De vonk (Imbolc)
Vanavond vierden we met de Hagazussa coven vanavond Imbolc, en zoals wij met Hagazussa meestal doen zetten we onze jaarfeesten open voor iedereen van de andere Arcadia covens die zin had om mee te komen vieren. Ik vond het bijzonder fijn dat ook Anthea, van de Tempel van Aphrodite, er vanavond bij kon zijn, want het was al heel lang geleden dat ze nog eens aan één van onze jaarfeesten had kunnen meedoen.
We hadden eigenlij pas op het laatste ogenblik beslist om iedereen uit te nodigen. Ik had aan Elenor beloofd om nog vlug een ritueel in elkaar te steken, en dus zette ik mij deze namiddag aan het schrijven.
We moesten uiteraard iets doen met pannenkoeken, weer zo'n oude traditie zoals ik ze zo geweldig vind. Dit weekend gaan we op z'n minst nòg twee keer pannenkoeken eten, maar dat vond ik helemaal niet erg :-)
Uitleg over Imbolc
Imbolc is een van de vier belangrijke festivals van de voorchristelijke Keltische kalender die geassocieerd worden met de vruchtbaarheid van de aarde. Het was zo’n belangrijk feest in het leven van de agrarische mens van vroeger dat het werd overgenomen in de christelijke kalender en nu nog altijd op 1 februari wordt gevierd als Maria Lichtmis. Nog steeds een feest dat wordt gelinkt aan de groote moedergodin dus :-).
In Ierland wordt op 1 februari St. Brigid's Day gevierd en daarmee is meteen duidelijk dat het in Keltische tijden een feest was gewijd aan de Keltische Brigit, Bridget, Brigantia, Brigandhu ... of hoe je haar ook kent :-). De Kelten begonnen hun feesten overigens altijd al de vooravond. 31 januari is dus eigenlijk helemaal net te vroeg als je het historisch gaat bekijken :-)
De naam Imbolc is een keltische woord voor “lente” en betekent in het Iers letterlijk ‘in de buik’, wat natuurlijk verwijst naar het nieuwe leven dat in de lente overal gaat ontspruiten. We mogen niet vergeten dat de meeste van deze oeroude feesten dateren uit een tijd dat de mensen nog niet in steden woonden en voor hun overleven in zo’n agrarische maatschappij volledig afhankelijk waren van de natuur. En vanavond gaan we dat 'in de buik' ook letterlijk nemen voor ons magisch werk :-).
De Keltische aarde- en vruchtbaarheidsgodin bij uitstek is Brigid. Afhankelijk van met welke “versie “ van de godin je werkt – Bride, Bridget, Brigantia, Brigandhu, ... – zijn er echt wel verschillen maar de onderliggende soevereiniteit van het land en de waakzaamheid over alles wat het land voortbrengt, blijft bij alle vomen van de godin hetzelfde. Ik ga haar vanaf nu gewoon Brigandhu noemen :-). Zij is dus de godin van het vuur (en de smeedkunst), van heling en van vruchtbaarheid.
In tegenstelling tot de meeste godinnen is Brigandhu – de oerversie van de welbekende Bridget – een zonnegodin. Dat is wel vaker zo met de oeroude godinnen: veel van hen zijn uiteindelijk pas door contact met de Grieken en de Romeinen getransformeerd in maangodinnen. Het vuur van de zon is het vuur van Brigandhu. Vanavond vieren we Brigandhu en steken we zelf vuur aan om de toenemende kracht van de zon – broodnodig voor de planten die moeten ontkiemen – de komende maanden te symboliseren.
Vuur staat symbool voor transformatie, het bereiken van je volle potentieel. Daar gaan we vanavond rond werken, zowel voor onszelf als voor Arcadia. We staan stil bij de lente, een tijd van vernieuwing en transformatie, en wat voor effect dit heeft op ons als mensen, op ons als coven en op ons in alle aspecten van ons leven.
Nodig voor het ritueel:
Klaar zetten van het altaar en aansteken van de kwartierkaarsen
We zetten het altaartje in het midden van de ruimte. Alle priesteresen leggen hun athame aan de vier hoeken van het altaartje op de grond, zodat ze samen met het altaar en de cirkel die we gaan trekken een zogenaams “Bridget’s Cross” hebben gelegd. Op het einde van elk been van het kruis staat een kwartierkaars.
Het “Bridget’s Cross” wordt meestal gevlochten uit graanhalmen en zou bescherming bieden tegen priesteresen en duivels. Het zou ook beschermen tegen brand (Bridhet is niet voor niks de madam die over het vuur gaat, eh). Door de kerk wordt het gezien als een christelijk symbool maar er wordt gezegd dat heteen afgeleide zou zijn van een veel ouder zonnewiel, wat dan weer perfect aansluit bij de zonnegodin die Brigandhu is. En we herkennen er natuurlijk ook het jaarwiel in.
Op het altaar staat een vuurschaal waarin vuur word ontstoken. Er staat ook een kaars voor de god en de godin.
Zuivering en wijding
Alle priesteressen zetten zich rond het vuur. Elenor zuivert de cirkel en de aanwezigen met de smudge. Iedereen concentreert zich op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra.
Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo word ik nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen me en zuiver me.
Hemelvader, laat uw stralen me wijden en maak me klaar voor dit ritueel.
Open mijn geest voor uw dimensies.
Laat mijn lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat mijn hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd
Schenk mijn handen de gave van het magisch werk
Laat mijn voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
Maken van een heilige plek – trekken van de cirkel
Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming terwijl je deze tekst uitspreekt.
Allen:
Ik luister naar de stem van mijn hart en van mijn ziel
Laat liefde mij openen voor wat ik zoek en hoop te vinden.
Ik geef mij over aan de kracht die binnenin mij leeft en laat deze energie doorheen mijn hart stromen.
Ik voe hoe mijn unieke kracht als mens onder de mensen, vrouw onder vrouwen, priesteres onder priesteressen,
als zuster onder mijn zusters, mij en iedereen in deze cirkel nu verbindt
Bryd (neemt de hand van de priesteres links van haar, duimen naar links):
Van zuster tot zuster trek ik deze cirkel.
(vervolgens gaat de priesteres links verder enz. ...)
Bryd:
Van zuster tot zuster, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres trekken wij vandaag astraal onze cirkel, over de grenzen van ruimte en tijd en verbonden door onze innerlijke kracht,
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder, weerspiegeld in onszelf en in onze Godinnen.
Blessed Be.
Verwelkoming van de spirits
Nu ontsteken we de theelichtjes die de 4 kwartieren symboliseren en verwelkomen de wachters en de spirits van de elementen. We nodigen ook de spirits van het land en van onze voorouders uit.
Welkom, wachters en spirits van het element Lucht, de stuwende kracht van de winden, van de dageraad en van de Lente.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel een heldere geest.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Oosten, om de Cirkel te verlichten en de adem van het leven te geven.
(Steek het theelichtje aan)
Welkom, wachters en spirits van het element Vuur, de stuwende kracht van de Zon, van de middag en van de Zomer.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel bevlogenheid en passie.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Zuiden om de Cirkel te verlichten en te verwarmen.
(Steek het theelichtje aan)
Welkom, wachters en spirits van het element Water, de stuwende kracht van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel dat zuivere gevoelens ons bezielen.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Westen om de Cirkel te verlichten en te zuiveren.
(Steek het theelichtje aan)
Welkom, wachters en spirits van het element Aarde, de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel dat we hier krachtig en standvastig mogen staan.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Noorden om de Cirkel te verlichten en sterk te maken.
(Steek het theelichtje aan )
Welkom krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
Welkom krachten van de spirits van het land waarop de vanavond mogen vieren.
Welkom krachten van onze voorouders, van zij die ons voor zijn gegaan en van zij die nog na ons zullen komen.
Verwelkoming van de godin en de god
Bryd:
Welkom, Brigandhu,
Vrouwe van het Vuur,
Vul onze geest met licht en liefde en breng ons inspiratie en wijsheid;
Vul ons hart met warmte en passie en breng ons de kracht van uw vuur.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
(steek de godinnenkaars aan)
Welkom, Groene Man,
Gij met de vele namen en gezichten,
Breng ons de gave van vernieuwing en groei.
Breng ons de magie van het graan.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
(steek de godenkaars aan)
Elke priesteres nodig vervolgens haar eigen god of godin uit, voor zover zij of hij werkt met een specifieke godheid. Elke priesteres zet een kaarsje op het altaar. Uiteindelijk is dit een feest om de terugkeer van het licht te vieren :-). Een andere naam voor het feest is trouwens “Candlemass” omdat op Imbolc in vroeger tijden de kaarsen werden ingezegend die tijdens het jaar dat kwam zouden worden gebruikt.
Magisch werk – pannenkoeken
Er is bijna geen beter symbool voor Brigandhu dan brood. Brood draagt alles in zich waar de godin voor staat: de vrucht van de aarde, de zegen van het licht. Vanavond gaan we ook brood eten, zij het onder de vorm van poffertjes. De traditionele pannenkoeken die onze lokale oeroude en niet persé christelijke traditie voorschrijft heruitgevonden dus :-). Dat is ook iets waar Brigandhu voor staat: transformatie betekent immers ook creativiteit!
Omdat het graan voor het brood van dit jaar – letterlijk en figuurlijk – nog moet groeien, gaan we aan Brigandhu een zegening vragen voor de oogst die nu met de komst van de lente gaat beginnen kiemen.
Wat is de bedoeling? We nemen allemaal een ei – het symbool van de lente bij uitstek – en gaan dan in een geleide viualisatie op bezoek bij Brigandhu en vragen haar om je te zegenen bij je transformatie naar je volle potentieel, zowel op persoonlijk vlak als binnen de Arcadia coven en haar ondercovens. Als je wil kan je er nog een persoonlijke intentie in steken ook.
Daarna komen we terug naar het hier en nu en gaan we met ons gezegende ei een pannenkoekenbeslag maken waarmee we pannenkoekjes gaan bakken. Die eten we op en zo laten we de magie zijn werk doen.
Meditatie om Brigandhu te ontmoeten:
Zorg dat je comfortabel zit of ligt en adem diep in en uit. Adem in door je neus en uit door je mond. In en uit.
Voel hoe je lichaam zich ontspant, van de toppen van je tenen langzaam naar boven tot aan de bovenkant van je hoofd. Alle spanning vloeit uit je weg en je wordt helemaal ontspannen en rustig.
Concentreer je op je wortelchakra. Stel je een stralend rode roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je vervolgens op je sacraalchakra. Stel je een oranje roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je dan op je zonnevlecht of navelchakra. Stel je een gele roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je dan op je hartchakra. Stel je een groene roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je op je keelchakra. Stel je een blauwe roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je op je derde oog of voorhoofdchakra. Stel je een indigo roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je op je kruinchakra. Stel je een witte roos voor die zich helemaal opent.
Stel je nu voor dat je in een tuin staat. Het is een simpele tuin met groen gras en een paar berken achteraan. De tuin is ommuurd en je ziet achteraan rechts een deurtje open staan. Achter het deurtje vind je een wenteltrap die je helemaal naar beneden neemt, steeds dieper en dieper naar beneden, tot je opnieuw aan een open deur komt. Achter de deur begint een aarden pad.
Het is een warme lentedag. De zon staat stralend aan de hemel en je voelt haar weldadige warmte op je huid. Laat je leiden door het pad en wandel rustig verder.
Links van je zie je een dicht loverbos. Het licht van de zon valt flikkerend tussen de bomen door. Rechts van je zie je een graanveld. Het graan staat groen te wiegen in de wind. Zo ver als je kan zien, zie je koren, af en toe doorbroken door een eenzame boom.
Je komt op een splitsing in het pad. Links van je zie je hoe een klein paadje kronkelend in het bos verdwijnt en je loopt het paadje op. Rechts van het paadje zie je een beekje dat langs het pad loopt. Het water van het beekje is heel helder, je kan de witte keien op de bodem zien. Het bos is hier heel licht en de zon schijnt fel en helder. Je hoort het zoemen van de insecten en je ziet hoe grote blauwe libellen heen en weer zoeven over het water.
Je volgt het paadje en het beekje, dat breder en breder wordt tot het een riviertje is geworden. Je ziet hoe het riviertje zich aan de overkant helemaal tegen een heuvel aannestelt. Je loopt nog steeds op het paadje langs de rivier, tot je een oud stenen bruggetje ziet. Het bruggetje ziet er heel erg oud en verweerd uit en het heeft geen leuning. In het midden van het bruggetje staat een ijzeren hekje. Je duwt het hekje open en loopt naar de overkant van het riviertje.
Aan de overkant zie je dat er toch nog een kleine ruimte is tussen de rots en de rivier. Tussen de rivier en de rots loopt een paadje dat je van de andere kant van de rivier niet had gezien. Je loopt naar links. Het paadje kronkelt zich rond de rots naar boven en je komt op een open grassige plek die zich boven op de top van een berg lijkt te bevinden. Hier eindigt het pad. In het midden van de open plek is een grote ronde put gegraven van een halve meter diep. In de put brandt een gigantisch vuur en je kan de warmte ervan zelfs al voelen. Tegen de rotswand aan je rechterkant staan een aantal houten hutten en verschillende paarden zijn vastgemaakt aan de rotswand en grazen rustig.
Boven het geraas en geknetter van het vuur hoor je het gekletter van ijzer. Dan zie je in de put naast het vuur een vrouw staan. Ze staat met haar rug naar je toe en je ziet hoe ze iets in het vuur steekt, het er weer uit haalt en er met veel kracht op begint te slaan. Haar lange haren zijn slordig vastgemaakt en haar gespierde blote armen, versierd met bronzen slangenarmbaden, glinsteren van het zweet.
Ze draait zich naar je om, veegt haar haren ongeduldig uit haar bezwete gezicht en kijkt je indringend en onderzoekend aan. Dan gebaart ze dat je dichterbij moet komen. Haar stem rolt warm en krachtig over de open plek: “Ik verwachtte je al. Kom en volg mij.”
Ze spring lenig uit de vuurput en loopt naar een houten verhoog dat aan de andere kant van het vuur staat. Op het verhoog staat een grote zetel bedekt met pelzen. De vrouw zet zich in de zetel en schenkt een beker cider in, waar ze een grote teug van neemt. Dit is Brigandhu, de Vrouwe van het Vuur.
Wees gewoon jezelf en groet haar. Vertel haar waarom je hier gekomen bent. Vraag haar om haar zegening zodat je creatief en inventief kan zijn en je potentieel maximaal kan benutten. Toon haar het ei en vertel haar wat de bedoeling is.
...
Nadenkend kijkt de godin je aan. Dan schenkt ze haar beker nog eens vol en reikt je de beker aan: "Drink uit mijn beker en leer." Ze glimlacht en in haar ogen zie je eeuwenoude wijsheid.
Je ziet hoe de flakkerende vlammen van het vuur worden weerspiegeld in de beker. Je sluit je ogen en drinkt. Met elke teug proef je het nieuwe leven, de belofte van de nieuwe lente. Je voelt hoe door je aderen creativiteit stroomt, je bruist van de energie om vorm te geven aan het jaar dat gaat komen.
"Ik heb u laten drinken van mijn vuur, wat geeft gij mij in ruil?” vraagt Brigandhu.
“Wat wilt gij het komende jaar doen?”
Het antwoord op haar vraag voel je opkomen uit de diepte van je ziel.
...
Brigandhu staat op en loopt naar het vuur. Ze raapt een stok op en gooit die in het vuur.
“Elk idee dat ge hebt is zoals deze tak. Juist zoals deze tak direct ontbrandt, hebt ge maar één vonk nodig om uw ideeën in daden om te zetten. Die vonk zit in u. Ik ben het Vuur, de Vlam die voortkomt uit de duisternis. Ik ben de verteller en het woord. Ik ben de inspiratie in de nacht, de muze die naast u staat en u wijsheid in uw oren fluistert. Ik ben de kracht van de zon in de morgen en de extase van de zomer, het vuur dat brandt in uw bloed en dat u kennis en transformatie brengt. Wie mij zoekt, zal mij ontvangen want ik ben het zaad dat ontspruit en groeit. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn, want ik ben het vuur van het leven dat in u brandt.”
Daarna gaat ze terug in haar zetel zitten en vraagt je om het ei te mogen zien. Ze neemt het voorzichtig in haar handen, bekijkt het en geeft het je dan terug.
Als je Brigandhu iets wil vragen, dan is dat nu het moment. Misschien geeft ze je nog iets mee: een geschenk of een speciale boodschap.
...
Als je klaar bent bedank je de godin. Neem afscheid van Brigandhu. Je neemt in je ziel de eeuwige vlam van haar vuur mee en in je handen voel je de warme schaal van het ei.
Loop terug via het pad rond de rots, tot je aan het brugje komt. Steek de rivier over en volg het paadje langs de rivier tot je opnieuw aan de splitsing komt.
Loop naar rechts en volg het pad langs het korenveld en het bos tot je aan een ronde toren komt met een open deur. Achter de deur is de wenteltrap. Loop de trap naar boven, steeds hoger en hoger, tot je opnieuw een open deurtje tegenkomt. Duw het deurtje verder op en je bent opnieuw in de tuin.
Kom nu langzaam terug naar ons, in je eigen tempo. Neem er je tijd voor, haast je niet. Keer rustig terug naar jezelf. Neem je tijd. Probeer je vingers, je tenen te bewegen. Adem rustig in en uit. En als je er klaar voor bent, open dan je ogen en rek je nog eens goed uit.
Poffertjes
Met de eieren wordt nu een beslag gemaakt waarmee we poffertjes gaan bakken.
Grote Rite & zegening van de poffertjes
Elenor en Anthea houden respectievelijk een kelk met cider en een athame vast.
De priesteres die de athame vasthoudt begint met de tekst. Ieder om beurt zeggen beide priesteressen een zin.
Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit zonder zwart
Geen zon zonder maan
En een God heeft behoefte aan een Godin
Zoals het licht staat ten opzichte van het duister
Zo ook het leven tegenover de dood
Want alles heeft zijn evenwicht
En zonder natuurlijke balans is er chaos
Met dit gebaar verenig ik de twee polen
Ze zijn altijd samen en nooit alleen.
De athame wordt in de kelk gestoken met de punt op de bodem. De kelk wordt daarna de cirkel rond gegeven.
Daarna bakken we de eerste poffertjes, voldoende voor iedereen.
Bryd:
Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen deze poffertjes zodat ze ons vruchtbaarheid, overvloed, kracht, gezondheid, vreugde en vrede mogen brengen.
De poffertjes worden daarna de cirkel rond gegeven en iedereen eet er eentje van. De rest van het beslag wordt achteraf gebruikt voor extra poffertjes tijdens de cake & wine. Idem voor de rest van de appelcider (als daar nog van over is nadat de kelk is rondgegaan :-)). Uiteraard houden we zowel van de appelcider als van de poffertjes iets over voor de spirits van het land.
Bedanken van de godin en de god
Bryd:
Dank u, Brigandhu, Vrouwe van het Vuur,
Dank u voor uw inspiratie en wijsheid en voor de kracht van uw vuur.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
Dank u en tot ziens.
Dank u, Groene Man,
Gij met de vele namen en gezichten,
Dank u voor de gave van vernieuwing en groei.
Dank u voor de magie van het graan.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
Dank u en tot ziens.
Elke priesteres bedankt vervolgens haar eigen god of godin uit, voor zover zij of hij werkt met een specifieke godheid.
Bedanken van de elementen
Dank u, krachten en spirits van het land waarop wij vandaag samen mochten komen om te vieren.
Dank u, krachten van onze voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen.
Dank u, krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Aarde, stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Water, de stuwende kracht van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Vuur, stuwende kracht van de Zon, van de middag en van de Zomer.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Lucht, stuwende kracht van de winden,
van de dageraad en van de Lente.
Dank u en tot ziens.
Openen van de Cirkel
Allen:
Van zuster tot zuster open ik deze cirkel
Bryd:
Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres,
Van zuster tot zuster openen wij nu onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand
En ons in liefde omhullen
Blessed be
Cake & wine
Buffetje met wat alle priesteressen hebben meegebracht.
De rest van het poffertjesbeslag wordt opgebakken.
We hadden eigenlij pas op het laatste ogenblik beslist om iedereen uit te nodigen. Ik had aan Elenor beloofd om nog vlug een ritueel in elkaar te steken, en dus zette ik mij deze namiddag aan het schrijven.
We moesten uiteraard iets doen met pannenkoeken, weer zo'n oude traditie zoals ik ze zo geweldig vind. Dit weekend gaan we op z'n minst nòg twee keer pannenkoeken eten, maar dat vond ik helemaal niet erg :-)
Uitleg over Imbolc
Imbolc is een van de vier belangrijke festivals van de voorchristelijke Keltische kalender die geassocieerd worden met de vruchtbaarheid van de aarde. Het was zo’n belangrijk feest in het leven van de agrarische mens van vroeger dat het werd overgenomen in de christelijke kalender en nu nog altijd op 1 februari wordt gevierd als Maria Lichtmis. Nog steeds een feest dat wordt gelinkt aan de groote moedergodin dus :-).
In Ierland wordt op 1 februari St. Brigid's Day gevierd en daarmee is meteen duidelijk dat het in Keltische tijden een feest was gewijd aan de Keltische Brigit, Bridget, Brigantia, Brigandhu ... of hoe je haar ook kent :-). De Kelten begonnen hun feesten overigens altijd al de vooravond. 31 januari is dus eigenlijk helemaal net te vroeg als je het historisch gaat bekijken :-)
De naam Imbolc is een keltische woord voor “lente” en betekent in het Iers letterlijk ‘in de buik’, wat natuurlijk verwijst naar het nieuwe leven dat in de lente overal gaat ontspruiten. We mogen niet vergeten dat de meeste van deze oeroude feesten dateren uit een tijd dat de mensen nog niet in steden woonden en voor hun overleven in zo’n agrarische maatschappij volledig afhankelijk waren van de natuur. En vanavond gaan we dat 'in de buik' ook letterlijk nemen voor ons magisch werk :-).
De Keltische aarde- en vruchtbaarheidsgodin bij uitstek is Brigid. Afhankelijk van met welke “versie “ van de godin je werkt – Bride, Bridget, Brigantia, Brigandhu, ... – zijn er echt wel verschillen maar de onderliggende soevereiniteit van het land en de waakzaamheid over alles wat het land voortbrengt, blijft bij alle vomen van de godin hetzelfde. Ik ga haar vanaf nu gewoon Brigandhu noemen :-). Zij is dus de godin van het vuur (en de smeedkunst), van heling en van vruchtbaarheid.
In tegenstelling tot de meeste godinnen is Brigandhu – de oerversie van de welbekende Bridget – een zonnegodin. Dat is wel vaker zo met de oeroude godinnen: veel van hen zijn uiteindelijk pas door contact met de Grieken en de Romeinen getransformeerd in maangodinnen. Het vuur van de zon is het vuur van Brigandhu. Vanavond vieren we Brigandhu en steken we zelf vuur aan om de toenemende kracht van de zon – broodnodig voor de planten die moeten ontkiemen – de komende maanden te symboliseren.
Vuur staat symbool voor transformatie, het bereiken van je volle potentieel. Daar gaan we vanavond rond werken, zowel voor onszelf als voor Arcadia. We staan stil bij de lente, een tijd van vernieuwing en transformatie, en wat voor effect dit heeft op ons als mensen, op ons als coven en op ons in alle aspecten van ons leven.
Nodig voor het ritueel:
- Yza’s elementenpotjes (Bryd)
- 4 theelichtjes voor de kwartieren (Elenor, Bryd)
- Minstens 4 athames om het zonnewiel (Bridget’s cross) rond het altaar te leggen (alle priesteresen die meedoen brengen hun athame mee!)
- Altaartafeltje (Bryd)
- Groen tafellaken (Elenor?)
- 2 groene kaarsen voor de godin en de god (of 2 theelichtjes als je geen theelichtjes hebt) (Elenor)
- Een theelichtje voor elke priesteres die aanwezig is (Elenor, Bryd)
- Vuurschaal met aanmaakhoutjes of alleszins genoeg vuur want het is tenslotte een vuurfeest (Elenor?)
- Stekjes! (Elenor)
- Nag Champa wierook (Elenor)
- Bijvoet- of maretaksmudge (Elenor) of een andere reinigende wierook
- Een kelk (Elenor)
- Appelcider (Bryd)
- alle benodigdheden om poffertjes te bakken
Klaar zetten van het altaar en aansteken van de kwartierkaarsen
We zetten het altaartje in het midden van de ruimte. Alle priesteresen leggen hun athame aan de vier hoeken van het altaartje op de grond, zodat ze samen met het altaar en de cirkel die we gaan trekken een zogenaams “Bridget’s Cross” hebben gelegd. Op het einde van elk been van het kruis staat een kwartierkaars.
Het Kruis van Bridget |
Op het altaar staat een vuurschaal waarin vuur word ontstoken. Er staat ook een kaars voor de god en de godin.
Zuivering en wijding
Alle priesteressen zetten zich rond het vuur. Elenor zuivert de cirkel en de aanwezigen met de smudge. Iedereen concentreert zich op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra.
Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo word ik nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen me en zuiver me.
Hemelvader, laat uw stralen me wijden en maak me klaar voor dit ritueel.
Open mijn geest voor uw dimensies.
Laat mijn lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat mijn hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd
Schenk mijn handen de gave van het magisch werk
Laat mijn voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
Maken van een heilige plek – trekken van de cirkel
Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming terwijl je deze tekst uitspreekt.
Allen:
Ik luister naar de stem van mijn hart en van mijn ziel
Laat liefde mij openen voor wat ik zoek en hoop te vinden.
Ik geef mij over aan de kracht die binnenin mij leeft en laat deze energie doorheen mijn hart stromen.
Ik voe hoe mijn unieke kracht als mens onder de mensen, vrouw onder vrouwen, priesteres onder priesteressen,
als zuster onder mijn zusters, mij en iedereen in deze cirkel nu verbindt
Bryd (neemt de hand van de priesteres links van haar, duimen naar links):
Van zuster tot zuster trek ik deze cirkel.
(vervolgens gaat de priesteres links verder enz. ...)
Bryd:
Van zuster tot zuster, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres trekken wij vandaag astraal onze cirkel, over de grenzen van ruimte en tijd en verbonden door onze innerlijke kracht,
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder, weerspiegeld in onszelf en in onze Godinnen.
Blessed Be.
Verwelkoming van de spirits
Nu ontsteken we de theelichtjes die de 4 kwartieren symboliseren en verwelkomen de wachters en de spirits van de elementen. We nodigen ook de spirits van het land en van onze voorouders uit.
Welkom, wachters en spirits van het element Lucht, de stuwende kracht van de winden, van de dageraad en van de Lente.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel een heldere geest.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Oosten, om de Cirkel te verlichten en de adem van het leven te geven.
(Steek het theelichtje aan)
Welkom, wachters en spirits van het element Vuur, de stuwende kracht van de Zon, van de middag en van de Zomer.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel bevlogenheid en passie.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Zuiden om de Cirkel te verlichten en te verwarmen.
(Steek het theelichtje aan)
Welkom, wachters en spirits van het element Water, de stuwende kracht van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel dat zuivere gevoelens ons bezielen.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Westen om de Cirkel te verlichten en te zuiveren.
(Steek het theelichtje aan)
Welkom, wachters en spirits van het element Aarde, de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel dat we hier krachtig en standvastig mogen staan.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Noorden om de Cirkel te verlichten en sterk te maken.
(Steek het theelichtje aan )
Welkom krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
Welkom krachten van de spirits van het land waarop de vanavond mogen vieren.
Welkom krachten van onze voorouders, van zij die ons voor zijn gegaan en van zij die nog na ons zullen komen.
Verwelkoming van de godin en de god
Bryd:
Welkom, Brigandhu,
Vrouwe van het Vuur,
Vul onze geest met licht en liefde en breng ons inspiratie en wijsheid;
Vul ons hart met warmte en passie en breng ons de kracht van uw vuur.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
(steek de godinnenkaars aan)
Welkom, Groene Man,
Gij met de vele namen en gezichten,
Breng ons de gave van vernieuwing en groei.
Breng ons de magie van het graan.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
(steek de godenkaars aan)
Elke priesteres nodig vervolgens haar eigen god of godin uit, voor zover zij of hij werkt met een specifieke godheid. Elke priesteres zet een kaarsje op het altaar. Uiteindelijk is dit een feest om de terugkeer van het licht te vieren :-). Een andere naam voor het feest is trouwens “Candlemass” omdat op Imbolc in vroeger tijden de kaarsen werden ingezegend die tijdens het jaar dat kwam zouden worden gebruikt.
Magisch werk – pannenkoeken
Er is bijna geen beter symbool voor Brigandhu dan brood. Brood draagt alles in zich waar de godin voor staat: de vrucht van de aarde, de zegen van het licht. Vanavond gaan we ook brood eten, zij het onder de vorm van poffertjes. De traditionele pannenkoeken die onze lokale oeroude en niet persé christelijke traditie voorschrijft heruitgevonden dus :-). Dat is ook iets waar Brigandhu voor staat: transformatie betekent immers ook creativiteit!
Omdat het graan voor het brood van dit jaar – letterlijk en figuurlijk – nog moet groeien, gaan we aan Brigandhu een zegening vragen voor de oogst die nu met de komst van de lente gaat beginnen kiemen.
Wat is de bedoeling? We nemen allemaal een ei – het symbool van de lente bij uitstek – en gaan dan in een geleide viualisatie op bezoek bij Brigandhu en vragen haar om je te zegenen bij je transformatie naar je volle potentieel, zowel op persoonlijk vlak als binnen de Arcadia coven en haar ondercovens. Als je wil kan je er nog een persoonlijke intentie in steken ook.
Daarna komen we terug naar het hier en nu en gaan we met ons gezegende ei een pannenkoekenbeslag maken waarmee we pannenkoekjes gaan bakken. Die eten we op en zo laten we de magie zijn werk doen.
Meditatie om Brigandhu te ontmoeten:
Zorg dat je comfortabel zit of ligt en adem diep in en uit. Adem in door je neus en uit door je mond. In en uit.
Voel hoe je lichaam zich ontspant, van de toppen van je tenen langzaam naar boven tot aan de bovenkant van je hoofd. Alle spanning vloeit uit je weg en je wordt helemaal ontspannen en rustig.
Concentreer je op je wortelchakra. Stel je een stralend rode roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je vervolgens op je sacraalchakra. Stel je een oranje roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je dan op je zonnevlecht of navelchakra. Stel je een gele roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je dan op je hartchakra. Stel je een groene roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je op je keelchakra. Stel je een blauwe roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je op je derde oog of voorhoofdchakra. Stel je een indigo roos voor die zich helemaal opent.
Concentreer je op je kruinchakra. Stel je een witte roos voor die zich helemaal opent.
Stel je nu voor dat je in een tuin staat. Het is een simpele tuin met groen gras en een paar berken achteraan. De tuin is ommuurd en je ziet achteraan rechts een deurtje open staan. Achter het deurtje vind je een wenteltrap die je helemaal naar beneden neemt, steeds dieper en dieper naar beneden, tot je opnieuw aan een open deur komt. Achter de deur begint een aarden pad.
Het is een warme lentedag. De zon staat stralend aan de hemel en je voelt haar weldadige warmte op je huid. Laat je leiden door het pad en wandel rustig verder.
Links van je zie je een dicht loverbos. Het licht van de zon valt flikkerend tussen de bomen door. Rechts van je zie je een graanveld. Het graan staat groen te wiegen in de wind. Zo ver als je kan zien, zie je koren, af en toe doorbroken door een eenzame boom.
Je komt op een splitsing in het pad. Links van je zie je hoe een klein paadje kronkelend in het bos verdwijnt en je loopt het paadje op. Rechts van het paadje zie je een beekje dat langs het pad loopt. Het water van het beekje is heel helder, je kan de witte keien op de bodem zien. Het bos is hier heel licht en de zon schijnt fel en helder. Je hoort het zoemen van de insecten en je ziet hoe grote blauwe libellen heen en weer zoeven over het water.
Je volgt het paadje en het beekje, dat breder en breder wordt tot het een riviertje is geworden. Je ziet hoe het riviertje zich aan de overkant helemaal tegen een heuvel aannestelt. Je loopt nog steeds op het paadje langs de rivier, tot je een oud stenen bruggetje ziet. Het bruggetje ziet er heel erg oud en verweerd uit en het heeft geen leuning. In het midden van het bruggetje staat een ijzeren hekje. Je duwt het hekje open en loopt naar de overkant van het riviertje.
Aan de overkant zie je dat er toch nog een kleine ruimte is tussen de rots en de rivier. Tussen de rivier en de rots loopt een paadje dat je van de andere kant van de rivier niet had gezien. Je loopt naar links. Het paadje kronkelt zich rond de rots naar boven en je komt op een open grassige plek die zich boven op de top van een berg lijkt te bevinden. Hier eindigt het pad. In het midden van de open plek is een grote ronde put gegraven van een halve meter diep. In de put brandt een gigantisch vuur en je kan de warmte ervan zelfs al voelen. Tegen de rotswand aan je rechterkant staan een aantal houten hutten en verschillende paarden zijn vastgemaakt aan de rotswand en grazen rustig.
Boven het geraas en geknetter van het vuur hoor je het gekletter van ijzer. Dan zie je in de put naast het vuur een vrouw staan. Ze staat met haar rug naar je toe en je ziet hoe ze iets in het vuur steekt, het er weer uit haalt en er met veel kracht op begint te slaan. Haar lange haren zijn slordig vastgemaakt en haar gespierde blote armen, versierd met bronzen slangenarmbaden, glinsteren van het zweet.
Ze draait zich naar je om, veegt haar haren ongeduldig uit haar bezwete gezicht en kijkt je indringend en onderzoekend aan. Dan gebaart ze dat je dichterbij moet komen. Haar stem rolt warm en krachtig over de open plek: “Ik verwachtte je al. Kom en volg mij.”
Ze spring lenig uit de vuurput en loopt naar een houten verhoog dat aan de andere kant van het vuur staat. Op het verhoog staat een grote zetel bedekt met pelzen. De vrouw zet zich in de zetel en schenkt een beker cider in, waar ze een grote teug van neemt. Dit is Brigandhu, de Vrouwe van het Vuur.
Wees gewoon jezelf en groet haar. Vertel haar waarom je hier gekomen bent. Vraag haar om haar zegening zodat je creatief en inventief kan zijn en je potentieel maximaal kan benutten. Toon haar het ei en vertel haar wat de bedoeling is.
...
Nadenkend kijkt de godin je aan. Dan schenkt ze haar beker nog eens vol en reikt je de beker aan: "Drink uit mijn beker en leer." Ze glimlacht en in haar ogen zie je eeuwenoude wijsheid.
Je ziet hoe de flakkerende vlammen van het vuur worden weerspiegeld in de beker. Je sluit je ogen en drinkt. Met elke teug proef je het nieuwe leven, de belofte van de nieuwe lente. Je voelt hoe door je aderen creativiteit stroomt, je bruist van de energie om vorm te geven aan het jaar dat gaat komen.
"Ik heb u laten drinken van mijn vuur, wat geeft gij mij in ruil?” vraagt Brigandhu.
“Wat wilt gij het komende jaar doen?”
Het antwoord op haar vraag voel je opkomen uit de diepte van je ziel.
...
Brigandhu staat op en loopt naar het vuur. Ze raapt een stok op en gooit die in het vuur.
“Elk idee dat ge hebt is zoals deze tak. Juist zoals deze tak direct ontbrandt, hebt ge maar één vonk nodig om uw ideeën in daden om te zetten. Die vonk zit in u. Ik ben het Vuur, de Vlam die voortkomt uit de duisternis. Ik ben de verteller en het woord. Ik ben de inspiratie in de nacht, de muze die naast u staat en u wijsheid in uw oren fluistert. Ik ben de kracht van de zon in de morgen en de extase van de zomer, het vuur dat brandt in uw bloed en dat u kennis en transformatie brengt. Wie mij zoekt, zal mij ontvangen want ik ben het zaad dat ontspruit en groeit. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn, want ik ben het vuur van het leven dat in u brandt.”
Daarna gaat ze terug in haar zetel zitten en vraagt je om het ei te mogen zien. Ze neemt het voorzichtig in haar handen, bekijkt het en geeft het je dan terug.
Als je Brigandhu iets wil vragen, dan is dat nu het moment. Misschien geeft ze je nog iets mee: een geschenk of een speciale boodschap.
...
Als je klaar bent bedank je de godin. Neem afscheid van Brigandhu. Je neemt in je ziel de eeuwige vlam van haar vuur mee en in je handen voel je de warme schaal van het ei.
Loop terug via het pad rond de rots, tot je aan het brugje komt. Steek de rivier over en volg het paadje langs de rivier tot je opnieuw aan de splitsing komt.
Loop naar rechts en volg het pad langs het korenveld en het bos tot je aan een ronde toren komt met een open deur. Achter de deur is de wenteltrap. Loop de trap naar boven, steeds hoger en hoger, tot je opnieuw een open deurtje tegenkomt. Duw het deurtje verder op en je bent opnieuw in de tuin.
Kom nu langzaam terug naar ons, in je eigen tempo. Neem er je tijd voor, haast je niet. Keer rustig terug naar jezelf. Neem je tijd. Probeer je vingers, je tenen te bewegen. Adem rustig in en uit. En als je er klaar voor bent, open dan je ogen en rek je nog eens goed uit.
Poffertjes
Met de eieren wordt nu een beslag gemaakt waarmee we poffertjes gaan bakken.
Grote Rite & zegening van de poffertjes
Elenor en Anthea houden respectievelijk een kelk met cider en een athame vast.
De priesteres die de athame vasthoudt begint met de tekst. Ieder om beurt zeggen beide priesteressen een zin.
Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit zonder zwart
Geen zon zonder maan
En een God heeft behoefte aan een Godin
Zoals het licht staat ten opzichte van het duister
Zo ook het leven tegenover de dood
Want alles heeft zijn evenwicht
En zonder natuurlijke balans is er chaos
Met dit gebaar verenig ik de twee polen
Ze zijn altijd samen en nooit alleen.
De athame wordt in de kelk gestoken met de punt op de bodem. De kelk wordt daarna de cirkel rond gegeven.
Daarna bakken we de eerste poffertjes, voldoende voor iedereen.
Bryd:
Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen deze poffertjes zodat ze ons vruchtbaarheid, overvloed, kracht, gezondheid, vreugde en vrede mogen brengen.
De poffertjes worden daarna de cirkel rond gegeven en iedereen eet er eentje van. De rest van het beslag wordt achteraf gebruikt voor extra poffertjes tijdens de cake & wine. Idem voor de rest van de appelcider (als daar nog van over is nadat de kelk is rondgegaan :-)). Uiteraard houden we zowel van de appelcider als van de poffertjes iets over voor de spirits van het land.
Bedanken van de godin en de god
Bryd:
Dank u, Brigandhu, Vrouwe van het Vuur,
Dank u voor uw inspiratie en wijsheid en voor de kracht van uw vuur.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
Dank u en tot ziens.
Dank u, Groene Man,
Gij met de vele namen en gezichten,
Dank u voor de gave van vernieuwing en groei.
Dank u voor de magie van het graan.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
Dank u en tot ziens.
Elke priesteres bedankt vervolgens haar eigen god of godin uit, voor zover zij of hij werkt met een specifieke godheid.
Bedanken van de elementen
Dank u, krachten en spirits van het land waarop wij vandaag samen mochten komen om te vieren.
Dank u, krachten van onze voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen.
Dank u, krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Aarde, stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Water, de stuwende kracht van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Vuur, stuwende kracht van de Zon, van de middag en van de Zomer.
Dank u en tot ziens.
Dank u, wachters en spirits van het element Lucht, stuwende kracht van de winden,
van de dageraad en van de Lente.
Dank u en tot ziens.
Openen van de Cirkel
Allen:
Van zuster tot zuster open ik deze cirkel
Bryd:
Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres,
Van zuster tot zuster openen wij nu onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand
En ons in liefde omhullen
Blessed be
Cake & wine
Buffetje met wat alle priesteressen hebben meegebracht.
De rest van het poffertjesbeslag wordt opgebakken.
Reacties