Met Maria naar Het Bos

Gisteren zijn we naar Het Bos geweest. Dat is een zeer kindvriendelijke taverne in het midden van het Brabantse platteland in Merchtem, gelegen naast een klein bos. Vrienden van ons hielden er de babyborrel voor de geboorte van hun (eerste) kindje. Er was ongelooflijk veel volk en het was heel plezant om oude vrienden terug te zien, die we zo'n beetje uit het oog waren verloren sinds we bij mijn schoonouders waren ingetrokken.

Het Bos bereik je via een wirwar van kleine straatjes en wegeltjes die dwars door de velden lopen, waar het graan en de mais stonden te rijpen. Het viel mij op dat op veel kruispunten in the middle of nowhere, midden in de velden, kapelletjes staan voor Onze Lieve Vrouw. Ik ben het eens gaan opzoeken en in Merchtem staan niet minder dan vijfenveertig kapelletjes. Vijfenveertig!

Kapelletjes werden opgericht om bescherming af te roepen van Onze Lieve Vrouw (en als statussymbool want niet iedereen kon zich de bouw van een kapelletje permitteren). Aangezien het ondertussen echter ook al is aangetoond dat Mariakapellen dikwijls een band hebben met een bepaalde boom of een heilige bron, lijkt me de volksdevotie die daar achter steekt echter veel ouder. Ik ben geen historicus en ik kan er flagrant naast zitten, maar als ik zo'n kapelletjes in het midden van het veld zie staan, dan kan ik niet anders dan mij afvragen of hier niet gewoon de vruchtbaarheid van de aarde wordt afgesmeekt. En dan is de cirkel weer rond: de Maria die in Vlaanderen wordt vereerd is volgens mij één van de avatars van de godin.

Leuk detail: toen we vertrokken speelde Maria van Blondie op de radio, weer zo'n fijn geval van synchroniciteit :-)

Er loopt een onderzoeksproject aan de KU Leuven waarbij een inventaris wordt gemaakt van alle kapelletjes in Vlaanderen. Op het internet vind je ook een inventaris van Mariakapelletjes in Vlaanderen en Nederland. Een interessant artikel over de kapelletjes in Vlaanderen vind je hier:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam