Coven Cuisine: zomerse perzikencake

Een zomer zonder perziken of meloenen is als een café zonder bier. Toen wij vroeger met mijn grootouders naar mijn nonkel en tante in de Ardêche op vakantie trokken, gingen we als we terug naar huis vertrokken 's ochtends eerst langs bij een coopérative om een bakje meloenen en een bakje perziken in te doen. We vroegen de minst rijpe vruchten die ze in huis hadden. De bakjes kwamen bovenop de koffers in de koffer en tegen dat we terug in België waren, waren de vruchten meestal min of meer rijp. De smaak en de geur van zongerijpt fruit, recht van de boer, daar kan toch echt niks tegenop.

Vorige week had ik per vergissing twee maal een bakje perziken gekocht. Nu gaat het fruit er hier wel vlotjes door, maar deze keer waren het wel heel erg veel perziken. Ik maakte er vanmiddag een lekkere cake van, gebaseerd op een recept voor abrikozencake dat ik in de juli 2009-editie van Delicious had zien staan. Toen ik het voor de eerste keer las, had de combinatie van zuiderse pitvruchten en amandelen mij al weer helemaal teruggebracht naar de Ardêche. Hieronder de versie met perziken die ik er uiteindelijk van maakte.

Nodig voor een grote cake:
  • 200g zelfrijzende bloem;
  • 150g amandelpoeder (je kan ook zelf amandelen malen als je over een keukenrobot beschikt);
  • 200g rietsuiker (of kristalsuiker);
  • 175g ongezouten boter (laat de boter een paar uren uit de ijskast staan tot hij zacht is);
  • 150ml botermelk;
  • 1 citroen;
  • 3 grote eieren (of 4 kleintjes);
  • 20g vanillesuiker (1 zakje);
  • 6 rijpe perziken;
  • 3 soeplepels vloeibare honing;
  • 50g amandelschilfers.
Laat de oven voorverwarmen tot 180°.

Doe de zelfrijzende bloem, het amandelpoeder, de suiker en de vanillesuiker in een grote kom.
Rasp de schil van de citroen boven de bloem. Pers daarna de citroen uit en voeg het sap bij de bloem. Voeg de botermelk, de eieren en de boter toe. Mix alles met de mixer tot een gladde massa. Het is nog gemakkelijker als je hiervoor een keukenrobot gebruikt.

Neem een groot bakblik of een ovenschotel van 5cm diep. Ik gebruik hiervoor meestal een braadslee met anti-aanbaklaag. Bekleed de schaal met bakpapier.

Giet het mengsel in het bakblik en strijk de bovenkant glad.

Snij de perziken doormidden en haal de pit eruit. Leg ze in een schaal en overgiet ze met kokend water. Zo kan je gemakkelijk de velletjes eraf halen, net zoals tomaten.

Druk nu de halve perziken zachtjes in het deeg, met de opengesneden kant naar boven.

Besprenkel met de vloeibare honing. Ik ga meestal gewoon heen en weer met het flesje van de honing zelf in plaats van eerst een soeplepel te gebruiken :-)

Strooi de amandelschilfers over de cake en zet 40 minuten in de oven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam