Bye bye Lugh! (Lughnassadh)


Op maandagavond hadden we afgesproken in de geweldige tuin van Hammamelis voor de viering van Lughnassadh, één van de jaarfeesten die in het teken staan van de oogst. In de namiddag viel er zoveel water uit de lucht dat ik me afvroeg of we überhaupt wel buiten zouden kunnen komen ’s avonds, maar tegen dat Elenor me kwam oppikken op ’t Kiel scheen de zon alweer. Het moest zo zijn! Zoals gewoonlijk was het nog stressen om op tijd klaar te staan, want als je werkt tot 19u in Lint, naar huis moet rijden naar Antwerpen, dan nog moet eten om dan om 20u al in Emblem te staan ... Maar die kom ouderwetse, zelfgemaakte chocolademousse liet ik er toch niet voor staan! J

Anthea, Vesa, Moira, Fjierra, Una, Veerle ... ze konden er allemaal niet bij zijn. Jammer, want het werd een zeldzaam heerlijk relax ritueel in een prachtige omgeving. Het was lang geleden dat ik me nog zo rustig en thuis voelde in een “groot” ritueel. Terwijl Yza en Elenor nog vlug het ritueel doorliepen dat ze hadden voorbereid, stonden we nog wat bij te praten op het terras en toen kreeg ik zo’n beetje een mini-epifanie: perfecte liefde en perfect vertrouwen, dat waren deze vrouwen rondom mij. Ze voelden als een warme, liefdevolle aanwezigheid en dat is een gevoel dat ik eigenlijk al lang niet meer zo duidelijk heb gevoeld als we met de coven bijeen komen...

We maakten een cirkel bij de vuurkorf die Hammamelis in het gras had gezet. Het was een beetje een rommelig, maar authentiek ritueel, waarin een paar stukken werden overgeslagen omdat bijvoorbeeld water en zout vergeten waren, er geen wijn was, enz. ... En toch werkte het!

Yza vertelde ons over Lughnassadh, waar het feest voor staat en waarom het wordt gevierd. Ze vertelde ons over Lugh en de mannelijke kracht die nu tenonder gaat voor het goed van het land. Die mannelijke kracht, daar zou ook de focus op liggen in het magische werk van vanavond. Elenor had allemaal kleine zakjes gemaakt en het was de bedoeling dat we die zouden gaan opvullen met allerlei granen en kruiden die die mannelijke kracht en de kracht van de zon benadrukken: calendula (goudsbloem), kamille, rozemarijn. En van Hammamelis mochten we ook gaan plukken in haar kruidentuin. Er waren ook rijstkorrels, tarwe, spelt en gele linzen en Yza had flesjes met etherische olie meegebracht met mannelijke geurtjes. Ik vond het belangrijk om er toch ook iets van de oogst van dit jaar in te steken en dus plukte ik een zonnebloemblaadje, wat verse rozemarijn en thijm en de rest vulde ik met granen en veel goudsbloem. Zo vulden we allemaal een zakje, deden er een mooi lintje om en een vers takje rozemarijn en druppelden er nog wat van Yza’s geurige olie op. Prachtig!

Ik had onlangs nog gelezen over iets gelijkaardigs, waarbij simpele poppetjes werden in elkaar genaaid die dan werden opgevuld om kracht te oogsten voor de komende winter. Die poppetjes werden met Lughnassadh van het jaar erop in het vuur geofferd om dat te beginnen met een nieuwe poppetje. Dat is een duidelijke verwijzing naar de god die op Lughnassadh wordt geofferd om een nieuwe oogst te kunnen meebrengen bij zijn terugkeer in de lente van het volgende jaar.

Daarna stonden we stil bij de offers die we zelf hadden gebracht of nog moesten brengen om te kunnen oogsten in ons leven. Het was de bedoeling dat we de dingen die ons tegenhielden om te oogsten op een papiertje schreven en dat offerden in het vuur. En ook de dingen die we hadden geoogst maar die we niet meer nodig hadden mochten in het vuur. Ik moest meteen denken aan mijn hobbelige parcours op het pad naar de godin (en dan bedoel ik specifiek Brigandhu). Na dat nummertje joyriding van Litha voel ik me geremd Ik ben bang om te volledig te geven, het vertrouwen is een beetje weg. Daar worstel ik mee en dus wilde ik hiermee komaf maken in het vuuroffer. ANGST, AARZELING, TEGENZIN, EIGENWAAN en ONZEKERHEID: ze gingen allemaal het vuur in.

Brood en wijn moets wachten tot in de cake & wine, en dat vond ik wel een beetje jammer want het delen van voedsel in de contekst van Lughnassadh, waarin het gaat om de oogst en het eten van het graan (als het ware het lichaam van de geofferde god), zou ik in juist dit jaarfeest niet overslaan. Maar dat maakten we meer dan goed in de cake & wine: Hammamelis had soep gemaakt, ik had een quiche mee en Elenor taart. Oogst genoeg dus voor onze innerlijke godin! J

---

LAMMAS 6 augustus 2012

Het pad van de elementen:

Iedereen wacht in stilte in de achterkeuken om naar buiten te gaan. Bij elke klop op de deur mag één persoon naar buiten en gaat de deur terug dicht tot de volgende klop.

Oosten: zuiver zelf je aura met de saliesmudge.
Zuiden: eg een tak in de vuurkorf en gooi met dat gebaar alle onzuivere energie in het vuur.
Westen: doe een rituele hand- en voetwassing in de bron van Bridget.
Noorden: leg de steen die je hebt meegebracht in een cirkel aan het begin van de plaats waar het ritueel plaatsvindt, dit is de poort van de cirkel.


Lied:                                    

We all come from the Godess
And to her we shall return
Like a drop of rain
Floating to the ocean

We zingen dit lied zachtjes terwijl we wachten tot iedereen in de cirkel staat.


Wijding - Vuurvogel

Priesteres wijdt de aanwezigen in de cirkel. Degene die de woorden kennen, kunnen de vuurvogel in stilte meeopzeggen.

Prieteres:                           
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit intens ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat onze harten de weg van de Goden, volgen nu en altijd
Schenk onze handen de gave van het magisch werk
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.

Allen:
Blessed Be.


Verlichten van de cirkel

Priesteres neemt de kaars van het betreffende element en brengt die naar de plaats van de windrichting in de cirkel. Ondertussen worden de elementen voorgelezen.

Oosten:
Ik breng licht en Lucht naar het oosten van de cirkel om onze woorden helder en duidelijk te maken.

Zuiden:
Ik breng licht en Vuur naar het zuiden van cirkel om de passie en liefde in onze harten aan te wakkeren.

Water:
Ik breng licht en Water naar het westen om onze intenties te kunnen voelen en dit ritueel te beleven vanuit de buik.

Noorden:
Ik breng licht en Aarde naar het noorden van de cirkel om dit ritueel en ons bestaan te bevestigen.


Cirkel trekken

Priesteres:                         

Zusters
Luister naar de stem van je hart en je ziel
Laat liefde je openen voor wat je zoekt en hoopt te vinden
Geef je over aan de kracht die binnenin je leeft
Want deze kracht leeft in je sinds je eerste dag op deze planeet
Je unieke kracht als vrouw onder vrouwen
Stel je open
Voel de kracht
Laat deze energie doorheen je hart stromen en voel hoe ze ons nu verbindt

Allen: Trekken van de cirkel van hand tot hand

Elenor:
Van vrouw tot vrouw
Van hand tot hand trekken wij vandaag onze cirkel
Verbonden door onze innerlijke kracht
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder

Allen:                   
Ik ben in het midden van de cirkel.
De cirkel is rond mij.
Ik ben hier uit vrije wil.
In liefde en in leven.


4 kwartieren worden aangeroepen

De kwartieren worden verwelkomd door aanwezigen in de cirkel. Iedereen richt zich naar de juiste windrichting en degene die het element verwelkomt gaat bij de het element licht staan.  

Iedereen houdt de handen met gebalde vuisten voor het lichaam
Zuiden:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zon
De wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de zomer

Iedereen houdt de handen in een kommetje voor de buik
Westen:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zee,
De wachters van het Westen, kracht van de avond en de herfst.

Iedereen richt de handen naar de grond toe.
Noorden:           
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de aarde,
De wachters van het Noorden, kracht van de nacht en van de winter.

Iedereen steekt de handen in de lucht
Oosten:
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de winden,
De wachters van het Oosten, kracht van de dageraard en de lente

Elenor:
We groeten en verwelkomen de krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
(bij zon naar boven wijzen en bij aarde naar beneden wijzen)

We groeten en verwelkomen de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.
(handen op je hart leggen)

We groeten en verwelkomen de krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag te gast zijn.
(handen rondom je zwaaien in een grote boog)


 Aanroepen van de Godin, de God en de Geest

Priesteres:
Athame wordt in de lucht gestoken
Ik roep u aan, krachten van de zon, vader en beschermer van al wat leeft.

Priesteres:
Athame wordt in de grond gestoken
Ik roep u aan, krachten van onze Moeder, drievoudige vrouwe van het land en zuster van de maan.

Priesteres:
Athame wordt met de punt op het hart gelegd
Ik roep u aan, kracht van onze Geest, sterk en eerlijk.  De kracht stroomt door ons.

Allen:   
Blessed be


Wijding van het zout
                              
Priesteres:
Ik zegen dit zout in naam van Moeder Aarde
Laat dit zout onze Cirkel zuiveren, onze Cirkel reinigen.
Laat dit zout ons lichaam zuiveren, ons lichaam reinigen.
Laat dit zout onze geest zuiveren, onze geest reinigen.
Laat dit zout onze ziel zuiveren, onze ziel reinigen.

Neemt het schaaltje zout en giet dit in het water

Priesteres:
Met dit gewijde zout onttrek ik alle onzuiverheden en onreinheden uit dit water, het bloed van onze Moeder Aarde.


Contact maken met de elementen

Priesteres laat de elementen rondgaan zodat iedereen contact kan maken met de elementen en de wachters.


Uitleg over Lammas door Yza
               
LAMMAS
We vieren vandaag het Feest van de Eerste Vruchten. De Keltische naam van dit feest, Lughnasadh, betekent “rouw om Lugh”, terwijl de Saksische naam, Lammas, “broodmis” betekent. Aangezien Lugh een heel oude naam voor de Zonnegod is, vatten deze beide benamingen de betekenis van het festival al grotendeels samen. De zomer is zijn aftocht begonnen, de kracht van de Zon neemt af en wij treuren om zijn verdwijnen. Dit is een wake zowel als een feestviering. Er s ook een geboorte, in de vorm van de sappige eerste oogst. De kracht van de zon is “in het koren gegaan”. Weldra zal dit gemaaid worden, en aldus zal hij worden herboren, als “het Brood des Levens”.

Bij het Feest van de Eerste Vruchten bepalen we de omvang van de komende oogst aan de hand van de allereerste aanduidingen daarvan, de eerste vruchten. En we kijken ook wat we moeten doen of offeren om eventuele schade te beperken of verlies van gewassen te voorkomen.

De Godin brengt nu nieuw leven voort, en wij vieren deze geboorte van de vruchten van veld en boomgaard, tuin en haag. Tegelijkertijd neemt de kracht van de God af, hij sterft en wordt wedergeboren. Zoals elke man dat bij de seksuele vereniging doet, geeft hij zijn kracht aan haar. Want het zaad verlaat het lichaam van de man en neemt een deel van zijn levensenergie mee. Hij komt weer op krachten om vroeg of laat opnieuw de liefde te bedrijven. Maar de energie die hij heeft weggegeven kan een kind helpen scheppen. Zij ontvangt de energie en transformeert die, en dan wordt er een kind geboren. Dit is de betekenis achter Lammas.

Wij vieren feest ter ere van de levensenergie die de God geschonken heeft, zowel ter ere van al het geschapene dat de Godin voortbrengt.

De Zon gaat heen
Rouw is ons deel.
De oogst zal blijven.

Door korrel en zaad,
De nieuwe oogst,
Keert straks het leven terug.

In het warme licht
Heeft Moeder Aard’
In rijke stromen
Leven gebaard.

Lammas werd onder andere gevierd door middel van het uitstallen van ambachten. Mensen toonden hun kunde, hun oogst van dat jaar.
Een ander traditioneel ritueel was het brandende wiel, een wiel werd met teer ingesmeerd en in brand gestoken, vervolgens werd het brandende wiel de heuvel afgerold. Dit kondigde het einde van de zomer aan en stond symbolisch voor de zonnegod in zijn afdaling.


Verhaal van Lugh

Een Keltische mythe over Lugh, Tara en het volk van de godin Danu.
Op een dag werd er een grote bijeenkomst gehouden in Tara, waar de Tuatha Dé Danann – het volk van de godin Danu – samenkwam. Koning Nuada vierde zijn terugkeer op de troon met een feest. Toen het feest op zijn hoogtepunt was, kwam er een vreemdeling,
gekleed als koning, bij de paleispoort aan. De poortwachter vroeg hem zijn naam en zijn missie.
“Ik ben Lugh,” antwoordde de vreemdeling. “Ik ben de kleinzoon van Diancecht via Cian, mijn vader, en de kleinzoon van Balor via Ethniu, mijn moeder.”
“Ja, ja,” zei de poortwachter ongeduldig, “maar ik vroeg niet naar je afstamming. Wat is je beroep? Want niemand komt hier binnen tenzij hij een meester is in een of andere kunst.”
“Ik ben een timmerman,” zei Lugh.
“We hebben geen behoefte aan een timmerman. We hebben al een hele goede; zijn naam is Luchtainé,” zei de poortwachter.
“Ik ben een goede smid,” zei Lugh.
“Wij willen geen smid. We hebben een hele goede; zijn naam is Goibniu,” zei de poortwachter.
“Ik ben een professioneel krijger,” zei Lugh.
“Daar hebben we geen behoefte aan. Ogma is onze kampioen,” zei de poortwachter.
“Ik ben een harpspeler,” zei Lugh.
“We hebben al een buitengewoon goede harpspeler,” zei de poortwachter.
“Ik ben een krijger die zich onderscheid door behendigheid. Meer dan alleen door kracht,” zei Lugh.
“Zo’n man hebben we al,” zei de poortwachter.
“Ik ben dichter en verhalenverteller,” zei Lugh.
“Daar hebben we geen behoefte aan,” zei de poortwachter. “We hebben een zeer bekwame dichter en verhalenverteller.”
“Ik ben een tovenaar,” zei Lugh.
“Wij willen er geen. We hebben verschillende tovenaars en druïden,” zei de poortwachter.
“Ik ben een arts,” zei Lugh.
“Diancecht is onze arts,” zei de poortwachter.
“Ik ben hofdienaar,” zei Lugh.
“Daar hebben we er al negen van,” zei de poortwachter.
“Ik ben een bronswerker,” zei Lugh.
“We hebben geen behoefte aan jou. We hebben al een bronswerker. Zijn naam is Credné,” zei de poortwachter.
“Vraag dan aan de koning,” zei Lugh, “of hij al iemand heeft die meester is in al deze kunsten tegelijkertijd, want als dat zo is, dan is het voor mij niet nodig om naar Tara te komen.”
De poortwachter ging naar binnen en vertelde de koning dat er een man voor de deur stond die zichzelf Lugh Ioldanach noemde – wat ‘meester in alle kunsten’ betekent – en dat hij beweerde alles te weten. De koning stuurde zijn beste schaker om tegen de vreemdeling te spelen. Lugh won, omdat hij een nieuwe zet uitvond: ‘Lughs omsingeling’. Toen nodigde de koning hem uit. Lugh kwam binnen en nam plaats op de stoel die de ‘wijze stoel’ genoemd werd, speciaal bestemd voor de meest ontwikkelde man.
De kampioen, Ogma, toonde zijn kracht door een steen te verplaatsen waar normaal gesproken vier spannen met ossen voor nodig zouden zijn om er beweging in te krijgen. De steen, zo groot als het was, was slechts een afgebroken stuk van een nog grotere steen. Lugh nam hem in zijn handen en plaatste hem op zijn plek terug. Toen vroeg de koning hem op de harp te spelen.
Lugh speelde een ‘slaapliedje’ en de koning viel met het hele hof in slaap en ze
werden pas een dag later op hetzelfde tijdstip weer wakker. Vervolgend speelde
Lugh een ontroerende melodie en allen huilden. En toen speelde hij een maat
waarvan iedereen uitzinnig vrolijk werd.
Toen de koning al deze talenten zag, realiseerde hij zich dat iemand die zo begaafd was van groot belang kon zijn voor zijn volk. Dus ging hij met de anderen in overleg en liet de troon voor dertien dagen aan Lugh. En Lugh werd de oorlogsleider voor de Tuatha Dé Dannan.


Magisch werk Lammas

Persoonlijke boodschap in vuurkorf
Kruidenzakjes maken met Yza en Elenor.


Zegening van de Cake & Wine

Zegening van de wijn:

Priesteres:
Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit zonder zwart
Geen zon zonder maan
En een God heeft behoefte aan een Godin
Zoals het licht staat tegenover het duister
Zo ook het leven tegenover de dood
En zonder natuurlijke balans is er chaos
Met dit gebaar verenig ik deze twee polen
Ze zijn altijd samen en nooit alleen

Zegening van het brood:

Priesteres:
Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit brood zodat het ons gezondheid, overvloed, kracht, vreugde en vrede mag brengen, en ons laat delen in de volmaakte liefde
Met deze woorden zegen ik u,
Vruchten van de aarde,
Vol schoonheid en vol volmaaktheid,
Breng met dit voedsel ons terug op de aarde.


Bedanken van de God en de Godin

Priessteres:
Vader Zon, levenskracht en beschermer van al wat leeft,
Heer van het paradijs van Arcadia,
Wij danken u voor uw aanwezigheid,
voor uw bescherming, uw kracht en uw liefde.
Laat uw geest ons eeuwig een bron van inspiratie zijn en laat ons een instrument worden ter bescherming van onze Grote Moeder Aarde.
Gegroet en vaarwel

Priesteres:         
Moeder Aarde, drievoudige vrouwe van het land en van de maan,
Moeder van ons allen
Brenger van alle vruchtbaarheid
Niemand kent haar kinderen beter dan onze eigen Moeder
Wij danken u voor uw aanwezigheid,
Voor uw gaven, voor uw lessen, voor uw liefde.
Wij, uw kinderen dragen u eeuwig in ons hart.
Gegroet en vaarwel


Bedanken van de Wachters

Priesteres:                         
We danken de krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
(bij zon naar boven wijzen en bij aarde naar beneden wijzen)

We danken de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.
(handen op je hart leggen)

We danken krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag te gast zijn.
(handen rondom je zwaaien in een grote boog)

Iedereen houdt de handen in een kommetje voor de buik
Westen:
We danken de stuwende kracht van de Zee,
De wachters van het Westen, kracht van de avond en de herfst.

Iedereen houdt de handen met gebalde vuisten voor het lichaam
Zuiden:
We danken de stuwende kracht van de Zon
De wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de zomer

Iedereen steekt de handen in de lucht
Oosten:
We danken de stuwende kracht van de winden,
De wachters van het Oosten, kracht van de dageraard en de lente

Iedereen richt de handen naar de grond toe.
Noorden:
We danken de stuwende kracht van de aarde,
De wachters van het Noorden, kracht van de nacht en van de winter.


Openen  van de cirkel

Allen:
Van hand tot hand open ik deze cirkel

Elenor:
Van vrouw tot vrouw,
Van hand tot hand openen wij onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijven verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, je zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en je in liefde omhullen

Allen:
Blessed be

Reacties

Populaire posts van deze blog

De heksenrunen

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De numerologie van je heksennaam