De Spirituele Runen (Harmonia Saille)

Workshop van Harmonia Saille op PaGE2008.
Vertaald door Bryd.

1. Wat zijn de runen?

Een beknopte geschiedenis van de runen
De runen zijn een oeroud alfabet dat niet enkel werd gebruikt voor het communiceren van informatie via het schrijven van korte berichtjes, maar ook voor divinatie en magie. Ze werden voornamelijk gebruikt in Groot-Brittannië, Scandinavië, Ijsland, het noorden van Nederland en noord-west Duitsland. Het woord "rune" komt van het Oud Germaanse woord runa, dat geheim of mysterie betekent.

Het lijkt erop dat het runenschrift ongeveer 2.000 jaar bestaat, waarschijnlijk langer, misschien zelfs vanaf 200 voor Christus.

De runen hebben niet alleen een oeroude geschiedenis, maar ook een rijke mythologie. Ze waren oorspronkelijk een gift van Odin.

Behalve het gebruik ervan als schrift, hebben de runen ook elk een eigen naam en een symbolische betekenis.

De runensymbolen werden gebruikt op stenen en andere voorwerpen. Niet alleen als schrift, maar ook als hulpmiddel voor divinatie, magie en genezing werden de runen op verschillende materialen gekrast die indertijd beschikbaar waren, zoals hout of been.

Soms worden de runen gebruikt voor het schrijven van magische spreuken of gecodeerde boodschappen. Ze worden gebruikt als talismans, waarbij meestal twee of drie runen tesamen worden verwerkt in wat een "bindrune" wordt genoemd. De gekozen runen zijn in dat geval runen die elkaar aanvullen.

De meeste informatie over de runen komt uit historische bronnen: de mythologie en heldendichten, zoals de Edda, de runeverzen, archeologische vondsten (gravures op artefacten en stenen) en schrijvers uit de Oudheid, zoals de Romeinse historicus Tacitus. Tacitus geeft een verslag van - naar men aanneemt - het gooien van de runen in de eerste eeuw na Christus. Tacitus heeft het over divinatie en lotsbepaling door de priester van de gemeenschap of de familievader. Hiervoor werd een tak van een fruitboom in kleine stukjes werd gesneden die elk met een divinatieteken werden gemerkt en vervolgens op een wit kleed werden uitgegooid. Nadat eerst de goden werden aanroepen, nam de persoon die de stukjes hout had gegooid drie stukjes van het kleed, met de ogen naar de hemel gericht, die hij vervolgens één voor één interpreteerde, naargelang van de symbolen die erop waren gegraveerd.

De belangrijkste Runenalfabetten
De Oude Futhark, die dikwijls ook de Germaanse Futhark wordt genoemd, bestaat uit 24 runen. Alle andere runenalfabetten zijn ontstaan uit de Oude Futhark. Dit is het oudste runenalfabet, men denkt dat het in zwang kwam rond 100 na Christus. In deze workshop bespreken we dit alfabet.

De Oude Futhark bestaat uit drie sets van elk acht runen. Deze "aettir" of huizen zijn vernoemd naar drie goden: de eerste Aett is naar Frey vernoemd (al schrijven sommige schrijvers hem toe aan de godin Freyja, of zelfs aan allebei), de tweede is de god Hagal (al is het meeste wat we over hem weten giswerk), en de derde is de god Tyr. Door verdere taalontwikkeling werd de Oude Futhark rond 800 na Christus vervangen door de Jonge Futhark.

Het Anglo-Saxische/Anglo-Friese runenalfabet (waar later ook een alfabet uit Northumbria uit voortkwam) heeft 28 runen, al zijn er varianten met meer runen. Rond het einde van de vijfde en het begin van de zesde eeuw ontwikkelde het runenalfabet in Friesland in het noorden van Nederland zich verder om nieuwe klanken te kunnen uitdrukken. Deze radicale veranderingen in de taal zorgden er voor dat er vier nieuwe runen werden toegevoegd. Dit runenalfabet werd door Saksische veroveraars meegebracht naar Groot-Brittannië, waar het zich verder ontwikkelde. In de verschillende alfabetten die hieruit ontstonden kwamen soms niet minder dan 33 runen voor.

Het Viking of Scandinaafs runenalfabet, beter gekend als de Jonge Futhark, heeft slechts zestien tekens en ontstond rond 800 na Christus. Sommige runen werden voor meer dan één klank gebruikt. Het Jonge Futhark heeft verschillende variaties die zich verder ontwikkelden door de eeuwen heen. Het werd tot laat in de Middeleeuwen gebruikt, vooral in Ijsland waar de Katholieke kerk minder invloed had. Op een bepaald moment werd het Romeinse alfabet echter verkozen boven het Jonge Futhark, dat uiteindelijk zelfs werd verboden.

2. Het belang van mythologie

Wat is mythologie?
Dingen waarin we echt geïnteresseerd zijn, benaderen we met passie en gevoel, zoals bijvoorbeeld poezie. Net zo moeten we de mythologie benaderen als we die echt willen begrijpen.

Naarmate de allesoverheersende wetenschappelijke gedachte opgang maakte, is de mystieke betekenis van de mythologie voor ons door de eeuwen heen verloren gegaan, samen met veel van wat ons verbond met de Geest, zowel binnenin onszelf als erbuiten. In vervlogen tijden was de geest van de mensen nog niet aangetast door het wetenschappelijke denken, zodat zij veel meer dan nu werden geleid door hun natuurlijke instincten. De mythologie kan ons veel goeds brengen, maar enkel als we de mythen bekijken met een open en opgeruimde geest. Dan helpen ze ons bij het verkrijgen van een spiritueel inzicht, dat ons weer toelaat om een betere band op te bouwen met de runen.

Bij het lezen van de mythen moeten we goed begrijpen dat in het verleden niet over mythologie werd gelezen: ze werd geleefd. Voor de mensen uit de Oudheid was de mythologie hun religie en ze geloofden er rotsvast in, net zoals wij zelf geloven in onze eigen geschiedenis en religie. Mythes waren geen mythes voor de mensen in het verleden, maar een veranderend episch verhaal waarin ze vertrouwen hadden en waar ze naar leefden.

De runen en mythologie
Mythologie is heel belangrijk als we de runen bestuderen, om hun mystieke en magische aspecten te begrijpen. De runen kwamen uit de mythologie; als we ze bestuderen in die context helpt ons dat om die o zo belangrijke spirituele band te verkrijgen. Volgens de mythen was het de Noorse oppergod Odin die de runen vond terwijl hij in een zichzelf opofferend ritueel ondersteboven hing aan - zoals algemeen wordt aangenomen - Yggdrasil, de Noorse Wereldboom. Hij hing daar negen dagen en negen nachten, zonder voedsel of water en op een speer gespietst. Toen hij op de grond de runen zag, pikte hij ze op.

De Runeverzen
Er zijn verschillende runeverzen die de betekenis van de runen meegeven. Geen van deze "verzen" is erg oud, ze komen allemaal uit de eeuwen na Christus. De runeverzen werden waarschijnlijk geschreven om te helpen bij het memoriseren en voor het doorgeven van de betekenis aan anderen. De runeverzen zijn van levensbelang als we de runen willen bestuderen, niet enkel voor divinatie en magie maar ook voor historisch onderzoek.

Er zijn vier runeverzen bewaard gebleven die de runen oplijsten en hun betekenis. Deze runeverzen vertellen ons de betekenis van de runen zoals we die nu kennen. Een van deze runeverzen is gekend als het Abecedarium Nordmanicum. Het werd neergeschreven in de negende eeuw na Christus, al is er wat onenigheid over of het geklasseerd kan worden als een vers.

De andere drie runeverzen, die ook het meest worden gebruikt, zijn het Oude Ijslandse Runevers, het Oud Noorse Runevers en het Oud Engelse Runevers.

Het Oud Noorse Runevers dateert van rond de twaalfde en dertiende eeuw na Christus en heeft duidelijk Christelijke invloeden.

Het Oud Ijslandse Runevers is het meest recente en dateert uit de vijftiende eeuw na Christus.

Het Oud Engelse Runenvers is het oudste van de drie. De datering ervan is slechts een benadering maar men denkt dat het tussen de achtste en de tiende eeuw na Christus moet zijn geschreven. Dit is het enige vers dat alle 24 runen uit de Oude Futhark opsomt.

Fehu
Money is a comfort to everyone. Though every man should deal it out freely, if he wants approval from the Lord.

Uruz
The aurochs (wild ox) is savage. A fierce beast, it fights with great horns. A well known wanderen of the moors, it has a courageous spirit.

Thurisaz
The thorn is very sharp, for every thane, who grasps at it. It is harmful and will cause pain, to every man that rests on it.

Ansuz
The mouth is the source of all speech. It is the support of wisdom, and the wise man's counsel. And to the noble warrior it is inspiration and happiness.

Raidho
Riding is in the hall, to every warrior easy. But mighty hard for those who sit on a strong horse, over miles of roads.

Kenaz
The torch is to the living, known by its flame. Shining bright, it burns most often, where the nobles rest, inside the hall.

Gebo
A gift to every man is gaiety and praise, support and worthiness. And to every outcast, honour and nourishment, when they would otherwise have nothing.

Wunjo
Joy is enjoyed by those who know little of need, pain, and sorrow. Who is blessed with prosperity, and is content with his house.

Hagalaz
Hail is the whitest of grains. It whirls from the heavens, and tossed by gusts of wind, it turns to water.

Nauthiz
Need constricts the chest, though to children of men it often brings, help and healing, if heeded in time.

Isa
Ice is very cold and vastly slippery. It glistens like glass, or a jewel. The ground formed of frost, is a fair to behold.

Jera
The harvest brings hope to man. If God lets the earth, bestow her bright fruits on both the rich and the needy.

Eihwaz
The yew is outwardly a rough tree. Held hard and fast in the earth, it is the guardian of fire. Deeply rooted, it is a joy on the estate.

Perthro
Gaming is always play and laughter, among bold men and where warriors sit, in the beer hall in merriment together.

Algiz
The elk sedge grows most often in the marsh. It waxes in water, and grimly wounds and makes red with blood, any man who darest grasp it.

Sowilo
The sun is by seamen, always hoped for, when they sail over the fishes' bath, until the sea horse, they bring to land.

Tyr
Tir is a sign that holds loyalty well, with the nobles; on its straight course, over night's mists, it is unfailing.

Berkano
The birch is fruitless, still it bears twigs without fertile seed, its shining branches high on its crown loaded with leaves, reach to the sky.

Ehwaz
The horse before earls, a noble's pleasure. Proud on its hooves, around it wealthy heroes exchange speech. Ever a comfort to the restless.

Mannaz
Man in his joy, is dear to his kinsmen, though each shall have to part from the other, when by the Lord's judgement he is entrusted to the earth.

Laguz
Water is to folk thought endless when they sail forth on an unstable ship. The great waves of the sea terrify, and the seahorse heeds not the bridle.

Ing
Ing was first seen among the East Danes, until eastward he went on the waves, with his wagon, and thus the warriors named the hero.

Dagaz
Day is the Lord's messenger, dear to man, the leaders great light, a joy and hope to rich and poor, is a benefit to all.

Othala
The estate is dear to every man. If he can take pleasure in what he has, more often will prosper.


Yggdrasil de wereldboom
In de Noorse mythologie is Yggdrasil de wereldboom. Hij wordt gewoonlijk aanzien als een gigantische es, maar recent onderzoek suggereert dat het ook een taxus zou kunnen zijn, omdat van de wereldboom wordt gezegd dat hij altijd groen blijft. Yggdrasil verbindt all negen werelden van de Noorse cosmologie.

Yggdrasil is ook een metafoor voor onszelf. De cosmologie van de boom is één geheel. Alle verschillende werelden maken deel uit van dat geheel. Als we de runen bestuderen tappen we in een deel van onszelf dat we niet dikwijls bereiken, het onbewuste of de psyche. Op die manier beginnen we meer te begrijpen van onze eigen cosmologie, met andere woorden van de verschillende onderdelen van onszelf die samen ons wezen vormen.

De negen werelden van Yggdrasil
Afhankelijk van de gebruikte bron kunnen de namen van deze werelden verschillen. Ik gebruik de namen die het meest gangbaar zijn en in een moderne spelling. De werelden bevinden zich op drie verschillende niveau's en het is niet helemaal duidelijk hoe ze zijn geplaatst. Het is dus aan ieder om er iets uit op te maken dat voor hem logisch lijkt. Dit is mijn eigen versie.

Asgard, Alfheim en Vanaheim rusten op de takken van Yggdrasil in de bovenwereld. Asgard is de wereld van de nogal oorlogszuchtige Aesir, goden geregeerd door Odin. Alfheim is de wereld van de lichtelfen en wordt geregeerd door Frey. Vanaheim is de wereld van de Vanir, goden die in verband worden gebracht met de natuur en vruchtbaarheid.

Hieronder en verbonden met de bovenwereld door de regenboogbrug Bifrost ligt Midgard. Midgard is de wereld van de mensen. Het is omgeven door een oceaan, waarin de slang Jormungand leeft. Jotunheim is de wereld van de Jotuns of ijsreuzen en hun versterkte nederzetting Utgard. Het ligt ten westen van Midgard. Een beetje lager ligt Svartalfheim, de wereld van de duisterelfen of dwergen.

Muspelheim ligt in de onderwereld en is de wereld van de vuurreuzen. Niflheim is een bevroren woestenij, een land van ijs en mist, geregeerd door de godin Hel. De laatste wereld is Hel of Helheim, het land van de doden. Hel mag niet verward worden met de christelijke hel. Het is het land van de gewone doden (de mensen die niet nobel in het gevecht zijn gesneuveld). Het is de wereld van de voorvaderen. Drie wortels met elk een bron ondersteunen de stam van Yggdrasil. Er is discussie over de plaats waar deze wortels en bronnen precies zouden liggen. Dat komt omdat deze informatie gehaald wordt uit een brede waaier aan mythologische bronnen en de verschillende interpretaties ervan.

De volgende uitleg komt uit Snorri Sturluson's Proza-Edda. Andere bronnen plaatsen de bronnen allemaal in de onderwereld, in Hel, Niflheim en Muspelheim. Van de heilige Bron van Urd wordt gezegd dat ze onder de wortel ligt die dwars doorheen de hemel loopt, waarschijnlijk Asgard, en onder die bron wonen de Nornen.

Onder de wortel die doorheen Jotunheim loopt zou de Bron van Mimir liggen, ook wel de Bron van Kennis genoemd. Deze bron is genoemd naar de wijze god Mimir die de bron bewaakt en er uit drinkt, zodat hij inzicht verwerft. We kennen slechts fragmenten van deze mythe, maar ze verhaalt hoe Odin één van zijn ogen opofferde om uit de bron te mogen drinken om inspiratie, wijsheid en de gave van het zicht te krijgen. Onder de wortel die doorheen Niflheim loopt, zou de Bron van Hvergelmir liggen. Deze bron wordt de Ruisende Ketel genoemd en is de moederbron van alle waters.

In de wereldboom wonen veel wezens. Op de kruin van Yggdrasil zit een arend (soms een haan genoemd) en op diens voorhoofd, tussen zijn ogen, zit een havik met de naam Vedrfolnir. De draak Nidhogg knaagt aan de wortels van Yggdrasil en een eekhoorn met de naam Ratatosk klimt de stam op en neer. Vier herten voeden zich met de schors van de wereldboom: Duneyr, Durathror, Dvalin en Dain.

Yggdrasil
De runen werken op drie niveau's: het spirituele niveau, het aardse niveau (van de mensen) en het onbewuste niveau (of de onderwereld). Het spirituele niveau kan je bereiken door meditatie, visualisatie, sjamanistische reizen, het aanroepen of oproepen van goden, religie, psychische communicatie en natuurlijk hebben we ook nog de Geest die binnenin ons huist. De werelden van het spirituele niveau zijn Asgard, Alfheim en Vanaheim, de thuisbasis van de Aesir goden van de hemel, de lichtelven en de Vanir goden van de natuur.

Het aardse niveau is het gemakkelijkst te bereiken aangezien we ons daar al op bevinden. Dingen worden duidelijker en zichtbaarder voor ons. Dit is de wereld van de mensen en van de aardse, praktische en materiële dingen van onze wereld, waar we elke dag mee leven. De werelden van het aardse niveau zijn Midgard, Jotunheim en Svartalfheim, de werelden van de mensen, de ijsreuzen en de duisterelfen.

Het onbewuste niveau bereiken we door in contact te komen met het anima/animus en de schaduwkanten van het Zelf (lees er de theorieën van Carl Jung op na indien je deze termen niet begrijpt. In mijn boek vind je ook een Jungiaanse woordenlijst.), waarbij we onze zwakheden erkennen en er de confrontatie mee aan gaan, en archetypes en symbolen herkennen. De runen helpen ons ook om diep in dit niveau te reiken. De werelden van het onbewuste niveau zijn Muspelheim, Niflheim en Hel, de landen van vuur, ijs en mist, en de onderwereld.

De Nornen
Urd, Verdandi en Skuld zijn beter bekend als de Nornen. Ze worden dikwijls beschouwd als een Noorse drievoudige godin zoals de Griekse schikgodinnen, omdat ze de weefsters zijn van het tapijt van het lot.

De Nornen leven onder Yggdrasil. Ze gieten water uit de Bron van Urd (het lot) over de takken van Yggdrasil om ze voor aftakeling te behoeden, samen met de klei of het zand dat errond ligt. Ze controleren de lotsbestemming van zowel de goden als de mensen, evenals de onveranderlijke wetten van de kosmos.

Ze worden voorgesteld als drie zussen: Urd (het verleden, of datgene dat reeds gebeurd is), Verdandi (het heden, of datgene dat aan het gebeuren is) en Skuld (de toekomst, of datgene dat zal gebeuren). De meest noemenswaardigde van de drie Nornen is misschien wel Urd, omdat zij geassocieerd wordt met Wyrd en ook met Orlog. Als een drievoudige godin kunnen we de Nornen echter bekijken als één enkele kracht met dus ook de mengeling van de verschillende karakteristieken van elk van de drie zusters.

Je kan de Nornen aanroepen als Spirituele Gidsen om je te helpen bij het interpreteren van je runen.

Orlog en Wyrd
Orlog en Wyrd zijn beiden van vitaal belang om de Noorse kosmologie te begrijpen en de runen te interpreteren. Omdat ze zo dicht met elkaar verbonden zijn, zal ik ze ook tesamen uitleggen. Beide concepten begrijpen is echter even moeilijk als proberen om de draden van het web van wyrd zelf uit elkaar te halen. Er zijn heel veel verschillende definities en de ene persoon heeft er een heel ander gedacht over dan de andere. Sommige mensen zeggen dat ze allebei dezelfde betekenis hebben: het Lot. Hieronder vind je mijn - naar mijn mening - plausibele verklaring, maar je hoeft het er niet mee eens te zijn.

Orlog kan worden gedefinieerd als "oerwet" (en wordt ongeveer geschreven zoals het Nederlandse woord "oorlog", dat waarschijnlijk een gelijkaardige oorsprong kent) en bestaat in en doorheen de hele schepping. Niemand kan aan deze wet ontsnappen, het is het lot van zowel de mensen als de goden en het is niet iets dat kan worden gemanipuleerd. Misschien kan je het het best beschrijven als een continue stroom van oorzaken en effecten die onze handelingen in het verleden hebben bepaald, en de consequenties van die handelingen. Dit blijft zo doorgaan heel ons leven lang. Onze handelingen in het verleden creëren zo de toekomst. Orlog is dus datgene dat reeds is, maar gekoppeld aan datgene dat aan het worden is en datgene dat zal zijn. Ondanks het feit dat onze handelingen in het verleden niet meer gewijzigd kunnen worden, kunnen we wel werken aan de manier waarop we ons gedragen. Op die manier kunnen we aspecten van herhaaldelijk negatief gedrag veranderen en door dat te doen weven we het web van Wyrd. Sommige onderzoekers stellen dat, als je het zo bekijkt, Orlog onveranderlijk is. Anderen zeggen dat het wordt getransformeerd door acties uit het heden en de toekomst. Als we in de toekomst terug zouden kijken naar onze acties uit het verleden vanaf nu, dan zouden we inderdaad kunnen vaststellen dat de patronen van ons Orlog zijn veranderd, doordat we ondertussen de manier waarop we ons gedragen (door te werken aan ons Wyrd) hebben aangepast. We kunnen echter nooit de handelingen veranderen die reeds zijn gebeurd, of ze nu goed zijn of slecht. En deze handelingen beïnvloeden ons algemeen lot.

Worden we dan geboren met Orlog of niet? Wel, de omstandigheden van onze geboorte hebben inderdaad invloed op ons leven; ze leggen de grenzen van ons bestaan vast en het is heel moeilijk om die grenzen te doorbreken. Als we de eerstgeboren zoon of dochter zijn van een koning en erfgenaam van de troon, dan zal ons lot er uit bestaan dat we op een goede dag koning of koningin zullen zijn, tenzij we afstand doen van de troon (als we niet dood zijn gegaan voor we die troon mochten bestijgen). Onze levens worden dus altijd beïnvloed door onze geboorte, overgeleverd aan ons Orlog, in een kettingreactie van oorzaak en effect. Zelfs als we afstand zouden doen van de troon om de orde van wat het leven ons probeerde op te leggen te wijzigen, dan zouden we nog steeds de zoon of dochter zijn van een koning en dan zouden er nog steeds de consequenties zijn van deze beslissing. Hoe we omgaan met deze consequenties weeft extra draden in ons Wyrd.

Hetzelfde is waar als we geboren zouden zijn in een extreem arme familie, in een land waar regelmatig hongersnood heerst. Waarschijnlijk zijn we dan voorbestemd voor een leven vol lijden in verschillende gradaties, tenzij we een manier vinden om hier aan te ontsnappen. Maar zelfs als we zouden kunnen ontsnappen aan deze levensomstandigheden, dan nog zullen de omstandigheden van onze geboorte invloed hebben op de manier waarop we ons in de toekomst gedragen. De levens van onze voorgangers helpen daarom om ons Orlog te creëren en we kunnen de omstandigheden hiervan niet wijzigen. We hebben echter wel nog steeds zelf de verantwoordelijkheid over de manier waarop we ons gedragen en de keuzes die we maken in het leven.

Om dit gemakkelijker te begrijpen geef ik een voorbeeld. Stel dat we iets verkeers hebben gedaan of gezegd. We kunnen de consequenties hiervan niet stoppen aangezien het al is gebeurd, aangezien niemand de wet van Orlog kan vermijden. We hebben echter twee keuzes in het hier en nu: ofwel laten we de dingen zoals ze zijn en we aanvaarden wat er van komt, ofwel proberen we op zijn minst om alles terug goed te maken. Elk van deze keuzes beïnvloedt de toekomst, al kunnen we niet ontsnappen aan wat er in het verleden is gebeurd. En door de keuze te maken, welke keuze dan ook, weven we opnieuw het web van ons persoonlijke Wyrd.

Wyrd hangt samen met Orlog. Het Engelse woord "weird" (raar) komt hiervan, al betekent dit in onze moderne tijd iets anders. Wyrd beinvloedt ons als individu, maar we worden ook beïnvloed door de voortdurende limieten die ons worden opgelegd door het collectieve Wyrd van onze voorouders en onze gemeenschap (of universeel Wyrd). Terwijl we worden afgeremd door Orlog, of niet te wijzigen acties uit het verleden en hun consequenties (zowel in het verleden als nu en in de toekomst), creëren we ons eigen Wyrd door de manier waarop we in onze huidige situatie reageren op deze acties uit het verleden. Dit wordt op zijn beurt gewoven in het web. We bouwen laag na laag van acties uit het verleden en reacties. Het zijn echter niet alleen de lagen van onze eigen reacties maar ook die van anderen wiens acties ons hebben beïnvloed en dat zullen blijven doen. Als ons echtgenoot of echtgenote ons verlaat bijvoorbeeld, dan zal dat onze toekomst beïnvloeden en de toekomst van de kinderen in deze relatie. Alle acties zijn dus met elkaar verbonden en dat is nu precies wat we het web van Wyrd noemen.


We hebben allemaal onze sterke en zwakke punten. Deze aspecten van onze persoonlijkheid, of ons persoonlijke Wyrd, leiden ons doorheen het leven. Tegen ons eigen Wyrd ingaan kan een beproeving en een pijnlijke ervaring zijn. We kunnen niet veranderen of zouden niet moeten proberen te veranderen wie we in wezen zijn, door onze principes misschien op te geven of tegen ons eigen geweten in te gaan. Als we dat doen, kan dit enkel leiden naar persoonlijk trauma, en een knoop veroorzaken in ons web. Het is dan ook beter om met ons Wyrd te leren leven en werken. De draden van het web van Wyrd blijven doorgaan, als het web van een spin. We kunnen er niet aan ontsnappen omdat we er midden in zitten, maar misschien kunnen we wel toekomstige patronen wijzigen op een positieve manier. We kunnen bijvoorbeeld proberen om de sterke punten van ons anima/animus te leren kennen en de zwakheden van onze schaduw (opnieuw Carl Jung) zodat we ze kunnen gebruiken in ons voordeel. Op dezelfde manier kunnen we ons eigen individuele Wyrd proberen te accepteren en de gebruiken, al belooft het een uitdaging te worden. Door dat te doen zijn we in staat om op zijn minst in enige mate het weven van het lot te beïnvloeden.


Wat heeft dit nu te maken met de runen? Als we de runen gooien, stellen we meestal een vraag over een probleem of dilemma. Door de runen te gooien probeert de persoon die de runen consulteert om naar de oorzaak van het probleem te peilen of naar datgene wat er uit voortgekomen is. Om het te verduidelijken: als we een probleem hebben en we willen via het gooien van de runen weten wat de uitkomst zal zijn, dan kijken we naar de huidige staat van ons eigen of iemand anders' Wyrd. We kunnen door de runen die we kiezen zien wat in het verleden invloed uitoefent op het heden en de toekomst. Eigenlijk analyseren we het web van Wyrd en door dat te doen ontdekken we misschien verborgen waarheden die ons inzicht geven in het probleem. We kunnen dan de mogelijke uitkomsten die ons werden getoond beïnvloeden. Het kan zijn dat dit de impact van de consequenties van acties uit het verleden alleen maar vermindert - we kunnen immers Orlog niet manipuleren - maar we kunnen wel de patronen van het heden en de toekomst in ons voordeel veranderen. Het verleden is dus vastgelegd, het heden is in constante verandering en de toekomst moet nog worden bepaald (maar wel veranderbaar).


Ik nam ooit deel aan een poezie-oefening. We kregen een gedicht dat we moesten lezen, waarna we de leeftijd en het geslacht van de schrijver moesten raden. Sommige studenten vonden dat het stellig een jonge vrouw moest zijn, anderen zeiden een dertiger en een man. Voor mij was de schrijver een vrouw in de menopauze. Iedereen zag iets anders. Het gedicht had een andere betekenis voor elk van ons, die veel verder ging dan de woorden die waren neergeschreven. Net zo is het met de runen. De runen spreken rechtstreeks tot ons, net als het gedicht. Er is de basisbetekenis en er is de geheime betekenis, waar we toegang toe krijgen via de interactie van geest, materie en "spirit", want de runen leggen zowel innerlijke als uiterlijke waarheden bloot. Deze magische symbolische taal wordt gebruikt om te communiceren tussen de mens en God of microcosmos en macocosmos, en het bewuste en het onbewuste. We noemen deze de spirituele en psychische band, die samen gecombineerd een persoonlijke band zullen worden.


De spirituele band

Eén ding dat onze voorouders zeker op ons voor hadden, was een uitgesproken spirituele band met de runen. Door hun geloof konden ze op de magie van de runen te vertrouwen. Ze konden een hogere macht aanroepen om hen te helpen om die band te maken op een manier die nu veel moeilijker is. Als je niet gelooft in de macht van de Noorse goden en godinnen uit de mythologie, dan heeft het echter absoluut geen enkele zin om hen aan te roepen om je te helpen als je de runen leest. Als je dat niet doet, krijg je misschien wel het gevoel dat jouw band met de runen niet zo volledig is als die van anderen. Je wil misschien wel graag een alternatief. In dat geval zou ik je een andere optie willen voorstellen, zoals je voorouders, de natuur, spirituele gidsen, het kleine volkje of elementalen. Welke hogere of magische macht je ook verkiest, het is het beste als je je keuze op de ene of de andere lanier kan linken aan de Noorse Mysteries. Door dat te doen bewaar je de o zo belangrijke geest van de runen. Sommoge mensen die beginnen met het bestuderen van de runen zullen zich afvragen of ze überhaupt wel een beroep moeten doen op een hogere spirituele macht. Werken de runen even goed zonder? Dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken. Maar om een volledige band met de runen te krijgen moet je hun volledige potentieel gebruiken.


De psychische band

Om een psychische band met de runen te krijgen, moeten we leren "kijken". Jaren van ontkenning, angst voor het onbekende en het feit dat we bepaalde delen van ons brein en onze psyche bijna niet meer gebruiken, hebben onze gave verminderd om dingen te zien die we normaal gezien zonder problemen zouden zien maar waar we ons nu voor hebben afgesloten. We moeten ons "derde oog" gebruiken en leren om datgene te zien dat tot nu toe voor ons onzichtbaar was. Iedereen is psychisch begaafd, maar niet iedereen gebruikt deze gave. Daardoor is niet iedereen hier even goed in. Veel mensen noemen helderziendheid een gave en dat is het inderdaad ook voor diegenen die het als vanzelf kunnen. De rest van ons moet gewoon beter zijn best doen.

Sommige helderziende mensen hebben familie die ook een groter psychisch bewustzijn hebben, al dan niet op dezelfde manier, dus het kan erfelijk zijn. Bovendien beschikken we allemaal zowiezo over een zekere psychische maturiteit. Als kind zijn we dikwijls meer psychisch begaafd dan als jonge volwassenen. Door angst en spot verbergen we deze gaven verbergen of doen ze af als onzin. Door onze angst om te worden uitgelachen onder ogen te zien, kunnen we deze verloren gaven terug claimen.

Om onze intuitieve gaven te versterken moeten we wel oefenen in het gebruik ervan, met zelfvertrouwen en ongeacht het niveau van wat we kunnen. Hoe meer we ons zesde zintuig gebruiken, hoe beter we erin worden. We moeten leren onze intuitie te herkennen en erop te vertrouwen. Er zijn mensen die intuitieve dromen hebben, anderen kunnen andere mensen genezen, sommigen kunnen voorspellen of hebben een zeer sterke intuitie, nog anderen kunnen communiceren met de geestenwereld, ... Ieder van ons kent het vreemde gevoel van een déjà vu, of die rare momenten dat we net aan iemand aan het denken zijn als die bewuste persoon ons belt, of je neuriet een liedje en als je de radio aanzet speelt dat liedje net ... Weoeten het dus ook hebben over synchroniciteit.

Synchroniciteit

Ik heb het hier over synchroniciteit omdat synchroniciteit belangrijk is om de verborgen mysteries van de runen te begrijpen. Een synchrone gebeurtenis is iets dat meer dan toevallig gebeurt maar niet kan worden uitgelegd. We spreken van synchroniciteit als twee of meer gewone gebeurtenissen samenvallen met een psychische gebeurtenis. Sommige van deze gebeurtenissen bevatten archetypische symbolen, zijn niet alleenstaand en soms worden ze ook aangekondigd door dromen. Deze gebeurtenissen gebeuren allemaal los van elkaar, er is schijnbaar geen enkel verband.

Als we nu naar de runen kijken, dan kijken we naar de symbolen (de gewone gebeurtenis) en ze tonen ons hun onderliggende maar verborgen psychische kracht. Een andere manier om dit uit te leggen is dat we in de microcosmos - de rune symbolen - onze geest openen voor de macrocosmos, of de overal aanwezige energie die we normaal gezien niet zouden herkennen. Deze universele energie toont ons verleden, heden en toekomst. De toekomst ligt niet noodzakelijk vast. Door de runen te lezen en hierdoor de verschillende mogelijkheden te zien, kunnen we patronen veranderen of op zijn minst onszelf aanpassen. Om het mooi samen te vatten erkennen we hiermee dat geest en materie in feite harmonizerende aspecten zijn van dezelfde realiteit.

Hoe herkennen we nu zo'n synchrone gebeurtenis? De gemakkelijkste manier om je te laten begrijpen wat zo'n gebeurtenissen zijn, is door middel van voorbeelden.
Toen ik jonger was, ging ik op Goede Vrijdag eens naar de kerk met mijn vader en mijn zus. De kerk stond in de buurt waar mijn vader woonde en we gingen er dan ook enkel naartoe als we hem een bezoekje brachten. De kerk had een prachtig altaar, met prenten van de heiligen erboven, allemaal met paarse paneeltjes. Ik keek naar die paneeltjes en herinnerde me dat het laatste paneeltje op de tweede rij links naar beneden viel toen ik hier een paar jaar geleden ook was op Goede rijdag, samen met mijn vader en zus. Terwijl ik naar het paneeltje keek en me dit herinnerde, viel het plots naar beneden. Ik schrok me haast een ongeluk. Waarom gebeurde dit net op het moment dat ik me dit herinnerde?

Uiteraard omdat er andere krachten aan het werk waren, die geest en materie met elkaar in verband brachten. Zulke synchrone gebeurtenissen vergeten we haast nooit omdat ze zo betekenisvol zijn. De mensen aan wie we zo'n gebeurtenis vertellen vergeten dit ook niet en vertellen het verhaal zelfs verder, gewoon omdat het zo betekenisvol is. We herinneren ons deze gebeurtenissen omdat ze ons tonen dat er krachten aan het werk zijn die we niet helemaal begrijpen. Maar we erkennen dat ze bestaan.

Om het samen te vatten, als we deze momenten leren herkennen en erkennen, dan kunnen we ze onderzoeken in plaats van ze af te doen als gewoon een toeval. We aanvaarden dat er dingen zijn die niet simpelweg door de wetenschap kunnen worden verklaard, omdat het onmogelijk is dat ze gewoonweg door stom geluk gebeurd zijn. Het universum is niet gewoon maar een opeenstapeling van wetenschappelijke feiten. Het is niet omdat we in een eeuw van verlichting leven dat we alles weten. We kunnen er enkel voordeel van hebben als we onze geest openstellen voor een oneindige hoeveelheid mogelijkheden. Als we dieper graven in de relatie tussen geest en materie, helpt dit ons bij het ontwikkelen van onze relatie met de runen.


Visualisatieoefening 1

De oefening kan aangepast worden zodat ze aansluit bij je eigen gedachten en wat het beste voor jou werkt. Je zou bijvoorbeeld liever een regenwoud kunnen visualiseren, of een plaats dicht bij de zee, of een weide, als het voor jou maar werkt.

Wat je nodig hebt:
  • paarse kaarsen
  • meditatieve muziek
  • je runestenen
  • wierook: je kan wierookstokjes of kegeltjes van sandelhout en wierook (olibanum).
Maak je je eigen wierookmengsel, kies dan een selectie van de volgende kruiden die je in een new age shop of in je eigen keuken vindt: wierook (olibanum), sandelhout, bijvoet (mugwort, je kan deze plant ook vinden langs de kant van de weg of op braakliggende terreinen), alsemkruid (wormwood), jasmijn, paardebloem, laurier, kaneel.
Als je sommige van deze planten moeilijk vindt, gebruik dan een mengsel van gelijk welke plant hierboven met gelijk welke van de volgende: peterselie, lavendel, klaver, kruidnagel, linde, salie, kamomille, tijm, kattekruid.
Elk van deze kruiden kan vervangen worden door een paar druppeltjes essentiële olie.

Zoek een rustige plek waar je niet kan worden gestoord, misschien je slaapkamer of je tuin. Steek de kaarsen aan, brand de wierook en speel zachtjes de muziek.

Het is geen probleem indien je deze dingen niet kan kopen of geen eigen privéruimte hebt. Doe wat je kan om een mooie vredige plek voor jezelf te maken, misschien met een wierookstokje, een paar kaarsjes, en wat zachte klassieke muziek die je zachtjes speelt.

Je kan zitten of liggen voor deze oefening, als je je zakje met runen maar op je schoot hebt.

De suggesties hieronder, als je door het woud in de visualisatie loopt, zijn enkel suggesties.

Kijk goed rondom je en maak een mantale notitie als je iets betekenisvol ziet. Neem je tijd, de oefening zou zeker twintig minuten moeten duren.

Als je jezelf comfortabel hebt gezet of gelegd, adem dan diep in en ontspan je lichaam. Probeer alle gedachten die niets met deze oefening te maken hebben uit je hoofd te zetten. Dat kan je doen door je ogen te sluiten en jezelf een boom voor te stellen, waarvan je alle onderdelen goed bekijkt.

Open nu je ogen, neem je zakje met runen en met je krachthand (de hand waar je mee schrijft) voel je in de zak en kies je een rune. Kijk NIET naar de rune, hou hem gewoon vast in je hand. Leg de zak met runen weg.

Zet jezelf weer comfortabel en sluit je ogen. Adem traag in en uit. Voel de spanning uit je spieren vloeien. Indien je dit moeilijk vindt, begin dan met je tenen en ontspan beetje bij beetje alle spieren in je benen, je handen, armen, borst, schouders en zo helemaal naar je hoofd. Als laatste ontspan je de spieren van je gezicht.

Beeld je nu in dat je op een bospad loopt, het is het begin van de zomer. Hou die gedachte vast. Ga dan verder.

Je loopt op een bospad. Zonlicht valt door de blaadjes van de bomen op het pad. Het struikgewas tussen de bomen is groen. Onder je voeten zie je de resten van de laatste hersftbladeren. De lucht is warm en een zacht briesje speelt zachtjes doorheen je haar. De vogels fluiten en je ruikt de wilde bloemen langs de rand van het pad.
Voor je kronkelt het pad weg, maar je kan niet zien waarheen. In de verte hoor je het klateren van water, maar je ziet niet waar het geluid vandaan komt.

Kijk om je heen, wat zie je - een vogel? Welke soort vogel? Een hert, of een konijn, of misschien zelfs iets anders. Misschien zie je een bloem, een persoon, een spectaculaire boom of een natuurgeest. Er kan mist doorheen de bomen kringelen. En je andere zintuigen? Kan je nog iets anders horen behalve het water en de vogels, een dier dat gromt, het geknetter van vuur. Wat ruik je? De vochtige geur van oude bladeren kan je neusgaten binnendringen of vang je de lekkere geur van wilde rozen op. Raak de bast van een boom aan en voel de ruwheid ervan. Is de grond hard of zacht?

Je loopt verder op het pad. Je voelt de rune in je hand. Er hangt magie in de lucht. Het pad verbreedt zich voor je en je ziet het lopende water. Het is een brede stroom. Het water stroomt sneller en valt in een prachtige waterval. Je beslist om hier te stoppen. Je volgt het pad een klein beetje naar beneden en zoekt jezelf ee grote platte steen dicht bij de waterval. Daar zet je je neer. Je ziet hoe de blauwe libellen heen en weer vliegen over het water, een grote waterjuffer zoemt over je hoofd.

Je bent je bewust van de runesteen in je hand. Kijk om je heen. Wat kan je zien dat met de rune te maken heeft? Zie je iets simpels, zoals een vlinder, een bij of een bloem? Of is het iets met meer betekenis zoals een boom, een dier of een persoon? Of is het een gevoel, en is dat een donker negatief gevoel of juist licht en positief? Misschien zie je wolken of het regent, sneeuwt of hagelt. Misschien komt de zon er weer door of verschijnt er een regenboog. Elke verandering in je omgeving is belangrijk. Het maakt niet uit wat je beslist, alles is goed. Zelfs als je denkt dat dat kleine dingetje dat je is opgevallen niets te maken kan hebben met je rune, als het het enige is dat je hebt gezien, is het prima. Kijk ernaar terwijl je uitmaakt wat het runesymbool is dat jje vasthoudt.


Neem twee maal diep adem en open langzaam je ogen. Je zal je gedesorienteerd voelen, neem je tijd om weer helemaal jezelf te worden. Als je je OK voelt, kijk dan naar de rune in je hand. Welke rune is het?

Nu komen we tot de kern van deze oefening. Concentreer je op het runesymbool en zie of het beeld (of de beelden) in je hoofd ermee te maken hebben. Betekent de rune iets personlijks voor jou? Zie je een direct verband? Was het zo accuraat dat je het griezelig vond? Misschien wist je zelfs welke rune je in je hand had. Indien je er niets van kon maken, geen paniek. Oefening baart kunst. Je hoeft enkel vol te houden en ook jij zal resultaat zien. Er zijn mensen die bijne alke keer goede resultaten zien, terwijl andere mensen meer tijd nodig hebben. Het hangt af van je concentratie en van hoe ver je psyche is ontwikkeld. Zelfs als het verband maar zwak lijkt, je bent toch op weg om een connectie te maken met de runen. Probeer de oefening opnieuw en opnieuw.



Reacties

Populaire posts van deze blog

De heksenrunen

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De numerologie van je heksennaam