Lughnassadh
Op 1 augustus wordt Lughnassadh gevierd, het eerste van de
drie Keltische oogstfeesten. De mensen waren de hele dag druk bezig met het
binnenhalen van de eerste oogst en 's avonds werd dat gevierd. Lughnassadh is
Iers en betekent “het feest van Lugh”. Lugh is de Keltische zonnegod die zich
in deze periode opoffert om in de lente opnieuw herboren te worden. Omdat
Lughnassadh samenvalt met de oogst, werd het niet altijd vast op 1 augustus
gevierd maar gewoon op het einde van de eerste oogst. En dat kon dus wel eens
verschillen afhankelijk van het weer. Het is pas als het feest wordt gerecupereerd
door de katholieke kerk dat het vastgeprikt wordt op 1 augustus, aan het begin
van de oogst en niet op het einde. Daarmee viel het bewust niet helemaal samen
met het heidense oogstfeest, wat gemakkelijker was om de oude oude goden als
het ware te doen verdwijnen. Veel heksen gebruiken liever het woord Lammas om
het feest aan te duiden, ook al is dat het woord dat de christenen er aan gaven.
Christenen noemden dit feest “Loafmass”, verbasterd naar Lammas, waarbij dank
werd uitgesproken aan God voor de gave van het brood. De traditie in de
katholieke kerk om dank te zeggen over het brood, is trouwens hiervan
afkomstig.
Ook al is augustus één van de warmste maanden van het jaar –
al kan daar de laatste twee jaar over gedebatteerd worden J - toch vieren we bij
Lughnassadh het korter worden van de dagen en het afscheid van de zonnegod
Lugh. Het is een groot oogst-, dank- en vuurfeest ter ere van Lugh die zichzelf
opoffert. Hij symboliseert het afstervende graan van deze oogst maar ook het
zaad voor de volgende oogst. De oude god wordt gedood als het graan wordt
geoogst, maar leeft voort in het zaad en wordt herboren in het graan van
volgend jaar, in een eeuwige cyclus van dood en wedergeboorte. Pas als de god
sterft, kan de winter worden overwonnen en kan het graan het volgende jaar weer
groeien. Lughnasadh is daarom niet alleen een feest ter ere van de geofferde god,
maar ook een vruchtbaarheidsfeest. Het zaad dat wordt geoogst gaat de aarde
immers opnieuw bevruchten! Met Beltain – negen maanden later, jawel J - wordt de god opnieuw
geboren ...
In de Keltische mythologie offert de koning begin augustus
zijn leven om de vruchtbaarheid van het land te verzekeren en zo een nieuwe
cyclus in gang te steken. Soms werd het
laatste graan samengebonden in de vorm van een man en zelfs symbolisch
doodgeslagen! Voor de Kelten waren de goden sterfelijk en koningen regeerden omwile
van hun goddelijke status. Het lot van het land hing samen met de macht van de koning.
Mocht die macht wegkwijnen, dan zou ook het land ten onder gaan. Een god (of
een koning) kon dus veel beter sterven op het hoogtepunt van zijn macht, dan
langzaam af te takelen. Daarom ook dat koningen en krijgers liever in de strijd
stierven dan in hun bed. Om een vruchtbare oogst te garanderen, werd dus meestal
de koning zelf gedood, maar soms werd een vervanger gekozen. De oeroude
traditie van de “Wicker Man” is hierop terug te voeren, al dan niet met echte
mensenoffers.
Lughnasadh is dus een tijd van transformatie. De koning
offert zich op en wordt getransformeerd naar een overvloedige oogst. Lughnassadh
is dus ook een moment waarop we zelf kunnen stilstaan bij de offers die we zelf
hebben gebracht met het oog op een nieuwe oogst in ons leven. Lughnassadh is
het feest van overvloed. Na de inspanningen van het afgelopen jaar, volgt nu
een welverdiend moment van genieten van de opbrengst van die inspanningen. We
denken na over wat we bereikt hebben en zijn dankbaar voor wat we hebben. We
plukken de vruchten van wat we dit jaar gezaaid hebben, zowel positief als
negatief. We genieten van de zon en we doen energie op voor de komende donkere
dagen. Want Lughnassadh is een keerpunt: we nemen afscheid van Lugh en maken
ons klaar voor de winter die er aan zal komen.
Reacties