Eén koord in je leven (Covenbijeenkomst Hagazussa)

Dinsdag hadden we afgesproken met de Hagazussa coven om te werken met koorden. Het was allemaal begonnen met Hamamelis die bij het opruimen van haar moeders huis een aantal grote gespen was tegengekomen, en had voorgesteld om daar samen iets mee te doen. We wilden een soort van covengordel maken, alleen wisten we niet goed hoe.

Naar aanleiding daarvan had ik voorgesteld om ons eens te gaan verdiepen in de knopenmagie en koordmagie, nog zo’n vorm van practical magick waar we nog niet veel mee hebben gedaan binnen Arcadia. En dus toog ik opnieuw aan het lezen en schrijven :-) We zouden eerst wat meer achtergrond over koordmagie opdoen en zelf een koord maken, alvorens ons aan de gordel te wagen.

Dinsdag togen we aan het werk. Ik had voorgesteld om een eigen Groot Koord te maken en dat te laten wijden door de elementen. Aangezien we allemaal een toewijding hebben gehad (een eerste graad voor de meer traditionele heksen) moest dat zeker lukken.

Achteraf gezien hadden we in plaats daarvan ook iets minder ambitieus kunnen zijn en in plaats van met grote koorden kunnen starten met de klassieke knopenmagie. Dan hadden we een heksenladder kunnen maken voor Eirinns huisbeshermingsritueel van volgend weekend bijvoorbeeld. :-)

We wilden een traditioneel groot koord maken, zoals dat ook wordt gedragen door heksen uit de traditionele wicca tradities en gebruikt door magiers die bezig zijn met rituele elfenmagie of aardemagie.

Elenor had rode, witte en zwarte katoen meegebracht. In prinipe kon het gelijk welke kleur zijn, maar omdat de meest gebruikte kleuren wit, rood en zwart zijn, bleven we braafjes binnen dat stramien.

Nadat we een cirkel hadden getrokken en de elementen formeel hadden uitgenodigd – we waren tenslotte bezig met elementale magie – vijzelden we kruiden met de bedoeling die achteraf te gebruiken om ons koord te gaan zuiveren. Ik was verse rozemarijn, lavendel en bijvoet – allemaal zuiverende en beschermingskruiden – gaan knippen in de tuin. De geur was heerlijk!

Omdat ik ergens had gelezen dat het niet opportuun is om voor koordmagie te werken met de chakra’s - dat zou zoiets zijn als een Amerikaans electrisch toestel dat werkt op 240 Volt inpluggen in een Europese prise van 220 Volt – wilde ik de cirkel op een andere manier trekken. In plaats van alle chakra’s open te draaien en energie van boven en beneden te mengen in onze hart- of zonnevlechtchakra, lieten we energie van de aarde naar boven stromen, zich boven ons hoofd mengen met de energie van de cosmos en rondom ons naar beneden stromen. Dan trokken we de energie terug naar boven, naar ons hart om zo de cirkel te maken.

Toen de energie naar boven spoot, keek ik naar boven en in plaats van de zon die we van Elenor moesten zien, zag ik een grote figuur staan. De zon stond boven hem, hij stond zwart afgetekend tegen het licht, maar het meest frappante waren de vleugels: reuzengroot, en de zon stond net in het midden tussen de punten. Wie was dit? Van de elementenheren, die we nochthans formeel hadden uitgenodigd, zag ik geen spoor.


We knipten elk 3 strengen van 6 meter van elke kleur. Bedoeling was om 3 koorden te vlechten, eentje in elke k,leur, en daar dan een finaal koord mee te vlechten – rood, wit, zwart - zodat je uiteindelijk een koord had waarin de symboliek van 9 (3 x 3) verweven zat.

6 meter is niet alleen ook deelbaar door 3, maar houdt ook rekening met het verlies dat je in de lengte hebt als je begint te vlechten. Om dat verlies te compenseren, moet je extra lengte voorzien. Als je uitgaat van een koord van ongeveer 1,5m, dan moet je x2 doen om het verlies te compenseren bij het vlechten van je 3 basiskoorden, en nog eens x2 voor het vlechten van je finale koord.

Het vlechten van 1 van de basiskoorden nam de hele avond in beslag. Wat een tijdrovend werkje, zeg! Ik begreep meteen waarom wordt gezegd dat je waarschijnlijk maar één keer in je leven zo’n koord maakt!

Op het einde van de avond – en die was al behoorlijk uitgelopen! – hadden we elk 1 basiskoord gevlochten. De dag nadien werkte ik er nog een halve namiddag aan (nog 1 basiskoord klaar) en gisteren nog eens een paar uren in de namiddag en ’s avonds, en toen was het eindelijk af.


Het moet gezegd dat ik echt wel blij ben met het resultaat :-)

Deze ochtend brandde ik de rest van de kruiden in een wierookbrander en haalde het koord doorheen de rook. Bij de volgende covenbijeenkomst laten we het wijden en opladen door de elementen. Tot dan is het de bedoeling om het zoveel mogelijk bij me te dragen zodat het koord aan mij kan wennen en ik aan het koord. Vannacht gaat het onder mijn hoofdkussen ...

Om te weten hoe je dat koord zo mooi krijgt:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam