Another PaGE turned ...

Man, ik ben moe. Dat komt van het heen en weer rennen als een kip zonder kop de laatste maand of wat. Eerst de voorbereidingen voor Caege, het LARP event dat twee weken geleden plaats vond en waar ik mee de scenario's voor schrijf, en dan afgelopen weekend PaGE2008, het pagan event dat ik mee help organiseren. Mijn weerstand staat nu niet bepaald op zijn hoogste punt (de bobbels in mijn gezicht wél en dat is een teken aan de wand) en de stress, emoties en korte nachten van PaGE2008 helpen nu niet precies om daar aan te verhelpen :-)

Na maanden en maanden en maanden van voorbereidingen was het vrijdag dan eindelijk zo ver: een honderdtal pagans - zowel doorwinterde heksen, druiden, sjamanen, en aanhangers van asatru en andere pagan tradities, als absolute beginners die willen proeven van de spiritualiteit van natuurreligie - verzamelden zich op Heibrand, een domein midden in de bossen van Westmalle, voor een weekend vol leren en plezier maken.

In de voormiddag moest ik nog werken, en het was verdorie nog stressen om op tijd in Westmalle te geraken. Ik moest mijn spullen thuis nog bij elkaar ratsen, zien dat ik niks vergeten was - zoals de CD's voor Moira die al drie maanden staan te wachten tot ik ze eindelijk eens niet vergeet mee te nemen :-) - of mijn camera (Mijn camera en ik zijn onafscheidelijk. Tegen mijn gewoonte in trok ik hier echter maar 10 foto's in plaats van de gebruikelijke 1.000 :-). Ik had het gewoon te druk!) We hadden daar afgesproken om 16u, maar om de ene of de andere reden deed ik er een vol uur over vanuit Antwerpen. Aaaargh! Maar ik was toch nog mooi de eerste en voor een meisje dat altijd overal te laat komt vond ik dat toch al ee prestatie.

PaGE staat voor Pagan Gathering Europe en is een event waarop de muren tussen de verschillende tradities worden gesloopt. Uiteindelijk zijn we allemaal met hetzelfde bezig, en geloof me, voor een volkje dat zegt dat het geen tempels heeft, staan er nochthans aardig wat van die muurtjes overeind! De eerste editie van PaGE organiseerden we in augustus 2004. Het was een idee van Fjierra. Mensen die naar PaGE2004 kwamen, kregen van vrijdag tot zondag de keuze uit een heleboel workshops rond verschillende tradities, maar het was ook een ideale plaats om interessante mensen te ontmoeten. Ik liep er bijvoorbeeld Elenor tegen het lijf, een vriendin die ik al jaren kende maar van wie ik absoluut niet wist dat ze zich met paganisme bezig hield, het kan verkeren :-)

PaGE2004 was een daverend succes - na vier jaar sprak men er nog altijd over - maar de organisatie van het event was wel redelijk zwaar. We beloofden onszelf dat we er geen jaarlijks event van zouden maken maar dat we elke vier jaar opnieuw bijeen zouden komen voor een nieuwe gathering. Ondanks smeekbeden allerhande gaven we niet toe en dat is een goede zaak geweest. Om het in marketingtermen te zeggen: wat (al dan niet gemanipuleerde) schaarste is altijd beter voor je cijfers dan overaanbod :-) en bovendien gaf het ons wat ademruimte om zelf ook verder te groeien.

PaGE2008 moest opnieuw vooral een ontmoetingsplaats zijn, waar iedereen kon leren van anderen en ideeën kon opdoen voor zijn of haar eigen manier van werken. Zijn wij bij Arcadia eclectisch of wat? :-) Ik stelde een programma samen van meer dan 30 workshops, allemaal doedingen of denkdingen, en ik moet zeggen dat ik zelf behoorlijk trots was op het resultaat. Het was zelfs zo erg dat ik het moeilijk vond om te kiezen in het aanbod :-) Het werd alleszins een groot succes, het was - echt waar - een prachtig event. Ik heb ongelooflijk hard gelachen en even hard gehuild. Ik ben absoluut niet het knuffelige type maar ik heb nog nooit zoveel afgeknuffeld als afgelopen weekend. En ik heb dingen geleerd waarvan ik ze misschien liever niet wilde weten. Een pagina werd omgedraaid ...

Na een mooi sjamanistisch afscheidsritueel en veel geknuffel - er wordt nogal wat afgeknuffeld in pagan milieu's - was het voorbij en ging ieder weer zijn eigen weg. Wij niet want we moesten nog een heleboel opruimen. Anthea veegde zo ongeveer alle kamers schoon want alle mooie woorden en gedachten ten spijt had zo goed als niemand zijn kamer opgeveegd zoals nochthans was gevraagd. Samen met Pete Jennings, één van mijn workshopgevers die dankzij zijn tijd bij de BBC verstand had van techniek, en Moira braken we de geluidsinstallatie af en propten de grote boxen en aanverwanten met wat geknobbel, inventiviteit en ruimtelijk inzicht in mijn autootje.

We sloten het weekend in stijl af, met een etentje in Hoogwater in Zandhoven. Pete Jennings, Janet Farrar, Gavin Bone en Frederic Lamond waren ook van de partij. Het werd nog een interessante avond, waarbij nogal wat werd afgelachen. Nu was het echt over. Op naar 2012!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam