Magisch werk met Brigandhu (Covenbijeenkomst Amma Devi)

We zijn met Amma Devi bezig met een serie avonden die draaien rond de verschillende godinnen waar ieder van ons mee werkt. Zo hebben we het al gehad over Isis, Cerridwen en Venus. Vanavond was het de beurt aan Brigandhu, de Gallische versie van Bridget.

Omdat het ondertussen alweer een hele tijd geleden is dat we met Amma Devi nog rituelen en magisch werk enkel met de coven hebben gedaan, wilde ik het niet alleen maar over Brigandhu hebben maar ook praktisch aan de slag gaan. En omdat Brigandhu mijn beleving van de Imbolc-avond van Hagazussa in de war had gestuurd :-), zou het een soort van better-late-than-never Imbolc ritueel worden.

Dat is iets dat we trouwens elke keer zouden moeten doen, onze samenkomsten beschouwen als rituelen met alles wat daarbij hoort en niet als vrijblijvende bijeenkomsten onder gelijkgezinde madammen.

Omdat het niet zo’n geweldig weer was buiten, had ik een vuurschaal op de eettafel gezet, met in stukken gebroken takken uit het park. En natuurlijk gedroogde lavendel, salie en maretak om de cirkel te zuiveren. Als ik genoeg bijvoet had kunnen oogsten uit de tijd, dan had ik dat er ook nog bijgegooid. Het rookte verschrikkelijk – ‘Als jullie mij zo graag weg willen hebben, dan hadden jullie dat maar moeten vragen, hoor’ klonk het droog en brommerig van boven ons, waar mijn liefste in de bibliotheek op de computer bezig was. :-) Heel het huis rook achteraf naar rook en kaarsen. Speciale geur. Omdat het vuur echt wel wil werd, goot ik er de halve kom melk over uit die ik had klaargezet voor de grote rite. De melk begon te koken in de schaal en het papje dat daaruit kwam, was op z’n minst apart te noemen. :-)

En omdat Imbolc een vuurfeest is en in februari traditioneel de nieuwe kaarsen voor het komende jaar worden gemaakt, wilde ik daar ook iets mee doen in dit ritueel. We zouden simpele vuur- en kaarsenmagie gaan doen en daarmee kracht en energie, inspiratie en heling vragen voor het komende jaar, iets dat zowel wijzelf als onze coven wel kunnen gebruiken.

Ieder van ons dacht na over een verwoording van die drie wensen om ze in één bezwering of spreuk te kunnen gooien. Dan schreven we ze neer op een papiertje dat we netjes toevouwden.

IK HEB DE KRACHT EN DE ENERGIE OM DE VOLGENDE STAPPEN OP HET PAD VAN DE PRIESTERES TE ZETTEN; IK BEN GEINSPIREERD DOOR DE WERELD OM ME HEEN; IK BEN VOL VAN LICHT EN LIEFDE;

Met onze neergeschreven wensen gingen we aan de slag om er een sigil van te maken, die we daarna in een witte kaars krasten met onze athame die we eventjes in het vuur hadden gehouden, en nadat we onze kaarsen hadden gezuiverd en gezalfd met een oliemengeling van eucalyptus, gember en kruidnagel, die heerlijk opwekkend rook.

We spraken onze spreuk uit en staken onze kaars in brand met de vlam van een neutrale kaars. Daarna staken we het briefje met onze spreuk in de vuurschaal. Zo zal het zijn!


Daarna deden we de grote rite en genoten van melk en rozijnenbrood, net zoals een aantal van de verschillende versies van Brigandhu  uit het verhaal dat ik had voorgelezen, als ze elkaar weer ontmoeten op Imbolc om de gebeden te aanhoren en iedereen te zegenen.

Ik had nog appelkoekjes – cirkeltjes met daarop een kruis die me sterk aan een zonnewieltje deden denken – en gemberthee voor de cake & wine achteraf. Jjammer dat Juniper al zo snel weg moest. We babbelden nog een tijd, terwijl we onze kaarsen rustig lieten verder branden. Nadat iedereen weg was, liet ik ze mooi opbranden in de douche :-)

Meer info:


___
RITUEEL MET BRIGANDHU

Klaar zetten van het altaar en aansteken van de kwartierkaarsen
We zetten het altaartje in het midden van de ruimte. Op het altaar staat een vuurschaal waarin vuur word ontstoken. Er staat ook een kaars voor de godin.

Zuivering en wijding
Alle priesteressen zetten zich rond het vuur. Bryd zuivert de cirkel en de aanwezigen met de smudge. Iedereen concentreert zich op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra. 

Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo word ik nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen me en zuiver me.
Hemelvader, laat uw stralen me wijden en maak me klaar voor dit ritueel.
Open mijn geest voor uw dimensies.
Laat mijn lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat mijn hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd
Schenk mijn handen de gave van het magisch werk
Laat mijn voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.

Maken van een heilige plek – trekken van de cirkel
Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming terwijl je deze tekst uitspreekt.

Allen:
Ik luister naar de stem van mijn hart en van mijn ziel
Laat liefde mij openen voor wat ik zoek en hoop te vinden.
Ik geef mij over aan de kracht die binnenin mij leeft en laat deze energie doorheen mijn hart stromen.
Ik voe hoe mijn unieke kracht als mens onder de mensen, vrouw onder vrouwen, priesteres onder priesteressen,
als zuster onder mijn zusters, mij en iedereen in deze cirkel nu verbindt

Bryd (neemt de hand van de priesteres links van haar, duimen naar links):
Van zuster tot zuster trek ik deze cirkel.
(vervolgens gaat de priesteres links verder enz. ...)

Bryd:
Van zuster tot zuster, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres trekken wij vandaag astraal onze cirkel, over de grenzen van ruimte en tijd en verbonden door onze innerlijke kracht,
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder, weerspiegeld in onszelf en in onze Godinnen.
Blessed Be.

Verwelkoming van de spirits
Nu ontsteken we de theelichtjes die de 4 kwartieren symboliseren en verwelkomen de wachters en de spirits van de elementen. We nodigen ook de spirits van het land en van onze voorouders uit.

Allen:
Welkom, wachters en spirits van het element Lucht, de stuwende kracht van de winden, van de dageraad en van de Lente.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel een heldere geest.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Oosten, om de Cirkel te verlichten en de adem van het leven te geven.
(Steek het theelichtje aan)

Welkom, wachters en spirits van het element Vuur, de stuwende kracht van de Zon, van de middag en van de Zomer.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel bevlogenheid en passie.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Zuiden om de Cirkel te verlichten en te verwarmen.
(Steek het theelichtje aan)

Welkom, wachters en spirits van het element Water, de stuwende kracht van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel dat zuivere gevoelens ons bezielen.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Westen om de Cirkel te verlichten en te zuiveren.
(Steek het theelichtje aan)

Welkom, wachters en spirits van het element Aarde,  de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter.
Ik vraag voor iedereen in onze cirkel dat we hier krachtig en standvastig mogen staan.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Noorden om de Cirkel te verlichten en sterk te maken.
(Steek het theelichtje aan )

Welkom krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
Welkom krachten van de spirits van het land waarop de vanavond mogen vieren.
Welkom krachten van onze voorouders, van zij die ons voor zijn gegaan en van zij die nog na ons zullen komen.

Verwelkoming van de godin

Bryd:
Welkom, Brigandhu,
Vrouwe van het Vuur,
Vul onze geest met licht en liefde en breng ons inspiratie en wijsheid;
Vul ons hart met warmte en passie en breng ons de kracht van uw vuur.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
(steek de godinnenkaars aan)

Magisch werk – kaarsenmagie
Brigandhu is de Gallische godin van het Vuur. In de periode waarin de komst van de lente wordt gevierd – werden in vroeger dagen de nieuwe kaarsen voor het komende jaar gemaakt en gezegend. Kaarsen waren schaars en duur! Imbolc werd in Groot-Brittannië zelfs Candlemass genoemd eens er een christelijke sausje over was gegoten.

Werken met kaarsen is dan ook niet alleen zeer toepasselijk voor deze periode van het jaar, het is ook vuurmagie en dus bij uitstek iets dat bij Brigandhu past. Vanavond gaan we dus een klein stukje kaarsenmagie doen.

Kaarsenmagie is één van de simpelste vormen van magie. Je kan er boeken en blogs vol informatie over lezen, maar uiteindelijk komt het neer op één ding: het formuleren van je wens en het aansteken van een kaars. Of die kaars nu gezalfd is of niet, in een bepaalde kleur is of niet, op het juiste tijdstip is aangestoken of niet, maakt an sich niet zo veel uit, al kan het uiteraard wel helpen. Je kan prima kaarsenmagie beoefenen met een simpel theelichtje. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn schoonmoeder die steevast een kaarsje brandt bij het beeldje van Onze Lieve Vrouw als er iemand onder het mes moet of een examen moet gaan doen. Of denk aan de kaarsjes op een verjaardagstaart. Een beter voorbeeld van kaarsenmagie is er haast niet!

Wat we gaan doen is een bezwering om energie, inspiratie en een goede gezondheid te vragen aan Brigandhu. Dat zijn de drie dingen waar zij over gaat.

We gebruiken daarvoor een witte kaars. Normaliter zou je voor elk van de dingen die we willen vragen aparte kaarsen branden in de toepasselijke kleuren, maar je kan wit gebruiken om gelijk welke kleur van kaars te vervangen (behalve zwarte). Witte kaarsen trekken bovendien vrouwelijke energie aan. Dus gebruiken we simpele witte huis-, tuin- en keukenkaarsen.

1 // Zuiveren van de kaarsen: Vooraleer we onze kaars gaan gebruiken, gaan we ze zuiveren. Eén voor één dompelen we onze kaars onder in zeezout. Terwijl je dat doet, vraag je aan Brigandhu om je kaars te zegenen:

“Ik zuiver deze kaars in de naam van Brigandhu opdat ze  krachtig mag branden in dienst van het Licht.”

2// Zalven van de kaarsen: Nadat je de kaars waar je mee gaat werken hebt gezuiverd, ga je hem nog “zalven”. Dat wil zeggen dat je de kaars gaat inwrijven met olie.  We gebruiken hiervoor gemberolie of kruidnagelolie voor energie en kracht, rozemarijnolie voor inspiratie en eucalyptusolie voor heling.  Je neemt je kaars in één hand en met de andere wrijf je hem in van de top naar beneden tot in de helft van de kaars. Daarna wrijf je hem in van de onderkant naar boven tot in de helft van de kaars. Terwijl je dat doet, concentreer je je op wat je wil bereiken met je kaarsenmagie: je bent vol van energie, geïnspireerd en je blaakt van gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Visualiseer het resultaat van je magie. De kaars wordt zo doordrongen met een stukje van je eigen energie en van je mentale kracht.

Terwijl je je kaars zalft, spreek je de bezwering of krachtspreuk uit  die jouw band met de kaars bekrachtigt:

“Ik wijd deze kaars in de naam van Brigandhu opdat ze  krachtig mag branden in dienst van het Licht.”

Dat doen we ook één voor één.

Focus op het doel van onze magie van vanavond. Giet ze in een spreuk of bezwering en zet ze op papier. Vertaal ze eventueel in een magisch schrift of in sigils. Als je klaar bent met het op papier zetten van je intentie, vouw je het papiertje netjes dicht.

Steek de punt van je athame in een vlam en graveer met de verhitte punt je intentie in de kaars. Hier geldt dezelfde regel als bij het zalven: van de bovenkant naar het midden en dan van de onderkant naar het midden.

3// Branden van de kaarsen: Eén voor één steken we onze kaars aan, niet met lucifers maar met de vlam van een andere neutrale kaars. Terwijl je de kaars aansteekt, spreek je luidop je bezwering uit. Eindig met een affirmatie, zoals “Zo zal het zijn” of “So mote it be”. Neem dan het dichtgevouwen stukje papier met je intentie, hou het in de vlam en laat het opbranden. Concentreer je ondertussen op het resultaat van je intentie en visualiseer dat je wens is uitgekomen.

Laat je kaars volledig opbranden. Als je toch niet anders kan dan je kaarsen doven voordat ze zijn opgebrand omdat de cake & wine niet lang genoeg duurt , gebruik dan gewoon je twee (natte) vingers terwijl je ondertussen iets zegt als “al doof ik je nu, blijf branden op het astrale niveau”. Volgens de overlevering mag je een kaars die wordt gebruikt in magisch werk nooit uitblazen.

Grote Rite 
Bryd en Verelna houden respectievelijk een kelk met cider en een athame vast.
Bryd, die de athame vasthoudt, begint met de tekst. Ieder om beurt zeggen beide priesteressen een zin.

Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit zonder zwart
Geen zon zonder maan
En een God heeft behoefte aan een Godin
Zoals het licht staat ten opzichte van het duister
Zo ook het leven tegenover de dood
Want alles heeft zijn evenwicht
En zonder natuurlijke balans is er chaos
Met dit gebaar verenig ik de twee polen
Ze zijn altijd samen en nooit alleen.

De athame wordt in de kelk gestoken met de punt op de bodem. De kelk wordt daarna de cirkel rond gegeven.

Daarna wordt een schaal met stukjes brood gezegend.

Bryd:
Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit brood zodat het ons vruchtbaarheid, overvloed, kracht, gezondheid, vreugde en vrede mag brengen.

Het brood wordt daarna de cirkel rond gegeven en iedereen eet er een stukje van. Uiteraard houden we zowel van de appelcider als van het brood iets over voor de spirits van het land.

Bedanken van de godin

Bryd:
Dank u, Brigandhu, Vrouwe van het Vuur,
Dank u voor uw inspiratie en wijsheid en voor de kracht van uw vuur.
Zonder u is er geen lente, geen licht en geen leven.
Dank u en tot ziens.

Bedanken van de elementen

Allen:
Dank u, krachten en spirits van het land waarop wij vandaag samen mochten komen om te vieren.
Dank u, krachten van onze voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen.
Dank u, krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.
Dank u en tot ziens.

Dank u, wachters en spirits van het element Aarde, stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter.
Dank u en tot ziens.

Dank u, wachters en spirits van het element Water, de stuwende kracht van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Dank u en tot ziens.

Dank u, wachters en spirits van het element Vuur, stuwende kracht van de Zon, van de middag en van de Zomer.
Dank u en tot ziens.

Dank u, wachters en spirits van het element Lucht, stuwende kracht van de winden,
van de dageraad en van de Lente.
Dank u en tot ziens.

Openen van de Cirkel

Allen:
Van zuster tot zuster open ik deze cirkel

Bryd:
Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres,
Van zuster tot zuster openen wij nu onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand
En ons in liefde omhullen
Blessed be

Cake & wine
Buffetje met wat alle priesteressen hebben meegebracht.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam