and art of creating change in conformity with will” of de wetenschap en de kunst om verandering te creëren in overeenstemming met je wil. Magie is dus niets anders dan zorgen voor verandering door de kracht van je gedachten.
Denk aan de laatste keer dat je echt iets wilde: een doel dat je wilde halen, verandering, iets waarvan je dacht dat het niet haalbaar was. Denk aan de geestesingesteldheid die je toen had, de vastberadenheid en de totale concentratie op dat ene doel. Elke cel van je lijf wilde vooruit om dat doel te bereiken. De wil om te slagen zat in elke vezel van je wezen. De werkelijkheid veranderen conform die wil is net wat magie is. Magie is iets dat gewoon hoort bij het mens zijn. Je gebruikt het zoals je je handen gebruikt, of gelijk welk ander deel van je lichaam.
Het enige dat je in de weg staat is je bewustzijn. Dat bewustzijn zorgt ervoor dat je je eigen gedachtekracht ondergraaft. Dat komt omdat het geleerd heeft om in bepaalde patronen te denken en wat niet binnen dat patroon past te verwerpen. En we hebben het over chaosmagie, niet waar?
Volgens de quantumfysica is alles mogelijk, al zijn bepaalde dingen veel waarschijnlijker dan andere. Denk bijvoorbeeld aan Schrödingers kat. Schrödingers kat is een gedachte-experiment uit de kwantummechanica. Het werd bedacht door de natuurkundige Erwin Schrödinger. Een kat wordt in een stalen box opgesloten, samen met een mechanisme dat door de kat niet kan worden beïnvloed en dat ervoor zorgt dat de kat misschien wel dood kan gaan maar misschien ook niet. In een buisje zit een minuscuul klein beetje van een radioactief element, zo weinig, dat gedurende een uur mogelijk een van de atomen van het element vervalt, maar even waarschijnlijk ook niet. Vervalt een atoom, dan detecteert een geigerteller dat en laat via een relais een hamertje vallen, dat een flesje met blauwzuur stuk slaat. Als je nu een uur wacht, dan zou je zeggen dat de kat nog leeft als dus ondertussen geen atoom vervallen is. Het eerste atoom dat vervalt zou de kat vergiftigd hebben. Maar als je kijkt naar het volledige systeem, dan zitten daarin de levende én de dode kat gelijktijdig gemengd! Pas als we gaan kijken wordt de situatie bepaald.
Nog een verdere doordenker: als het waar is dat iets niet noodzakelijk bestaat tot het geobserveerd wordt, dan is het zelfs niet zeker of de hamer ooit kan vallen – wellicht moet hij vallen, wellicht kan hij vallen, wellicht kan hij niet vallen. Totdat de doos open gemaakt wordt, is het dus niet zeker wat er gebeurd is. Alles is mogelijk. Zolang de doos dicht is, kan de kat tegelijkertijd zowel in leven als dood zijn. Zolang er geen observatie mogelijk is, is het niet anders te zeggen.
Mensen hebben geleerd te denken volgens waarschijnlijkheden. Ieder van ons is geboren in een magische wereld vol verwondering en magie. Naarmate we ouder worden, leren we die open blik op de wereld af. Daarvoor zorgt onze naaste omgeving maar ook de maatschappij en de cultuur waarin we leven. Voor veel niet-westerse culturen is het volkomen normaal om te communiceren met natuurspirits terwijl je in onze maatschappij waarschijnlijk naar de psychiater wordt doorverwezen als je vertelt dat je elfjes ziet. En dus leer je jezelf af om elfjes te zien ...
Voor kinderen is het absoluut geen probleem dat Superman kan vliegen. Volwassenen laten meteen hun ratio los op dat fenomeen: je wéét dat het volgens de klassieke natuurwetten niet mogelijk is om zomaar te vliegen, en dus kan je ook niet vliegen. Niet omdat dat inderdaad niet mogelijk zou zijn (al is het hoogst onwaarschijnlijk, het blijft het een reële mogelijkheid), maar omdat je jezelf tegenhoudt om het te doen. Je bewustzijn houdt die mogelijkheid zowiezo tegen, als je ze al als wens zou willen uitdrukken naar je onderbewustzijn.
Stel je voor dat je via magische weg probeert om een nieuw huis te krijgen. Voor je bewustzijn is het moeilijk om aan te nemen dat het uitvoeren van een simpel magisch ritueel voldoende zou zijn om dat te bewerkstelligen. Je gedachtekracht en je bewustzijn werken elkaar dus tegen zodat de magie wordt afgezwakt en er misschien zelfs helemaal niets gebeurt.
Het is dus belangrijk om je bewustzijn om de tuin te leiden. Daarvoor dienen symbolen. Ze zorgen ervoor dat je voorbij je bewustzijn geraakt, naar je onderbewustzijn. Je onderbewustzijn is altijd veel krachtiger dan je bewustzijn. Terwijl je bewustzijn enkel actief is als je het aanstuurt, is je onderbewustzijn altijd actief. Als je dus je onderbewustzijn kan aansporen om zich met iets bezig te houden, dan zal het dat ook doen zonder dat je daar bewust aan denkt. Pas dat principe toe op magisch werk en je zal zien dat het resultaat veel effectiever zal zijn. Dat is ook de reden waarom runenmagie altijd werkt.
De theorie is dus als volgt: omdat je bewustzijn niet kan of wil werken met magie, moeten we het doel van ons magisch werk op de ene of de andere manier bij je onderbewuszijn krijgen, zodat het de wereld rondom ons onbewust kan bewerken en we het resultaat verkrijgen dat we wensen.
Ons onderbewustzijn begrijpt beelden en symbolen beter, vandaar dat het interessant is om hier gebruik van te maken als we ermee willen gaan communiceren. En zo komen we vanzelf bij de sigils.
Sigils worden gebruikt in rituelen, als energiesignaturen, om wezens van andere werelden op te roepen of hun hulp te vragen, als beschermingsamuletten, als magiefocus, enz. ... Hun toepassing is eindeloos. In de volgende hoofdstukken gaan we hier dieper op in.
---
Chaosmagie is een relatief jonge vorm van magie, ontstaan in Engeland in de jaren 70 van de 20e eeuw. Beïnvloed door zowel Aleister Crowley als Austin Osman Spare is chaosmagie in de eerste plaats een praktische benadering van het beoefenen van magie. Het credo van de chaosmagie luidt dan ook "Als het werkt, gebruik het dan" (If it works, use it). Werken met sigils is een specifieke techniek uit de chaosmagie maar voor de rest gebruike chaosmagiers met alles wat voor hen werkt. Ze laten zich inspreren door wetenschapsfictie, wetenschappelijke theorieën, sjamanisme, Oostelijke filosofie, wereldgodsdiensten en individuele proefneming. Chaosmagie maakt gebruik van opwinding van de verschillende standen van het bewustzijn, "gnosis" genaamd, en werkt onder andere met meditatie, dans, het gebruik van kruiden, pijn of sex. Chaosmagiërs geloven dat zij de werkelijkheid kunnen “maken” door deze vorm van magie te gebruiken.
Austin Osman Spare (30 december 1886 – 15 mei 1956) was een Engelse kunstenaar en occultist. Hij werd beïnvloed doo het symbolism en de artistieke decadentie van de art nouveau. Zijn kunst was gekend voor de heldere en vloeiende lijnen en voor de monsterlijke en sexuele afbeeldingen. Als occultist ontwikkelde hij ongewone magische technieken waaronder automatisch schrift, automatisch tekenen en sigils, gebaseerd op zijn theorieën over de relatie tussen het bewuste en het onderbewuste zelf. Hij was een lid van de Ordo Templi Orientis en werkte ook samen met Aleister Crowley.
"Sigils are... a means of symbolising desire and giving it a form that prevents thought on that particular desire... and allows it free passage to the sub-consciousness."
"Ascension of the Ego from Ecstasy to Ecstasy" (Austin Osman Spare, The Book of Pleasures, 1913) |
Dat betekent ook dat de kracht van verandering in jezelf ligt. Je hebt er geen magische spellboeken voor nodig, geen kaarsen, toverstafjes, speciale kleren, wierook, enz. ... Het enige dat je nodig hebt is een bepaalde mentale instelling (waar die andere dingen je misschien wel mee kunnen helpen). Volgens Aleister Crowley is magie "the science and art of creating change in conformity with will” of de wetenschap en de kunst om verandering te creëren in overeenstemming met je wil. Magie is dus niets anders dan zorgen voor verandering door de kracht van je gedachten.
Denk aan de laatste keer dat je echt iets wilde: een doel dat je wilde halen, verandering, iets waarvan je dacht dat het niet haalbaar was. Denk aan de geestesingesteldheid die je toen had, de vastberadenheid en de totale concentratie op dat ene doel. Elke cel van je lijf wilde vooruit om dat doel te bereiken. De wil om te slagen zat in elke vezel van je wezen. De werkelijkheid veranderen conform die wil is net wat magie is. Magie is iets dat gewoon hoort bij het mens zijn. Je gebruikt het zoals je je handen gebruikt, of gelijk welk ander deel van je lichaam.
Het enige dat je in de weg staat is je bewustzijn. Dat bewustzijn zorgt ervoor dat je je eigen gedachtekracht ondergraaft. Dat komt omdat het geleerd heeft om in bepaalde patronen te denken en wat niet binnen dat patroon past te verwerpen. En we hebben het over chaosmagie, niet waar?
Volgens de quantumfysica is alles mogelijk, al zijn bepaalde dingen veel waarschijnlijker dan andere. Denk bijvoorbeeld aan Schrödingers kat. Schrödingers kat is een gedachte-experiment uit de kwantummechanica. Het werd bedacht door de natuurkundige Erwin Schrödinger. Een kat wordt in een stalen box opgesloten, samen met een mechanisme dat door de kat niet kan worden beïnvloed en dat ervoor zorgt dat de kat misschien wel dood kan gaan maar misschien ook niet. In een buisje zit een minuscuul klein beetje van een radioactief element, zo weinig, dat gedurende een uur mogelijk een van de atomen van het element vervalt, maar even waarschijnlijk ook niet. Vervalt een atoom, dan detecteert een geigerteller dat en laat via een relais een hamertje vallen, dat een flesje met blauwzuur stuk slaat. Als je nu een uur wacht, dan zou je zeggen dat de kat nog leeft als dus ondertussen geen atoom vervallen is. Het eerste atoom dat vervalt zou de kat vergiftigd hebben. Maar als je kijkt naar het volledige systeem, dan zitten daarin de levende én de dode kat gelijktijdig gemengd! Pas als we gaan kijken wordt de situatie bepaald.
Nog een verdere doordenker: als het waar is dat iets niet noodzakelijk bestaat tot het geobserveerd wordt, dan is het zelfs niet zeker of de hamer ooit kan vallen – wellicht moet hij vallen, wellicht kan hij vallen, wellicht kan hij niet vallen. Totdat de doos open gemaakt wordt, is het dus niet zeker wat er gebeurd is. Alles is mogelijk. Zolang de doos dicht is, kan de kat tegelijkertijd zowel in leven als dood zijn. Zolang er geen observatie mogelijk is, is het niet anders te zeggen.
Mensen hebben geleerd te denken volgens waarschijnlijkheden. Ieder van ons is geboren in een magische wereld vol verwondering en magie. Naarmate we ouder worden, leren we die open blik op de wereld af. Daarvoor zorgt onze naaste omgeving maar ook de maatschappij en de cultuur waarin we leven. Voor veel niet-westerse culturen is het volkomen normaal om te communiceren met natuurspirits terwijl je in onze maatschappij waarschijnlijk naar de psychiater wordt doorverwezen als je vertelt dat je elfjes ziet. En dus leer je jezelf af om elfjes te zien ...
Voor kinderen is het absoluut geen probleem dat Superman kan vliegen. Volwassenen laten meteen hun ratio los op dat fenomeen: je wéét dat het volgens de klassieke natuurwetten niet mogelijk is om zomaar te vliegen, en dus kan je ook niet vliegen. Niet omdat dat inderdaad niet mogelijk zou zijn (al is het hoogst onwaarschijnlijk, het blijft het een reële mogelijkheid), maar omdat je jezelf tegenhoudt om het te doen. Je bewustzijn houdt die mogelijkheid zowiezo tegen, als je ze al als wens zou willen uitdrukken naar je onderbewustzijn.
Stel je voor dat je via magische weg probeert om een nieuw huis te krijgen. Voor je bewustzijn is het moeilijk om aan te nemen dat het uitvoeren van een simpel magisch ritueel voldoende zou zijn om dat te bewerkstelligen. Je gedachtekracht en je bewustzijn werken elkaar dus tegen zodat de magie wordt afgezwakt en er misschien zelfs helemaal niets gebeurt.
Het is dus belangrijk om je bewustzijn om de tuin te leiden. Daarvoor dienen symbolen. Ze zorgen ervoor dat je voorbij je bewustzijn geraakt, naar je onderbewustzijn. Je onderbewustzijn is altijd veel krachtiger dan je bewustzijn. Terwijl je bewustzijn enkel actief is als je het aanstuurt, is je onderbewustzijn altijd actief. Als je dus je onderbewustzijn kan aansporen om zich met iets bezig te houden, dan zal het dat ook doen zonder dat je daar bewust aan denkt. Pas dat principe toe op magisch werk en je zal zien dat het resultaat veel effectiever zal zijn. Dat is ook de reden waarom runenmagie altijd werkt.
De theorie is dus als volgt: omdat je bewustzijn niet kan of wil werken met magie, moeten we het doel van ons magisch werk op de ene of de andere manier bij je onderbewuszijn krijgen, zodat het de wereld rondom ons onbewust kan bewerken en we het resultaat verkrijgen dat we wensen.
Ons onderbewustzijn begrijpt beelden en symbolen beter, vandaar dat het interessant is om hier gebruik van te maken als we ermee willen gaan communiceren. En zo komen we vanzelf bij de sigils.
Sigils worden gebruikt in rituelen, als energiesignaturen, om wezens van andere werelden op te roepen of hun hulp te vragen, als beschermingsamuletten, als magiefocus, enz. ... Hun toepassing is eindeloos. In de volgende hoofdstukken gaan we hier dieper op in.
---
Chaosmagie is een relatief jonge vorm van magie, ontstaan in Engeland in de jaren 70 van de 20e eeuw. Beïnvloed door zowel Aleister Crowley als Austin Osman Spare is chaosmagie in de eerste plaats een praktische benadering van het beoefenen van magie. Het credo van de chaosmagie luidt dan ook "Als het werkt, gebruik het dan" (If it works, use it). Werken met sigils is een specifieke techniek uit de chaosmagie maar voor de rest gebruike chaosmagiers met alles wat voor hen werkt. Ze laten zich inspreren door wetenschapsfictie, wetenschappelijke theorieën, sjamanisme, Oostelijke filosofie, wereldgodsdiensten en individuele proefneming. Chaosmagie maakt gebruik van opwinding van de verschillende standen van het bewustzijn, "gnosis" genaamd, en werkt onder andere met meditatie, dans, het gebruik van kruiden, pijn of sex. Chaosmagiërs geloven dat zij de werkelijkheid kunnen “maken” door deze vorm van magie te gebruiken.
Austin Osman Spare (30 december 1886 – 15 mei 1956) was een Engelse kunstenaar en occultist. Hij werd beïnvloed doo het symbolism en de artistieke decadentie van de art nouveau. Zijn kunst was gekend voor de heldere en vloeiende lijnen en voor de monsterlijke en sexuele afbeeldingen. Als occultist ontwikkelde hij ongewone magische technieken waaronder automatisch schrift, automatisch tekenen en sigils, gebaseerd op zijn theorieën over de relatie tussen het bewuste en het onderbewuste zelf. Hij was een lid van de Ordo Templi Orientis en werkte ook samen met Aleister Crowley.
Reacties