Bye bye Lugh! (Lughnassadh)
Op maandagavond hadden we afgesproken in de geweldige tuin
van Hammamelis voor de viering van Lughnassadh, één van de jaarfeesten die in
het teken staan van de oogst. In de namiddag viel er zoveel water uit de lucht
dat ik me afvroeg of we überhaupt wel buiten zouden kunnen komen ’s avonds,
maar tegen dat Elenor me kwam oppikken op ’t Kiel scheen de zon alweer. Het
moest zo zijn! Zoals gewoonlijk was het nog stressen om op tijd klaar te staan,
want als je werkt tot 19u in Lint, naar huis moet rijden naar Antwerpen, dan
nog moet eten om dan om 20u al in Emblem te staan ... Maar die kom ouderwetse,
zelfgemaakte chocolademousse liet ik er toch niet voor staan! J
Anthea, Vesa, Moira, Fjierra, Una, Veerle ... ze konden er
allemaal niet bij zijn. Jammer, want het werd een zeldzaam heerlijk relax
ritueel in een prachtige omgeving. Het was lang geleden dat ik me nog zo rustig
en thuis voelde in een “groot” ritueel. Terwijl Yza en Elenor nog vlug het
ritueel doorliepen dat ze hadden voorbereid, stonden we nog wat bij te praten
op het terras en toen kreeg ik zo’n beetje een mini-epifanie: perfecte liefde
en perfect vertrouwen, dat waren deze vrouwen rondom mij. Ze voelden als een
warme, liefdevolle aanwezigheid en dat is een gevoel dat ik eigenlijk al lang
niet meer zo duidelijk heb gevoeld als we met de coven bijeen komen...
We maakten een cirkel bij de vuurkorf die Hammamelis in het
gras had gezet. Het was een beetje een rommelig, maar authentiek ritueel,
waarin een paar stukken werden overgeslagen omdat bijvoorbeeld water en zout
vergeten waren, er geen wijn was, enz. ... En toch werkte het!
Yza vertelde ons over Lughnassadh, waar het feest voor staat
en waarom het wordt gevierd. Ze vertelde ons over Lugh en de mannelijke kracht
die nu tenonder gaat voor het goed van het land. Die mannelijke kracht, daar
zou ook de focus op liggen in het magische werk van vanavond. Elenor had
allemaal kleine zakjes gemaakt en het was de bedoeling dat we die zouden gaan
opvullen met allerlei granen en kruiden die die mannelijke kracht en de kracht
van de zon benadrukken: calendula (goudsbloem), kamille, rozemarijn. En van
Hammamelis mochten we ook gaan plukken in haar kruidentuin. Er waren ook
rijstkorrels, tarwe, spelt en gele linzen en Yza had flesjes met etherische
olie meegebracht met mannelijke geurtjes. Ik vond het belangrijk om er toch ook
iets van de oogst van dit jaar in te steken en dus plukte ik een
zonnebloemblaadje, wat verse rozemarijn en thijm en de rest vulde ik met granen
en veel goudsbloem. Zo vulden we allemaal een zakje, deden er een mooi lintje
om en een vers takje rozemarijn en druppelden er nog wat van Yza’s geurige olie
op. Prachtig!
Ik had onlangs nog gelezen over iets gelijkaardigs, waarbij
simpele poppetjes werden in elkaar genaaid die dan werden opgevuld om kracht te
oogsten voor de komende winter. Die poppetjes werden met Lughnassadh van het
jaar erop in het vuur geofferd om dat te beginnen met een nieuwe poppetje. Dat
is een duidelijke verwijzing naar de god die op Lughnassadh wordt geofferd om
een nieuwe oogst te kunnen meebrengen bij zijn terugkeer in de lente van het
volgende jaar.
Daarna stonden we stil bij de offers die we zelf hadden
gebracht of nog moesten brengen om te kunnen oogsten in ons leven. Het was de
bedoeling dat we de dingen die ons tegenhielden om te oogsten op een papiertje
schreven en dat offerden in het vuur. En ook de dingen die we hadden geoogst
maar die we niet meer nodig hadden mochten in het vuur. Ik moest meteen denken
aan mijn hobbelige parcours op het pad naar de godin (en dan bedoel ik
specifiek Brigandhu). Na dat nummertje joyriding van Litha voel ik me geremd Ik
ben bang om te volledig te geven, het vertrouwen is een beetje weg. Daar
worstel ik mee en dus wilde ik hiermee komaf maken in het vuuroffer. ANGST,
AARZELING, TEGENZIN, EIGENWAAN en ONZEKERHEID: ze gingen allemaal het vuur in.
