Schapenfeest

Het leek wel zondag, zo weinig mensen waren er op straat deze ochtend toen ik de kleintjes naar school bracht. Ik had er niet meer aan gedacht, maar vandaag zijn we twee maanden en tien dagen na de ramadan en dus is het de dag van het Offerfeest. Moslimkinderen krijgen vandaag een dagje extra vakantie om te kunnen vieren met hun familie.  Mijn kleintjes moeten gewoon naar school, arme schaapjes.

Het Offerfeest is één van de grote feesten van de Islam. Moslims vieren de profeet Abraham, die zijn zoon Isaac wou offeren aan god. Dat verhaal staat ook in onze bijbel. Over een vader die zijn god liever ziet dan zijn kinderen kunnen we het nog een keertje hebben, maar gelukkig stuurde god een engel naar beneden om aan Abraham te vertellen dat hij in de plaats van zijn zoon ook gewoon  een schaap mocht offeren ...


In de klas van Kaat noemen ze het dus het Schapenfeest. De meeste moslims laten vandaag een schaap slachten. Daarvoor zijn door de stad speciale slachtlijnen ingericht, om wantoestanden als het slachten van schapen in de badkamer bijvoorbeeld te vermijden. Normaal gezien moest dat vanaf dit jaar ook op een diervriendelijke manier gebeuren - met verdoving - maar door omstandigheden ging dat niet door. Veel moslims vinden dat een goede zaak want de "traditionele" manier zou beter zijn. Hmmm ... daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Gaia ook, maar deze keer zijn Michel Vandenbossche en ik het wel eens.

Het slachten is nochthans geen verplichting. Vrome maar moderne moslims kunnen ook gewoon een som geld storten voor een goed doel, maar oude tradities zijn hardnekkig. Dat is op zich een goede zaak, maar het kan geen kwaad om die gewoonten af en toe toch eens onder de loep te nemen en af te toetsen aan de normen en waarden van onze verlichte samenleving. Ik eet met kerstmis toch ook liever een kalkoen die heeft kunnen rondrennen.

Voor Kaat en Dries was het alleszins een geslaagde dag. Met meer dan driekwart van hun klas afwezig werden de leerplannen voor één dagje omgeruild voor uren knutsel- en speelplaatsplezier. Niks arme schaapjes.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam