Winternachten (Covenbijeenkomst Amma Devi)
In het voorchristelijke Scandinavië werden ergens tussen mid oktober en mid november de Veturnaetur gehouden, de Winternachten, twee dagen die het begin van de winter inluidden. Het was tijd om het vee van de weiden naar binnen te halen voor de winter. Omdat er niet genoeg voedsel voorhanden was om alle dieren de winter door te voeden, werd het vee waarmee in het komende voorjaar niet gekweekt kon worden geslacht en het vlees ingemaakt voor de winter.
Omdat er op dat moment zoveel vlees voorhanden was, werd een groot offerfeest georganiseerd voor de goden, elfen en voorouders. In die tijd was offeren heel gewoon. We mogen niet vergeten dat de maatschappij in die tijd agrarisch was, ook die van de vikingen, en dat het overleven van de stam stond of viel met het binnenhalen van een goede oogst. Dieren, voedsel en zelfs mensen werden geofferd om de gunst van de goden af te smeken en bij het begin van de winter werd er geofferd om een goed volgend seizoen te verzekeren.
Het slachten van de dieren gebeurde niet zomaar maar moest ritueel gebeuren. Het bloed werd opgevangen en over de beelden van de goden en over de aanwezige feestvierders gesprenkeld, als een soort van zegening. Daarna werd een heildronk uitgebracht voor de goden en de voorouders en werden (straffe) verhalen verteld. Het offerfeest was dus ook een sociale gebeurtenis, de perfecte gelegenheid voor vrienden en familie om bij elkaar te komen, oude banden aan te halen en nieuwe banden te smeden.
Mee te brengen:
Klaar zetten van het altaar en aansteken van de kwartierkaarsen
We vieren onze Disablot rond de grote tafel in de woonkamer.
Nodig voor het ritueel:
De priesteressen zetten samen het altaar klaar. Alle items op het altaar zijn gezuiverd met wierook en zout water (alle elementen). Eén van de priesteressen zorgt voor een gepaste wierookmengeling.
Zuivering en wijding
De priesteressen zetten zich rond de tafel. Bryd loopt widershins rond de grote tafel en zuivert de ruimte met de bijvoetsmudge. Dan zuivert ze zichzelf en geeft vervolgens de smudge door aan de volgende priesteres.
Als alle priesteressen gezuiverd in de cirkel staan, zwijgend, concentreert iedereen zich h op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra tot beide energieën zich volledig hebben gemengd in hart- of znnevlechtchakra.
Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.
Schenk onze handen de gave van het magisch werk.
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
Maken van een heilige plek – Hamerrite
De Noordse traditie werkt niet met cirkels. Asatruar beginnen hun rituelen wel met een Hamerrite. De hamer in kwestie is Mjölnir, de hamer van Thor. Thor gebruikt hem om tegen de Jötun te vechten, de reuzen uit de Noordse mythologie, maar hij brengt er ook geiten opnieuw mee tot leven en traditioneel wordt de hamer ook gebruikt om een bruid te zegenen op haar trouwfeest. De hamer is dus niet alleen een wapen maar ook een geluksbrenger die wordt gebruikt wordt voor bescherming, vruchtbaarheid en het brengen van nieuw leven.
Met een hamerrite wordt door Asatruar een rituele ruimte afgebakend. In tegenstelling tot klassieke heksenrituelen wordt er met zo’n rite geen ruimte tussen de werelden gecreëerd. Als wij een cirkel trekken, dan doen we dat om een grens te trekken die sommige dingen binnen en andere dingen buiten moet houden. Niet zo in Asatru. Misschien dat ze in noordelijker streken wat nuchterder zijn :-) maar Asatruar blijven netjes met hun voeten in hun eigen wereld staan. Met een hamerrite wordt simpelweg een ruimte als rituele ruimte verklaard, niet meer en niet minder.
Ergens op het internet las ik dat het zoiets is als het “rinkelen van de bel”, een soort van oproep aan onszelf en aan de goden, om de aandacht te trekken en te laten weten dat we een ritueel gaan uitvoeren. Het is meteen ook een moment om te focussen op de intentie van ons ritueel.
De kwartierkaarsen worden aangestoken.
Verelna blaast op de hoorn.
Juniper houdt een hoorn met mede omhoog:
Heil en welkom, Landvaettir, spirits van Aarde, Lucht, Vuur en Water,
de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter, van de winden, van de dageraad en van de Lente, van de Zon, van de middag en van de Zomer, van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Juniper geeft de hoorn door aan Bryd.
Bryd houdt de hoorn met mede omhoog:
Wij groeten u, machtige Landvaettir.
Onze band in Urd is oud en krachtig.
Bij land en bloed, in Troth en Frith, wij zijn hier om een heilige plaats te maken.
Wij vragen uw hulp vooraleer wij van start gaan met ons ritueel,
Neem deze gift van ons aan en bescherm onze Vé.
Bryd giet de mede in de offerschaal.
Urd verwijst naar Wyrd of het lot. Troth en Frith zijn twee begrippen die voor Asatruar superbelangrijk zijn. Troth betekent loyaliteit, in de zin van eerlijk zijn tegenover jezelf, loyaal zijn aan je idealen of aan je partner. Frith staat voor vrede en gemeenschap, in stand gehouden door vriendschap, het uitwisselen van geschenken en het ter hulp komen van die gemeenschap als het nodig is. Een Vé is de naam voor een heilige ruimte.
Bryd loopt naar het noorden, het huis van Ijs, en staat met haar gezicht naar de buitenkant van de ruimte. Ze houdt haar athame tegen haar zonnevlecht, trekt met haar athamé energie uit haar zonnevlechtchakra en tekent een omgekeerde T in de lucht:
Hamer van Thor,
Wijd en bescherm deze heilige plaats.
Dan loopt ze naar het zuiden, het huis van Vuur, en doet hetzelfde:
Hamer van Thor,
Wijd en bescherm deze heilige plaats.
Wij danken u, onzichtbare wezens, Landvaettir, voor uw aanwezigheid en hulp, niet alleen vanavond maar altijd.
Onze Vé is klaar nu, sterk en heilig rondom ons.
Onze Vé is gewijd.
Verwelkoming van de goden
Alle priesteressen staan rond het centrale altaar.
De grote kaars in het midden van het altaar wordt aangestoken.
Houd beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen). Houd nu je duimen in beide handen (als vuisten) en hef beide armen naar de hemel.
Open beide handen, je linkerhand met de handpalm naar boven, laat je rechterhand met de handpalm naar beneden zakken, en roep de tweeling Freya en Frey aan.
Luna:
Ik roep U aan, Heer Frey, strijder zonder wapens, die zijn zwaard opgaf voor liefde, God van het koren die het graan doet groeien, toon ons vertrouwen in elke oogst.
God wiens huwelijk zowel gezegend als vervloekt was, zegen hen wiens liefde hen bindt aan land, aan haard en huis, aan toewijding en standvastigheid.
Wees welkom!
Verelna:
Ik roep u aan, Vrouwe Freya, krijgsvrouwe die gevallen strijders kiest, die de magie en de mysteriën onderwijst en Seidhr beheerst, Godin van de liefde en van de lente met bloemen in uw voetsporen, die niet beschaamd zijt over liefde en plezier.
Wees welkom!
Hef beide handen met de handpalmen naar boven richting de hemel (drie hartslagen) en raak dan de grond aan met de handpalmen naar beneden.
Bryd houdt hoorn met mede omhoog :
Heil en welkom, heilige zus en broer, Vrouwe en Heer van de Vanir, de grootste schat van Vanaheim, met uw haar als gouden graan, die rijkdom en vreugde brengt in hart en huis aan iedereen die het nodig heeft.
Zegen ons, Frey en Freya, help ons herinneren dat rijkdom komt in vele vormen.
Wees bij ons, zoals in vroeger dagen, en aanvaard onze gift.
Bryd giet de mede in de offerschaal.
Verwelkoming van de Disir
Nu gaan we onze Disir verwelkomen, alle vrouwelijke voorouders die we ons kunnen herinneren.
Bryd houdt de hoorn met mede omhoog:
Heil en welkom, Disir van Arcadia, voormoeders van onze lijnen, wiens lichamen ons baarden en wiens ziel ons inspireerde sinds het begin van de werelden, wij eren u zodat onze band in Urd krachtig en sterk mag zijn en blijven. Wij nodigen u uit om samen met ons deze Winternachten te vieren. Wij heffen deze hoorn op uw aanwezigheid en delen hem in dankbaarheid voor wat wij van u mochten krijgen. Wij vragen uw zegen nu de winter er weer aan komt en vragen om ons warm en veilig te houden tijdens de koude dagen en nachten. Bescherm ons tegen wezens met kwaadaardige bedoelingen, bescherm onze huizen tegen storm en ontij, laat vrienden en familie de weg naar onze warme woonkamer vinden en laat ons genieten van elk samenzijn in goed gezelschap.
Heil en welkom, Mathilde, Katelijne, Leonie, Alix, Maria en alle vrouwen van mijn familie die mij voor zijn gegaan.
Bryd neemt een slokje mede, giet een beetje mede in de offerschaal en geeft de hoorn door. Ze steekt een kaarsje aan en zet dat bij de grote kaars in het midden.
Ieder om beurt verwelkomt zijn of haar vrouwelijke voorouders. De hoorn mag niet leeg raken, als het nodig is wordt hij bijgevuld. Als alle deelnemers hun voorouders hebben verwelkomd, wordt de laatste mede in de hoorn in de schaal gegoten.
Bryd neemt de offerschaal en maakt een hamerteken boven de schaal:
Thor, wijd dit offer.
Bryd houdt de schaal in de lucht:
Vandaag delen wij deze mede met u, als een symbool van onze band.
Als er deelnemers zijn die graag een extra offergave in de schaal doen, dan kan dat nu.
Bryd neemt vervolgens de tak rozemarijn, doopt die in de offerschaal en sprenkelt een beetje mede op elke deelnemer.
Wees gezegend door de goden en mogen de Disir je beschermen tegen onheil.
Vervolgens doet ze hetzelfde (voorzichtig als het in de living is :-)) op de grond rond de deelnemers en de kaarsen (de grenzen van de Vé).
Moge deze plek gezegend zijn en beschermd tegen kwaadaardigheid en ongeluk.
Magisch werk – Pathworking
Deze reis is gebaseerd op een pathworking van Diana L. Paxson:
http://hrafnar.org/articles/dpaxson/asynjur/matronae/
Je staat op een pad midden tussen de velden en de bossen, de bergen en de woestenij. Achter je rijst de Wereldboom op, de axis mundi, het centrum van alle werelden waarlangs je naar deze anderwereld bent gekomen. Het landschap gaat zo ver als je kan zien. Dit is Middenaarde, het aspect van de wereld die werd gemaakt voor de mensen dat diep in je ligt. Je wandelt verder en verder, met af en toe een kleine pauze om rondom je te kijken, met je hand boven je ogen. Je bent al lang onderweg.
Dan valt je blik op een bult in het landschap. Die kan toch niet natuurlijk zijn want het land rondom je is helemaal vlak. Je loopt verder. Je bent er zeker van dat je de heuvel van de voorouders hebt gevonden.
Bij de heuvel aangekomen loop je er traag rond. De heuvel is helemaal bedekt met groen gras maar aan de noordkant is een inzakking die bijna een deur zou kunnen zijn.
Je staat voor de deur en heft je handen naar omhoog. Vraag in je eigen woorden dat een oude moeder naar je toe komt, of ze nu van je eigen bloed is of niet. Vraag een moeder die je kan beschermen, die je de vrouwelijke mysteriën kan tonen, die je kan helpen begrijpen wat het betekent om een vrouw van kracht te zijn en die je kan helpen om je potentieel te vervullen.
Kijk naar de deur. Zie hoe die donkerder wordt, groter wordt, tot hij een opening is geworden in de heuvel. Wacht op de moeder die voor jou naar buiten komt ...
Vraag haar naam. Wie is ze en hoe kan ze je helpen?
Wat vraagt ze van jou in ruil?
Praat met haar en leer elkaar kennen. Neem je tijd om vrienden te worden.
...
Het is nu tijd om terug te keren. Bedank je nieuwe Dis en wandel dan terug naar de Wereldboom, en van daar terug naar onze wereld.
Als je er klaar voor bent, adem dan een paar keer diep in en open je ogen.
Sumbel
De hoorn wordt weer met mede gevuld en gezegend met een een hamerteken:
Thor, wijd dit offer.
De hoorn wordt drie keer rondgegeven om te toasten op de goden, de “helden” van Arcadia en de Disir (voorouders).
Tijdens de eerste ronde wordt een persoonlijke toast uitgebracht op Frey en Freya, maar dat mag uitgebreid worden naar andere goden en godinnen :-). Na elke toast drinkt de deelnemer een slok. De hoorn mag niet leeg raken en wordt bijgevuld als het nodig is. Als op het einde van de ronde nog wat mede in de hoorn zit, dan wordt die in de offerschaal gegoten, waarna de hoorn opnieuw wordt gevuld en gezegend.
Tijdens de tweede ronde wordt een toast gebracht op de helden van Arcadia. Dat kunnen gekende figuren zijn, vrienden of familie, mensen die je bewondert, waar je een voorbeeld aan neemt, die je inspireren, spiritueel of op een andere manier. Ze hoeven niet dood te zijn :-). Je hoeft je ook niet te beperken tot één persoon. De ronde kan zo lang duren als nodig is.
De derde ronde is de ronde van de Disir. Kies een voormoeder uit en vertel een straf verhaal over haar. Het is door zo’n verhalen dat helden, goden en voorouders blijven leven in ons onderbewuste!
Cake&wine
Bryd:
We zijn allemaal gezegend door de goden.
Nu is het tijd voor feest!
Heil de goden!
Heil de Disir en onze andere voorouders!
Heil de Landvaettir!
Nu wordt er samen gegeten en gelachen. Niet vergeten om van alles wat je neemt een stukje in de offerschaal te gooien of te gieten voor de aanwezige Landvaettir, Disir en Goden ...
Omdat er op dat moment zoveel vlees voorhanden was, werd een groot offerfeest georganiseerd voor de goden, elfen en voorouders. In die tijd was offeren heel gewoon. We mogen niet vergeten dat de maatschappij in die tijd agrarisch was, ook die van de vikingen, en dat het overleven van de stam stond of viel met het binnenhalen van een goede oogst. Dieren, voedsel en zelfs mensen werden geofferd om de gunst van de goden af te smeken en bij het begin van de winter werd er geofferd om een goed volgend seizoen te verzekeren.
Het slachten van de dieren gebeurde niet zomaar maar moest ritueel gebeuren. Het bloed werd opgevangen en over de beelden van de goden en over de aanwezige feestvierders gesprenkeld, als een soort van zegening. Daarna werd een heildronk uitgebracht voor de goden en de voorouders en werden (straffe) verhalen verteld. Het offerfeest was dus ook een sociale gebeurtenis, de perfecte gelegenheid voor vrienden en familie om bij elkaar te komen, oude banden aan te halen en nieuwe banden te smeden.
De dísablót (August Malmström) |
Mee te brengen:
- een lijstje met je stamboom zo ver als je je herinnert :-)
- denk na over één van je voormoeders en herinner je de straffe verhalen die je over haar hoorde, de dingen die je met haar hebt meegemaakt, het plezier dat julie samen hadden, de dingen waar je nu nog met weemoed of hoofdschuddend aan terugdenkt, het ontzag dat je misschien had, ...
- denk na over een heildronk voor Frey en Freya
- denk na over een heildronk voor jouw "helden": dat kan gelijk wie zijn, uitvinders, madammen met ballen, pagan figuren die het pad hebben geëffend, je bomma, mensen die je bewondert ...
- drank en spijs voor het Winternachtenbuffet (want dit is traditioneel een feestmaal voor het hele dorp :-)).
Klaar zetten van het altaar en aansteken van de kwartierkaarsen
We vieren onze Disablot rond de grote tafel in de woonkamer.
Nodig voor het ritueel:
- grote kaars in het midden van de tafel
- kwartierkaarsen (in elke hoek van de tafel een kaars)
- evenveel kaarsen als er deelnemers zijn aan de blot
- een hoorn om op te blazen
- een offerschaal (Hlautbolli)
- een hoorn of beker om uit te drinken
- een tak groene rozemarijn
- mede (veel mede! :-)
- alles voor de cake & wine
- Wierook (ter plaatse bereid volgens de inspiratie van het moment) – om te zuiveren
- Een schaaltje water met zeezout – om te zuiveren
- Bijvoetsmudge – om te zuiveren
De priesteressen zetten samen het altaar klaar. Alle items op het altaar zijn gezuiverd met wierook en zout water (alle elementen). Eén van de priesteressen zorgt voor een gepaste wierookmengeling.
Zuivering en wijding
De priesteressen zetten zich rond de tafel. Bryd loopt widershins rond de grote tafel en zuivert de ruimte met de bijvoetsmudge. Dan zuivert ze zichzelf en geeft vervolgens de smudge door aan de volgende priesteres.
Als alle priesteressen gezuiverd in de cirkel staan, zwijgend, concentreert iedereen zich h op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra tot beide energieën zich volledig hebben gemengd in hart- of znnevlechtchakra.
Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.
Schenk onze handen de gave van het magisch werk.
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
Maken van een heilige plek – Hamerrite
De Noordse traditie werkt niet met cirkels. Asatruar beginnen hun rituelen wel met een Hamerrite. De hamer in kwestie is Mjölnir, de hamer van Thor. Thor gebruikt hem om tegen de Jötun te vechten, de reuzen uit de Noordse mythologie, maar hij brengt er ook geiten opnieuw mee tot leven en traditioneel wordt de hamer ook gebruikt om een bruid te zegenen op haar trouwfeest. De hamer is dus niet alleen een wapen maar ook een geluksbrenger die wordt gebruikt wordt voor bescherming, vruchtbaarheid en het brengen van nieuw leven.
Met een hamerrite wordt door Asatruar een rituele ruimte afgebakend. In tegenstelling tot klassieke heksenrituelen wordt er met zo’n rite geen ruimte tussen de werelden gecreëerd. Als wij een cirkel trekken, dan doen we dat om een grens te trekken die sommige dingen binnen en andere dingen buiten moet houden. Niet zo in Asatru. Misschien dat ze in noordelijker streken wat nuchterder zijn :-) maar Asatruar blijven netjes met hun voeten in hun eigen wereld staan. Met een hamerrite wordt simpelweg een ruimte als rituele ruimte verklaard, niet meer en niet minder.
Ergens op het internet las ik dat het zoiets is als het “rinkelen van de bel”, een soort van oproep aan onszelf en aan de goden, om de aandacht te trekken en te laten weten dat we een ritueel gaan uitvoeren. Het is meteen ook een moment om te focussen op de intentie van ons ritueel.
De kwartierkaarsen worden aangestoken.
Verelna blaast op de hoorn.
Juniper houdt een hoorn met mede omhoog:
Heil en welkom, Landvaettir, spirits van Aarde, Lucht, Vuur en Water,
de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter, van de winden, van de dageraad en van de Lente, van de Zon, van de middag en van de Zomer, van de Zee, van de avond en van de Herfst.
Juniper geeft de hoorn door aan Bryd.
Bryd houdt de hoorn met mede omhoog:
Wij groeten u, machtige Landvaettir.
Onze band in Urd is oud en krachtig.
Bij land en bloed, in Troth en Frith, wij zijn hier om een heilige plaats te maken.
Wij vragen uw hulp vooraleer wij van start gaan met ons ritueel,
Neem deze gift van ons aan en bescherm onze Vé.
Bryd giet de mede in de offerschaal.
Urd verwijst naar Wyrd of het lot. Troth en Frith zijn twee begrippen die voor Asatruar superbelangrijk zijn. Troth betekent loyaliteit, in de zin van eerlijk zijn tegenover jezelf, loyaal zijn aan je idealen of aan je partner. Frith staat voor vrede en gemeenschap, in stand gehouden door vriendschap, het uitwisselen van geschenken en het ter hulp komen van die gemeenschap als het nodig is. Een Vé is de naam voor een heilige ruimte.
Bryd loopt naar het noorden, het huis van Ijs, en staat met haar gezicht naar de buitenkant van de ruimte. Ze houdt haar athame tegen haar zonnevlecht, trekt met haar athamé energie uit haar zonnevlechtchakra en tekent een omgekeerde T in de lucht:
Hamer van Thor,
Wijd en bescherm deze heilige plaats.
Dan loopt ze naar het zuiden, het huis van Vuur, en doet hetzelfde:
Hamer van Thor,
Wijd en bescherm deze heilige plaats.
Wij danken u, onzichtbare wezens, Landvaettir, voor uw aanwezigheid en hulp, niet alleen vanavond maar altijd.
Onze Vé is klaar nu, sterk en heilig rondom ons.
Onze Vé is gewijd.
Verwelkoming van de goden
Alle priesteressen staan rond het centrale altaar.
De grote kaars in het midden van het altaar wordt aangestoken.
Houd beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen). Houd nu je duimen in beide handen (als vuisten) en hef beide armen naar de hemel.
Open beide handen, je linkerhand met de handpalm naar boven, laat je rechterhand met de handpalm naar beneden zakken, en roep de tweeling Freya en Frey aan.
Luna:
Ik roep U aan, Heer Frey, strijder zonder wapens, die zijn zwaard opgaf voor liefde, God van het koren die het graan doet groeien, toon ons vertrouwen in elke oogst.
God wiens huwelijk zowel gezegend als vervloekt was, zegen hen wiens liefde hen bindt aan land, aan haard en huis, aan toewijding en standvastigheid.
Wees welkom!
Verelna:
Ik roep u aan, Vrouwe Freya, krijgsvrouwe die gevallen strijders kiest, die de magie en de mysteriën onderwijst en Seidhr beheerst, Godin van de liefde en van de lente met bloemen in uw voetsporen, die niet beschaamd zijt over liefde en plezier.
Wees welkom!
Hef beide handen met de handpalmen naar boven richting de hemel (drie hartslagen) en raak dan de grond aan met de handpalmen naar beneden.
Bryd houdt hoorn met mede omhoog :
Heil en welkom, heilige zus en broer, Vrouwe en Heer van de Vanir, de grootste schat van Vanaheim, met uw haar als gouden graan, die rijkdom en vreugde brengt in hart en huis aan iedereen die het nodig heeft.
Zegen ons, Frey en Freya, help ons herinneren dat rijkdom komt in vele vormen.
Wees bij ons, zoals in vroeger dagen, en aanvaard onze gift.
Bryd giet de mede in de offerschaal.
Verwelkoming van de Disir
Nu gaan we onze Disir verwelkomen, alle vrouwelijke voorouders die we ons kunnen herinneren.
Bryd houdt de hoorn met mede omhoog:
Heil en welkom, Disir van Arcadia, voormoeders van onze lijnen, wiens lichamen ons baarden en wiens ziel ons inspireerde sinds het begin van de werelden, wij eren u zodat onze band in Urd krachtig en sterk mag zijn en blijven. Wij nodigen u uit om samen met ons deze Winternachten te vieren. Wij heffen deze hoorn op uw aanwezigheid en delen hem in dankbaarheid voor wat wij van u mochten krijgen. Wij vragen uw zegen nu de winter er weer aan komt en vragen om ons warm en veilig te houden tijdens de koude dagen en nachten. Bescherm ons tegen wezens met kwaadaardige bedoelingen, bescherm onze huizen tegen storm en ontij, laat vrienden en familie de weg naar onze warme woonkamer vinden en laat ons genieten van elk samenzijn in goed gezelschap.
Heil en welkom, Mathilde, Katelijne, Leonie, Alix, Maria en alle vrouwen van mijn familie die mij voor zijn gegaan.
Bryd neemt een slokje mede, giet een beetje mede in de offerschaal en geeft de hoorn door. Ze steekt een kaarsje aan en zet dat bij de grote kaars in het midden.
Ieder om beurt verwelkomt zijn of haar vrouwelijke voorouders. De hoorn mag niet leeg raken, als het nodig is wordt hij bijgevuld. Als alle deelnemers hun voorouders hebben verwelkomd, wordt de laatste mede in de hoorn in de schaal gegoten.
Bryd neemt de offerschaal en maakt een hamerteken boven de schaal:
Thor, wijd dit offer.
Bryd houdt de schaal in de lucht:
Vandaag delen wij deze mede met u, als een symbool van onze band.
Als er deelnemers zijn die graag een extra offergave in de schaal doen, dan kan dat nu.
Bryd neemt vervolgens de tak rozemarijn, doopt die in de offerschaal en sprenkelt een beetje mede op elke deelnemer.
Wees gezegend door de goden en mogen de Disir je beschermen tegen onheil.
Vervolgens doet ze hetzelfde (voorzichtig als het in de living is :-)) op de grond rond de deelnemers en de kaarsen (de grenzen van de Vé).
Moge deze plek gezegend zijn en beschermd tegen kwaadaardigheid en ongeluk.
Magisch werk – Pathworking
Deze reis is gebaseerd op een pathworking van Diana L. Paxson:
http://hrafnar.org/articles/dpaxson/asynjur/matronae/
Je staat op een pad midden tussen de velden en de bossen, de bergen en de woestenij. Achter je rijst de Wereldboom op, de axis mundi, het centrum van alle werelden waarlangs je naar deze anderwereld bent gekomen. Het landschap gaat zo ver als je kan zien. Dit is Middenaarde, het aspect van de wereld die werd gemaakt voor de mensen dat diep in je ligt. Je wandelt verder en verder, met af en toe een kleine pauze om rondom je te kijken, met je hand boven je ogen. Je bent al lang onderweg.
Dan valt je blik op een bult in het landschap. Die kan toch niet natuurlijk zijn want het land rondom je is helemaal vlak. Je loopt verder. Je bent er zeker van dat je de heuvel van de voorouders hebt gevonden.
Bij de heuvel aangekomen loop je er traag rond. De heuvel is helemaal bedekt met groen gras maar aan de noordkant is een inzakking die bijna een deur zou kunnen zijn.
Je staat voor de deur en heft je handen naar omhoog. Vraag in je eigen woorden dat een oude moeder naar je toe komt, of ze nu van je eigen bloed is of niet. Vraag een moeder die je kan beschermen, die je de vrouwelijke mysteriën kan tonen, die je kan helpen begrijpen wat het betekent om een vrouw van kracht te zijn en die je kan helpen om je potentieel te vervullen.
Kijk naar de deur. Zie hoe die donkerder wordt, groter wordt, tot hij een opening is geworden in de heuvel. Wacht op de moeder die voor jou naar buiten komt ...
Vraag haar naam. Wie is ze en hoe kan ze je helpen?
Wat vraagt ze van jou in ruil?
Praat met haar en leer elkaar kennen. Neem je tijd om vrienden te worden.
...
Het is nu tijd om terug te keren. Bedank je nieuwe Dis en wandel dan terug naar de Wereldboom, en van daar terug naar onze wereld.
Als je er klaar voor bent, adem dan een paar keer diep in en open je ogen.
Sumbel
De hoorn wordt weer met mede gevuld en gezegend met een een hamerteken:
Thor, wijd dit offer.
De hoorn wordt drie keer rondgegeven om te toasten op de goden, de “helden” van Arcadia en de Disir (voorouders).
Tijdens de eerste ronde wordt een persoonlijke toast uitgebracht op Frey en Freya, maar dat mag uitgebreid worden naar andere goden en godinnen :-). Na elke toast drinkt de deelnemer een slok. De hoorn mag niet leeg raken en wordt bijgevuld als het nodig is. Als op het einde van de ronde nog wat mede in de hoorn zit, dan wordt die in de offerschaal gegoten, waarna de hoorn opnieuw wordt gevuld en gezegend.
Tijdens de tweede ronde wordt een toast gebracht op de helden van Arcadia. Dat kunnen gekende figuren zijn, vrienden of familie, mensen die je bewondert, waar je een voorbeeld aan neemt, die je inspireren, spiritueel of op een andere manier. Ze hoeven niet dood te zijn :-). Je hoeft je ook niet te beperken tot één persoon. De ronde kan zo lang duren als nodig is.
De derde ronde is de ronde van de Disir. Kies een voormoeder uit en vertel een straf verhaal over haar. Het is door zo’n verhalen dat helden, goden en voorouders blijven leven in ons onderbewuste!
Cake&wine
Bryd:
We zijn allemaal gezegend door de goden.
Nu is het tijd voor feest!
Heil de goden!
Heil de Disir en onze andere voorouders!
Heil de Landvaettir!
Nu wordt er samen gegeten en gelachen. Niet vergeten om van alles wat je neemt een stukje in de offerschaal te gooien of te gieten voor de aanwezige Landvaettir, Disir en Goden ...
Reacties