Brood en wijn moets wachten tot in de cake & wine, en
dat vond ik wel een beetje jammer want het delen van voedsel in de contekst van
Lughnassadh, waarin het gaat om de oogst en het eten van het graan (als het
ware het lichaam van de geofferde god), zou ik in juist dit jaarfeest niet
overslaan. Maar dat maakten we meer dan goed in de cake & wine: Hammamelis
had soep gemaakt, ik had een quiche mee en Elenor taart. Oogst genoeg dus voor
onze innerlijke godin! J
---
LAMMAS 6 augustus
2012
Het pad van de
elementen:
Iedereen wacht in
stilte in de achterkeuken om naar buiten te gaan. Bij elke klop op de deur mag
één persoon naar buiten en gaat de deur terug dicht tot de volgende klop.
Oosten: zuiver zelf je
aura met de saliesmudge.
Zuiden: eg een tak in
de vuurkorf en gooi met dat gebaar alle onzuivere energie in het vuur.
Westen: doe een
rituele hand- en voetwassing in de bron van Bridget.
Noorden: leg de steen
die je hebt meegebracht in een cirkel aan het begin van de plaats waar het
ritueel plaatsvindt, dit is de poort van de cirkel.
Lied:
We all come
from the Godess
And to her
we shall return
Like a drop
of rain
Floating to
the ocean
…
We zingen dit lied
zachtjes terwijl we wachten tot iedereen in de cirkel staat.
Wijding -
Vuurvogel
Priesteres wijdt de
aanwezigen in de cirkel. Degene die de woorden kennen, kunnen de vuurvogel in
stilte meeopzeggen.
Prieteres:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden
wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver
ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar
voor dit intens ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat onze harten de weg van de Goden, volgen nu en altijd
Schenk onze handen de gave van het magisch werk
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw
gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Allen:
Blessed Be.
Verlichten van de
cirkel
Priesteres neemt de
kaars van het betreffende element en brengt die naar de plaats van de
windrichting in de cirkel. Ondertussen worden de elementen voorgelezen.
Oosten:
Ik breng licht en Lucht naar het oosten van de cirkel om
onze woorden helder en duidelijk te maken.
Zuiden:
Ik breng licht en Vuur naar het zuiden van cirkel om de
passie en liefde in onze harten aan te wakkeren.
Water:
Ik breng licht en Water naar het westen om onze intenties te
kunnen voelen en dit ritueel te beleven vanuit de buik.
Noorden:
Ik breng licht en Aarde naar het noorden van de cirkel om
dit ritueel en ons bestaan te bevestigen.
Cirkel trekken
Priesteres:
Zusters
Luister naar de stem van je hart en je ziel
Laat liefde je openen voor wat je zoekt en hoopt te vinden
Geef je over aan de kracht die binnenin je leeft
Want deze kracht leeft in je sinds je eerste dag op deze
planeet
Je unieke kracht als vrouw onder vrouwen
Stel je open
Voel de kracht
Laat deze energie doorheen je hart stromen en voel hoe ze
ons nu verbindt
Allen: Trekken van de
cirkel van hand tot hand
Elenor:
Van vrouw tot vrouw
Van hand tot hand trekken wij vandaag onze cirkel
Verbonden door onze innerlijke kracht
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder
Allen:
Ik ben in het midden van de cirkel.
De cirkel is rond mij.
Ik ben hier uit vrije wil.
In liefde en in leven.
4 kwartieren
worden aangeroepen
De kwartieren worden
verwelkomd door aanwezigen in de cirkel. Iedereen richt zich naar de juiste
windrichting en degene die het element verwelkomt gaat bij de het element licht
staan.
Iedereen houdt de
handen met gebalde vuisten voor het lichaam
Zuiden:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zon
De wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de zomer
Iedereen houdt de
handen in een kommetje voor de buik
Westen:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zee,
De wachters van het Westen, kracht van de avond en de
herfst.
Iedereen richt de
handen naar de grond toe.
Noorden:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de aarde,
De wachters van het Noorden, kracht van de nacht en van de
winter.
Iedereen steekt de
handen in de lucht
Oosten:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de winden,
De wachters van het Oosten, kracht van de dageraard en de
lente
Elenor:
We groeten en verwelkomen de krachten van de zon boven ons
en van de aarde onder ons.
(bij zon naar boven
wijzen en bij aarde naar beneden wijzen)
We groeten en verwelkomen de krachten van onze voorouders,
van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.
(handen op je hart
leggen)
We groeten en verwelkomen de krachten en de geesten van het
land waarop wij vandaag te gast zijn.
(handen rondom je
zwaaien in een grote boog)
Aanroepen van de Godin, de God en de Geest
Priesteres:
Athame wordt in de
lucht gestoken
Ik roep u aan, krachten van de zon, vader en beschermer van
al wat leeft.
Priesteres:
Athame wordt in de
grond gestoken
Ik roep u aan, krachten van onze Moeder, drievoudige vrouwe
van het land en zuster van de maan.
Priesteres:
Athame wordt met de
punt op het hart gelegd
Ik roep u aan, kracht van onze Geest, sterk en eerlijk. De kracht stroomt door ons.
Allen:
Blessed be
Wijding van het
zout
Priesteres:
Ik zegen dit zout in naam van Moeder Aarde
Laat dit zout onze Cirkel zuiveren, onze Cirkel reinigen.
Laat dit zout ons lichaam zuiveren, ons lichaam reinigen.
Laat dit zout onze geest zuiveren, onze geest reinigen.
Laat dit zout onze ziel zuiveren, onze ziel reinigen.
Neemt het schaaltje
zout en giet dit in het water
Priesteres:
Met dit gewijde zout onttrek ik alle onzuiverheden en
onreinheden uit dit water, het bloed van onze Moeder Aarde.
Contact maken met
de elementen
Priesteres laat de
elementen rondgaan zodat iedereen contact kan maken met de elementen en de
wachters.
Uitleg over Lammas
door Yza
LAMMAS
We vieren vandaag het Feest van de Eerste Vruchten. De
Keltische naam van dit feest, Lughnasadh, betekent “rouw om Lugh”, terwijl de
Saksische naam, Lammas, “broodmis” betekent. Aangezien Lugh een heel oude naam
voor de Zonnegod is, vatten deze beide benamingen de betekenis van het festival
al grotendeels samen. De zomer is zijn aftocht begonnen, de kracht van de Zon
neemt af en wij treuren om zijn verdwijnen. Dit is een wake zowel als een
feestviering. Er s ook een geboorte, in de vorm van de sappige eerste oogst. De
kracht van de zon is “in het koren gegaan”. Weldra zal dit gemaaid worden, en
aldus zal hij worden herboren, als “het Brood des Levens”.
Bij het Feest van de Eerste Vruchten bepalen we de omvang
van de komende oogst aan de hand van de allereerste aanduidingen daarvan, de
eerste vruchten. En we kijken ook wat we moeten doen of offeren om eventuele
schade te beperken of verlies van gewassen te voorkomen.
De Godin brengt nu nieuw leven voort, en wij vieren deze
geboorte van de vruchten van veld en boomgaard, tuin en haag. Tegelijkertijd
neemt de kracht van de God af, hij sterft en wordt wedergeboren. Zoals elke man
dat bij de seksuele vereniging doet, geeft hij zijn kracht aan haar. Want het
zaad verlaat het lichaam van de man en neemt een deel van zijn levensenergie
mee. Hij komt weer op krachten om vroeg of laat opnieuw de liefde te bedrijven.
Maar de energie die hij heeft weggegeven kan een kind helpen scheppen. Zij
ontvangt de energie en transformeert die, en dan wordt er een kind geboren. Dit
is de betekenis achter Lammas.
Wij vieren feest ter ere van de levensenergie die de God
geschonken heeft, zowel ter ere van al het geschapene dat de Godin voortbrengt.
De Zon gaat heen
Rouw is ons deel.
De oogst zal blijven.
Door korrel en zaad,
De nieuwe oogst,
Keert straks het leven terug.
In het warme licht
Heeft Moeder Aard’
In rijke stromen
Leven gebaard.
Lammas werd onder andere gevierd door middel van het
uitstallen van ambachten. Mensen toonden hun kunde, hun oogst van dat jaar.
Een ander traditioneel ritueel was het brandende wiel, een
wiel werd met teer ingesmeerd en in brand gestoken, vervolgens werd het
brandende wiel de heuvel afgerold. Dit kondigde het einde van de zomer aan en
stond symbolisch voor de zonnegod in zijn afdaling.
Verhaal van Lugh
Een Keltische mythe over Lugh, Tara en het volk van de godin
Danu.
Op een dag werd er een grote bijeenkomst gehouden in Tara,
waar de Tuatha Dé Danann – het volk van de godin Danu – samenkwam. Koning Nuada
vierde zijn terugkeer op de troon met een feest. Toen het feest op zijn
hoogtepunt was, kwam er een vreemdeling,
gekleed als koning, bij de paleispoort aan. De poortwachter
vroeg hem zijn naam en zijn missie.
“Ik ben Lugh,” antwoordde de vreemdeling. “Ik ben de
kleinzoon van Diancecht via Cian, mijn vader, en de kleinzoon van Balor via
Ethniu, mijn moeder.”
“Ja, ja,” zei de poortwachter ongeduldig, “maar ik vroeg
niet naar je afstamming. Wat is je beroep? Want niemand komt hier binnen tenzij
hij een meester is in een of andere kunst.”
“Ik ben een timmerman,” zei Lugh.
“We hebben geen behoefte aan een timmerman. We hebben al een
hele goede; zijn naam is Luchtainé,” zei de poortwachter.
“Ik ben een goede smid,” zei Lugh.
“Wij willen geen smid. We hebben een hele goede; zijn naam
is Goibniu,” zei de poortwachter.
“Ik ben een professioneel krijger,” zei Lugh.
“Daar hebben we geen behoefte aan. Ogma is onze kampioen,”
zei de poortwachter.
“Ik ben een harpspeler,” zei Lugh.
“We hebben al een buitengewoon goede harpspeler,” zei de
poortwachter.
“Ik ben een krijger die zich onderscheid door behendigheid.
Meer dan alleen door kracht,” zei Lugh.
“Zo’n man hebben we al,” zei de poortwachter.
“Ik ben dichter en verhalenverteller,” zei Lugh.
“Daar hebben we geen behoefte aan,” zei de poortwachter. “We
hebben een zeer bekwame dichter en verhalenverteller.”
“Ik ben een tovenaar,” zei Lugh.
“Wij willen er geen. We hebben verschillende tovenaars en
druïden,” zei de poortwachter.
“Ik ben een arts,” zei Lugh.
“Diancecht is onze arts,” zei de poortwachter.
“Ik ben hofdienaar,” zei Lugh.
“Daar hebben we er al negen van,” zei de poortwachter.
“Ik ben een bronswerker,” zei Lugh.
“We hebben geen behoefte aan jou. We hebben al een
bronswerker. Zijn naam is Credné,” zei de poortwachter.
“Vraag dan aan de koning,” zei Lugh, “of hij al iemand heeft
die meester is in al deze kunsten tegelijkertijd, want als dat zo is, dan is
het voor mij niet nodig om naar Tara te komen.”
De poortwachter ging naar binnen en vertelde de koning dat
er een man voor de deur stond die zichzelf Lugh Ioldanach noemde – wat ‘meester
in alle kunsten’ betekent – en dat hij beweerde alles te weten. De koning
stuurde zijn beste schaker om tegen de vreemdeling te spelen. Lugh won, omdat
hij een nieuwe zet uitvond: ‘Lughs omsingeling’. Toen nodigde de koning hem
uit. Lugh kwam binnen en nam plaats op de stoel die de ‘wijze stoel’ genoemd
werd, speciaal bestemd voor de meest ontwikkelde man.
De kampioen, Ogma, toonde zijn kracht door een steen te
verplaatsen waar normaal gesproken vier spannen met ossen voor nodig zouden
zijn om er beweging in te krijgen. De steen, zo groot als het was, was slechts
een afgebroken stuk van een nog grotere steen. Lugh nam hem in zijn handen en
plaatste hem op zijn plek terug. Toen vroeg de koning hem op de harp te spelen.
Lugh speelde een ‘slaapliedje’ en de koning viel met het
hele hof in slaap en ze
werden pas een dag later op hetzelfde tijdstip weer wakker.
Vervolgend speelde
Lugh een ontroerende melodie en allen huilden. En toen
speelde hij een maat
waarvan iedereen uitzinnig vrolijk werd.
Toen de koning al deze talenten zag, realiseerde hij zich
dat iemand die zo begaafd was van groot belang kon zijn voor zijn volk. Dus
ging hij met de anderen in overleg en liet de troon voor dertien dagen aan
Lugh. En Lugh werd de oorlogsleider voor de Tuatha Dé Dannan.
Magisch werk
Lammas
Persoonlijke boodschap
in vuurkorf
Kruidenzakjes maken
met Yza en Elenor.
Zegening van de
Cake & Wine
Zegening van de wijn:
Priesteres:
Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit zonder zwart
Geen zon zonder maan
En een God heeft behoefte aan een Godin
Zoals het licht staat tegenover het duister
Zo ook het leven tegenover de dood
En zonder natuurlijke balans is er chaos
Met dit gebaar verenig ik deze twee polen
Ze zijn altijd samen en nooit alleen
Zegening van het
brood:
Priesteres:
Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit
brood zodat het ons gezondheid, overvloed, kracht, vreugde en vrede mag
brengen, en ons laat delen in de volmaakte liefde
Met deze woorden zegen ik u,
Vruchten van de aarde,
Vol schoonheid en vol volmaaktheid,
Breng met dit voedsel ons terug op de aarde.
Bedanken van de
God en de Godin
Priessteres:
Vader Zon, levenskracht en beschermer van al wat leeft,
Heer van het paradijs van Arcadia,
Wij danken u voor uw aanwezigheid,
voor uw bescherming, uw kracht en uw liefde.
Laat uw geest ons eeuwig een bron van inspiratie zijn en
laat ons een instrument worden ter bescherming van onze Grote Moeder Aarde.
Gegroet en vaarwel
Priesteres:
Moeder Aarde, drievoudige vrouwe van het land en van de
maan,
Moeder van ons allen
Brenger van alle vruchtbaarheid
Niemand kent haar kinderen beter dan onze eigen Moeder
Wij danken u voor uw aanwezigheid,
Voor uw gaven, voor uw lessen, voor uw liefde.
Wij, uw kinderen dragen u eeuwig in ons hart.
Gegroet en vaarwel
Bedanken van de
Wachters
Priesteres:
We danken de krachten van de zon boven ons en van de aarde
onder ons.
(bij zon naar boven
wijzen en bij aarde naar beneden wijzen)
We danken de krachten van onze voorouders, van hen die voor
ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.
(handen op je hart
leggen)
We danken krachten en de geesten van het land waarop wij
vandaag te gast zijn.
(handen rondom je
zwaaien in een grote boog)
Iedereen houdt de
handen in een kommetje voor de buik
Westen:
We danken de stuwende kracht van de Zee,
De wachters van het Westen, kracht van de avond en de
herfst.
Iedereen houdt de
handen met gebalde vuisten voor het lichaam
Zuiden:
We danken de stuwende kracht van de Zon
De wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de zomer
Iedereen steekt de
handen in de lucht
Oosten:
We danken de stuwende kracht van de winden,
De wachters van het Oosten, kracht van de dageraard en de
lente
Iedereen richt de
handen naar de grond toe.
Noorden:
We danken de stuwende kracht van de aarde,
De wachters van het Noorden, kracht van de nacht en van de
winter.
Openen van de cirkel
Allen:
Van hand tot hand open ik deze cirkel
Elenor:
Van vrouw tot vrouw,
Van hand tot hand openen wij onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze
eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijven verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, je zachtjes
vasthouden in het holle van haar hand en je in liefde omhullen
Allen:
Blessed be
Reacties