Live Action Witchcraft

Afgelopen weekend verpoosden mijn liefste en ik weer een tijdje in Raetsburg, de fictieve stad uit de steampunk-LARP Aether, waar altijd vanalles verkeerd lijkt te lopen. Mijn liefste speelt er een gerespecteerde psychiater en ik een excentrieke barones, geïnteresseerd in snelle wagens, speciale gevallen met een hoek af en bizarre occulte verschijnselen. Eén van die verschijnselen afgelopen weekend was een medium dat geen medium wilde zijn en niet wist hoe zich te wapenen tegen de dringende boodschappen van de andere zijde. Toen ze zich liet gaan in één lange paniekaanval spurtten we naar haar toe om haar te helpen. En daar stonden we dan in ons kringetje, de helft échte heksen die deden alsof. :-)


Toen ik dat monkelend opmerkte tegen één van de andere “echte” heksen, moest die daar ook mee lachen. “Het straffe is dat die fake cirkels eigenlijk wel the real thing zijn, die energie jong!”. Hij had helemaal gelijk.

Dat gebeurt dus wel vaker, zo’n LARP waar je plots echt de elementen staat op te roepen of voelt hoe een godin haar opwachting maakt, vereerd en aangetrokken door wat er daar in dat (fake) ritueel gebeurt. De laatste keer dat ik dat zelf meemaakte was in een mini-event waar ik een priesteres speelde van een godin gebaseerd op een kruising tussen Bastet en Sekhmet, met offertjes en alles. Tot Sekhmet zelf kwam kijken en gelukkig vereerd was met alle aandacht :-).  (Zie ook: https://webmaidensgrimoire.blogspot.com/2023/07/de-vrouwe-van-het-bloedbad.html)

Er zijn best wel wat tabletop roleplayers en LARPers onder de heksen van Arcadia, past & present. Eirinn, Amara Fay, Luna, Verelna, Yza, Maera, Elenor, … ik ben er zeker van dat ze allemaal gelijkaardige ervaringen hebben meegemaakt. Luna vertelde me dat ze ooit op een LARP- event een ritueel moest leiden en daarvoor van spelleiding de teksten kreeg, die zo geplukt leken van Webmaidens Grimoire, met als basis de standaardteksten van Arcadia. We moesten daar allemaal mee lachen. We voelden ons allemaal lichtjes verbaasd en tegelijk lichtjes vereerd :-). Geen wonder dat de energie in die fake rituelen zo straf is, met echte heksen die echte teksten uitspreken en daarmee echte goden of spirits oproepen. Bestaat er eigenlijk wel zoiets als een fake cirkel? 


Reacties

Populaire posts van deze blog

De heksenrunen

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De numerologie van je heksennaam