De kracht van rozemarijn: Hongaars water

Eau de la Reine d’Hongrie of Hongaars water was het allereerste reukwater op basis van alcohol. Volgens de overlevering werd het recept gemaakt op vraag van de Hongaarse Koningin Elizabeth van Polen (1305-1380) die verzwakt en lethargisch was maar door de rozemarijnkuur weer opleefde. In de oudste receptuur van Hongaars water gaat het om een distillaat van verse rozemarijn en cognac. Latere recepten bevatten ook andere kruiden zoals tijm, munt, lavendel, salie, marjolein, oranjebloesem enzovoort.



Ik, Donna Izabelia, Koningin van Hongarije, twee en zeventig jaren oud, zwak van lijf en leden, en jichtig heb een jaar lang dit alhier vermelde Recept gebruikt, dat een Heremiet mij hoeft gegeven, die ik nooit eerder had gezien en sindsdien ook nooit meer gezien heb, en dat zo een uitwerking op mij had, dat ik mijn gezondheid herwonnen en mijn krachten herkreeg en terzelfder tijd een ieder zo schoon voorkwam, dat de Koning van Polen mij wilde huwen; hetgeen ik ter liefde van onze Heer Jezus Christus weigerde. daar ik geloofde dat Recept mij door een Engel was gegeven – neem van wijnspiritus, viermaal gedestilleerd zuivere alcohol ongeveer 950 cc en van de bloemen ongeveer 600 g; doe dit alles in een goed gesloten voor de duur van 2 1/2 dag en distilleer het vervolgens in een kolf au-bain-marie. Neem daar nu ‘s morgens eenmaal per week  4 gr van in een of andere drank of likeur, of het ontbijt en was er het gelaat elke morgen mee en wrijf de zwakke ledematen ermee in.

Nadat Charles V van Frankrijk het water cadeau kreeg in 1370 omwille van zijn voorliefde voor sterke en speciale geurtjes, werd het Hongaars water ook buiten Hongarije en in heel Europa een succes. Het was pas toen het gekendere eau de Cologne op de markt kwam (en dan spreken we over de 18de eeuw!), dat het Hongaars water in de vergetelheid raakte.

Je kan het water zowel inwendig als uitwendig gebruiken. Het is stimulerend voor de zenuwen, de spijsvertering, werkt tegen  haaruitval, wordt in zalven gebruikt tegen spierpijnen en krampen. En daarenboven zou het ook je seksleven een opkikker geven :-)

Hongaars water

1 deel alcohol (minstens 40° zoals wodka of cognac)
2 delen rozenwater
2 soeplepels verse rozemarijnnaaldjes
½ citroen
¼ sinaasappel

Doe alles samen in een glazen pot die goed afgesloten kan worden. Zet de pot in de zon en schud hem elke paar dagen goed door elkaar. Laat de pot minstens 1 maand staan.

Giet na minstens 1 maand de inhoud van de pot door een zeefdoek. Gooi de inhoud van de zeefdoek weg. Doe het Hongaars water in een mooie fles en bewaar op een donkere plek.

Dit recept is maar één van de recepten die je kan gebruiken. Je kan ook werken met etherische olie in plaats van verse kruiden en fruit. Gebruik dan 50ml alcohol waarin je eerst 18 druppels rozemarijnolie, 12 druppels citroenolie, 6 druppels lavendelolie, 4 druppels sinaasappelolie oplost, en daarna 20 druppels water.


Bronnen:
http://www.hongarijevakantieland.nl/recepten-uit-hongarije/eau-de-la-reine-d%C2%92hongrie/
http://webmaidensgrimoire.blogspot.be/2014/01/eau-de-cologne.html
http://valia65.canalblog.com/archives/2009/11/02/15662114.html


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam