Werken met het element Lucht (covenbijeenkomst Hagazussa)

Sinds Elenor en Hamamelis samen een workshop hebben gevolgd over het Medicijnwiel,  hadden we afgesproken om met Hagzussa een aantal maanden specifiek te werken met de elementen. Ook de Arcadia helingsavonden die Elenor elke maand organiseert zouden een uitdieping zijn van het element dat die maand aan bod kwam. En ook Amma Devi zou in diezelfde maanden met het element in kwestie gaan werken zodat alles mooi aan elkaar zo hangen. Goed geregeld! :-)

De eerste avond was bij mij thuis omdat mijn liefste weg moest voor het werk en ik geen babysit had. Het was die dag superdruk geweest. Het element dat aan bod kwam, was het element Lucht en het Oosten. Ik had nauwelijks mijn laptop dichtgeplooid of Elenor was er al. Ze hielp me nog snel het een en ander opruimen en dat was nodig ook :-). Nadat ik een mooi geel tafelkleed op de tafel had gelegd, waren de andere meisjes er al. We zouden vandaag met twee covens werken want Amma Devi was ook uitgenodigd om mee te komen doen. Verelna en Juniper zagen dat wel zitten en maakten ons groepje compleet.

We hadden allemaal dingetjes bij elkaar gezocht die we in verband brachten met het element Lucht. Ik had uiteraard wierook op de tafel gezet – Nag Champa – en mijn elementenlichtje, maar ook een elfenbeeldje, een heleboel pluimen die ik en de kinderen bijeen hadden gevonden in het park, en de minuscule aardewerken beeldjes van de drie koningen die elk jaar dienst deden als boon in de taart. Die staan voor mij symbool voor de drie wijzen uit het oosten, en meer gelinkt met Lucht en het Oosten kan je haast niet vinden :-) Iedereen zette zijn spulletjes op tafel en zo werd de hele tafel al snel een mooi altaar. De gele kaarsen van Elenor maakten het geheel compleet.

Elenor zou ons meenemen in een geleide meditatie naar het element Lucht. Ze vroeg ons om één Lucht-item op het alaar uit te kiezen en ons daarop te focussen. Ik koos één van de minikoninkjes. Daarmee maakte ik het mijzelf wel moeilijk: “Ga in het element zitten,” vroeg Elenor. Dat vond ik moeilijk want voor me zag ik de koning staan, als een levende persoon, en ik wist dus niet goed wat ik aan moest met haar opdracht. De man voor me was heel rustig, de sereniteit en kalmte waren van zijn gezicht af te lezen.

Net als het piepkleine beeldje op het altaar droeg hij een tulband. Het leek wel een soort van tovenaarshoed, in de vorm van een driehoek op zijn hoofd, met een brede band onderaan. Ik zag de hoed van heel kortbij en toen viel het me pas in: zo’n driehoek met een streep erdoor onderaan is het symbool van het element lucht!

Toen zoomde het beeld weer uit en zag ik dat we ons in een bibliotheek bevonden. Ik was hier al eens geweest op een vorige reis. Ik wist dat de ingang naar de bibliotheek zich bovenaan een grote pyramide bevindt. Juist, ook een driehoek. Alles wat ik ooit geleerd of gedacht heb, al mijn vergaarde kennis, bevindt zich in deze boeken. Ze zijn de manifestatie van mijn geest ...

Aan alle vier de zijden van de enorme ruimte zijn vensters die uitgeven op een weelderig landschap. Ik zag dat de vensters open stonden en een zacht briesje waaide doorheen de bibliotheek.

Elenor vertelde ons dat we connectie moesten maken met onszelf, met onze ratio, om inzichten te krijgen. De bries woei een aantal vellen papier doorheen de bibliotheek, die tegen en rond mijn voeten dwarrelden. Ze waren beschreven maar ik kon niet lezen wat er op stond.

Nadat we terug waren van ons tripje, vroeg ze ons om na te denken ove de goden, spirits, enz. ... die we konden associeren met lucht:


  • Krachtdier van heling: tijdens de Grootmoeders sessie waarin we een krachtdier van heling zouden ontmoeten dat altijd bij ons zou blijven om ons te helen als we er om vragen, was er een gier, of alleszins een vogel die mijn zwartgeblakerde gebeente helemaal schoonpikte zodat ik opnieuw kon beginnen. Vogels zijn wezens van lucht. De vogel in kwestie veranderde in alle kleuren, maar vooral in goud en zwart, kleuren die ik nochthans associeer met vuur. En dat is dan weer het element dat voor mij staat voor transformatie, eerder dan lucht (al kan dat ook, door weg te blazen wat weg moet).
  • Als we het over krachtdieren hebben, dan moet ik zeker ook de eekhoorn vemelden, één van de eerste krachtdieren die ik ontmoette en het dier dat me het meest vergezelt in de onderwereld (als er al een dier meegaat, dan is het acht keer op tien de eekhoorn). De eekhoorn is de boodschapper die de stam van de wereldboom op en af rent en boodschappen brengt tussen de verschillende werelden op de wereldboom. Eekhoorns en noten worden ook meestal in één adem genoemd. Noten staan symbool voor kennis, en als er één ding geassocieerd wordt met het element lucht is het dat wel.
  • Nog een dier waar ik aan denk is de spin, niet meteen een dier dat je automatisch met lucht in verband brengt, maar het web dat ze weven doet me denken aan de dreamcatchers die dromen vangen in de wind, dromen te filteren. Misschien is de link met lucht toch niet zo vegezocht ...
  • Brigandhu is een strijdster, ik zie in haar een godin van souvereiniteit van het land, maar als ze inderdaad een oerversie is van Bridget, die ook de godin is van de creativiteit, dan zit het element lucht er ook wel in. Ze weet alleszins heel goed wat ze wil, ze heeft heel veel zelfkennis en ze is niet van haarr stuk te bengen, allemaal dingen die bij lucht horen. Als ik er over nadenk heeft ze eigenlijk flink wat van alle elementen in zich, al koppel ik haar toch vooral aan het element vuur.
  • Ik moet ook denken aan de boom in de benedenwereld waar ik zo’n goed contact mee heb: hij staat niet alleen met zijn wortels diep in de aarde maar ook met zijn takken en bladeren hoog in de lucht.

Nu we zelf hadden nagedacht over entiteiten en spirits die voor ons te maken hebben met lucht, nam Elenor ons mee in een geleide visualisatie naar een spirit van lucht. We zouden starten in een weide vol lentebloemen maar ik stond gewoon in mijn graanveld in de benedenwereld, met de boom op de achtergrond. Het graan was nog maar net aan de aarde ontsproten en stond groen en fris rechtop naar het lentezonnetje in de hemel.

In de verte zag ik een oude  man komen aanwandelen over het pad. Hij droeg een lange mantel  en had een lange, morsige baard en kort grijs haar. Hij wandelde op zijn dooie gemak naar me toe, de handen op de rug gevouwen. Hij zag er een beetje frêle uit maar ik dek dat dat bedriegelijk was.

Toe hij bij mij aangekomen was, draaide hij zich om en liep met mij mee terug over het pad van waar hij gekomen was. Geen van ons zei iets, we genoten gewoon van die onverwachte wandeling en van elkaars gezelschap. Toen stopte hij, keek me aan en tekende met zijn laars een symbool in het stof van het pad, een halve krol tegen een streep. Het leek wel een slak die tegen een muur op kroop. Ik weet niet waarom, maar ik had de indruk dat het tekeningetje niet helemaal compleet was. Toen zag ik vakken met cijfers. Het toeval wil dat ik net bezig ben met het uitwerken van een paar lessen voor Arcadia rond runenmagie en sigils en ik herkende dus ook meteen het magisch vierkant. Ik weet niet waarom, maar ik moest denken aan de getallenreeks van Fibonacci. De man keek me opnieuw aan, stak zijn hand uit en opende die. Het was er dan wel niet het juiste seizoen voor, maar op zijn handpalm lag een perfecte korenaar.

Nu begreep ik wat hij me wilde zeggen, ook al was er geen woord tussen ons gewisseld. De schoonheid van die ene perfecte korenaar, de mathematische perfectie van het slakkenhuis, het sleutelwoord was perfectie. De natuur zit verdomd goed in elkaar. Meer zelfs, alles zit perfect in elkaar. Als je het wil zien zie je de gulden snede overal om je heen. Zo ver zat ik er niet naast met Fibonacci! Dat was wat de man me wilde laten zien en waar he bij het element lucht allemaal om draait: inzicht in de wereld.

Ik bedankte de man voor zijn wijsheid. Hij gaf me een knikje en liep verder het pad af, terwijl ik bleef staan. Hij draaide zich niet meer om maar stapte gestaag door, zijn mantel achter hem wapperend in de wind. Hij had zijn handen weer op zijn rug gelegd maar van kuieren was nu geen sprake meer. Er was helemaal niks frêles of fragiels meer aan hem. Ik had gelijk dat dat bedriegelijk was geweest ...

---
Element Lucht – Richting Oosten : Covenbijeenkomst Hagazussa 17 sept 2013
Praktische oefeningen (covenbijeenkomst)

Nodig:

  • Gele kaarsen
  • Geel altaarkleed
  • Muziek: the winged Sylphs (Llewellyn)
  • CD-speler
  • Smudge wings
  • Veren
  • Waaiers
  • Elfenbeeldjes
  • Wierook

Altaar maken

We maken samen een altaar voor het element lucht in het Oosten met alle attributen die we meegebracht hebben. Onze bijeenkomst is niet alleen een studiemoment, maar ook een ode aan het element en zijn windrichting.

Cirkel trekken

We steken gele kaarsen aan en danken de aanwezige krachten en spirits van het element lucht in onze cirkel. Gebruik een veer om de cirkel te trekken.

Sta allemaal maar recht en maak het stil in jezelf. Adem een paar keer en voel hoe de lucht je longen vult. Deze lucht is vol van levensenergie, het is het leven zelf.

Ik trek deze cirkel om een ruimte te cre¨eren waar enkel hoogfrequente energieën aanwezig kunnen zijn. Binnen deze ruimte zullen wij vandaag werken met het element lucht, de richting Oosten en al hun associaties en spirits. Welkom lucht, sylfen, Euros, lente, ochtend, aartsengel Raphael, Gorias, gevleugelden en allen die met het oosten en het element lucht verbonden zijn.

Liedje: Yam da di du – begeleid met bamboe instrument

Yam da di du dasa li da da di dea
Yam da di du dasa li da da di da
Di de la di di de la di di de la di dea
Di de la di di de la di di de la di da

Element in balans brengen in onszelf

We brengen een symbool voor het element lucht mee dat we vroeger al maakten of iets dat jij associeert met het element lucht.

Omdat een element aanvoelen binnen in jezelf niet evident is, gaan we een oefening doen om het element lucht in balans te brengen in onszelf en te kunnen aanvoelen.

Je kan gebruik maken van het symbool van het element lucht, maar je kan even goed hetgeen jij associeert met het element lucht gebruiken om je op te focussen.

Zet jouw item op ooghoogte en ga rustig en ontspannen zitten. Zorg dat je je item goed kan zien. Kijk een paar minuten naar je item. Kijk goed naar de details. Welke details doen jou aan het element lucht denken? Blijf ernaar kijken en stel je voor dat je je lichaam verlaat en naar je item toe gaat. Eventueel sluit je je ogen om dit beter te visualiseren.

Je bent nu in je item. Nu je hier bent, voel je hoe de lucht door je lichaam stroomt en voel je hoe de lucht bepaalde delen van je lichaam ondersteunt. Word je bewust van je denken, je geheugen. Laat lucht toestromen en merk hoe je denken en je geheugen hier baat bij heeft. Meer lucht in je opnemen zorgt voor een beter geheugen, je denken wordt helderder.

Ga in gesprek met jezelf, merk hoe je geest en logisch denken wordt aangescherpt. Voel de wind waaien rond je hoofd en bemerk de veranderingen in je lichaam. Het past zich aan, het groeit. Voel de levenskracht in jezelf groeien.

Vanuit die vernieuwde levenskracht komen misschien ideeën of inspiratie bij je toe als vlinders of elfen. Overweeg de ideeën die je krijgt. Hoe haalbaar zijn ze, is de inspiratie bruikbaar?

Kom nu langzaam terug uit je item dat lucht symboliseert.  Je ziet het item terug voor je. En laat het terug los. Je ademt nog eens diep in en uit, beweeg eens met je vingers en je tenen en als je er klaar voor bent, mag je je ogen weer openen.

Je kan deze oefening zoveel herhalen als je zelf wil.

Ervaringen noteren en uitwisselen.

Spirits, goden en krachtdieren

Ieder voor zich gaat eens na welke van haar spirits, goden en krachtdieren verbonden zijn met het element lucht en op welke manier. Noteer dit in je magisch dagboek.

Uitwisseling.

Visualisatie

De visualisaties uit de cursus worden geïntegreerd in een vrije visualisatie naar het Oosten: 

Een lentelandschap met knoppen aan de bomen, de opkomende zon, vogels die vliegen. Het landschap zindert van wijsheid. Aan de horizon zie je een figuur verschijnen. Deze persoon is lang en smal, heeft lichtgekleurd haar dat wappert in de wind. Hij of zij straalt wijsheid uit. Wandel, dartel of vlieg naar de persoon toe, hij of zij is er voor jou, om kennis te maken met de eigenschappen van het element lucht. Stel jezelf voor, en zeg dat je naar hier gekomen bent om kennis te maken met het element lucht. Hij of zij zal je meenemen doorheen het landschap. Laat je leiden en ontdek wat het element lucht voor jou kan betekenen. Misschien ontmoet je spirits in de vorm van dieren of personen, symbolen of andere natuurlijke plaatsen. Neem alles goed in je op, ervaar wat er te ervaren valt en weet dat je al je ervaringen kan onthouden.

Muziek: the winged Sylphs (Llewellyn)

Tijd om terug te komen naar het hier en nu. Diep inademen door je neus, en uit door je mond. Voel hoe je goed op je stoel zit, beweeg eens met je vingers en je tenen en als je er klaar voor bent, open dan je ogen.

Ervaringen noteren en uitwisselen.

Elenor noteert belangrijke zaken om eventueel tijdens de helingsavond te gebruiken.

Cirkel openen

We blazen de gele kaarsen uit en danken de aanwezige krachten en spirits van het element lucht in onze cirkel:

Sta allemaal maar recht en maak het stil in jezelf. Adem een paar keer en voel hoe de lucht je longen vult. Deze lucht is vol van levensenergie, het is het leven zelf.

Dank u lucht, sylfen, Euros, lente, ochtend, aartsengel Raphael, Gorias, gevleugelden en allen die met het oosten en het element lucht verbonden zijn. Dank u voor uw fijne energieën die wij konden ervaren. Met dit gebaar geef ik de energie terug waarmee onze heilige ruimte werd gecreëerd. Handel ermee om te helen waar nodig.

Blessed be.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam