De zwarte Brigit

Brigit (of Bridget in de Ierse vorm) is één van de gekendste godinnen. Als je wat gaat grasduinen op het internet, op zoek naar keltische godennamen, dan kan je niet om haar heen. Pagina’s vol zijn er over haar geschreven, de ene al wat historisch correcter dan de andere. Ze is gekend onder vele namen: Breo Saighead, Brid, Brighid (Ierland), Brigindo (in West-Frankrijk), Brigandu (Gallië), Brigan, Brigantia, Brigantis (Bretagne), Bride (Schotland). En de Brigandhu zoals ik haar ken is één van haar aspecten.

Brigit wordt beschouwd als het Maagd-aspect van de drievoudige godin, maar ze is drievoudig in meer dan dat opzicht alleen. Ze is de godin van het vuur en heeft ook daarin drie aspecten: het vuur van de inspiratie (ze was de patrones van de dichtkunst), het vuur van de haard (ze was de patrones van genezing en vruchtbaarheid) en het vuur van de smidse (ze was de patrones van smeedkunst en gevechtskunst). De Brigandhu die ik ken associeer ik niet meteen met zoetgevooisde woorden, maar des te meer met het zwaard :-)

Ik lees in één van de lijsten met keltische goden over de drie Ierse koeiengodinnen die heersten over vruchtbaarheid en welvaart. Het waren drie zussen die vauit de zee uit het Westen kwamen en daar nadat ze vruchtbaarheid hadden gebracht in Ierland ook naar terugkeerden. Hun namen zijn Bo Find (de witte koe), Bo Ruadh (de rode koe) en Bo Dhu (de zwarte koe). Ik dacht altijd dat koeien de dieren waren waarmee Brigit werd geassocieerd en ben meteen geprikkeld. We weten dat de Belgae de zee overstaken en zo hun goden en godinnen meebrachten naar Ierland, dus het zou wel kunnen dat het eigenlijk om dezelfde oergodin gaat ... Was Brigid ook niet één van drie zussen die alledrie Brigid heetten? Vooral Bo Dhu trekt mijn aandacht, omwille van de zeer herkenbare Dhu in haar naam. Brigan is één van de synoniemen voor Brigit ... Bestond er dan ooit naast Brigan Dhu (de zwarte Brigit) ook een Brigan Find en een Brigan Ruadh?


De kleuren wit, rood en zwart zijn meteen ook de kleuren die in verband worden gebracht met de drie aspecten van de godin: wit voor de maagd, rood voor de moeder en zwart voor de oude wijze vrouw. Ik lees dat in sommige legendes van Brigit verteld wordt dat ze een lelijke zwarte kant had en een mooie witte kant... De Brigandhu die ik ken is helemaal geen oud besje, maar dat is de Hekate die ik tijdens Samhain tegenkwam ook niet bepaald en zij wordt ook verondersteld een lelijk oud wijf te zijn. En lelijk is Brigandhu allerminst, al heeft ze wel donker haar. Net als die jonge Hekate ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam