Slakkenslijm


Toen ik laatst door de Action liep, viel mijn oog op een wit potje met een glanzend groene slak die me op het deksel van het potje vriendelijk aankeek. Slakkengel. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar ik was geïntrigeerd.


Mijn kleine stadstuintje is vergeven van de slakken. Op een regenachtige avond heb ik eens geteld hoeveel van de beestjes gezwind de muren opklommen om te ontsnappen aan het water. Het waren er 78. Achtenzeventig, I kid you not! Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze dood te maken. Ik vind slakken eigenlijk best fascinerende beestjes. Ze hebben iets vertederends met hun beweeglijke oogjes op steeltjes, die ze even snel weer nieuwsgierig uitsteken als ze ze geschrokken hebben teruggetrokken. Alleen naaktslakken vind ik walgelijk. Ik las ooit eens in een tuinmagazine dat er maar drie oplossingen zijn voor slakken: ze dood maken met slakkenvallen (geen optie voor mij), je tuin platspuiten met slakkengif (ook geen optie) of ze over de tuinmuur bij je buren gooien :-). Sindsdien doe ik een buurvriendelijke versie van dat laatste: ik breng ze met emmers tegelijk naar het park rechtover mijn deur.

Dat je slakken kon opeten wist ik al - escargots met lookboter zijn verrukkelijk lekker - maar dat je ze op je vel kon smeren, neen, dat is iets nieuws. Slakkengel blijkt een soort van doorschijnende zachte crème te zijn waar echt slakkenslijm inzit. Tenminste, in de dure versies die in natuurwinkels en in dure parfumerieën worden verkocht. De idee hierachter is dat slakken hun slijm niet alleen gebruiken om zich gemakkelijk te kunnen verplaatsen, maar ook om hun oogjes en mond te genezen als die gewond raken. Ze gebruiken het slijm ook voor hun huisje en om zichzelf te beschermen als ze zich in hun huisje terugtrekken.


Het zou dus een echt natuurproduct zijn, al lijkt het me niet echt duurzaam om te produceren. Om slakken extra slijm te laten produceren, krijgen ze een goedje toegediend dat ervoor zorgt dat ze extra gaan slijmen. Al moet er worden bijgezegd dat ze dat alleen maar doen als ze onder stress staan, dus leuk zullen ze het niet vinden. En beesten de daver op het lijfje jagen, enkel om hun angstslijm te oogsten lijkt mij niet bepaald diervriendelijk ... Geen probleem met de gel van de Action, daar is niks natuurlijks aan. Maar ze werkt wel even goed :-)

Dat komt omdat in slakkenslijm een ton allantoïne zit. Uit onderzoek blijkt dat in slakkenslijm een heleboel dingen zitten die goed zijn voor je vel: allantoïne, collageen, elastine, glycolzuur, vitamine A, C en E. Maar het is toch vooral de allantoïne die maakt dat slakkengel een wondermiddel zou zijn zijn voor acné, puistjes, rode vlekken, en wat dies meer dat je huid danig kan verzieken. En het zou ook helpen tegen rimpels, striemen, schilfervel, littekens, levervlekken, enz. ... Allantoïne zit dan ook in een een heleboel huidverzorgende producten. En dus ook in slakkenslijm.



Reacties

Unknown zei…
bedankt voor je post. Het was informatief.

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam