Trance prophecy: technieken
Er zijn een aantal technieken die de trance priesteres helpen bij het bereiken van een staat van trance die diep genoeg is om een god of godin door zich te laten spreken, al dan niet in een full posession. Ik gebruik de term bewust in het Engels want in het Nederlands klinkt hij zo Poltergeist-achtig (geef toe dat het woord “bezetenheid” een hoog ‘Vade retro Satana’ gehalte heeft :-)).
Het gebruik van een sluier
Het bedekken van het gezicht tijdens een ritueel met een masker – of in ons geval een sluier – is een oud sjamaans gebruik dat waarschijnlijk al dateert uit de prehistorie. Het idee is dat het masker als het ware de persoon in kwestie overneemt. Het gebruik van een masker, een sluier en/of kleren en accessoires die passen bij de spirit die we willen laten doorkomen, helpt de transformatie van de doordeweekse persoonlijkheid van de trance priesteres naar een magische persoonlijkheid. Het helpt om het ego van de trance priesteres te onderdrukken, zodat dat het trance proces niet hindert. Zo zal Elenor waarschijnlijk in een sexy zwartlederen battle outfit en met gevlochten haarstrengen haar opwachting maken als ze Freya wil trancen, niet meteen iets dat ze zou dragen als ze niet aan het LARPen of aan het trancen is :-)
Drummen & chanten
Ritmische muziek is een veelgebruikte techniek om trance te induceren. Ritmische muziek met een ritme van ongeveer 220 beats per minuut stimuleert theta-niveau in onze hersenen. Drummen helpt dan ook om te trancen.
Ook chanten wordt al eeuwen gebruikt om te helpen bij het trancen. Terwijl de trancegids de trance priesteres begeleidt naar de anderwereld, kan de rest van de coven bijvoorbeeld rond de trance priesteres dansen terwijl ze de naam van de god of godin die opgeroepen wordt chanten.
De god of godin die wordt opgeroepen in trance is overigens best de god of godin waar de trance priesteres een persoonlijke band mee heeft. Zo zal Elenor vooral Freya trancen, Anthea laat Aphrodite door zich spreken en Moira geeft haar lichaam af en toe aan de Morrigan. Pas als je echt vertrouwd bent met trancewerk kan je eventueel ook andere goden en godinnen trancen, omdat je dan al weet wat het betekent om ‘overgenomen’ te worden. Die ervaring is voor niemand helemaal hetzelfde.
Visualisatie
De trance priesteres reist naar de anderwereld, naar een plek waar ze de godin of god die ze gaat trancen zal ontmoeten. Die plek kan een plek zijn waar ze regelmatig afspreekt met de god of godin waar ze mee werkt, maar het kan ook een plek zijn die ze specifiek gebruikt om af te spreken voor trance werk.
Een plek die door Janet Farrar en Gavin Bone als neutrale ontmoetingsplek naar voor wordt geschoven, is de plek die je bereikt via wat zij “het spiraalpad” noemen. Dat pad loopt naar beneden en draait helemaal naar links, doorheen de werelden van de elementen tot in de onderwereld.
Op het einde van deze reis visualiseert de trance priesteres de god of godin die voor of achter haar staat en vraagt ze aan die god of godin om haar lichaam binnen te treden. Wat er exact gebeurt als de god of godin in het lichaam van de trance priesteres binnenkomt hangt af van de godheid in kwestie en van de coven en de traditie waartoe die behoort. In de traditionele wicca spreekt de godin door de priesteres. Ze draagt de Charge of the Goddess of een soortgelijke tekst voor. Daarna kan de godin een bepaalde opdracht geven of een onderdeel van het ritueel zoals magisch werk begeleiden. Daarna verlaat ze het lichaam van de priesteres opnieuw. Dat is tenminste de theorie van het neerhalen van de maan, want ik denk eerlijk gezegd dat er in de praktijk niet dikwijls van trance posession kan worden gesproken tijdens wicca rituelen.
Bij Arcadia werken we niet met een vast patroon tijdens de trance zelf. We weten nooit helemaal zeker wat er gaat gebeuren, maar dat maakt het ook interessant. Soms geeft een godin algemene boodschappen door voor de coven, soms wil de godin op wandel om specifieke mensen een persoonlijke boodschap te geven. Alles is mogelijk. Het enige dat belangrijk is als je net zo ‘chaotisch’ wil werken als wij, is dat je specifieke godheden uitnodigt – Isis, Freya, Brigid, Venus, ... – en niet ‘de Godin’ zoals gebruikelijk is in de traditioneel Gardneriaanse en Alexandrijnse wicca.
De godinnen die ons op deze manier een bezoek brengen moeten met respect behandeld worden. Ze beschouwen zichzelf overigens als een gast in onze cirkel en verwachten ook de nodige eerbied. En ze gedragen zich ook elk met hun eigen persoonlijkheid. Een godin van liefde en vruchtbaarheid kan best op de flirt-toer gaan en de god van de wijn stapt misschien rechtstreeks naar de bar :-). De trance priesteres zelf kan hier niks aan doen en is niet verantwoordelijk voor het gedrag van de godheid die haar ‘berijdt’.
En wat als er niks gebeurt? Geen paniek. Trance prophecy is een techniek die iedereen kan leren. Het vergt alleen oefening. Net zoals iedereen een paard kan tekenen maar niet iedereen de volgende Rubens is, zo is niet iedereen even goed in trancewerk en hebben sommige priesteressen ook meer tijd nodig om de techniek deftig aan te leren. Het is in elk geval niet iets dat je op een avondje kan leren, al hebben sommige priesteressen er wel aanleg voor. Geef niet te snel op!
Het gebruik van een sluier
Het bedekken van het gezicht tijdens een ritueel met een masker – of in ons geval een sluier – is een oud sjamaans gebruik dat waarschijnlijk al dateert uit de prehistorie. Het idee is dat het masker als het ware de persoon in kwestie overneemt. Het gebruik van een masker, een sluier en/of kleren en accessoires die passen bij de spirit die we willen laten doorkomen, helpt de transformatie van de doordeweekse persoonlijkheid van de trance priesteres naar een magische persoonlijkheid. Het helpt om het ego van de trance priesteres te onderdrukken, zodat dat het trance proces niet hindert. Zo zal Elenor waarschijnlijk in een sexy zwartlederen battle outfit en met gevlochten haarstrengen haar opwachting maken als ze Freya wil trancen, niet meteen iets dat ze zou dragen als ze niet aan het LARPen of aan het trancen is :-)
Het helpt om je te kleden zoals de godin zou doen, in dit geval Athena. |
Drummen & chanten
Ritmische muziek is een veelgebruikte techniek om trance te induceren. Ritmische muziek met een ritme van ongeveer 220 beats per minuut stimuleert theta-niveau in onze hersenen. Drummen helpt dan ook om te trancen.
Ook chanten wordt al eeuwen gebruikt om te helpen bij het trancen. Terwijl de trancegids de trance priesteres begeleidt naar de anderwereld, kan de rest van de coven bijvoorbeeld rond de trance priesteres dansen terwijl ze de naam van de god of godin die opgeroepen wordt chanten.
De god of godin die wordt opgeroepen in trance is overigens best de god of godin waar de trance priesteres een persoonlijke band mee heeft. Zo zal Elenor vooral Freya trancen, Anthea laat Aphrodite door zich spreken en Moira geeft haar lichaam af en toe aan de Morrigan. Pas als je echt vertrouwd bent met trancewerk kan je eventueel ook andere goden en godinnen trancen, omdat je dan al weet wat het betekent om ‘overgenomen’ te worden. Die ervaring is voor niemand helemaal hetzelfde.
Visualisatie
De trance priesteres reist naar de anderwereld, naar een plek waar ze de godin of god die ze gaat trancen zal ontmoeten. Die plek kan een plek zijn waar ze regelmatig afspreekt met de god of godin waar ze mee werkt, maar het kan ook een plek zijn die ze specifiek gebruikt om af te spreken voor trance werk.
Een plek die door Janet Farrar en Gavin Bone als neutrale ontmoetingsplek naar voor wordt geschoven, is de plek die je bereikt via wat zij “het spiraalpad” noemen. Dat pad loopt naar beneden en draait helemaal naar links, doorheen de werelden van de elementen tot in de onderwereld.
Op het einde van deze reis visualiseert de trance priesteres de god of godin die voor of achter haar staat en vraagt ze aan die god of godin om haar lichaam binnen te treden. Wat er exact gebeurt als de god of godin in het lichaam van de trance priesteres binnenkomt hangt af van de godheid in kwestie en van de coven en de traditie waartoe die behoort. In de traditionele wicca spreekt de godin door de priesteres. Ze draagt de Charge of the Goddess of een soortgelijke tekst voor. Daarna kan de godin een bepaalde opdracht geven of een onderdeel van het ritueel zoals magisch werk begeleiden. Daarna verlaat ze het lichaam van de priesteres opnieuw. Dat is tenminste de theorie van het neerhalen van de maan, want ik denk eerlijk gezegd dat er in de praktijk niet dikwijls van trance posession kan worden gesproken tijdens wicca rituelen.
Bij Arcadia werken we niet met een vast patroon tijdens de trance zelf. We weten nooit helemaal zeker wat er gaat gebeuren, maar dat maakt het ook interessant. Soms geeft een godin algemene boodschappen door voor de coven, soms wil de godin op wandel om specifieke mensen een persoonlijke boodschap te geven. Alles is mogelijk. Het enige dat belangrijk is als je net zo ‘chaotisch’ wil werken als wij, is dat je specifieke godheden uitnodigt – Isis, Freya, Brigid, Venus, ... – en niet ‘de Godin’ zoals gebruikelijk is in de traditioneel Gardneriaanse en Alexandrijnse wicca.
De godinnen die ons op deze manier een bezoek brengen moeten met respect behandeld worden. Ze beschouwen zichzelf overigens als een gast in onze cirkel en verwachten ook de nodige eerbied. En ze gedragen zich ook elk met hun eigen persoonlijkheid. Een godin van liefde en vruchtbaarheid kan best op de flirt-toer gaan en de god van de wijn stapt misschien rechtstreeks naar de bar :-). De trance priesteres zelf kan hier niks aan doen en is niet verantwoordelijk voor het gedrag van de godheid die haar ‘berijdt’.
En wat als er niks gebeurt? Geen paniek. Trance prophecy is een techniek die iedereen kan leren. Het vergt alleen oefening. Net zoals iedereen een paard kan tekenen maar niet iedereen de volgende Rubens is, zo is niet iedereen even goed in trancewerk en hebben sommige priesteressen ook meer tijd nodig om de techniek deftig aan te leren. Het is in elk geval niet iets dat je op een avondje kan leren, al hebben sommige priesteressen er wel aanleg voor. Geef niet te snel op!
Reacties