De twaalfde Clanmoeder – Lofprijzende Vrouw (Clanmoederworkshop 12)

Gives Praise Woman
(Barbara Wright)
Dank u, Moeder, dat u me leerde mijn hart te verheffen in dank en mijn vreugdevolle geest te vullen met de zegeningen op het pad van schoonheid.

U leerde me te zingen, te dansen, de trom te slaan, te genieten en dankbaar te zijn voor de overvloed van de toekomst.

U toonde me de magie van een verandering in geest en hart.
Een houding van wijsheid, het vieren van het leven.

Nu zing ik dankbaar en in waarheid als ik Grootvader Zon begroet.
En de Aardmoeder zend ik mijn liefde voor de levenskracht die ons verenigt.


Lofprijzende Vrouw is de Moeder  van alle manieren van Dankzegging en de Hoedster van de Overvloed. De Bewaakster van Ceremonies en Rituelen, de Behoedster van Magie. De Moeder van Aanmoediging en de Bewaarster van het Celebreren. De Wijsheidhoudster van de Kunst van het Geven en Nemen.


Zij leert ons:

  • Hoe we kunnen danken voor de overvloed die we nodig hebben voordat we die krijgen, om ruimte te maken om te ontvangen.
  • Hoe we iedere overwinning in het leven met blijdschap kunnen vieren – niet alleen de onze, maar ook de prestaties van anderen.
  • Hoe we ons moeten opstellen om wonderbaarlijke veranderingen in het Zelf teweeg te brengen.
  • Hoe we overvloed kunnen scheppen door lofprijzingen, door te geven en te ontvangen.
  • Hoe de dankbaar kunnen zijn voor de waarheid.


Deze clanmoeder is de vrouwe van dankbaarheid voor je eigen waarheid en voor de magie. Als je je openstelt voor gevoelens van dankbaarheid voor alles wat je tegenkomt, da, zorgt dat er voor dat je volledig wordt. Het zorgt er voor dat alles getransformeerd wordt. De grootste magie is volgens haar dat je alles met andere ogen gaat bekijken.

Ze is de hoedster van ritueel, de hoedster van magie. Elke ervaring brengt heelwording met zich mee, dus je moet dankbaar zijn voor alles wat je meemaakt. Dankbaar zijn is nodig om in het hier en nu te zijn. Als je je dankbaarheid uit omdat je gezond bent, omdat je huisdieren hebt, omdat de zon schijnt, enz. ... dan verbind je je en kom je in die heelheid omdat je die verbindingen met alles voelt. Dankbaar zijn omdat de zon schijnt, betekent dat je je verbindt met de zon. Er is een Indiaanse stam die elke ochtend start met een uur opsommen van alles waar ze dankbaar voor zijn. Vertrekken vanuit een positief gevoel, zorgt er voor dat je met andere ogen begint te kijken naar alles om je heen.

Dankbaarheid is eigenlijk een soort van mindfulness: dankbaar zijn voor elk klein ding dat je pad kruist betekent je bewust zijn van elk klein ding dat je pad kruist ...

Het gaat dan niet alleen om dankbaarheid voor wat je krijgt, maar ook voor wat je kan geven. Door de cyclus van krijgen en geven kan je delen. Dat hoeft niet fysiek of materieel te zijn. Magie is niets anders dan een verandering van bewustzijn. Door de poort van dankbaarheid open te zetten, trek je  overvloed aan. Misschien zie je dan ook de overvloed die je al hebt...

Bedoeling van deze reis:
Tijdens deze reis is het de bedoeling dat we onze vorm van ritueel gaan ontdekken, de vorm van ritueel die bij ons past. De Clanmoeder zal daarvoor zorgen of gaat dat samen met ons doen.

Hoe ziet de reis er uit?
We reizen naar onze heilige ruimte.
Daar nodigen we alle spirits uit, zo breed mogelijk: de Clanmoeder, de grootmoeders, krachtdieren, goden en godinnen, ...
Vraag aan de clanmoeder om je kanalen te openen.
Dan spreek je voor de spirits en je somt voor hen op waar je allemaal dankbaar voor bent.
Vraag aan de spirits welk ritueel je moet doen om die dankbaarheid te uiten. De Clanmoeder zal je dit laten zien.
Vraag dan aan je eigen godin hoe je haar kan eren in een ritueel. Dat kan een dagdagelijks klein ding zijn of een groot ritueel. Zo kan je haar kracht in jezelf en de band die je met haar hebt versterken en haar voor die band en die kracht bedanken.

De reis naar de twaalfde Clanmoeder

Amai, wat een moeilijke reis was dit! Het begon al meteen bij het aanroepen van de windrichtingen. Ik kreeg een heleboel beelden door die helemaal niets zeggen. Om tot rust te komen tussen die beeldenstorm, forceerde ik het kruispunt tussen de werelden, met de grote staande steen in het midden. De beelden zijn weg. Ik sta tegen de steen. Ik zie iemand aankomen op het pad uit het noorden. Het is Brigandhu.

In mijn hoofd gaat het even moeilijk. Als ik alles leeg wil maken, gaat dat niet van een leien dakje. In de ruimte staan witte stoelen en die willen blijkbaar niet zomaar weg. Het lijkt wel of ze gecamoufleerd zijn, tegen de achtergrond van de witte muur :-) Uiteindelijk geef ik het op en laat ik de wervelwind ze meenemen. Als de deur achter de wind dichtslaat in de eerste ruimte van mijn hoofd, zie ik de trap die naar boven leidt vanuit die ruimte. Dat is nieuw ...

Als ik in de tweede ruimte naar boven kijk, naar de zon die boven mijn hoofd zou moeten hangen, zie ik inderdaad de zon. Het is geen klein zonnetje maar de echte zon, zoals je ze ziet in de ruimte als ze gefotografeerd is door de Hubble of zo, als een grote vuurbal, donker, omring door de nachtelijke hemel. Het lijkt wel een ruimtefoto. Ik kan de zon boven mijn hoofd niet zien, alleen die reuzengrote zon daar boven in de ruimte.

Dan zie ik  mijzelf in kikkerperspectief. Het is nog altijd donker en ik zie mijzelf staan, hoog boven me uit torend, met mijn armen omhoog. De zon staat tussen mijn omhooggeheven armen en het lijkt wel alsof ik die gloeiende vuurbal in mijn handen vasthoud. Dat is natuurlijk gezichtsbedrog :-)

Even twijfel ik toch of dit de maan niet is. Dat zou eigenlijk ook wel kunnen ...

De doorgang naar mijn heilige ruimte is niet waar ik ze verwacht. Als ik het luik in de vloer opentrek, zie ik geen trapladder aan de zijkant van het gat maar glanzend zwart water. Het ziet er uit als donkere, zwarte chocoladesaus. Ik moet denken aan hoe in zwartwitfilms chocoladesaus werd gebruikt om bloed te filmen, omdat het de juiste consistentie had. Zou ik langs hier naar beneden raken? Het water kletst over de rand van het gat. Het lijkt wel levend.  Ik besluit om het toch maar niet te proberen ...

Ik ga naar de andere ruimte. Dat ik daar nog niet aan had gedacht: die gloednieuwe trap moet er met een reden staan! Boven aan de trap zie ik een gouden deur die rijkelijk is bewerkt. Ik open de deur en vind er meteen nog een. Die open ik ook en opnieuw staat vlak daarachter een deur. En  nog een. En nog een. De ene na de andere deur doe ik open en dan ben ik plots onder water. Ik zie licht boven me en zwem naar boven. Ik kom uit in het waterbassin dat in het midden van mijn heilige ruimte staat. Proestend sta ik recht en waad naar de zijkant van het bassin. Ik ben helemaal doorweekt door het zwarte water, het lijkt wel olie.

Het is moeilijk om de spirits op te roepen. Ik zie enkel de eekhoorn en het doodskopaapje, mijn krachtdieren. Er staan nog spirits maar ik weet niet wie. Dan zie ik de Clanmoeder. Het is een jonge vrouw met knalrode lippen en zwart haar. Ze heeft me nog niet gezien.

Dan staat ze plots voor me. Ze heeft ee soort v an catsuit aan in lycra of een ander glanzend stretchmateriaal. Het ziet er uit als een verkleedpakje :-)

Als ze mijn kanalen moet openen, haalt ze van weet-ik-veel-waar een masker boven en zet dat op. Het is een gestileerde apenkop met een brede elastiek vanachter. Het masker heeft een smalle rechthoek voor de mond. De Clanmoeder geeft me een banaan. Ik neem hem aan en ze doet teken dat ik hem moet opeten. Dat doe ik dan ook.

Terwijl happen neem van de banaan zie ik allemaal beelden van dingen waar ik dankbaar voor ben: Bart die echt lacht, Kaat en Dries die aan het ravotten zijn, ... het zijn allemaal beelden van mensen om me heen.

Als ik aan de spirits vraag hoe ik die dankbaarheid kan uiten in een ritueel, krijg ik het gevoel dat ik moet dansen. Ik wieg met mijn heupen en beweeg traag mijn armen op en neer. Het zijn de typische slangenarmen uit de buikdans :-)

Brigandhu staat naast me en kijkt geamuseerd. Ik krijg geen duidelijk beeld van een ritueel voor haar, maar dan zie ik mijzelf een tas koffie zetten en vervolgens een toertje door de tuin maken.  En een iets groter ritueel misschien? Ik zie hoe ik iets uitgiet op de grond, op de planten. Ben ik ze water aan het geven? Ik besluit om van dat toertje door de tuin een dagelijkse gewoonte te maken.

Dan gaan we terug naar de heilige ruimte. Het is tijd om afscheid te nemen en de Clanmoeder te bedanken. Ik geef haar een plantje, met donkerrood gerande donkergroene bladeren. Ik krijg van haar een nieuwe banaan. :-)

Ik stap weer het zwarte water van het bassinin om naar boven te zwemmen. Dan zie ik plots een varkentje door mijn heilige ruimte rennen. Het diertje heeft een jasje aan, als een hondje. Het is duidelijk iemands huisdier? Huh?


Grootmoederskaartje
“Laat de heilige verbinding ontwaken. 
Overal waar voeding wordt gegeven aan de koninkrijken van het leven bevindt zich een heilige plek. 
Voer de handelingen met eerbied uit. Het is een klein onderdeel van de bron van het leven, wat je in je handen houdt. 
Iedere plant, hoe klein ook, is heilig.”

De Grootmoeders


---

Twaalfde Clanmoeder : De lofprijzende vrouw

Dank u, Moeder, dat U me leerde mijn hart te verheffen in dank en mijn vreugdevolle geest te vullen met de zegeningen op het pad van schoonheid.

U leerde me te zingen, te dansen, de trom te slaan, te genieten en dankbaar te zijn voor de overvloed van de toekomst.

U toonde mij de magie van een verandering in geest en hart.
Een houding van wijsheid, het vieren van het leven.

Nu zing ik dankbaar en in waarheid als ik Grootvader Zon begroet.
En de Aardmoeder zend ik mijn liefde voor de levenskracht die ons verenigt.

Inleiding wie is deze twaalfde clanmoeder

  • Zij is de Lofprijzende Vrouw, Hoedster van Ritueel, Hoedster van Magie.
  • Zij leert ons dankbaar te zijn voor alles wat we meemaken in het leven, want elke ervaring brengt heelwording met zich mee.
  • Zij vertelt ons dat we met het klakkeloos volgen van rituelen, zonder een vreugdevol hart, geen dankbaarheid tonen en geen heelwording in ons leven bewerkstelligen.


Wijsheden van deze Clanmoeder

  • We moeten niet alleen dankbaar  zijn voor wat ons geschonken wordt in het leven, maar ook voor wat we kunnen geven. Zo ontstaat de cirkel van geven en ontvangen die ons in staat stelt tot delen.
  • Magie is niets anders dan een verandering in bewustzijn. De juiste houding en een verandering in het hart verrichten  meer wonderen in ons leven dan tovenarij. Dankbaarheid voor de waarheid leidt tot de juiste houding, leidt op een wonderbaarlijke wijze tot heelwording en opent nieuwe perspectieven. Dankbaarheid  voor alles wat we tegenkomen houdt het Levenswiel draaiende en creëert nieuwe overvloed, nieuwe ervaringen en nieuwe vreugden. Negatieve gedachten en angsten zullen zware levenslessen aantrekken.


Oefening ik ben dankbaar voor …

Meditatie naar de Clanmoeder

  • De oneindige 8 rond u zetten
  • Je reist naar jouw Heilige Ruimte en nodigt de Clanmoeder uit.
  • Je vraagt haar bij jouw je bewustzijn te bekrachtigen zodat je je leven anders, dankbaarder kan waarnemen.
  • Je blijft met de clanmoeder in de Heilige Ruimte en je vraagt haar jou manier van rituelen te doen, te danken of te eren aan jou te tonen.
  • De aanwezige spirits, grootmoeders, clanmoeders en krachtdieren staan voor jou en je doet het ritueel dat je voelt te moeten doen.
  • Je vraagt haar een symbool en bedankt haar.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam