Popcorn magick

Op 19 januari wordt in Amerika Popcorn Day gevierd. Dat is zoals veel van die Amerikaanse “feestdagen” puur commercieel, maar het graan dat aan de basis ligt verdient de aandacht wel. 

Mais is een oeroud gewas uit Midden-Amerika. In het dal van Tehuacán in Mexico werden de oudste archeologische vondsten van maïs gevonden, die zouden dateren van 4.700 jaar geleden. Maar de plant werd al veel langer gecultiveerd. Er wordt geschat dat de grassoort al ongeveer 10.000 jaar geleden werd gedomesticeerd en veredeld door de inheemse bewoners van Zuid-Mexico om zo uiteindelijk één van de voedzaamste planten op deze aardbol werd. Columbus bracht de mais mee naar Europa, waar de plant verder werd veredeld tot de mais die we nu kennen. Die zit in de een of andere vorm in zowat alles wat we in onze mond stoppen.

Mais en popcorn was dus een belangrijke voedselbron voor de Azteken. Het speelde dan ook een grote ceremoniële rol binnen hun religie. In de Azteekse mythologie was het Quetzalcoatl, de belangrijke gevederde slangengod van de vruchtbaarheid en het leven, die de mais – “Cintli” in het Nahuatl, de taal van de Azteken – op aarde bracht. Dat woord hoor je ook terug in Cinteotl, de naam van de Azteekse god van de mais (die volgens sommige historici oorspronkelijk de godin Xilonen of Chicomecoatl was, de godin van de jonge mais). Interessant om te weten is dat mais wordt geassocieerd met de sterrengroep Pleiaden die in veel mythologieën verwijst naar zeven zusters, en laat Chicomecoatl nu net niet Zeven Slangen betekenen …

Cinteotl

Chicomecoatl, in de Codex Maglabecchiano

Omdat mais onmisbaar was voor de Azteken (net zoals voor de andere volkeren uit Mezo-Amerika) werden Cinteotl en Chicomecoatl vereerd met speciale ceremonies en feestdagen waarop in onze ogen gruwelijke mensenoffers werden gebracht. De Spaanse veroveraars vertellen in hun verslagen hoe de Azteken popcorn gebruikten voor ceremoniële hoofdtooien, sieraden en decoratie voor hun godenbeelden. 

“Een aantal jonge vrouwen dansten een popcorndans. Hun popcornslingers waren zo dik als maïskolven. En die zetten ze op de hoofden van de meisjes." (Bernardino de Sahagun)

"Ze strooiden uitgedroogde mais voor hem uit, dat ze momochitl noemden, een soort graan dat barst als het wordt uitgedroogd en zijn inhoud onthult en zichzelf doet lijken op een zeer witte bloem. Ze zeiden dat dit hagelstenen waren die aan de god van het water werden gegeven." (volgens een vroeg Spaans verslag van een ceremonie ter ere van de Azteekse goden die over de vissers waakten).

"Ze roosteren een bepaald soort maïs tot het barst. Ze noemen het pisancalla, en ze gebruiken het als snoepgoed." (de Spanjaard Cobo, in een verslag over de inheemse bevolking van Peru in 1650).

De oorspronkelijke grote maisfeesten uit Midden-Amerika vonden later op het jaar plaats, in mei of zelfs later, omdat ze gelinkt zijn aan vruchtbaarheid en er nu nog niet veel groens te zien is, maar ook in het begin van het jaar werd Cinteotl gevierd. Aan het begin van het jaar (waarschijnlijk rond februari) plantten de Azteken immers de jonge maïs. Als dat gebeurd was, was het tijd voor een rituele dans om Moeder Aarde en Cinteotl te bedanken. Die dansen werden frequenter naarmate de maisstokken ontloken in de warmte van de zon. Net zoals bij ons dansten de Azteken om de vruchtbaarheid van de aarde te vieren. Denk aan de meiboomdansen of de Morrisdansen in Engeland. De vrouwen dansten met hun haar los en met ontbloot bovenlijf in de maisvelden om Cinteotl te bedanken en plukten daarna vijf aren van het veld om die zingend en dansend in een grote processie terug naar het dorp te brengen, terwijl er op ceremoniële wijze bloemblaadjes over hen heen werden gestrooid. Die aren symboliseerden de belofte van voedsel en dus leven. Die festivals moeten nogal iets geweest zijn, met massale schijngevechten van mensen die elkaar bestookten met maismeel!

Mais is ook nu nog een heilig graan in sommige delen van Zuid-Amerika. In Brazilië ontstond in de 19de eeuw Candomblé, een religie die een mix was van Afrikaanse voorouderverering en Portugees katholicisme. Popcorn – of popica, zoals het daar wordt genoemd – wordt daar beschouwd als een belangrijke voedselbron en offergave voor de Orisha’s. Het wordt ook gebruikt in zuiveringsceremonies. Een popcornbad wordt er beschouwd als een bron van energie die lichaam en geest grondig zuivert. Door zijn grillige vorm wordt het immers geassocieerd met de sporen van een pokkeninfectie en dus met de Orisha Omolu, de spirit die gelinkt wordt aan ziekte (vooral epidemieën) en genezing. 

In het huidige Amerika wordt popcorn niet alleen gebruikt in de cinema maar ook in de herfst en in de kerstperiode. Zo worden er bijvoorbeeld popcornslingers gemaakt en popcornballen. Met een beetje verbeelding is het dan niet zo’n grote sprong naar 19 januari 😊

Meer info:


POPCORNRITUEEL VOOR HET NIEUWE JAAR

Popcorn – meer bepaald mais – was voor de Azteken hét graan bij uitstek. Het werd dan ook in verband gebracht met vruchtbaarheid en leven.  Als we het over vruchtbaarheid hebben, dan beginnen we bij het graan dat in de donkere aarde klaarzit om te ontkiemen. Dat is een mooie metafoor voor deze periode van het jaar, waarin het donker van de winter langzaam plaats maakt voor de lente en het eerste groen. Het is nu het moment om te zaaien wat we later willen oogsten. Het nieuwe jaar is dus ook de periode bij uitstek voor goede voornemens, en het is natuurlijk niet de bedoeling dat het bij goede voornemens blijft! Daarom dit nieuwjaarsritueel op Popcorn Day :-).


Voorbereiding

Centraal in de cirkel wordt een vuurschaaltje of een grote kaars gezet. De inheemse volkeren van Midden-Amerika stellen de aarde voor als een schijf met vier vakken in vier kleuren, één voor iedere windstreek, één voor iedere soort mais en een vijfde kleur voor het midden van de cirkel.

De eerste kleur is rood in het oosten: de kleur van bloed en van een nieuwe dag. De zon komt op in het oosten en geeft verse energie. De god van het oosten is Xipe Totec.

De tweede kleur is geel in het zuiden: hoe meer de zon schijnt, hoe sneller alles groeit en bloeit. Geel staat bij de Maya's voor oogst en overvloed. De god van het zuiden is Huitzilopochtli.

De derde kleur is zwart in het westen: de kleur van de onderwereld en de nacht. De god van het westen is Quetzalcoatl.

De vierde kleur is wit in het noorden: de kleur van de wijsheid maar ook van de dood, als tegenpool voor het gele zuiden en het groeien en bloeien van de dingen. De god van het noorden is Tezcatlipoca.

De vijfde kleur is blauw en groen tegelijk: het groen van de aarde en het blauw van de hemel. De Maya's maken geen verschil tussen de aarde en de hemel, voor hen is de aardhemel één geheel.

Als wij vandaag onze cirkel gaan trekken, gaan we dan ook rekening houden met de kleuren van de kaarsen zoals ze ook door de Azteken werden (en worden) gebruikt. Als je geen gekleurde kaarsen vindt, dan gebruik je gewoon witte.

Nodig voor het ritueel:

  • vuurschaaltje of grote kaars centraal in de cirkel (blauw, groen of wit);
  • rode kaars voor het oosten;
  • gele kaars voor het zuiden;
  • zwarte kaars voor het westen;
  • witte kaars in het noorden.
  • palo santo om onszelf te zuiveren;
  • drum, ratel, .....
  • popcorn als offer voor de spirits en de goden en om onszelf en de cirkel te zuiveren;
  • een schaal popcornballen (cfr. Fortune cookies) op het altaar;
  • muziekinstallatie (Spotify);
  • papier en pen.


Zuivering en wijding

Iedereen zet zich rond de vuurschaal. De palo santo wordt doorgegeven zodat iedereen zich zelf kan zuiveren. Daarna neemt Bryd een kom popcorn en gaat met een handvol popcorn langs het lichaam van de priesteres naast haar. Vervolgens strooit ze de popcorn over het hoofd van de priesteres en geeft de kom popcorn aan haar, zodat zij de volgende in de cirkel kan zuiveren.


Allen:

Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.

Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.

Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit ritueel.

Open onze geest voor uw dimensies.

Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.

Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.

Schenk onze handen de gave van het magisch werk.

Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.

Blessed Be.


Bryd neemt een kom popcorn aan en loopt widershins rond de cirkel terwijl ze popcorn naar alle richtingen gooit om de cirkel te zuiveren.

Eén voor één nemen de priesteressen vervolgens elkaars hand vast, duimen naar links, tot we samen een cirkel vormen).


Allen (om de beurt):

Van zuster tot zuster trek ik deze cirkel ...


Bryd:

Van zuster tot zuster, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres trekken wij hier vandaag onze cirkel, verbonden door onze innerlijke kracht, in de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder, weerspiegeld in onszelf en in onze Godinnen.

Blessed Be.


Verwelkomen van de spirits

De kaarsen die de cirkel afbakenen worden aangestoken.


Priesteres 1 gaat in het oosten staan en steekt de elementenkaars aan:

Ik sta hier in het oosten, de poort van de zonsopgang, van de lente en van het element Lucht.

Heer Xipe Totec, zon van het oosten, wij groeten u en heten u en de uwen welkom.


Priesteres 2 gaat in het zuiden staan en steekt de elementenkaars aan:

Ik sta hier in het zuiden, de poort van het vuur, van de zomer en de middagzon op haar hoogste punt.

Heer Huitzilopochtli , zon van het het zuiden, wij groeten u en heten u en de uwen welkom.


Priesteres 3 gaat in het westen staan en steekt de elementenkaars aan:

Ik sta hier in het westen, de poort van water, de herfst en de ondergaande zon.

Heer Quetzalcoatl, zon van het westen, wij groeten u en heten u en de uwen welkom.


Priesteres 4 gaat in het noorden staan en steekt de elementenkaars aan:

Ik sta hier in het noorden, de poort van middernacht, van de winter en de koude Aarde.

Heer Tezcatlipoca, zon van het noorden, wij groeten u en heten u en de uwen welkom.


Priesteres 5 neemt een handvol popcorn en doet die in de offerschaal:

Wees welkom, machtige spirits van het land, spirits van Aarde, Lucht, Vuur en Water, de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter, van de winden, van de dageraad en van de Lente, van de Zon, van de middag en van de Zomer, van de Zee, van de avond en van de Herfst. Wij groeten u en eren u!


Priesteres 6 neemt een handvol popcorn en doet die in de offerschaal:

Wees welkom, spirits van onze familielijnen, gij die ons zijt voorgegaan en gij die nog na ons moet komen, wiens zielen ons influisteren sinds het begin van de werelden en tot het einde der tijden. Wij groeten u en eren u!


De kaars in het midden wordt aangestoken.


Bryd:

Wees welkom vanavond, Cinteotl, jonge krijger, gij die met uw groene scepter van mais over de velden schrijdt en het graan doet groeien, en Chicomecoatl, mooie vrouwe met het zonneschild, gij die leven en dood brengt, met deze ceremonie willen wij u eren!

Wij vragen u, neem dit offer van ons aan. (Bryd gooit een handvol popcorn in de offerschaal). Laat een frisse wind door ons leven waaien. Help ons af te ronden wat afgerond moet worden zodat we opnieuw kunnen zaaien voor een overvloedige oogst.


Magisch werk: de schaduwkalender

Neem een blad papier.

Denk aan iets waarvan je weet dat je er aan moet werken en waar je dit jaar aandacht aan wil besteden. Eén van je schaduwkanten. Schrijf die in één woord aan bovenaan het blad papier, met een pijl eronder.

Schrijf nu aan de onderkant van het blad papier het tegenovergestelde van datgene waar je aan wil werken, met daarboven een tweede pijl.

Bijvoorbeeld:


Geef het blad door aan de priesteres die naast je zit. Zij schrijft nu een actie die je kan doen om van voorzichtig naar avontuurlijker te geraken. Dat moeten heel simpele dingen zijn die je gemakkelijk kan uitvoeren de komende dagen. Zoiets als bijvoorbeeld: “Zoek op hoeveel een tocht in Noorwegen kost.” Of “Sla onderweg naar huis een straat in die je niet kent.”. Geef het blad door tot er 12 concrete simpele acties op staan die je de komende dagen kan uitvoeren:


Het is nu de bedoeling dat je deze twaalf opdrachten – eentje voor elke maand van het jaar – de komende 12 dagen uitvoert. Er wordt gezegd dat de eerste 12 dagen van het jaar het hele jaar voorstellen, maar wij breiden dat uit naar de hele maand januari. Dus: 19 januari + 12 dagen = 31 januari :-).

Als we allemaal klaar zijn, roepen we extra kracht op door ons haar los te maken en te dansen zoals de vrouwen dat deden op de velden (al hoeven wij onze borsten niet te showen :-)). Wie een drum heeft mag meedrummen. Er mag ook meegezongen worden (improvisatie).

Muziek: Dance of the Corn (Native American Music World) – op het album “Prehispanic Rituals (Mayan Ceremonial Music, Aztec Native Flute Sounds, Shamanic Drums from Inca Empire).”

Als we vanzelf uitgedanst zijn, neemt elke priesteres een popcornbal en eet die op. In het midden van elke bal zit een boodschap voor dit jaar cfr. Fortune cookies.


Afscheid nemen van de spirits


Bryd:

Wij danken u, Cinteotl en Chicomecoatl, voor uw aanwezigheid vanavond. Wij danken u voor de belofte van een vervullend nieuw jaar.

Wij zeggen u dank en groeten u, tot ziens.


Allen:

Danku en tot ziens.


De kaars in het midden wordt gedoofd.


Priesteres 6:

Wij danken u, spirits van onze familielijnen, gij die ons zijt voorgegaan en gij die nog na ons moet komen, wiens zielen ons influisteren sinds het begin van de werelden en tot het einde der tijden. Wij zeggen u dank en groeten u, tot ziens.


Priesteres 5:

Wij danken u, machtige spirits van het land, spirits van Aarde, Lucht, Vuur en Water, de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter, van de winden, van de dageraad en van de Lente, van de Zon, van de middag en van de Zomer, van de Zee, van de avond en van de Herfst. Wij zeggen u dank en groeten u, tot ziens.


Priesteres 4 staat in het noorden en dooft de elementenkaars:

Heer Tezcatlipoca, zon van het noorden, wij zeggen u dank en groeten u en de uwen, tot ziens.


Priesteres 3 staat in het westen en dooft de elementenkaars:

Heer Quetzalcoatl, zon van het westen, wij zeggen u dank en groeten u en de uwen, tot ziens.


Priesteres 2 staat in het zuiden en dooft de elementenkaars:

Heer Huitzilopochtli, zon van het het zuiden, wij zeggen u dank en groeten u en de uwen, tot ziens.


Priesteres 1 staat in het oosten en dooft de elementenkaars:

Heer Xipe Totec, zon van het oosten, wij zeggen u dank en groeten u en de uwen, tot ziens.


Openen van de cirkel

Bryd gaat tegen de wijzers van de klok in rond de cirkel: 

Zoals wij hier vanavond een cirkel van energie trokken, zo vragen wij dat de energie die voortvloeit uit deze bijeenkomst extra kracht mag bieden aan zij het nodig hebben, zoals …(iedereen noemt namen van mensen die extra energie kunnen gebruiken). Laat onze godinnen samen met hen in hun voetstappen lopen, boven hen en onder hen, ten oosten van hen en ten westen van hen, voor hen en achter hen, in hen en rond hen.

Zo zal het zijn.


Allen: 

Van zuster tot zuster open ik deze cirkel


Bryd: 

Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres, van zuster tot zuster openen wij nu onze cirkel.

Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg, maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden.

Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en ons in liefde omhullen.

Blessed be.


Allen:

Blessed be.


Cake & wine

Buffetje met alles wat de priesteressen hebben meegebracht. En popcornballen natuurlijk :-).



Reacties

Populaire posts van deze blog

De heksenrunen

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De numerologie van je heksennaam