Coven Cuisine: erwtensoep

Die Nederlanders toch! Je kan veel van hen zeggen, maar niet dat ze geen goede ideeën hebben. Bij mijn wekelijkse bezoekje aan Albert Heijn viel mijn oog op kant-en-klare soeppakketten. Neen, niet de blikvariant maar een pakketje met alle verse ingrediënten, bouillonblokjes incluis, om een heerlijke soep op tafel te zetten. Mijn aandacht werd meteen getrokken door het erwtensoeppakket. Aaaah, erwtensoep! Blijkbaar een typisch Nederlandse soepklassieker, maar ook meteen een retourtje naar mijn kindertijd.

Mama maakte liters van het goedje. Ik herinner me een zomer waarin ik met mijn grootmoeder mee mocht naar een neef of nicht van haar in Vremde. Daar plukten we emmers vol groene peulen. Dat was tof. De dagen daarna spendeerden drie generaties van onze familie op het terras om de erwten uit hun groene jasjes te ritsen. Sindsdien zijn zowel mijn moeder als ikzelf bekeerd tot de diepvriesvariant :-)


Nu de temperatuur ons in de steek laat, staat er al wel eens meer een soepje te pruttelen op het vuur. Mijn liefste heeft een zwak voor soep en ook onze kleintjes kunnen een bordje wel smaken, al dan niet met een ijsblokje erin om ze wat minder heet te maken. Sinds ik een biogroentenabonnement heb, weet ik dat je van alle groenten soep kan maken. Maar erwtensoep, neen, daar had ik me nog niet aan gewaagd. Tot vandaag.

Nodig voor 4l soep:

  • 900g spliterwten
  • 2 ajuinen
  • 1 teentje knoflook
  • 250g spekblokjes
  • 2 blokjes kippenbouillon
  • 4l water
  • 2 laurierblaadjes
  • 1 takje verse munt
  • 2 stengels prei
  • 2 wortels
  • 1/2 knolselder
  • peper

Maak de ajuinen schoon en snipper ze. Pel het teentje knoflook en snij het in kleine stukjes. Maak de preistengels schoon en snij ze in ringen. Schel de wortels en snij ze in blokjes. Maak de knolselder schoon en snij in blokjes.

Smelt een beetje margarine in een grote soepketel en laat de ajuinen glazig worden.Voeg dan de knoflook en de spekblokjes toe. Laat samen bakken terwijl je af en toe omroert.

Voeg de spliterwten toe en roer doorheen het spekmengsel. Voeg 4l water toe, 2 laurierblaadjes, 1 takje munt en een flinke draai van de pepermolen. Laat 45 minuten sudderen op een zacht vuurtje.

Schep het schuim van de soep en gooi het weg. Voeg daarna de preiringen, de wortelstukjes en de knolselderblokjes toe. Laat nog 30 minuten verder sudderen.

Pureer de soep met de staafmixer en/of de blender. Dien heet op voor de perfecte wintersoep!

Je kan de soep eventueel garneren met een scheutje room en een takje munt - British style - of het op zijn Nederlands doen, met schijfjes rookworst. Beide manieren warmen je vanbinnen helemaal op!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam