Coven Cuisine: Eton Mess

Je mag over de Britse keuken zeggen wat je wil, maar hun desserten zijn waarlijk goddelijk lekker! Vooral in de zomer weten ze als geen ander gebruik te maken van de heerlijkheden die moeder natuur ons te bieden heeft. Zoals verse aardbeien! Ik vind het zo jammer dat ik niet in de zomer geboren ben, alleen maar omdat ik daardoor nooit verse aardbeientaart kan bestellen als verjaardagstaart. En laat dat nu net mijn lievelingstaart zijn zeker?

Ik herinner me nog een verjaardag - ik moet een jaar of zestien geweest zijn - waarbij mijn vader heel geheimzinnig deed over de taart die hij en mama hadden besteld. Het bleek een gigantische aardbeientaart, en dat midden in de winter! De rode vruchten glinsterden verleidelijk op een bed van gele vanillepudding, crème patissière op een kruimeldeegbodem. De aardbeien kwamen van Israel en hadden niet die sappige suikerzoete structuur als onze eigen inlandse, maar dat kon me helemaal niks schelen. Ik vond het ge-wel-dig!

Ook mijn kleintjes hebben een zwak voor de zoete rode vruchten. Als het even kan, hebben wij in de zomer dan ook aardbeien in huis. Als tussendoortje, of als dessert, heel simpel met een beetje poedersuiker of room, of in een iets geavanceerdere versie daarvan: Eton Mess. Dat is een traditioneel Brits zomerdessert dat aan Eton College werd geserveerd tijdens hun jaarlijkse cricket-treffen met Winchester College. Oorspronkelijk werd het gemaakt met aardbeien of bananen met slagroom, de meringues - of elfenkusjes, zoals Dries ze noemt - zijn een latere toevoeging maar horen ondertussen bij het recept als madeira bij madeirasaus :-)

Voor 4 personen
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 500 g aardbeien, ontdaan van hun groene kroontjes (of ander zomerfruit);
  • 500 ml verse slagroom;
  • 4 meringues


Snij de aardbeien in kleinere stukken en doe ze samen met de vanillesuiker in een kom. Meng door elkaar en laat de kom staan zodat het sap van de aardbeien en de vanillesuiker kunnen trekken.

Klop de slagroom stijf. Als je wil kan je er wat extra suiker onder mengen, maar ik vind dat niet nodig. De meringues zorgen voor zoetstof.

Verpulver de meringues. Zorg dat je ze niet helemaal tot poeder vermaalt, maar dat je ook nog iets grotere brokjes hebt. Die zorgen voor textuur in de Eton Mess. Je kan de meringues kant en klaar kopen maar je kan ze ook gemakkelijk zelf maken. Verwarm de oven voor op 125 graden. Klop 2 eiwitten superstijf en voeg beetje bij beetje 100 g ultrafijne griessuiker of poedersuiker toe, terwijl je blijft kloppen. Je krijgt nu een wit glad plakkerig deeg. Spuit het deeg met een spuitzak in dikke worstjes op een vel aluminiumfolie dat je in een bakplaat hebt gelegd. Schuif de bakplaat onderaan in de oven en laat de meringues 1 uur bakken, tot ze krisperig zijn. Laat afkoelen en haal ze dan voorzichtig van de aluminiumfolie.

Spatel de helft van de aardbeien met een lepel samen met de meringues doorheen de room. Vul mooie glazen met laagjes aardbeien-meringueroom afgewisseld met aardbeien, zodat je langs de buitenkant van je glas een mooi patroon kan zien. Eindig met aardbeien bovenaan met daarbovenop eventueel nog een toefje slagroom, een aardbei of een blaadje citroenmelisse. Lekker!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam