Hekserij, wat is dat?

Arcadia bestaat ondertussen al zo lang dat we geen onbekenden meer zijn binnen de hekserij in Vlaanderen. We hebben er ook altijd een punt van gemaakt om open en eerlijk te communiceren over hoe wij onze ecclectische hekserij beleven. We antwoorden op vragen van leerlingen, doen mee aan interviews, gaan op bezoek in de klas, laten foto's trekken van onze rituelen, enz. ...

Af en toe krijg ik dus wel eens een vraag over wat het betekent om een heks te zijn. Veel heksen beginnen spontaan te rillen bij de idee om open en bloot te praten over hun beleving van de hekserij, maar ik vind het nog altijd een eer om jonge mensen te kunnen vertellen waar het voor mij om draait. Al was het maar om komaf te maken met de bizarre sfeer die nog altijd rond heserij lijkt te hangen. Neen, we zijn niet bezig met het oproepen van demonen en neen, de fluffy kant van the age of Aquarius is aan mij niet besteed.



1// Wat doe je in het dagelijkse leven, dat iets met een soort van hekserij te maken heeft?

Ik ben een event manager, helemaal niks met hekserij te maken :-)
In het dagelijks leven probeer ik wel evenwichtig te leven, dus met eerbied voor het milieu (recycleren, sorteren, herbruikbare zakjes, minder vlees eten, bio, aangesloten bij een Voedselteam, enz. ...) maar ook eerbied voor andere mensen en waar zij mee bezig zijn (respect voor iedereen, niet altijd even gemakkelijk).

2// Wat is het verschil tussen hekserij van vroeger en hekserij van onze eigen tijd?

Als je daarmee de hekserij bedoelt van de heksenvervolgingen: ik denk dat er vroeger vooral mensen werden geviseerd die een beetje "anders" waren, niet persé mensen die echt met hekserij bezig waren. Het spreekt boekdelen dat de meeste heksenprocessen geen kerkelijke maar wereldse processen waren ...

Ook bij heksen van nu kan de term "hekserij" verschillende dingen betekenen. Voor sommigen is hekserij "craft", dus alles wat met kruiden, praktische magie, waarzeggen, enz. te maken heeft. Je kan dus in die optiek perfect met hekserij bezig zijn en toch praktiserend christen zijn.

Voor andere heksen is hekserij dan weer een religie, waarbij je op zoek gaat naar het goddelijke in jezelf, dat een weerspiegeling is van het goddelijke om ons heen. Het gaat dus om het zoeken naar een evenwicht tussen dat goddelijke binnen in je en het goddelijke erbuiten. Er is een typische heksengezegde: "zo boven, zo beneden" (zoals in de hemel en de goden, zo is het ook hier beneden op de aarde, in onszelf) of nog "Zo buiten, zo binnen" dat daar naar verwijst. Het gaat dus over het zoeken naar het goddelijke, het spiritueel groeien naar dat goddelijke. Dat doen veel religies, hoor. :-) Voor mij is het absoluut geen probleem om naar een kerkdienst te gaan: god is gewoon een emanatie van dat goddelijke en wie ben ik om te zeggen dat deze god minder respect verdient dan bijvoorbeeld goden uit oude pantheons zoals Zeus of Isis... Mijn kinderen hebben ook hun communie gedaan: gemeenschap is waar het volgens mij om draait bij dat soort rituelen (want een communie of een trouwfeest is een ritueel) en mijn gemeenschap bestaat nu eenmaal niet alleen uit heksen.

3// Waar denk jij aan bij het woord hekserij? 

Het voelen van de band tussen alles in de wereld(en) - dus niet alleen onze wereld maar ook de onderwereld (de wereld van de spirits) en de bovenwereld (de wereld van de goden) - en met die band gaan werken (magie). Het is een beetje als een breiwerk: alles is één enkele draad, als je er aan trekt op een bepaalde plek, heeft dat gevolgen voor het hele breiwerk.

4// Wat is Arcadia Coven juist? Wat heeft het te maken met hekserij?

Zie ook de Arcadia website: http://www.arcadiacoven.be/?page_id=2
Wij zijn een groep van heksen die - elk op hun eigen manier - proberen om spiritueel te groeien.
We werken allemaal met verschillende goden, met andere tradities en gebruiken. Sommigen onder ons zijn erg met de goden bezig, anderen werken sjamanistisch, nog andere zijn bezig met magick. We leren allemaal van elkaar, dat is verrijkend.
Arcadia is voor mij ook een stuk gemeenschap (zie een paar vragen hierboven).


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam