Darwin rules

Net tweehonderd jaar geleden werd Charles Darwin geboren, de man die de wereld op zijn grondvesten liet daveren met zijn evolutietheorie. In zijn boek On The Origin Of Species, dat verscheen in 1859, leerde Darwin ons dat alle verhalen en mythen over hoe de wereld was ontstaan eigenlijk onzin waren: mens en dier waren wat ze waren omdat ze over de eeuwen heen zo geëvolueerd waren, ze waren niet door de ene of de andere god op de wereld gezet. Het verhaal van Adam en Eva is dus precies dat: een verhaal.

Er zijn een heleboel goden en godinnen en dus ook een heleboel scheppingsverhalen. Alle scheppingsverhalen zijn volgens mij echter slechts verbasteringen van één oerverhaal waarin het goddelijke in haar/zijn verhouding tot ons centraal staat. De heksen in mijn omgeving zijn het niet allemaal eens over wat goden en godinnen eigenlijk zijn, maar als je gelooft in de mythologie van het pantheon weermee je werkt, dan betekent dat ook dat je er het desbetreffende scheppingsverhaal moet bijnemen. Hoe je het interpreteert is een interessante kwestie: net zoals progressieve christenen de bijbel lezen als een soort van allegorieën en hardcore katholieken hem letterlijk nemen, moeten ook wij goed opletten dat we niet verzanden in een ouderwets en achterhaald wereldbeeld.

Voor mij zijn de goden en godinnen slechts een soort van user interface die mensen hebben uitgevonden om te kunnen communiceren met het goddelijke. Ik geloof dat het een vorm van thoughtforms zijn, die een eigen leven zijn gaan leven. Ik geloof dus wel in hen, maar zie hen slechts als een verpersoonlijking van een groter iets. Net zoals de wetenschappers aan de Katholieke Universiteit van Leuven geloof ik dus dat de combinatie van religie en wetenschap perfect mogelijk is. Voor mij staat het goddelijke - of je het nu God, Zeus, Allah, Jahweh, Maria, Isis, Athena, Holda, Bridget of wat anders noemt - als het leven gevend principe, de vonk die alles in beweging heeft gezet, die de big bang heeft veroorzaakt, die het startschot heeft gegeven van de evolutie. Met andere woorden: Darwin rules!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam