God is a DJ!

Gisterenmiddag werd er aangebeld, net toen ik met de kleintjes aan tafel zat. Zuchtend stond ik op om nog maar eens te vertellen dat de notaris echt niet hier in dit huis woont, maar in het sjieke notariskantoor één huis verder. Sommige mensen kijken echt niet verder dan hun neus lang is.

Het waren Getuigen van Jehova. Zoals gewoonlijk waren ze met z'n tweeën en ik herkende de man meteen. Hij ziet er uit als een goedlachse opa en kan het heel goed uitleggen. Ik herinnerde me de vorige keer dat ze hier hadden aangebeld. Toen was het ook meneer geweest die het woord had gevoerd, verwijzend naar gebeurtenissen uit de recente geschiedenis om me te overtuigen te blijven luisteren. Veel mensen zouden al lang de deur hebben dicht gesmeten, maar twee dingen weerhouden me daar altijd van: elementaire beleefdheid en fascinatie. Barts oom is één van de hogere leden van de Getuigen van Jehova en we hebben dus al van een beetje naderbij kennis kunnen maken met deze bizarre  godsdienst. Ik weet nog hoe heel de familie werd uitgenodigd voor de huwelijksviering van onze neef in de gebedsruimte van de Getuigen van Jehova in de Schijfstraat hier op het Kiel. Tot de verbazing van de familie, was zo goed als iedereen aanwezig op de plechtigheid, ook al vond die plaats om vier uur in de namiddag. Iedereen was gewoon heel erg nieuwsgierig :-).

Ik heb zelfs een beetje medelijden met Tante Em en Co. Ik herinner me de eerste keer dat ik met de familie van mijn liefste in contact kwam. Dat was op de begrafenis van zijn oma. Iedereen was er, behalve zijn oom en tante. Zij mochten volgens hun geloof niet naar de uitvaart gaan van hun eigen moeder. Hoe hypocriet maar o zo menselijk vond ik het toen ze binnensprongen op de koffietafel "omdat ze per toeval juist net passeerden". Wat een wrede God is dat die een zoon verplicht om tegen zichzelf te liegen om afscheid te kunnen nemen van zijn moeder!

Getuigen van Jehova geloven niet in de onsterfelijke ziel van de mens die voortleeft na zijn dood, maar in een letterlijke wederopstanding op aarde. Er zouden 144.000 "gezalfden" zijn die samen met Jezus in de hemel mogen leven, de rest moet het doen met de aarde. Uiteraard gaat het alleen over trouwe gelovigen, alle andere mensen die niet bij de Getuigen van Jehova horen aanbidden volgens hen direct of indirect Satan of de duivel. Die tijd van de grote apocalyps staat trouwens voor de deur. Ze geloven immers dat in 1914 "de tijd van het einde" begon (nadat ze de datum verschillende keren hadden moeten vooruitschuiven :-)). Dat is ook de reden van hun missiedrift. Hoe meer mensen er gered kunnen worden, hoe beter (en niet alleen voor hun zielenheil maar ook voor de portemonnee van de organisatie). Ik voel me alleszins niet aangesproken.

Getuigen van Jehova zijn een soort van überchristenen. Ze vieren geen kerkelijke feesten omdat die feesten van een heidense oorsprong zouden zijn. Geen kerstmis, pasen of Halloween dus voor de Getuigen van Jehova. Zelfs verjaardagen mogen niet gevierd worden, al dateert die verordening pas uit 1920. Maar je mag er vergif op nemen dat Tante Em net voor of na een verjaardag per toeval komt aanwaaien. Ik vind het geweldig dat ze de regels een beetje ombuigt en ik ben er vrij zeker van dat God het niet erg vindt! :-)

Trouwfeesten mogen wel, maar alleen om Jezus in de Bijbel zelf nogal uitdrukkelijk naar trouwfeesten ging. Die trouwfeesten zijn ongeveer hetzelfde als bij ons, alleen is de kerkdienst doorspekt met bijbelcitaten. Iedereen heeft een eigen bijbeltje en naarmate de voorganger bijbelteksten citeert, wordt dat bijbeltje vlijtig opengeslagen om mee te kunnen volgen. Ik vond het best griezelig om te zien hoe blindelings die meisjes en jongens hun bijbel konden openslaan en op één of twee pagina's na juist zaten, terwijl wij naarstig op zoek moesten gaan naar de nummernotering van de bijbelverzen in kwestie. Het feestje achteraf was best geinig, vooral toen we beseften dat de DJ van dienst een lijst had gekregen van nummers die hij zeker niet mocht draaien! De God van de Getuigen van Jehova is géén DJ! :-)

De man en de vrouw aan de deur waren griezelig aardig en perfect. Met godsdienstig gezwets konden ze mijn ziel niet winnen, dat wisten ze nog van de vorige keer, en dus gooiden ze het over een andere boeg. Het thema van de dag was intelligent design. Ik kreeg een boekje mee dat een antwoord wilde bieden op vijf belangrijke vragen over het ontstaan van het leven. Want volgens de Getuigen is het onmogelijk dat leven zomaar uit het niets is ontstaan en is de evolutie van de mens een fabeltje. Dat mensen van mensapen zouden afstammen klinkt voor hen als vloeken in de kerk. De wederopstanding van Darwin is zeer twijfelachtig. :-)

Vandaag stond er net een interessant stukje van wetenschapsjournalist Steven Stroeykens in De Standaard dat aansluit bij dat creationisme van de Getuigen van Jehova. Er zijn blijkbaar al een hele reeks "scheppingswetenschappers" die zich daarmee bezig houden. Waarom verbaast het mij niet dat die voornamelijk actief zijn in Amerika? Die "creation scientists" gebruiken wetenschappelijke methoden met als enige doel te bewijzen dat het scheppingsverhaal uit de bijbel de waarheid is. Zo hebben zij het over Baramin, een pseudo-hebreeuws woord dat staat voor "geschapen soort", een soort van oervorm die door God is geschapen en die dan verder is geëvolueerd. Ze zijn al wel zo ver dat ze niet anders kunnen dan toegeven dat evolutie soms gewoon een feit is. Volgens die theorie van de baramins kan een kat evolueren tot een leeuw, maar nooit tot een andere soort. En het is uitgesloten dat apen en mensen zouden kunnen afstammen van een gemeenschappelijke voorouder.

Het is ook veel geloofwaardiger te stellen dat Noach van elke baramin een koppeltje moest meenemen op zijn ark dan van elke mogelijke biologische soort! Baraminologen gebruiken dus statistische methoden om vast te stellen waar de grenzen tussen de baramin liggen. Nu is er een dino-expert die diezelfde statistische methoden eens heeft losgelaten op zijn vakgebied. Er zijn immens veel soorten dinosaurussen, maar volgens de baraminologen nam Noach er slechts 50 mee in zijn ark. Dat is nog altijd een heel containerschip vol, respect voor Noach! :-) Phil Senter rekende het zelf uit, gebruik makend van dezelfde methoden als de baraminologen, maar volgens die methoden zouden er slechts 8 dinosaurusbaramin geweest zijn. De velociraptor, de tyrannosaurus, de triceratops ... ze stammen allemaal af van dezelfde baramin. Volgens de scheppingswetenschap zouden die allemaal binnen een paar duizend jaar geëvolueerd moeten zijn uit eenzelfde baramin én alweer uitgestorven. Hmmm ... Vind je het erg als ik stem voor de dino-expert?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam