Een levenswerk

Toen Inge me belde met de vraag of ik iets kon doen met een doos met boeken over runen en edelstenen, dacht ik: welja, waarom niet. En toen kwam mijn liefste thuis met een stampvolle koffer met dozen vol dikke mappen met knipsels, nota's gemaakt tijdens diverse hekserige cursussen (inclusief een wicca cursus), de wekelijkse Mind, Body & Soul magazines en bijhorende Lenormandkaarten, I Tching munten en andere prullaria. "Het levenswerk van tante Annelies". Met gemengde gevoelens nam ik de dozen in ontvangst. Zal ooit iemand mijn Boeken der Schaduw in dozen proppen en meegeven aan een geïnteresseerde heks?


De knipsels gaan terug tot de tijd dat ik zelf met hekserij begon. In die tijd was het internet nog niet ontploft en was het nog niet zo evident om informatie bij elkaar te zoeken (een zegen en een vloek). Je las alles wat je in je handen kon krijgen en volgde daarna een van de weinige beschikbare cursussen. Covens waren nog ondergronds en even elusief als de vrijmetselaarsloges in die tijd. De mensen die die curussen volgden waren niet bepaald het toonbeeld van de gestudeerde mens, als je begrijpt wat ik bedoel. Kwetsbare en naieve mensen konden gemakkelijk het slachtoffer worden van manipulatieve en op geldgewin beluste nepgoeroes. Hopelijk was tante Annelies niet zo naief.

Covens als Arcadia hebben daar gelukkig verandering in gebracht door van in het begin in alle openheid te werken. Open jaarfeesten, een tentoonsteling over moderne hekserij, een website ... het hoorde allemaal bij hoe wij hekserij toen zagen: niet als een obscure en geheimzinige bedoening maar een moderne religie met een open blik naar de wereld. In die tijd werd daar in heksenmiddens nogal meewarig over gedaan, maar kijk, de geesten zijn gerijpt. We zijn ondertussen vijftien jaar verder en werken nog altijd in alle openheid verder, de blik naar de toekomst gericht. Een levenswerk.


Reacties

Aurora zei…
Vreemd moet dit inderdaad zijn. Elke heks is volgens mij wel blij met zo een mooi, 'nieuw' pakket info om uit te spitten. Ik begrijp je vraag wel of jouw informatie ook ooit naar een geïnteresseerde heks overgaat. Vreemd, hier had ik nooit bij stil gestaan...

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam