Coven Cuisine: Koe Low Kai Bryd style

Mijn vader is geboren in Saigon, voor het Ho Chi Minh City werd. Mijn grootvader werkte daar voor een Franse firma en de familie is pas naar België teruggekeerd toen de Fransen door de Vietnamezen uit hun stukje Indochine werden geschopt. Mijn opa kon sindsdien geen rijst meer zien, maar mijn vader is er dol op. Ergens diep vanbinnen verlangt hij nog steeds naar dat stukje aards paradijs uit zijn jeugd (en ik kan hem begrijpen sinds Bart en ik vorig jaar in Vietnam waren).

Mijn moeder hield van mijn vader en dus aten wij Franse gerechten à la poivrons farçis, hâchis parmentier, ratatouille en riz cantonais, terwijl spaghetti bolognèse zo ongeveer het meest exotische was dat je hier in België thuis kon krijgen. De lekkerste hapjes die ik ooit heb gegeten zijn de Wan Ti van mijn moeder! Het klinkt niet zo bijzonder, maar in die tijd was dat behoorlijk spectaculair.

Die liefde voor exotisch eten hebben we dus met de paplepel binnengekregen. Dat betekent dat we niet alleen regelmatig de brochure van de afhaalchinees raadplegen, maar ook zelf al eens een poging wagen in de keuken. En dat blijkt helemaal niet zo moeilijk, integendeel. Eén van de klassiekers is kip met zoetzure saus, Koe Low Kai in het kantonees, dat je in een handomdraai op tafel kan zetten en waar zelfs de kinderen zot van zijn.

Hoef ik nog gezegd dat die liefde voor exotisch eten met veel enthousiasme verder wordt doorgegeven?

Nodig voor 4 personen:
  • 600 g kipfilet
  • 7 soeplepels maizena
  • 2 eieren
  • 1 halve tas water
  • 1 blikje ananas in eigen sap (220 g)
  • 2 kleine ajuinen
  • rijstolie of bakmargarine
  • 1 rode paprika
  • 1 gele paprika
  • 1 groene paprika
  • 80 ml ketchup
  • 250 ml gewone witte azijn
  • 220 g rietsuiker
Snipper de ajuinen fijn en laat ze glazig worden in een grote kookpot (of in de wok) waarin je wat rijstolie hebt verhit.

Snij de bovenkant van de paprika's (je kan de zaadlijsten zo samen met de steel uit de paprika's trekken, zodat je veel minder moet prutsen om de witte zaadjes weg te krijgen), verwijder zaadlijsten en zaadjes en snij de paprika's in blokjes. Doe de paprikablokjes bij de ajuinen in de kookpot en laat een minuutje verder bakken op hoog vuur.

Voeg azijn, suiker en ketchup toe en zet het vuur wat lager. Voeg ook al het ananassap toe. Blijf roeren tot de suiker is opgelost.

Doe 1 soeplepel maizena in een glas, voeg een half glas water toe en roer door elkaar zodat er geen brokjes meer in zitten. Giet dat mengsel bij het paprikamengsel en roer goed door elkaar. Laat nog even doorsudderen tot het mengsel indikt. Zet het vuur dan lager. Voeg nu ook de ananasblokjes toe.

Snij de kipfilet in blokjes.

Doe 2 eieren in een plastiek diepvrieszakje en meng ze met de hand goed door elkaar zodat eiwitten en dooiers goed gemengd zijn. Doe de kipblokjes in de zak met ei en hussel alles goed door elkaar zodat de kip overal met ei is bedekt.

Doe 6 soeplepels maizena in een ander diepvrieszakje, doe de kipblokjes nu van het zakje met ei in het zakje met maizena en hussel alles weer goed door elkaar zodat de kipblokjes helemaal bedekt zijn met maizena. Opgelet, giet het overtollige ei niet mee in de zak met maizena.

Bak de kipblokjes in een pan tot ze mooi bruin zijn. Doe de gebakken kipblokjes bij het paprikamengsel. Roer alles goed door elkaar en laat nog even sudderen tot er belletjes naar boven borrelen.

Dien op met rijst. Mànmàn chī!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam