Coven Cuisine – Groentenchips

Ik had ze al gegeten bij Martine en Una bracht een zak mee voor de cake&wine na de Amma Devi covenbijeenkomst vorige week: groentenchips. Ik was meteen verkocht :-)

Ik was dus helemaal in de zevende hemel toen ik ze daarstraks in de rekken van onze supermarkt vond, en zelfs van het eigen huismerk (er is een reden waarom ik als een blok gevallen ben voor Apie Heijn :-)).

Net als de sjiekere versie van Una, bevat de AH-versie gedroogde sneetjes wortel, rode biet, pastinaak en zoete aardappel. Ik vroeg me meteen af of ik ze niet zelf zou kunnen maken in een minder calorierijke variant (want voor je lijn zijn ze even catastrofaal als hun aardappelbroertjes). Pastinaak en rode biet zijn immers van de late herfst tot de vroege lente regelmatige gasten in ons biogroentenpakket en het is een uitdaging om met rode bietjes aan de slag te gaan op een manier waar de kleintjes enthousiast over zijn ...


Nodig voor 1 ruime portie groentenchips


  • 1 pastinaak
  • 1 rode biet
  • 1 grote wortel
  • 1 zoete aardappel
  • 3 koffielepels extra vergine olijfolie
  • 1 koffielepel zout
  • 1/2 koffielepel zwarte peper
  • 1/2 koffielepel oregano
  • 1/2 koffielepel provençaalse kruiden


Verwarm de oven voor op 220°.

Schil de groenten met een dunschiller. Snij ze daarna met een mandoline in dunne schijfjes of reepjes. Doe de rode biet het laatst, want anders wordt alles rood :-) Voor een goede mix heb je ongeveer 3/4 rode biet nodig tegenover 1/2 pastinaak, wortel en zoete aardappel. Maar maak de mix die jij het lekkerst vindt!

De schijfjes en reepjes moeten goed droog zijn voordat je ze kan gaan kruiden. Vooral voor de rode biet is dat een uitdaging. Leg de schijfjes rode biet op keukenpapier en dep ze goed droog.

Doe de groentenschijfjes in een kom. Giet er de olijfolie over en bestrooi met de kruiden. Als je niet wild bent van oregano en provençaalse kruiden, gebruik dan de kruiden die je zelf wil.

Meng ales goed door elkaa.r met je handen, tot alle schijfjes bedekt zijn met een dun laagje olie en kruiden.

Leg de groentenschijfjes in een bakblik, mooi naast elkaar zodat ze elkaar niet overlappen.

Bak de groenten 10 minuten in het midden van een 220° voorverwarmde oven. Afhankelijk van je oven kan het zijn dat ze er iets langer in moeten.

Smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam