Kodo (Pagan Partake 23)

Het is alweer een eeuwigheid geleden dat ik een Pagan Partake heb bijgewoond, maar vanavond staat een Japans wierookritueel door Gwydion op het programma. Wierook is zijn dada en als hij daarover bezig is, stralen zijn ogen en kan je weer geweldig wat opsteken. En dus reed ik helemaal naar Langdorp, Gwydions homebase, waar de Pagan Partakes vanaf nu zouden plaats vinden.

Gwydion heeft ons tijdens een vorige Pagan Partake al kennis laten maken met wierook, ons uitgelegd hoe het wordt gemaakt en waarvoor het kan worden gebruikt. Dat was redelijk summier want op een uurtje krijg je niet alles uitgelegd, maar het was wel razend interessant.

Deze keer wilde hij zijn redelijk theoretische wierookworkshop verder zetten met een soort van incense explorer, een praktische kennismaking met wierook door middel van Kodo. Wij denken dan allemaal aan de Japanse percussiegroep, maar eigenlijk is het de naam van een Japanse wierookceremonie. Net zoals een traditionele theeceremonie is het erg ritualistisch en in Japan is het een hele hype.

Gwydion wilde ons leiden doorheen een aangepaste westerse versie van het ritueel, dat eigenlijk een veredelde wierookkwis is in twee delen, die start met eenvoudige enkelvoudige stoffen en verder gaat tot de complexe wierookmengsels, zodat je bij wijze van speken spelenderwijs wierook leert kennen. De bedoeling is dat de brandende wierookstoffen één voor één worden doorgegeven, waarbij iedereen de kans krijgt om de wierook te ruiken. Ieder schrijft voor zich op wat bij hem opkomt bij het ruiken van de wierook: een gevoel, de naam van een planeet, misschien de naam van de gebrande wierook zelf als je die kent, enz. ... Je moet de stof in kwestie proberen te herkennen, aanvoelen, intuitief benaderen.

Omdat de avond pas echt begint rond 22u00 in plaats van 20u00 (ik was zelf ook veel te laat), kan ik enkel het eerste deel van de avond meepikken alvorens ik weer naar Antwerpen moet vertrekken, waar mij nog de taak wacht om Sinterklaas te verwelkomen in ons huis en zijn cadeau’s proper uit te stallen :-) voor Kaat en Dries die vanavond hun schoen hebben gezet. Ik kan dus enkel het eerste deel van de ceremonie (nu ja) met de enkelvoudige stoffen meeruiken. Gwydion heeft een doos voorbereid met daarin 16 verschillende glaasjes die we niet kunnen zien, zodat we ook de wierook niet visueel kunnen herkennen. We moeten echt afgaan op onze neus en ons gevoel.

De eerste glaasjes:

  1. Frankinsence: deze herken ik meteen. Ik moet denken aan de klassieke kerkwierook zoals die ook wordt gebruikt bij begrafenissen.
  2. Mirre: dit moet een boom zijn, zoet, fris, licht.
  3. Benzoé (Siam): doet me denken aan de zon, luchtig. Benzoé wordt gebruikt voor zuivering en ook om geld aan te trekken.
  4. Dennenhars: deze ruikt heel zoet en bloemig maar met een citroenige toets. Ik herken de geur toch niet, ook al valt mijn frank direct als Gwydion zegt dat het om dennenhars gaat.
  5. Storax: dit is een ronde, volle, vanilleachtige geur. Deze wierook is gewijd aan Hekate.
  6. Patchouli: dit is de zogenaamde “graveyard dust”, die wordt gebruikt om geld aan te trekken.
  7. Kashmier.
  8. Roos.
  9. Dark amber: deze geur is heerlijk zoet. Gwydion laat me de gommige structuur uitwrijven over de bovenkant van mijn hand. Het ruikt heerlijk. Volgens hem blijft de lekkere geur heel erg lang hangen. We zullen zien :-)

Dan moet ik al gaan lopen om te gaan Sinterklazen. De rest van de glaasjes moet ik jammer genoeg laten passeren. Maar het is wel een idee om met Amma Devi misschien eens een algemene wierookworkshop te doen en af te sluiten met een kodo.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam