Ayo technology
Toen ik daarstraks een uur zat te knoeien achter mijn naaimachine die om de ene of de andere reden geen stuk katoen wilde afboorden, begon ik in gedachten al zuiveringsrituelen te bedenken. Het begon met de achterruit van mijn auto. Het mechanisme om de ruit op zijn plaats te houden gaf het op, twee dagen voor we op vakantie naar Zweden vertokken. In Zweden begaven onze drie camera’s en toen we na twee weken thuis kwamen werkte de afwasser niet meer. Het is natuurlijk toeval maar wie wel eens een cirkel durft te trekken, zou ook wel eens aan iets anders durven denken.
Mijn oeroude fae dubbelgangster Bryd durft niet in een vliegtuig reizen omdat modene technologie haywire gaat als zij in de buurt is. Toegegeven, het is maar een LARP-personage, maar de idee hierachter komt uit de folklore. Magische wezens zoals elfen hebben een heel andere energie die niet zou matchen met moderne contrapties als daar zijn de PC en andere hoogtechnologische snufjes.
Toen ik mijn eerste aarzelende stapjes in heksenland zette, leerde ik dat je geen horloge mag dragen tijdens een ritueel. Je wordt natuurlijk verondersteld binnen de cirkel in een plek buiten het hier en nu te zitten, iets dat minder evident is als de klok meedogenloos door blijft draaien... Maar toch, tijdens zo goed als alle grote openbare Arcadia rituelen laat de iPod/iPad het in het ritueel zonder aanwijsbare reden afweten. Zou het dan toch waar zijn?
De 20ste eeuw was een eeuw van technologische vooruitgang en die technologische evolutie lijkt in de 21ste eeuw sneller dan ooit te gaan. James Frazer stelt in zijn baanbrekende werk “The Golden Bough” uit het begin van de 20ste eeuw, dat technologie voor de moderne mens is wat magie en het occulte was voor onze voorouders. De wereld van technologie en wetenschap vervangt volgens hem de magische wereld. Hij plaatst technologie en wetenschap loodrecht in tegenstelling met magie en het bovennatuurlijke. Die tegenstelling wordt netjes in stand gehouden want de meeste heksen lijken het met hem eens te zijn. Zij kiezen niet alleen voor een meer spirituele en natuurlijke manier van leven, maar zetten zich ook vehement af tegen technologie. Het is niet voor niets dat Wicca vooral populair is in gebieden die hooggeïndustrialiseerd zijn...
Tegen de uitwassen van een maatschappij die geen oog meer heeft voor het individu en die enkel focust op het materiële moeten we uiteraard de hakken in het zand zetten, maar het omgekeerde uiterste moet evenzeer bestreden worden. Ook al is onze religie oeroud, dat betekent niet dat we moeten stoppen met evolueren. Ondertussen zijn er een heleboel mensen die wel werken met GSM’s, iPods en andere technologische snufjes tijdens hun rituelen. Aangezien we in het informatietijdperk leven, laten we volgens hen de technologie maar beter voor ons werken in plaats van tegen ons. Ze hebben natuurlijk gelijk. Waarom zou technologie geen plaats kunnen hebben in onze wereld van oeroude spiritualiteit? Natuurlijk kan dat wel. Technologie is gewoon een hulpmiddel en als we dat hulpmiddel in ons voordeel gebruiken is er geen enkele reden waarom magie en wetenschap niet hand in hand kunnen gaan, welk pad we ook kiezen.
De spirituele mens is iemand die een juiste balans weet te vinden tussen hoofd, hart en hand. De zoektocht naar hoe de wereld in elkaar zit – wetenschap – is de zoektocht van het hoofd. Onze spirituele zoektocht naar connectie met het goddelijke is de zoektocht van ons hart. Beide zijn niet elkaars tegenpolen, ze zijn complementair! Denk maar aan de traditionele sjamaan, die beide wonderwel weet te combineren. Daarbij komt nog een derde facet, de hand die voor ons de hulpmiddelen creëert die ons helpen in ons dagelijks leven maar ook tijdens onze beide andere zoektochten. Niemand vindt het gek om naast de sjamaan ook de smid tegen te komen in onze voorchristelijke dorpen. Technologie is dus enkel maar een verderzetten van wat altijd al is geweest...
Het is overigens door de snelle vooruitgang van de technologie dat ook de hekserij een veel bredere ingang in de maatschappij heeft gevonden. Denk maar aan het internet. Oeroude scrale teksten, boeken die al lang niet meer worden uitgegeven, grimoires, enz. .... je vindt ze allemaal online, ook al vergt het wat werk om het kaf van het koren scheiden. Dat was in de dagen dat ik begon met hekserij, zo’n dikke vijftien jaar geleden, nog helemaal niet het geval. Bovendien is het internet niet alleen een enorme bron van informatie, het is ook een fantastische manier om elkaar – virtueel weliswaar – in een gemeenschap van gelijkgezinden te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren. Webmaidens Grimoire is daar het perfecte voorbeeld van.
Mijn oeroude fae dubbelgangster Bryd durft niet in een vliegtuig reizen omdat modene technologie haywire gaat als zij in de buurt is. Toegegeven, het is maar een LARP-personage, maar de idee hierachter komt uit de folklore. Magische wezens zoals elfen hebben een heel andere energie die niet zou matchen met moderne contrapties als daar zijn de PC en andere hoogtechnologische snufjes.
Toen ik mijn eerste aarzelende stapjes in heksenland zette, leerde ik dat je geen horloge mag dragen tijdens een ritueel. Je wordt natuurlijk verondersteld binnen de cirkel in een plek buiten het hier en nu te zitten, iets dat minder evident is als de klok meedogenloos door blijft draaien... Maar toch, tijdens zo goed als alle grote openbare Arcadia rituelen laat de iPod/iPad het in het ritueel zonder aanwijsbare reden afweten. Zou het dan toch waar zijn?
De 20ste eeuw was een eeuw van technologische vooruitgang en die technologische evolutie lijkt in de 21ste eeuw sneller dan ooit te gaan. James Frazer stelt in zijn baanbrekende werk “The Golden Bough” uit het begin van de 20ste eeuw, dat technologie voor de moderne mens is wat magie en het occulte was voor onze voorouders. De wereld van technologie en wetenschap vervangt volgens hem de magische wereld. Hij plaatst technologie en wetenschap loodrecht in tegenstelling met magie en het bovennatuurlijke. Die tegenstelling wordt netjes in stand gehouden want de meeste heksen lijken het met hem eens te zijn. Zij kiezen niet alleen voor een meer spirituele en natuurlijke manier van leven, maar zetten zich ook vehement af tegen technologie. Het is niet voor niets dat Wicca vooral populair is in gebieden die hooggeïndustrialiseerd zijn...
Tegen de uitwassen van een maatschappij die geen oog meer heeft voor het individu en die enkel focust op het materiële moeten we uiteraard de hakken in het zand zetten, maar het omgekeerde uiterste moet evenzeer bestreden worden. Ook al is onze religie oeroud, dat betekent niet dat we moeten stoppen met evolueren. Ondertussen zijn er een heleboel mensen die wel werken met GSM’s, iPods en andere technologische snufjes tijdens hun rituelen. Aangezien we in het informatietijdperk leven, laten we volgens hen de technologie maar beter voor ons werken in plaats van tegen ons. Ze hebben natuurlijk gelijk. Waarom zou technologie geen plaats kunnen hebben in onze wereld van oeroude spiritualiteit? Natuurlijk kan dat wel. Technologie is gewoon een hulpmiddel en als we dat hulpmiddel in ons voordeel gebruiken is er geen enkele reden waarom magie en wetenschap niet hand in hand kunnen gaan, welk pad we ook kiezen.
De spirituele mens is iemand die een juiste balans weet te vinden tussen hoofd, hart en hand. De zoektocht naar hoe de wereld in elkaar zit – wetenschap – is de zoektocht van het hoofd. Onze spirituele zoektocht naar connectie met het goddelijke is de zoektocht van ons hart. Beide zijn niet elkaars tegenpolen, ze zijn complementair! Denk maar aan de traditionele sjamaan, die beide wonderwel weet te combineren. Daarbij komt nog een derde facet, de hand die voor ons de hulpmiddelen creëert die ons helpen in ons dagelijks leven maar ook tijdens onze beide andere zoektochten. Niemand vindt het gek om naast de sjamaan ook de smid tegen te komen in onze voorchristelijke dorpen. Technologie is dus enkel maar een verderzetten van wat altijd al is geweest...
Het is overigens door de snelle vooruitgang van de technologie dat ook de hekserij een veel bredere ingang in de maatschappij heeft gevonden. Denk maar aan het internet. Oeroude scrale teksten, boeken die al lang niet meer worden uitgegeven, grimoires, enz. .... je vindt ze allemaal online, ook al vergt het wat werk om het kaf van het koren scheiden. Dat was in de dagen dat ik begon met hekserij, zo’n dikke vijftien jaar geleden, nog helemaal niet het geval. Bovendien is het internet niet alleen een enorme bron van informatie, het is ook een fantastische manier om elkaar – virtueel weliswaar – in een gemeenschap van gelijkgezinden te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren. Webmaidens Grimoire is daar het perfecte voorbeeld van.
Reacties