Het New Lesser Banishing Ritual of the Pentagram of NLBRP (LBRP6)
Het LBRP is één van de hoekstenen van het magisch systeem van de Hermetic Order of the Golden Dawn waar zo goed als iedereen die met magie bezig is de mosterd is gaan halen. Het ritueel wordt door verschillende tradities in de ene of de andere vorm gebruikt, aangepast aan de traditie in kwestie. Denk maar aan het trekken van een cirkel door traditionele alexandrijnse wiccans.
Maar niet alleen andere tradities maken veranderingen, ook binnen de opvolgers van de Golden Dawn zelf werd er gemorreld aan het ritueel. Sommige stukken van het originele ritueel lijken niet helemaal te kloppen met de theorie. De meeste mensen proberen een uitleg te geven aan die inconsistenties, maar niemand durfde het aan om het werk van de Golden Dawn binnenstebuiten te keren. Tot de gerespecteerde auteur en magier Michael Osiris Snuffin in 2002 met een aangepaste versie van het LBRP op de proppen kwam. Heel wat magiers en heksen gebruiken nu die versie in plaats van het origineel.
Het Kabbalistisch Kruis
Met het Kabbalistisch Kruis bevestig je jezelf als het centrum van het Universum en worden de microkosmos (jij) en de macrocosmos (de levensboom uit de Kabbalah als een voorstelling van het universum) met elkaar verbonden. Je kan het vergelijken met het tekenen van een cirkel op papier: om dat te doen, moet je eerst bepalen wat het middelpunt van die cirkel zal zijn.
Dat “centeren” doe je door middel van een kruis van licht da je op je lichaam tekent terwijl je Ateh Malkuth ve-Geburah ve-Gedulah le-Olam Amen vibreert (in het Nederlands: "Van U is het Koninkrijk, en de heerlijkheid, voor eeuwigheid, Amen."). Dat is de laatste zin van het Onze Vader, maar dan gesproken in het Hebreeuws om de overeenkomst met de Joodse levensboom extra te benadrukken.
Toch is er iets in die bewoording dat niet helemaal juist aanvoelt. Het gebruik van het woord Ateh identifieert dat licht met een externe kracht, nl. "Onze Vader". Datzelfde idee zit ook in het einde met het woord Amen, dat een notarikon is voor Adonai Melekh Na’amon. Dat betekent "Heer, trouwe Koning". Het zou voor moderne magiers en heksen als wij veel logischer zijn om onszelf te identifiëren met dat licht, zeker als je bedenkt dat we niet God maar onszelf in dit ritueel bevestigen als middelpunt van het universum...
Bij het maken van het kruis van licht zijn drie van de vijf woorden die worden gevibreerd de namen van zefirots op de levensboom. Die zefirots komen overeen met de respectievelijke plekken van het kruis op je lichaam: Malkuth, Geburah en Gedulah. Waarom worden er niet overal namen van zefirots fevibreerd? Het zou logischer zijn om ook Ateh te vervangen door een woord dat op zijn minst gelinkt kan worden aan Kether. Het meest voor de hand liggende is Eheieh, dat "Ik ben" betekent. Die bewoording zorgt niet alleen voor een Kabbalistische link naar de correcte zefirot als je je voorhoofd aanraakt, maar identifieert je meteen zelf met het licht. Zo kan ook Amen worden vervangen door IAO, een formule die wordt toegeschreven aan de zefirot Tipharet. Als je die twee vibraties vervangt, komen ze alle vijf overeen met de overeenstemmende zefirots op de levensboom. Je vibreert nu dus "Ik ben het Koninkrijk, en de heerlijkheid, in eeuwighid, IOA."
Door deze versie van het Kabbalistisch Kruis te gebruiken identifieer je je niet alleen als het middelpunt van het universum. Je maakt meteen ook een kruis met de elementen in je aura: Eheieh wordt geassocieerd met Lucht, Malkuth met Aarde, Geburah met Vuur en Gedulah met Water. IAO staat voor Spirit in het midden van het Elementale Kruis. Nu klopt het plaatje wel.
In het originele ritueel wordt ook gevraagd om je borststreek aan te raken terwijl je Malkuth vibreert. Veel moderne magiers kiezen ervoor om hun onderbuik of schaamstreek aan te raken. Zo klopt het beeld niet alleen beter met het kruis van licht dat door je lichaam schiet tot in de oneindigheid, je onderbuik is ook veel dichter bij je voeten, die eigenlijk overeenkomen met Malkuth. Je onderbuik correspondeert in principe met de zefirot Yesod. En voor de vrouwen onder ons: er is weinig dat meer symbolisch kan zijn voor aarde dan onze baarmoeder, niet waar ...
Het trekken van de cirkel
De cirkel bepaalt de ruimte waar je controle over hebt tijdens je ritueel en beschermt die ruimte van ongewenste invloeden van buitenaf. Eens ze gezuiverd is door het gebruik van pentagrammen en godsnamen wordt de ruimte binnen de cirkel beschouwd als heilig, zodat je er kan communiceren met de energieën van het universum en er ook mee aan de slag kan.
Over het algemeen beweeg je met de klok mee om dingen op te roepen (invocatie/evocatie) en tegen de klok in om ze weer weg te sturen (banishing). Toch worden we in het LBRP - een banishing ritueel - gevraagd om onze cirkel met de klok mee te trekken. In het NLBRP wordt de cirkel wel in tegenwijzerzin getrokken. We starten nog steeds in het Oosten, maar gaan dan naar het Noorden, het Westen en het Zuiden.
In het originele LBRP wordt de cirkel beschermd in elk kwartier door een wegsturend pentagram van Aarde. De basisidee hierachter is dat de materiële wereld inferieur is aan de meer verfijnde spirituele werelden (wat mij dan weer doet denken aan het credo van de Katholieke Kerk dat alles wat aards en lijfelijk is kwaadaardig zou zijn). Ook al worden de vier elementen duidelijk in het ritueel betrokken, toch wordt maar met één element gewerkt. Dat is een beetje raar.
In het NLBRP werken we met alle vier elementen. Elk van de elementen wordt weggestuurd in zijn overeenkomend kwartier. In plaats van één wegsturend pentagram van Aarde, gebruik je dus ook het wegsturend pentagram van Water, Vuur en Lucht, waarbij je de pentagrammen niet als lichtblauw ziet maar in de kleur die overeenkomt met het element in kwestie: blauw voor Water, rood voor Vuur, geel voor Lucht en groen voor Aarde. De cirkel die de pentagrammen verbindt wordt getrokken in stralend wit licht en stelt het vijfde element Spirit of Ether voor. Nadat we alle vier elementen uit de cirkel hebben geweerd, blijft dus enkel het vijfde element over. Dat vijfde element – Ether – blijft verbonden met onszelf en met het middelpunt van de cirkel. Ether is het element dat de andere vier elementen bindt en tegelijkertijd scheidt (want het zit tussen de andere elementen). Ether moet aanwezig zijn om de cirkel tussen de vier windrichtingen in balans te kunnen houden en te stabiliseren.
Vier Hebreeuwse Godsnamen van telkens vier letters worden gebruikt om de pentagrammen in de kwartieren op te laden: YHVH (Yod-Heh-Vau-Heh) in het oosten, ADNI (Adonai) in het zuiden, AHIH (Eh-he-yeh) in het westen en AGLA in het noorden. Drie van die godsnamen worden echter geassocieerd met het element dat bij de de tegengestelde windrichting hoort. Adonai wordt in verband gebracht met het element Aarde door de godsnaam Adonai ha-Aretz (Heer van Aarde) in Malkuth. Eheieh wordt gelinkt aan adem en dus aan het element Lucht. AGLA is notarikon voor Ateh Gibor le-Olam Adonai (U bent voor eeuwig de machtigste, Mijn Heer). Gibor komt van hetzelfde basiswoord als de vurige zefirot Geburah.
De godsnaam YHVH is een speciaal geval. Het tetragammaton staat voor alle vier elementen en windrichtingen. Het kan dus eigenlijk in elk van de vier windrichtingen gebruikt worden. Het heeft ook geen enkele specifieke band met Water. Toch voelt het blijkbaar wel anders aan als je het vibreert in de andere windrichtingen, "alsof je een vierkante stop in een rond gat probeert te duwen", zoals Michael Osiris Snuffin het zo plastisch weet uit te drukken. Maar er is wel een godsnaam die ondubbelzinig gelinkt kan worden aan Water: ALVH (Eloah) of gewoon “God”. De basis van het woord is AL, de godsnaam die wordt geassocieerd met de zefirot Chesed en met Water. Waarom die dan niet gebruiken?
De aangepaste versie van het LBRP gebruikt dus de volgende godsnamen voor het opladen van de pentagrammen: AHIH voor Lucht in het oosten, ADNI voor Aarde in het noorden, ALVH voor Water in het Westen en AGLA voor Vuur in het zuiden. Vibreer de godsnamen en projecteer een straal van energie in het pentagram. Verbreek de connectie tussen jezelf en het pentagram met het "Sign of Silence" zodat de stroom van energie weer stopt.
De invocatie van de Aartsengelen
Nadat je de cirkel hebt opgebouwd, strek je je armen links en rechts uit tot je lichaam een zogenaamd Tau-kruis vormt (een kruis in de vorm van een T). Dan invoceer je de Aartsengelen van de vier elementen in de vier kwartieren. Het kruis is een symbool voor de vier elementen, verbonden en gescheiden door ether of spirit. Het is ook nog eens een bevestiging van het element ether dat via het Kabbalistisch Kruis wordt geïnvoceerd. Het is met de autoriteit van Ether of Spirit dat je de Aartsengelen invoceert.
De meeste magiers geloven dat de Aartsengelen de bewakers zijn van de cirkel, geëvoceerd buiten die cirkel om hem te beschermen. De cirkel op dat moment echter al heel sterk en goed beschermd met de wegsturende pentagrammen en de gevibreerde godsnamen. Het echte doel van de invocatie van de Aartsengelen moet dus iets anders zijn. Tijdens de opbouw van de cirkel hebben we de vier elementen eruit gegooid zodat er een leegte is ontstaan. Met de invocatie vullen we die leegte weer op. De Aartsengelen staan voor de hoogste, meest spirituele kwaliteiten van de elementen. Als de Aartsengelen in de cirkel worden geïnvoceerd, wordt die gevuld met de hoogste elementale energie om je te zuiveren, in evenwicht te brengen en op te laden. Terwijl je de energie van de Aartsengelen oproept, zou je in elk kwartier moeten kunnen voelen hoe die energie precies dat doet. Je mag niet vergeten dat jijzelf, zoals je daar staat in de vorm van een kruis, het vijfde element Ether vertegenwoordigt en dat dat element de andere vier bindt en uitbalanceert.
De bevestiging van de cirkel
Het originele ritueel eindigt met "Want voor mij vlamt het pentagram, en achter mij straalt de zespuntige ster". Je staat dus gesandwicht tussen de symbolen voor de microcosmos (pentagram) en de macrocosmos (hexagram). De bedoeling hiervan is om de vereniging van beide uit te drukken, wat dan weer een symbool is voor het zogeheten Grote Werk, het doel van alle magie (en dat waar ook de vrijmetselaars naar streven).
Aleister Crowley veranderde dit in "Want rond mij vlamt het pentagram en in de kolom staat de zespuntige ster". Crowley visualiseerde twee hexagrammen, eentje boven hem en eentje onder hem. Zo stond hij tussen vier pentagrammen en twee hexagrammen, met in totaal 32 punten, net zoveel als er paden zijn op de levensboom uit de Kabbalah.
De kolom waarvan sprake is de vorm van de ruimte die wordt gecreëerd in het LBRP. Door een cirkel te trekken maak je als het ware een kolom die boven en onder jezelf tot het ondeindige doorloopt. Het wordt geen vierkant of bol omdat het hexagram enkel wordt gevisualiseerd en niet wordt opgeladen met godsnamen zoals de andere onderdelen van de cirkel. Het heeft dus ook niet dezelfde beschermende eigenschappen als de pentagrammen. Er is ook geen echte behoefte om de ruimte boven en onder af te sluiten. De cirkel houdt alle elementen buiten behalve Ether. Die zuil van Ether gaat oneindig door naar boven en beneden. Het is dus niet nodig om boven en beneden te beveiligen.
Crowley veranderde het ritueel omdat hij er van overtuigd was dat het grote pentagram en de elementale pentagrammen in de kwartieren eigenlijk hetzelfde waren. Het pentagram bevestigt dus nog eens dat de cirkel jouw microkosmos is. Door het hexagram bovenaan te visualiseren ter hoogte van Tipharet trekt de macrokosmos in de microkosmos en de cirkel. Om die vereniging - het Grote Werk – nog duidelijker over te brengen, werd de verwoording nog een beetje extra aangepast. In het NLBRP wordt dat: "Want rond mij vlammen de pentagrammen en in mij straalt de zespuntige ster". Terwijl je het eerste stukje van de zin vibreert, focus je op de pentagrammen rondom je en met de laatste zin visualiseer je een hexagram centraal op je zonnevlecht.
Nadat alle aanpassingen aan het LBRP zijn gedaan, krijg je het NLBRP :-) dat er zo uit ziet:
http://hermetic.com/osiris/nbrp.htm
Maar niet alleen andere tradities maken veranderingen, ook binnen de opvolgers van de Golden Dawn zelf werd er gemorreld aan het ritueel. Sommige stukken van het originele ritueel lijken niet helemaal te kloppen met de theorie. De meeste mensen proberen een uitleg te geven aan die inconsistenties, maar niemand durfde het aan om het werk van de Golden Dawn binnenstebuiten te keren. Tot de gerespecteerde auteur en magier Michael Osiris Snuffin in 2002 met een aangepaste versie van het LBRP op de proppen kwam. Heel wat magiers en heksen gebruiken nu die versie in plaats van het origineel.
Het Kabbalistisch Kruis
Met het Kabbalistisch Kruis bevestig je jezelf als het centrum van het Universum en worden de microkosmos (jij) en de macrocosmos (de levensboom uit de Kabbalah als een voorstelling van het universum) met elkaar verbonden. Je kan het vergelijken met het tekenen van een cirkel op papier: om dat te doen, moet je eerst bepalen wat het middelpunt van die cirkel zal zijn.
Dat “centeren” doe je door middel van een kruis van licht da je op je lichaam tekent terwijl je Ateh Malkuth ve-Geburah ve-Gedulah le-Olam Amen vibreert (in het Nederlands: "Van U is het Koninkrijk, en de heerlijkheid, voor eeuwigheid, Amen."). Dat is de laatste zin van het Onze Vader, maar dan gesproken in het Hebreeuws om de overeenkomst met de Joodse levensboom extra te benadrukken.
Toch is er iets in die bewoording dat niet helemaal juist aanvoelt. Het gebruik van het woord Ateh identifieert dat licht met een externe kracht, nl. "Onze Vader". Datzelfde idee zit ook in het einde met het woord Amen, dat een notarikon is voor Adonai Melekh Na’amon. Dat betekent "Heer, trouwe Koning". Het zou voor moderne magiers en heksen als wij veel logischer zijn om onszelf te identifiëren met dat licht, zeker als je bedenkt dat we niet God maar onszelf in dit ritueel bevestigen als middelpunt van het universum...
Bij het maken van het kruis van licht zijn drie van de vijf woorden die worden gevibreerd de namen van zefirots op de levensboom. Die zefirots komen overeen met de respectievelijke plekken van het kruis op je lichaam: Malkuth, Geburah en Gedulah. Waarom worden er niet overal namen van zefirots fevibreerd? Het zou logischer zijn om ook Ateh te vervangen door een woord dat op zijn minst gelinkt kan worden aan Kether. Het meest voor de hand liggende is Eheieh, dat "Ik ben" betekent. Die bewoording zorgt niet alleen voor een Kabbalistische link naar de correcte zefirot als je je voorhoofd aanraakt, maar identifieert je meteen zelf met het licht. Zo kan ook Amen worden vervangen door IAO, een formule die wordt toegeschreven aan de zefirot Tipharet. Als je die twee vibraties vervangt, komen ze alle vijf overeen met de overeenstemmende zefirots op de levensboom. Je vibreert nu dus "Ik ben het Koninkrijk, en de heerlijkheid, in eeuwighid, IOA."
Door deze versie van het Kabbalistisch Kruis te gebruiken identifieer je je niet alleen als het middelpunt van het universum. Je maakt meteen ook een kruis met de elementen in je aura: Eheieh wordt geassocieerd met Lucht, Malkuth met Aarde, Geburah met Vuur en Gedulah met Water. IAO staat voor Spirit in het midden van het Elementale Kruis. Nu klopt het plaatje wel.
In het originele ritueel wordt ook gevraagd om je borststreek aan te raken terwijl je Malkuth vibreert. Veel moderne magiers kiezen ervoor om hun onderbuik of schaamstreek aan te raken. Zo klopt het beeld niet alleen beter met het kruis van licht dat door je lichaam schiet tot in de oneindigheid, je onderbuik is ook veel dichter bij je voeten, die eigenlijk overeenkomen met Malkuth. Je onderbuik correspondeert in principe met de zefirot Yesod. En voor de vrouwen onder ons: er is weinig dat meer symbolisch kan zijn voor aarde dan onze baarmoeder, niet waar ...
Het trekken van de cirkel
De cirkel bepaalt de ruimte waar je controle over hebt tijdens je ritueel en beschermt die ruimte van ongewenste invloeden van buitenaf. Eens ze gezuiverd is door het gebruik van pentagrammen en godsnamen wordt de ruimte binnen de cirkel beschouwd als heilig, zodat je er kan communiceren met de energieën van het universum en er ook mee aan de slag kan.
Over het algemeen beweeg je met de klok mee om dingen op te roepen (invocatie/evocatie) en tegen de klok in om ze weer weg te sturen (banishing). Toch worden we in het LBRP - een banishing ritueel - gevraagd om onze cirkel met de klok mee te trekken. In het NLBRP wordt de cirkel wel in tegenwijzerzin getrokken. We starten nog steeds in het Oosten, maar gaan dan naar het Noorden, het Westen en het Zuiden.
In het originele LBRP wordt de cirkel beschermd in elk kwartier door een wegsturend pentagram van Aarde. De basisidee hierachter is dat de materiële wereld inferieur is aan de meer verfijnde spirituele werelden (wat mij dan weer doet denken aan het credo van de Katholieke Kerk dat alles wat aards en lijfelijk is kwaadaardig zou zijn). Ook al worden de vier elementen duidelijk in het ritueel betrokken, toch wordt maar met één element gewerkt. Dat is een beetje raar.
In het NLBRP werken we met alle vier elementen. Elk van de elementen wordt weggestuurd in zijn overeenkomend kwartier. In plaats van één wegsturend pentagram van Aarde, gebruik je dus ook het wegsturend pentagram van Water, Vuur en Lucht, waarbij je de pentagrammen niet als lichtblauw ziet maar in de kleur die overeenkomt met het element in kwestie: blauw voor Water, rood voor Vuur, geel voor Lucht en groen voor Aarde. De cirkel die de pentagrammen verbindt wordt getrokken in stralend wit licht en stelt het vijfde element Spirit of Ether voor. Nadat we alle vier elementen uit de cirkel hebben geweerd, blijft dus enkel het vijfde element over. Dat vijfde element – Ether – blijft verbonden met onszelf en met het middelpunt van de cirkel. Ether is het element dat de andere vier elementen bindt en tegelijkertijd scheidt (want het zit tussen de andere elementen). Ether moet aanwezig zijn om de cirkel tussen de vier windrichtingen in balans te kunnen houden en te stabiliseren.
Vier Hebreeuwse Godsnamen van telkens vier letters worden gebruikt om de pentagrammen in de kwartieren op te laden: YHVH (Yod-Heh-Vau-Heh) in het oosten, ADNI (Adonai) in het zuiden, AHIH (Eh-he-yeh) in het westen en AGLA in het noorden. Drie van die godsnamen worden echter geassocieerd met het element dat bij de de tegengestelde windrichting hoort. Adonai wordt in verband gebracht met het element Aarde door de godsnaam Adonai ha-Aretz (Heer van Aarde) in Malkuth. Eheieh wordt gelinkt aan adem en dus aan het element Lucht. AGLA is notarikon voor Ateh Gibor le-Olam Adonai (U bent voor eeuwig de machtigste, Mijn Heer). Gibor komt van hetzelfde basiswoord als de vurige zefirot Geburah.
De godsnaam YHVH is een speciaal geval. Het tetragammaton staat voor alle vier elementen en windrichtingen. Het kan dus eigenlijk in elk van de vier windrichtingen gebruikt worden. Het heeft ook geen enkele specifieke band met Water. Toch voelt het blijkbaar wel anders aan als je het vibreert in de andere windrichtingen, "alsof je een vierkante stop in een rond gat probeert te duwen", zoals Michael Osiris Snuffin het zo plastisch weet uit te drukken. Maar er is wel een godsnaam die ondubbelzinig gelinkt kan worden aan Water: ALVH (Eloah) of gewoon “God”. De basis van het woord is AL, de godsnaam die wordt geassocieerd met de zefirot Chesed en met Water. Waarom die dan niet gebruiken?
De aangepaste versie van het LBRP gebruikt dus de volgende godsnamen voor het opladen van de pentagrammen: AHIH voor Lucht in het oosten, ADNI voor Aarde in het noorden, ALVH voor Water in het Westen en AGLA voor Vuur in het zuiden. Vibreer de godsnamen en projecteer een straal van energie in het pentagram. Verbreek de connectie tussen jezelf en het pentagram met het "Sign of Silence" zodat de stroom van energie weer stopt.
De invocatie van de Aartsengelen
Nadat je de cirkel hebt opgebouwd, strek je je armen links en rechts uit tot je lichaam een zogenaamd Tau-kruis vormt (een kruis in de vorm van een T). Dan invoceer je de Aartsengelen van de vier elementen in de vier kwartieren. Het kruis is een symbool voor de vier elementen, verbonden en gescheiden door ether of spirit. Het is ook nog eens een bevestiging van het element ether dat via het Kabbalistisch Kruis wordt geïnvoceerd. Het is met de autoriteit van Ether of Spirit dat je de Aartsengelen invoceert.
De meeste magiers geloven dat de Aartsengelen de bewakers zijn van de cirkel, geëvoceerd buiten die cirkel om hem te beschermen. De cirkel op dat moment echter al heel sterk en goed beschermd met de wegsturende pentagrammen en de gevibreerde godsnamen. Het echte doel van de invocatie van de Aartsengelen moet dus iets anders zijn. Tijdens de opbouw van de cirkel hebben we de vier elementen eruit gegooid zodat er een leegte is ontstaan. Met de invocatie vullen we die leegte weer op. De Aartsengelen staan voor de hoogste, meest spirituele kwaliteiten van de elementen. Als de Aartsengelen in de cirkel worden geïnvoceerd, wordt die gevuld met de hoogste elementale energie om je te zuiveren, in evenwicht te brengen en op te laden. Terwijl je de energie van de Aartsengelen oproept, zou je in elk kwartier moeten kunnen voelen hoe die energie precies dat doet. Je mag niet vergeten dat jijzelf, zoals je daar staat in de vorm van een kruis, het vijfde element Ether vertegenwoordigt en dat dat element de andere vier bindt en uitbalanceert.
De bevestiging van de cirkel
Het originele ritueel eindigt met "Want voor mij vlamt het pentagram, en achter mij straalt de zespuntige ster". Je staat dus gesandwicht tussen de symbolen voor de microcosmos (pentagram) en de macrocosmos (hexagram). De bedoeling hiervan is om de vereniging van beide uit te drukken, wat dan weer een symbool is voor het zogeheten Grote Werk, het doel van alle magie (en dat waar ook de vrijmetselaars naar streven).
Aleister Crowley veranderde dit in "Want rond mij vlamt het pentagram en in de kolom staat de zespuntige ster". Crowley visualiseerde twee hexagrammen, eentje boven hem en eentje onder hem. Zo stond hij tussen vier pentagrammen en twee hexagrammen, met in totaal 32 punten, net zoveel als er paden zijn op de levensboom uit de Kabbalah.
De kolom waarvan sprake is de vorm van de ruimte die wordt gecreëerd in het LBRP. Door een cirkel te trekken maak je als het ware een kolom die boven en onder jezelf tot het ondeindige doorloopt. Het wordt geen vierkant of bol omdat het hexagram enkel wordt gevisualiseerd en niet wordt opgeladen met godsnamen zoals de andere onderdelen van de cirkel. Het heeft dus ook niet dezelfde beschermende eigenschappen als de pentagrammen. Er is ook geen echte behoefte om de ruimte boven en onder af te sluiten. De cirkel houdt alle elementen buiten behalve Ether. Die zuil van Ether gaat oneindig door naar boven en beneden. Het is dus niet nodig om boven en beneden te beveiligen.
Crowley veranderde het ritueel omdat hij er van overtuigd was dat het grote pentagram en de elementale pentagrammen in de kwartieren eigenlijk hetzelfde waren. Het pentagram bevestigt dus nog eens dat de cirkel jouw microkosmos is. Door het hexagram bovenaan te visualiseren ter hoogte van Tipharet trekt de macrokosmos in de microkosmos en de cirkel. Om die vereniging - het Grote Werk – nog duidelijker over te brengen, werd de verwoording nog een beetje extra aangepast. In het NLBRP wordt dat: "Want rond mij vlammen de pentagrammen en in mij straalt de zespuntige ster". Terwijl je het eerste stukje van de zin vibreert, focus je op de pentagrammen rondom je en met de laatste zin visualiseer je een hexagram centraal op je zonnevlecht.
Nadat alle aanpassingen aan het LBRP zijn gedaan, krijg je het NLBRP :-) dat er zo uit ziet:
- Kijk naar het oosten, raak je voorhoofd aan en zeg Eheieh (Ik ben).
- Raak je schaamstreek aan en zeg Malkuth (het Koninkrijk).
- Raak je rechterschouder aan en zeg ve-Geburah (en de Kracht).
- Raak je linkerschouder aan en zeg ve-Gedulah (en de Heerlijkheid).
- Kruis je handen op je borst en zeg le-Olahm IAO (in Eeuwigheid IAO).
- Trek het wegsturend pentagram van Lucht in het oosten. Vibreer Eheieh.
- Draai naar het noorden en trek het wegsturend pentagram van Aarde. Vibreer Adonai.
- Draai naar het westen en trek het wegsturend pentagram van Water. Vibreer Eloah.
- Draai naar het zuiden en trek het wegsturend pentagram van Vuur. Vibreer AGLA.
- Draai naar het oosten om de cirkel rond te maken. Steek je armen uit tot je in de vorm van een kruis staat en zeg:
- Voor mij Rafael.
- Achter mij Gabriel.
- Aan mijn rechterkant Michael.
- En aan mijn linkerkant Uriel.
- Want rond mij vlammen de pentagrammen.
- En in mij straalt de zespuntige ster.
- Herhaal het Kabbalistisch Kruis (delen 1 tot 5).
http://hermetic.com/osiris/nbrp.htm
Reacties
Ik kom redelijk uit dit artikel, maar stap 6 wil niet helemaal lukken. Kun je mij duidelijk, in het Nederlands, uitleggen hoe ik een wegsturend pentagram uitvoer?
Bedankt voor je energie.
Het eerste streepje van de ster dat je trekt herhaal je nog eens op het einde, om er zeker van te zijn dat het pentagram helemaal gesloten is. In plaats van 5 streepjes (waarmee je normaal gezien een pentagram zou kunnen tekenen), trek je er dus 6.
Ik weet niet of dat een beetje duidelijk is?
Meer informatie over het pentagram en de elementen vind je hier:
http://webmaidensgrimoire.blogspot.be/2011/08/going-elemental-part-ii-ammadevi.html