De uitnodiging


Het maakt me niet uit
hoe je de kost verdient
ik wil weten waar je naar hunkert
en of je durft te dromen
dat het verlangen van je hart wordt vervuld

het maakt me niet uit
hou oud je bent
ik wil weten of je bereid bent voor gek te staan
omwille van liefde
omwille van je droom
omwille van het avontuur van het leven

het maakt me niet uit
hoe de planeten staan ten opzichte van je maan
ik wil weten of je de kern van je eigen pijn hebt aangeraakt
of je geopend bent door ’s levens verraad
of dat je verschrompeld en gesloten bent geraakt
uit angst voor nog meer pijn

ik wil weten of je bij pijn kunt zijn
- de mijne of de jouwe -
zonder dat je probeert hem te verbergen
weg te poetsen
of te verhelpen

ik wil weten of je bij vreugde kunt zijn
- de mijne of de jouwe -
of je ongeremd kunt dansen
en toe kunt laten dat de extase je vult
tot in de toppen van je vingers en tenen
zonder ons te waarschuwen
om voorzichtig en realistisch te zijn
en te denken aan de beperkingen van het mens zijn

het maakt me niet uit
of het verhaal dat je me vertelt waar is
ik wil weten of je in staat bent
een ander teleur te stellen
omwille van trouw aan jezelf
of je de beschuldiging van verraad kunt verdragen
zonder je eigen ziel te verraden
of je zonder geloof kunt zijn
en daardoor betrouwbaar

ik wil weten of je Schoonheid kunt zien
ook al ziet het er niet altijd prettig uit
en of je aan de aanwezigheid ervan
je eigen leven kunt laten ontspringen
ik wil weten of je kunt leven met mislukkingen
- de mijne en de jouwe –
en toch aan de rand van het meer gaat staan
en naar het zilver van de volle maan roept
‘Ja’

het maakt me niet uit
waar je woont
of hoeveel geld je bezit
ik wil weten of je kunt opstaan
na de nacht van verdriet en wanhoop
vermoeid en beurs tot in je botten
om te doen wat gedaan moet worden
zodat de kinderen te eten hebben

het maakt me niet uit wie je kent
of hoe je hier gekomen bent
ik wil weten of je met mij
in het midden van het vuur kunt staan
zonder terug te deinzen

het maakt me niet
waar of wat of bij wie je gestudeerd hebt
ik wil weten wat jou
van binnenuit overeind houdt
als al het andere wegvalt

ik wil weten
of je alleen kunt zijn met jezelf
en of je werkelijk geniet van je gezelschap
in de lege momenten


Van eigentijdsmagazine.nl, door Oriah Mountain Dreamer, uit haar boek "The Invitation".
Meer info: www.oriah.org

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam