Coven cuisine: Fjierra's zomerkoninkjesijs

Fjierra en ik hebben iets gemeen en dat is dat we geboren zijn in het hartje van de winter maar allebei fan zijn van de zomer. Is dat balen. Niet alleen omdat het het seizoen is van het element vuur maar ook omdat het de periode is van het edelste der fruitsoorten. Ze noemen ze met recht en reden zomerkoninkjes! Ik heb het natuurlijk over aardbeien.

Aardbeientaart, aardbeienyoghurt, verwerkt in milshakes, vers met een vleugje peper en basilicum, met Brusselse wafels en slagroom, in een coupe, ... ik vind ze allemaal even lekker. Het enige waarvan ik vind dat het de delicate smaak van aardbeien niet tot zijn recht laat komen is aardbeienijs. Dat vind ik veel te zoet en veel te roze. Veel te chemisch.

Het is te zeggen, dat vònd ik, want ondertussen heb ik Fjierra's versie van aardbeienijs geproefd en man, wat is dat ijs lekker!



Nodig voor een grote bak ijs:


  • 500g aardbeien
  • 1 ei (we hebben enkel het eiwit nodig)
  • 75gr suiker of het equivalent in stevia of een andere zoetstof (als je het graag zoeter wil, dan kan je gaan voor meer suiker of zoetstof) 
  • 1 dl halfvolle melk
  • 1/2 dl slagroom
  • 1 snuifje zout


Haal de kroontjes van de aardbeien en doe ze in de blender. Doe er de helft van de suiker bij en mix de aardbeien glad.

Voeg daarna de melk en de slagroom toe, samen met de rest van de suiker en een snuifje zout. Meng alles goed door elkaar.

Klop het eiwit stijf en lepel dat voorzichtig onder het aardbeimengsel.

Giet alles in de ijsmachine en laat 20 minuten draaien. Als je geen ijsmachine hebt, giet het mengsel dan in een lage krasvrije bak en zet in de diepvries. Hark er om het kwartier even door met een vork, tot het ijs de juiste consistentie heeft.

Et voilà ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam