Coven Cuisine: pompoensoep met kaneel en saffraan

Als er één ding is dat met Samhain wordt gelinkt, dan zijn het wel pompoenen. Je vindt ze in alle kleuren en maten, maar de gewone klassieke oranje knallers zijn het meest gekend. Ik had er twee cadeau gekregen, eentje van mijn schoonzus - een origineel alternatief voor een doos pralines of een bloemetje - en eentje van Eleniana, wiens vader dit jaar een erg vruchtbare tuin bleek te hebben, iets waar ik absoluut geen probleem mee had. :-)

De twee knoerten bleven ongeveer een maand op het aanrecht liggen, tot ik er soep van kon maken voor onze Halloweenparty. Dat deed ik maar met één pompoen, de andere diende als decorstuk.


Hier volgt het recept voor een gigantische hoeveelheid soep. Je hebt er wel een hele grote soeppot voor nodig. Ik gebruik hiervoor de grote soepkastrollen die ik van mijn moeder heb geërfd. Daarin maakte ze vroeger buitengewone hoeveelheden spaghettisaus, ratatouille, rode kool, andijvie, ajuinsoep en nog veel veel meer. Nu mijn ouders nog maar met z'n tweetjes thuis zijn, wilde ze haar grote potten naar de Kringwinkel verhuizen. Tot groot plezier van mijn moeder, die het geweldig vindt als één van haar kinderen begint te kokkerellen, heb ik er een drietal gered van dat droeve lot en mee naar Antwerpen verhuisd.

Nodig voor 5 liter soep:
  • 1 pompoen
  • 5 ajuinen
  • 5 aardappelen
  • 1 kg wortelen
  • 10 bouillonblokjes van kip
  • 5 l water
  • peper
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 citroenblaadjes (uit de Thaise keuken)
  • een snuif kaneel
  • een snuif saffraandraadjes (je kan ook gewoon een capsule saffraanpoeder gebruiken)
  • minarine voor bakken en braden
  • 20 cl room (1 brikje)
Snij voorzichtig een cirkel uit de bovenkant van de pompoen, daar waar de steel zit. Die cirkel kunnen we achteraf gebruiken als deksel voor de uitgeholde pompoen. Hol de pompoen uit met behulp van een soeplepel.

Gooi de pompoenpitten niet weg! Je kan er een lekkere alternatieve Halloweensnack van maken door ze te roosteren en op smaak te brengen met kruiden.

Pel de ajuinen en snij ze in stukjes. Schel de aardappelen en snij ze in stukken. Schil de wortelen en snij ze in stukken.

Smelt de minarine voor bakken en braden in een grote soeppot. Bak de ajuin aan tot hij glazig wordt. Voeg dan de andere groenten toe en keer eventjes om. Voeg daarna het water toe en de bouillonblokjes.

Kruid met laurier, peper naar smaak, kaneel en saffraan. Breng aan de kook en laat de soep vervolgens op een laag vuur verderkoken gedurende een twintigtal minuten, tot de groenten gaar zijn.

Vis de laurier- en de citroenbladeren uit de soep. Mix de soep vervolgens met een soepmixer tot een dikke smeuige soep.

Voeg net voor het opdienen nog de room toe. Zorg ervoor dat de soep nu niet meer kookt, anders gaat hij een beetje schiften. Dat verandert niet zo veel aan de smaak, maar toch.

Serveer de soep in de uitgeholde pompoen, dat geeft een extra Halloween touch en de kinderen vinden het super!

Vijf liter is natuurlijk een gigantische hoeveelheid soep. Wat je niet meteen op krijgt, kan je wel invriezen voor een latere datum.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam