De 11de Clanmoeder – Fiere Vrouw (Clanmoedersworkshop 11)

Walks Tall Woman
(Barbara Wright)
U wandelt in schoonheid, Moeder, iedereen kan zien hoe de glorie van het Grote Mysterie de geest bevrijdt.

De innerlijke genade wijst mij de weg die u gaat in uw daden.
Goedkeuring van anderen is niet nodig, de waarheid van uw hart leidt me.

Doelgericht en direct leidt u me naar evenwicht tussen gedachten, woord en daad en behoedt u me voor doelloos gepraat.

Fier sta ik in uw nabijheid, met opgeheven hoofd.
Mijn voeten als wortels in de Aardmoeder, mijn armen die Vader Hemel omhelzen.



Fiere Vrouw is de Bewaarster van Leiderschap en de Hoedster van Nieuwe Wegen. De Moeder van Schoonheid en Gratie en de Bewaakster van Vernieuwing en Doorzettingsvermogen. Het Rolmodel van Gezondheid, Uithoudingsvermogen en Fysieke fitheid, door het Hartsverlangen de Leiding laten nemen. De Hoedster van Persoonlijke Onberispelijkheid en de Beschermster van alle vormen van Innerlijke Kracht.

Zij leert ons:

  • Hoe we op ons allerbest kunnen zijn en toch kwetsbaar en menselijk durven blijven.
  • Hoe we ons lichaam en onze geest flexibel en in goede conditie kunnen houden door beweging en bezinning.
  • Hoe we nieuwe wegen kunnen zoeken en vinden om te groeien en te leren, en andere leiding te geven door zelf een voorbeeld te zijn.
  • Hoe we innerlijke kracht kunnen ontwikkelen.
  • Hoe we kunnen aantrekken en loslaten.
  • Hoe we de waarheid kunnen uitdragen.

Deze clanmoeder leert je dat je moet zijn wat je zegt te zijn. In jezelf zit een grotere waarheid en belangrijk is dat je die in je dagdagelijks leven toont, dat je leeft naar je eigen waarheid. Je moet dus hetzelfde zijn aan de buitenkant als aan de binnenkant. Dat betekent ook dat je jezelf goed moet verzorgen: je lichaam moet kunnen dragen dat je hetzelfde bent aan de binnen- en aan de buitenkant.

Het sleutelwoord is integriteit: leef volgens je eigen waarheid, dan ben je niet bang van wat andere mensen denken.

Ze leert je ook hoe je leiding moet geven. Dat doe je door het voorbeeld te geven en niet door andere mensen hun gedrag te veranderen. Je moet zelf actie ondernemen in plaats van te wachten tot anderen dat doen. Door leiding te geven door het voorbeeld te geven kan je vernieuwingen doorgeven, nieuwe methoden in een oude traditie brengen.
Maar opgelet: door zo'n perfect voorbeeld te zijn, door alles van zichzelf opzij te zetten, zadel je iedereen op met een enorme druk en last. Toon ook je kwetsbaarheid. Je moet niet perfect zijn. Kwetsbaarheid is typisch menselijk en is ook een grote kracht. Het is géén zwakte. Menselijkheid betekent vrouw zijn!

Evenwicht zit bij de vrouw in de baarmoeder. Tijdens de maantijd is je baarmoeder vatbaar voor alle energie, die kan voelen wat je nodig hebt. De maantijd is de tijd voor creatief zijn, scheppend zijn. Het betekent drie dagen rust, nadenken, naar binnen gaan om balans te vinden tussen binnen- en buitenkant.


Bedoeling van deze reis:
In de reis van vanavond gaan we op zoek naar wat het betekent om je je innerlijke wijsheid volledig uit te dragen in je leven. We nodigen de clanmoeder uit en vragen haar om de kanalen te openen zodat de innerlijke kracht naar buiten stroomt, door je handen, door je gedachten, ...

Laat haar iets tonen dat die kracht symboliseert. Vraag haar om je te tonen hoe je die kracht moet verstaan.  Vraag haar om een geheim wapen en om het pad te mogen lopen naar de kracht.  Gebruik je geheim wapen en dood alles wat je tegenhoudt om je kracht te zijn. Als je uiteindelijk bij je kracht bent gekomen, vraag dan wat je nodig hebt om die kracht door je te laten komen.


Reis met de 11de Clanmoeder:
Ik ben in mijn hoofd. Alles is redelijk leeg. Ik zie geen mensen en haast geen rommel - dat is nieuw! - maar de gebruikelijke hond die ik hier altijd zie is er wel. Deze keer is het een dalmatiër die sierlijk en gewillig de deur uit loopt.

Ik nodig een wervelwind uit om de laatste restjes energie of whatever er nog is achtergebleven weg te blazen. Daar sta ik dan, in de volle storm, midden in de kamer, met mijn armen omhoog en ik geniet van de wind die rond mijn lichaam raast. De wervelwind verdwijnt door de deur en die slaat met een klap dicht. Nu is het doodstil waar het zopas nog aan het bulderen was.

Ik leg mijzelf op mijn rug op de grond op de houten parketvloer in de grotere zaal en kijk naar het plafond. Dat is van rijkelijk bewerkt hout met een soort van koperen zon die in het midden een echte zon omvat, als een soort van reuze edelsteen gevat in een koperen zetting. De zon is heel helder. Alle energie doe je niet meer nodig hebt gaat weg en alle energie die je overal hebt achtergelaten komt er weer bij, zegt Martine. De zon wordt superhelder. De kamer is helemaal wit van het licht.

Dan roepen we de kracht van de windrichtingen op.
In het noorden zie ik het gebruikelijke berglandschap, maar dan gaat er een soort van rimpeling over het beeld en een scheur met sneeuw aan de randen verschijnt, alsof ik aan het kijken was naar een geprint doek van een berglandschap in plaats van naar het landschap zelf. De scheur wordt groter en een soort van Avenger-figuur in een lichtblauw met wit pak stapt er door. Hij ziet er heel erg uit als Ironman of een gelijkaardige suyperheld :-) Ik meen zelfs witte vleugeltjes aan de zijkanten van zijn helm te zien!
In het oosten zie ik een vlucht reuze adelaars tegen een geel getinte  hemel. Ze zijn niet alleen, op de rug van één van hen zit Gandalfgewijs een figuur met een kapmantel.  Als ik probeer zijn gezicht te zien, voelt het alsof hij geamuseerd een spelletje met me aan het spelen is: ik zie alleen maar de knalgele vlechten van een duidelijk goedkope carnavalpruik en een glimlach om de lippen van de man.
In het zuiden zie ik de gouden vuurprins, maar wat bijzonder is, is dat ik niet voor hem sta en naar hem kijk, zoals gewoonlijk, maar achter hem. Ik kijk naar zijn rus en kan alle fijne details van het gouden smeedwerk van zijn harnas zien en dat is prachtig.
In het westen ziet de lucht er uit als een reuze spiegel. Dan zie ik een paar sierlijke handen met armbanden doorheen de spiegel komen en een lange vrouw stapt doorheen het spiegeloppervlak. Ze is mooi en elegant, met lange rokken. Het is niet de vrouw die ik meestal in het westen zie. Ik moet denken aan Galaxa, de vriendin van de Rode Ridder, maar dat zal wel door die magische spiegel komen :-)

Nu is het de beurt om de kracht op te roepen van wat voor ons het allerhoogste is, maar dat is nogal flou. Ik herinner me helemaal niks.

In de vloer voor me zit een luik met daaronder een smalle trap die naar mijn heilige ruimte leidt. Op het zwarte water in het waterbassin in het midden van de ruimte drijven deze keer geen krokodillen maar grote witte bloemen. Ze zijn te groot om waterlelies te zijn en hebben veel rondere bloemblaadjes. Het is donker in mijn heilige ruimte, maar dat ben ik ondertussen al gewend. Ik zie een eekhoorn en een doodskopaapje tegen elkaar kwetteren. Brigandhu zie ik niet maar ik ben ook niet bewust op zoek naar haar.

Ik sta in het midden van de grot, naast het waterbassin dat doorheen de hele grot loopt. Rechts van me zie ik hoe de wand van de grot overgaat in zwarte stammen. Tussen de stammen hangt een dikke witte mist die een vrouw lijkt te volgen. Achter haar zie ik alleen maar mist en vaag de omtrekken van de stammen, voor haar zie ik het donker van de stammen scherp afgetekend. De vrouw stapt heel traag en sierlijk achter de zwarte bomen naar mijn heilige plek toe. Op de grond onder haar voeten zie ik hetzelfde zwarte water als in het waterbassin, maar op de plaatsen waar ze haar voeten neerzet verschijnt vanzelf een stenen pad. Ze draagt een rode lange jurk met een brede gouden bies aan de randen. Ze lijkt me Chinees. Er zijn nog een heleboel clan- en grootmoeders geweest die voor mij een Chinese look schenen te hebben, dus ik vraag me echt af waar die oosterse toets - eerder dan de evidente indiaanse - vandaan komt. Op haar hoofd draagt er een rare witte hoed met twee punten, alsof ze onder haar hoofddeksel twee lange hoorns te verbergen heeft. Het heeft wel iets weg van die gigantische witte nonnenkappen die je soms nog in oude films ziet opduiken. Ze houdt haar handen tesamen voor haar lichaam, verborgen in in de brede mouwen van haar rode jurk.

Vraag haar om je kanalen te openen, zegt Martine. Ik voel een stekende pijn in mijn schouder. Ik kijk de clanmoeder vol verbazing aan. Ze staat nog altijd onnatuurlijk stil en heeft geen spier vertrokken, maar toch ben ik er zeker van dat ze me heeft gestoken met iets. Ik zie hoe het bloed mijn t-shirt doorweekt. Dan zie ik haar handen. Het lijken wel klauwen, zo lang zijn haar nagels, en messcherp. Daarmee heeft ze mij geprikt! Ze blijft mysterieus glimlachen met die chinese spleetogen.

Vraag haar dat ze je meeneemt naar je innerlijke kracht, zegt Martine. Ik loop achter de clanmoeder aan, naar ergens een nis met een vuur. Ze steekt één van haar lange nagels in het vuur en schept er als het ware een vlammetje uit. Het vlammetje danst op haar nagel. Ze doet teken dat ik mijn hand uit moet steken en voor ik het weet branden mijn vijf vingers met een vlammetje dat ze uit het vlammetje op haar nagel laat ontspringen.

Loop nar de kracht toe en doe alle onstakels weg. Ik zet een stap richting het vuur maar sta dan plots oog in oog met mijzelf. Het is echt raar om mijzelf daar te zien staan, alsof ik in een spiegel kijk. Ik aarzel, maar dan opent de andere Bryd voor mij haar mond en ik kan de scherpe zwarte monstertanden zien. Instinctief steek ik mijn handen naar haar uit om haar tegen te houden en met een woesj gaat ze in vlammen op! Ik was vergeten dat mijn handen nog in brand stonden ...

Ik stap naar het vuur toe, tot het mij helemaal omringt. Vraag aan de clanmoeder om je te tonen wat je helpt om die innerlijke kracht uit te stralen, zegt Martine. Ik kijk rondom me. Ik zie een stapel bezems, maar als ik verder rond draai zie ik overal rondom me schimmen in vlammen. Zo moet ik er zelf ook uit zien en ik besef dat het andere mensen zijn die ook allemaal in hun kracht staan. Heksen, aan de bezems te zien :-) Ik blijf draaien en draaien om de vlammen overal rondom me te zien. Ik lijk wel zo'n dansende derwish :-)

We lopen weer naar mijn heilige ruimte. De clanmoeder doet teken dat ik voorop moet lopen. En dan gebeurt er iets dat ik echt heel cool vind: ik zie hoe in het zwarte water voor mij het stenen pad verschijnt onder mijn voeten. Ik maak het pad waarop ik loop.

In mijn heilige ruimte ga ik op de troon zitten die in de tulpvormige nis aan de achterkant van de ruimt staat. Ik brand nog altijd en ik weet dat dat de bedoeling is: het vuur staat hier op de piedestal, op de troon. Het voelt helemaal juist. Van zodra ik op de troon zit, brandend en wel, zie ik het aapje en de eekhoorn helemaal opgewonden op en neer springen.

De clanmoeder geeft me één van de wite bloemen die ik eerder op het water in het waterbassin zag. Ik open mijn handen en geef haar een glanzende, zwarte parel. Ik denk dat hij van metaal gemaakt is. Dan ga ik terug naar boven, naar het hier en nu.


Grootmoederskaartje
"Alle dingen gebeuren op hun tijd."

---

Elfde Clanmoeder : De fiere vrouw

U wandelt in schoonheid, Moeder, iedereen kan zien hoe de glorie van het Grote Mysterie de geest bevrijdt.
De innerlijke genade wijst mij de weg die U gaat in U daden.
Goedkeuring van anderen is niet nodig, de waarheid van Uw hart leidt mij.
Doelgericht en direct leidt U me naar evenwicht tussen gedachten, woord en daad en behoedt U me voor doelloos gepraat.
Fier sta ik in U nabijheid, met opgeheven hoofd.
Mijn voeten als wortels in de Aardmoeder, mijn armen die Vader Hemel omhelzen.

Inleiding wie is deze elfde clanmoeder


  • Zij leert ons te zijn wat we zeggen te zijn
  • Zij leert ons te leiden door het voorbeeld te geven in plaats van te eisen dat anderen hen volgen.
  • Zij leert ons levenssituaties te veranderen door zelf actie te ondernemen in plaats van op anderen te vertrouwen.
  • Zij leert ons ons lichaam met zorg te behandelen. Pas dan kunnen we op de juiste wijze vasthoudend zijn en onze gezondheid, onze houding, onze zelfbespiegelingen en onze geest gebruiken om uitdagingen het hoofd te bieden.

Wijsheden van deze Clanmoeder


  • We laten onze persoonlijke waarheid pas echt zien als we onze overtuiging daadwerkelijk vorm geven in het dagelijks leven. Als we oprecht leven hoeven we ons niet angstig af te vragen wat anderen van ons denken.  Reputatie vindt alleen een oprecht fundament in innerlijk weten en integriteit, niet in de opvattingen van mensen die jaloers zijn of onzeker zijn.
  • Leidinggeven door een voorbeeld te zijn is een weg van schoonheid. Maar als u een voorbeeld wil zijn voor anderen is het ook nodig te laten zien dat menselijk zijn niet veroordeeld moet worden als zwakte. In onze pogingen een onberispelijk voorbeeld te zijn verliezen we onze eigen behoeften uit het oog en leggen we de anderen een ondragelijke last op hun schouders. De gedrevenheid om ons steeds helemaal te geven maakt ons eenzaam. De eerste stap naar transformatie is de tranen toelaten. Door fouten te maken worden vaardigheden volmaakt. 
“U bent een meesteres in volharding, U bent een meesteres in vernieuwing en U bent een meesteres in initiatief nemen. Nu is het tijd om een vrouw te worden; voelend en menselijk.”( poema aan clanmoeder)


  • Kwetsbaarheid is een kracht, geen zwakte. Laat zien dat alle mensen het waard zijn plezier te hebben en op tijd te rusten. Als je laat zien dat het belangrijk is tijd vrij te maken voor behoeftes bevrijd je jezelf en alle vrouwen die uw leiding zoeken. De waarheid is dat u een mens bent.
  • Het evenwicht zit bij de vrouw op de plaats van de baarmoeder. Gedurende hun Maantijd hebben de vrouwen de macht om elke beschikbare energie in hun midden op te roepen, omdat hun baarmoeder klaar is om te ontvangen. Wij zijn zusters, met elkaar verbonden door de band die alle vrouwen tot verwanten maakt. Grootmoeder Maan toont haar volle gezicht om onze verborgen angsten en onze kracht te belichten. In de Maancyclus vinden wij onze balans, worden we geconfronteerd met onze schaduwkant, delen we onze vreugden en zorgen. Daarna treden we de wereld tegemoet als Hartzusters. Fiere Vrouw laat weten dat alle vrouwen toegang hebben tot de koestering en steun van de Zusterschap en de Aardmoeder, als ze maar bereid zijn voor zichzelf te kiezen.

Meditatie naar de Clanmoeder


  • De oneindige 8 rond u zetten
  • Je reist naar jouw Heilige Ruimte en nodigt de Clanmoeder uit.
  • Je vraagt haar bij jouw de kanalen te openen om dieper in jouw menselijke kracht te komen om meer voor jezelf te kunnen kiezen. 
  • Je reist met de clanmoeder naar het eerste beeld dat jou verhindert om jouw waarheid te zijn
  • Daarna reis je met de clanmoeder naar wat je nodig hebt, welke behoeften je moet vervullen , waar je aandacht aan moet  schenken om jezelf in het dagdagelijkse meer te zijnv .
  • Tenslotte vraag je de clanmoeder om je opnieuw naar je Heilige Ruimte te brengen.
  • Je vraagt haar een symbool en bedankt haar.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam