Gloeiend erbij

Elke zondag gaat Kaat naar de scouts. Nu heten ze Scouts en Gidsen Vlaanderen, maar toen ik er zelf nog bij zat was dat de VVKSM of Vereniging van Vlaamse Katholieke Scouts en Meisjesgidsen. Die K is voor mij niet zo belangrijk, maar niet om de redenen die de meeste heksen zouden opnoemen. De achterliggende boodschap van Jezus - wees lief voor elkaar en spring voor elkaar in de bres - vind ik juist heel positief, zeker in deze tijden van onverdraagzaamheid allerhande en in een wijk waar alle kleuren van de regenboog vertegenwoordigd zijn.

Eén keer per jaar wordt die K toch extra in de verf gezet met een eucharistieviering. Een katholieke mis in een katholieke kerk, inderdaad, maar daar heb ik absoluut geen problemen mee. Je kan zeggen van God wat je wil maar ik geloof nooit dat Zeus of Jupiter minder heerszuchtig waren als puntje bij paaltje kwam, en ook op sexueel gebied keken ze, om het cru te stellen, ook niet op een (al dan niet onbevlekt) gat meer of minder, of ze nu getrouwd zijn of niet...

De jaarlijkse groepsmis staat telkens in het thema van het jaar in kwestie. Voor dit jaar is dat "Gloeiend erbij". Een nogal vurig thema, en sluit dat nu net niet mooi aan bij alles waar Brigindu voor staat? :-)

GLOEIEND ERBIJ - Groepsmis 9 januari 2011
25 St.-Joris Antwerpen-Kiel

Intredelied: Gloeiend erbij

Breng vuur mee of laat u aansteken
Gij de vuursteen, ik de aansteker
Het is aanstekelijk, alle vlammen op
Beide handen samen, armen boven je kop

Yeah. Kop op en dans
Helemaal alleen of arm in arm
Aan de vuurkorf genieten van de warmte
Gezellig blijven zitten tot het vuur opbrandt

(refrein)
Kwil wel eens wat anders
Ik wil heel mijn leven branden
Ik ben er weer eens gloeiend bij
En wete wat ik heb, kheb vuur in mij!

Blijf niet koud, geef energie
Geef die warmte met veel plezier
Geef een lach, ook al ben je boos
Alleen ben je broos, ga er samen voor!

Ik heb vuur voor mijn ogen als ik dit hier schrijf
En als het goed overkomt wil ik hitte krijgen
Beweeg! Leef je uit en speel een spel
Doe mee of verveel je snel

(refrein)

Nog een kampspel voor het vuurtje gedoofd wordt
Vlam in de pan tijdens de kooktocht
Samen je totem behalen en juichen
Aan het kampvuur meezingen en fluiten!

Afsluiten en terug in de tent
Wel thuis komen en terug in je bed
Maar je blijft wakker. Blijft branden
Want op kamp was het toch zo plezant

(refrein)

Verwelkoming en kruisteken

Schuldbelijdenis

Wij hebben het vuur in ons leven gedoofd,
toen wij niet dankbaar konden zijn
om alles wat we zomaar krijgen
toen we steeds meer en meer wilden hebben.

A. Heer, vergeef het ons.

Wij hebben het vuur bij anderen gedoofd,
toen we harde woorden spraken,
toen we geen moeite deden elkaar te begrijpen.

A. Heer, vergeef het ons.

Wij hebben het vuur gedoofd,
toen w niet durfden opkomen voor iemand die gepest werd,
toen we maar meededen om niet uit de toon te vallen.

A. Heer, vergeef het ons.

Openingsgebed

Welkom, wie je ook bent,
wat ook je verwachtingen zijn voor de toekomst.
Welkom met wat je op dit ogenblik bezighoudt.
Welkom in deze viering,
waarin wij met elkaar luisteren naar woorden.
Woorden die ons aanvuren tot nadenken over onszelf.

God,
Het is erg verleidelijk om in oude ruzie en in gekende groepjes terug te vallen.
We hebben nood aan een plan.
Vuur ons aan tot concrete stappen,
tot dingen om te doen voor een blijvende vrede.
Dan blijft het niet bij dromen en woorden,
maar maken we er samen iets tastbaars van,
zijn we er gloeiend bij.

Amen.

Eerste lezing: Waar rook is ...

Twee mensen gaan op weg
Ze zien rook
Ze zoeken vuur
Ze reizen lang en hartstochtelijk
Ze bereiken de rook
Ze beginnen te hoesten
En de een valt,
De ander schreeuwt het uit van angst
Ze kruipen verder - er moet vuur zijn -
Steeds dikker wordt de rook
Ze houden elkaar vast en spreken af
Dat ze hun ongelijk nimmer zullen erkennen
Ze doen hun ogen dicht, kruipen niet meer
Rook, overal is rook, niets dan rook
'en toch is er vuur...'
Hun laatste woorden hebben ze jaren tevoren al bedacht

(Toon Tellegen, uit: 'Wie A zegt')

Tussenzang: Wij zijn samen onderweg

Wij zijn samen onderweg, alleluia,
wij zijn samen onderweg, alleluia.

Met de sterren in de lucht, alleluia,
met de vogels op hun vlucht, alleluia.

Met de zon, de maan, de zee, alleluia,
heel de schepping wandelt mee, alleluia.

Zo gaan mensen hand in hand, alleluia,
samen neer 't beloofde land, alleluia.

Evangelie

P. De Heer zal bij u zijn

A. De Heer zal u bewaren

P. We lezen uit de Blijde Boodschap voor ons geschreven door Matteüs

A. Lof zij U, Christus

P. In die tijd kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes om zich door hem te laten dopen. Maar Johannes wilde Hem tegenhouden met de woorden: 'Ik heb uw doopsel nodig en Gij komt tot mij?'
Jezus antwoordde: 'Laat het nu zijn, want zo past het ons al wat is vastgesteld te volbrengen.'
Toen liet Johannes Hem toe.
Nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij terstond uit het water. En zie, daar ging de hemel open en Hij zag Gods Geest neerdalen in de gedaante van een duif en over zich komen. En een stem uit de hemel sprak: 'Dit is mijn Zoon, mijn veelgeliefde, in wie Ik welbehagen heb.'
Tot zover de woorden uit de Blijde Boodschap.

A. U komt de lof toe, U het gezang, U alle glorie o Vader, o Zoon, o Heilige Geest, in alle eeuwen der eeuwen.

Homilie

Leidersmanifest

Scouting, vrije tijd die niet vrijblijven is.
Spel dat niet luchtledig is.
Samen zoeken en toch voorgaan,
die uitdaging ga ik aan.
Daarom wil ik meer weten over scouting
en beter zien hoe ik in leiding kan staan.
Ik wil zoeken hoe ik God ter sprake breng,
omdat ik voel dat dit ook belangrijk is.
Ik wil daardoor meewerken aan de toekomst van een democratisch Vlaanderen, solidair met de wereld.
Vrede begint hier.

Geloofsbelijdenis

P. Ik geloof in God, de God van Abraham en Isaak, de God die ons in vuur en vlam zet door zijn liefde.

A. Ik geloof in God, die ik Vader mag noemen en die wil dat ik gelukkig ben en anderen gelukkig maak.

P. Ik geloof in de Verrezen Jezus. Hij is het licht voor de wereld, het vuur dat God op aarde bracht.

A. Hij ging ons voor als medemens. Al wat Hij was, al wat Hij bezat, deelde Hij mee tot geluk van velen. Hij blijft ons nabij in brood en wijn. Hij blijft ons nabij in mensen die leven in Zijn Geest.

P. Ik geloof in die Geest. Hij geeft licht en warmte en energie om lief te hebben, om met anderen te delen, om van anderen te ontvangen. Hij zet ons in vuur en vlam om te werken een Gods Rijk.

A. Ik geloof in mensen. Ik geloof in hen die gemeenschap vormen rond Jezus, in hen die blijven geloven dat we er zijn voor elkaar, en die werken aan een wereld waar elke mens geborgenheid en leven vindt. Ook zij zetten ons in vuur en vlam, om er te zijn voor God en voor elkaar. Ik geloof in de liefde van God, die alles vergeeft, die mij op handen draagt, die het vuur in ons brandend houdt doorheen tijd en eeuwigheid.

Voorbeden

Eeuwige God,
wees licht in mij, opdat ik zie waar het op aan komt.
Wees vuur in mij, opdat ik niet uitdoof.
Wees kracht in mij, opdat ik sterk kan zijn.
Laat ons zingend bidden.

A. Heer, onze God, wij bidden U, verhoor ons.

Tedere God,
beweeg in mij, opdat ik leven voel.
Wees zacht in mij, opdat ik niet versteen.
Wees een bron in mij, opdat ik levend water vind.
Laat ons zingend bidden.

A. Heer, onze God, wij bidden U, verhoor ons.

Trouwe God,
wees grond onder mijn voeten, opdat ik verbonden blijf met de aarde.
Wees ruimte in mijn hart, opdat ik mij niet afsluit voor de ander.
Bewaar het visioen in mij, opdat ik blijf geloven in morgen.
Laat ons zingend bidden.

A. Heer, onze God, wij bidden U, verhoor ons.

Goede God,
Gij hebt ons uw gelaat getoond in Jezus, uw Zoon. Door Hem zijn wij leerlingen en vrienden geworden. Keer U niet af van ons bidden en maak onze aarde vol van Uw heerlijkheid.
Amen.

Offerlied: Ik bied U dit brood

Ik bied U dit brood, 't is als gave niet groot,
neem mezelf, neem mijn hart, mijn verstand.
Want in wijn en in brood, kom ik los van de dood,
reikt de hemel de aarde de hand.

(Refrein)
Heer, Heer, neem het aan,
neem mezelf, neem mijn hart, mijn verstand.
Want in wijn en in brood, kom ik los van de dood,
reikt de hemel de aarde de hand.

Ik bied U de wijn, die een teken moet zijn,
van een nieuw en een eeuwig verbond.
Waarin Gij hebt hersteld, wat door zondig geweld,
ook in mij door het kwaad werd gewond.

(refrein)

Offergebed

P. Bidt, broeders en zusters, dat ons offer aanvaard kan worden door God, de Almachtige Vader.

A. Moge de Heer het offer uit uw handen aannemen, tot lof en eer van Zijn naam, tot welzijn van ons en van zijn Heilige Kerk.

Dank en tafelgebed

P. De Heer zal bij u zijn

A. De Heer zal bewaren

P. Verheft Uw hart

A. Wij zijn met ons hart bij de Heer

P. Brengen wij dank aan de Heer onze God

A. Hij is onze dankbaarheid waardig

P. Steeds opnieuw keren wij terug, God, naar het woord en het voorbeeld van onze Heer Jezus. Want hierin straalt uw heilige Geest als krachtbron voor alle tijden.

A. Wij willen gedenken met welke geestdrift Hij is rondgegaan. Zovele mensen werden geraakt door zijn vurigheid, door zijn tederheid, door zijn vergevingsgezindheid.

P. Hij werkte bevrijdend voor allen die Hem mochten ontmoeten en toen Hij op het kruis zijn laatste adem gaf voor allen, is ook zijn liefde over de wereld uitgegaan, een lopend vuur dat mensen in beweging brengt, een kracht die sterker is dan elke storm. Onuitwisbaar staat het voor onze ogen, telkens als wij ons omkeren naar die laatste maaltijd van Jezus met zijn leerlingen.

A. Hij moedigde mensen aan. Hij schonk vergiffenis, telkens weer. Hij gaf zich aan ieder die zich klein en weerloos voelde: Hij werd één van hen.

P. Hij werd één van hen door zich te breken en te geven, door brood te zijn voor anderen. Daartoe nam Hij brood, bracht U dank, brak het en gaf het aan zijn leerlingen met de woorden: 'Neem en eet, mijn lichaam voor u, doe dit tot mijn gedachtenis.' Na de maaltijd nam Hij de beker en zei: 'Dit is mijn bloed dat vergoten wordt tot bekrachtiging van een nieuw en blijven verbond. Doe dit om mij te gedenken.'

A. Heer Jezus, wij verkondigen Uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert dat Gij verrezen zijt.

P. Ja, Heer God, wij erkennen dat uw Geest van Liefde machtiger is dan alle zonde en kwaad. Gij hebt Jezus niet doen ondergaan in dood en verlatenheid. Daarom durven wij vragen: laat ook ons niet ondergaan in de onzekerheid van de dagen, in vertwijfeling en wanhoop. Houdt ons open en ontvankelijk.

A. Maak ons tot broers en zussen voor elkaar, die elkaar steunen en troosten. Geef ons eerbied voor oud en jong. Dat wij niet oordelen op eigen gezag, maar overal het goede doen groeien. Geef aan hen die ons begeleiden de wijsheid en de moed die nodig is in deze tijd.

P. In dit gebed weten wij ons verbonden met vele oprechte mensen die ons zijn voorgegaan, alle gelovige getuigen en heiligen, maar ook onze dierbare familie en vrienden, die reeds gestorven zijn. Zo durven wij samen een nieuwe toekomst verwachten.

A. Wij zijn uw kinderen, levend tussen hoop en vrees, maar gesterkt door uw genade, door Jezus onze Heer.

P. + A. Want door Hem zal eens alles U aanbidden, goede Vader, verbonden in dezelfde Geest, van nu af en tot in eeuwigheid. Amen.

Onze Vader

A. Onze Vader die in de Hemel zijt, geheiligd zij Uw naam. Uw Rijk kome, Uw wil geschiede op aarde als in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks bood en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren. En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade.

Want van U is het Koninkrijk, en de kracht en de heerlijkheid, in eeuwigheid. Amen.

Communiegebed

P. Brood en wijn delen: een etappe op de weg voor we weer opbreken. Vooruitgrijpen op wat nog niet is: mensen die samen delen. Alvast doen wat we zeggen. Kom en weet dat we op elkaar aangewezen zijn. Zie, dit is het lichaam van Christus. Antwoord op wat je zelf bent: Amen. Wees wat je ziet en ontvang wat je bent.

Communielied

Stef Bos: "Vuur"

Slotgebed

P. Het is als met lopend vuur. Geen mens houdt het tegen. Geen water is te sterk. Het loopt en steekt aan daar waar geen mens het verwacht. Zij zitten samen, de eerste Christenen, en zeggen: 'Is dat het einde? Dat kan het einde niet zijn.' Zij gooien de ramen open. Ontsluiten alle deuren. En zij getuigen: 'Hij is de levende. Zieken heeft Hij genezen. Blinden doen zien. Doven doen horen.'
Heer, vuur ons aan, geef ons Uw woord in de mond opdat ook wij door onze daden getuigen dat Hij, Jezus Christus, - lopend vuur - onstuitbaar is. Amen.

Beloftelied

Wij hebben U, o Jezus, plechtig beloofd
U altijd te erkennen als opperhoofd.

(refrein)
Geef dat w'U minnen zouden
Steeds meer en meer
Help ons' belofte houden
Jezus onze Heer

Wij hebben het gezworen dat Gij steeds zoudt
ons hoofd en leider wezen als opperscout.

(refrein)

Wij zullen gans ons leven lijk Gij 't gebood
U volgen en U dienen tot aan ons dood.

(refrein)

Zending en zegen

Dank voor het meevieren!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam