De reuzen van 't Kiel
Na een schitterende dag zag het er niet goed uit toen ik
naar huis reed vanuit Lint. Vanavond was het immers de opening van de
jaarlijkse Braderij van de Abdijstraat. Elk jaar zorg ik ervoor dat ik tijdens
de braderij langs Parfumerie Lido passeer om mijn nieuwe maxifles Pleasures van
Estée Lauder te kopen met een fikse braderijkorting. En de kleintjes vinden de
eendjesviskramen, de smoutebollen en de draaimolens geweldig. Om nog maar te
zwijgen van het traditionele rad van fortuin bij poelier “pardon, meester in
wild en gevogelte, mijnheer!” Hermans waarbij kippen en blikjes cola te winnen
zijn. Mijn liefste herinnert zich dat rad nog van toen hij zelf een kleintje
was J
Dit jaar wordt de braderij in de reclameblaadjes
aangekondigd als een Reuzenbraderij. Ze staat dan ook in het teken van de
Reuzen. Dat valt letterlijk te nemen, want de straatanimatie die er altijd in
zit, draait nu allemaal rind reuzen: steltenlopers allerhande, maar ook de
echte “reuzen” van de Strangers, de populaire Antwerpse zangers die van ’t Kiel
komen. In 1951 kwamen John De Wilde (accordeon) en Alex Boeye (mandoline
en gitaar) elkaar tegen in de zaal Familiekring in de Abdijstraat op ’t
Kiel. Later kwamen Gust Torfs (mandoline, accordeon) en Pol Bollansee erbij en
de vier beslisten om een groep op te richten, die ze in 1970 The Strangers
noemden. De rest is geschiedenis. In 1983 werd de 50ste verjaardag van
de winkelvereniging van de Abdijstraat gevierd met een reuzenommegang.
Er werden speciaal daarvoor vijf reuzen gemaakt die de Strangers
voorstelden. Speciaal voor de gelegenheid zongen de Strangers hun lied “Wij
zijn de reuzen van ‘t Kiel’. Bij deze Reuzenbraderij mochten de Reuzen van ’t
Kiel dus zeker niet ontbreken!
Vlaanderen is van oudsher een reuzenland. Die reuzen zouden
een Keltische oorsprong hebben. Blijkbaar werden er in Gallië al in de tijd van
de Romeinen reuzen opgevoerd. Dat waren grote poppen met een mand uit twijgen
waarin mensen werden opgesloten die geofferd werden aan de goden, om
vruchtbaarheid voor het land en vee af te smeken. In oude Keltische mythen
offert de zonnegod of koning begin augustus zijn leven om de vruchtbaarheid van
het land te verzekeren en een nieuwe vruchtbaarheidscyclus op gang te brengen.
Denk maar aan de fameuze Wicker Man uit Groot-Brittannië.
Later werden de reuzen gerecupereerd door de katholieke kerk
en escorteerden ze relieken en heiligenbeelden tijdens processies en ommegangen,
een traditie die ook in sommige andere landen van Europa bestond. In de
Middeleeuwen kregen ook patroonheiligen van gildes en steden hun reuzenversie.
Daar zat niks spiritueels meer aan: ze moesten alleen maar door hun formaat hun
verhevenheid boven het gewone volk uitdrukken.
Volgens de traditie mogen echte stadsreuzen nooit hun stad
verlaten. Dat wijst ook op een soort van territorialiteit, iets dat veel
Keltische goden ook hadden. Die waren heel lokaal. Van de meeste Keltische
goden hebben we dus nooit gehoord, de namen die we gebruiken voor een aantal
Keltische goden zijn zelfs eretitels, hun functie was bepalend, de godheid die
die functie waarnam was dus waarschijnlijk voor eke stam of plaats
verschillend.
Traditioneel stappen reuzen niet zomaar mee in een stoet,
maar bewegen ze zich dansend voort. Ze huppelen en draaien rond hun as of rond
elkaar op het ritme van de trommels of de fanfare. Veel reuzenstoeten gaan
uit in augustus, de klassieke periode rond Lughnassad, wat nog maar eens
verwijst naar hun voorchristelijke oorsprong, maar de reuzen worden ook
dikwijls buitengelaten rond carnaval, het katholieke feest dat ook al een
voorchristeijke achtergrond heeft en het begin van de lente inluidt, of de
terugkeer van de zonnegod.
Die mag anders best nog wel een tijdje zijn gezicht laten
zien!
Meer info: http://www.reuzeninvlaanderen.be
Reacties