Tijd om de voorouders te eren (covenbijeenkomst)

Het is bijna Samhain en dus was het maar toepasselijk dat we tijdens deze covenbijeenkomst van oktober rond de voorouders zouden gaan werken. Wie voorouders zegt, denkt meteen ook aan stambomen en dus was het geen verrassing toen Aurora, die de avond had voorbereid, ons vertelde dat ze daar iets mee zou doen. Aurora is een gepassioneerde hobby-genealoog, een passie die ze vijf jaar geleden bij Arcadia heeft opgepikt notabene,bij een opdracht rond Samhain. Ze duikt regelmatig de (online) archieven en registers in om haar stamboom te completeren. Elke nieuwe naam die ze toevoegt aan haar stamboom heeft ze zelf opgezocht en gecontroleerd. Respect!

Ze liet ons kennis maken met Geneanet en Myheritage, al hadden die voor mij niet echt veel geheimen. Onze familie is goed vertegenwoordigd op de online genealogiewebsites. Mijn overgrootvader langs moederskant was zeer gerespecteerd in genealogische kringen en publiceere een hoop artikes en boeken over het onderwerp. En aan de kant van mijn vader is er mijn achteroudoom, die de stambom van onze familie beheert, met ondertussen zo’n 40.000 namen in zijn stamboom op Geneanet. Ik vertelde ook maar niet dat wij zelf een (peperdure) betalende account hebben op Myheritage, waar gemakzuchtige en luie salongenealogen zoals ik met één klik hele takken extra aan onze boom kunnen hangen, hopende dat de gegevens min of meer correct zijn ...

Voor Luna was het wel een revelatie, want zij was al lang op zoek naar informatie over haar familie en via Geneanet gingen er plots enkele extra deuren open!

Aurora had ons gevraagd om een lijstje mee te brengen van overleden grootouders, overgrootouders, en. ... Die zouden we in een ritueel vanavond eren. Ik was dat lijstje natuurlijk vergeten, maar kijk, die Myheritage account op mijn smartphone was toch nuttig. Al kan ik wel een paar generaties teruggaan zonder dat ik daar technologische hulpmiddelen voor nodig heb. Voor Amara Fay was dat ook geen probleem: zij had een voorouderketting mee waarin ze de namen van haar voorouders had verwerkt. Wat een mooi idee om op die manier je voorouders te eren.


Aurora nam ons mee in een ritueeltje waarbij we een offertje brachten voor elke voorouder die we luidop opnoemden. Door  hun namen te blijven uitspreken,  blijven ze aanwezig in onze herinneringen en in ons hart:

Tilly L. - Roger W.  - René L. - Léonie V. - Alfons W. - Alix A.

Paul L. - Jan L. - Maria V.N. - August W. - Margriet L. 


HONORING YOUR ANCESTORS (AURORA)

Overal ter wereld bestaan er verschillende soorten tradities om voorouders te eren. Een van de bekendste daarvan voor ons, is Halloween (door de commerciele toets verliest deze traditie in het algemeen een beetje aan flair), Allerheiligen (wat vooral onze 'oudere' generaties nog actief doen) en Dias de Muertes (vnml in Mexico en Centraal Amerika). 

Een ritueel om voorouders te eren bestaat voornamelijk uit persoonlijke invulling en het geven van een persoonlijke offering. Aan een voorouder die rookte, kan je bv tabak geven. Terwijl je aan iemand die graag koffie dronk, koffiebonen of een verwerking ervan kan geven. 

Vanavond wil ik met jullie twee dingen doen. Dankzij Fjierra ben ik ooit met mijn stamboom begonnen, graag wil ik jullie tonen hoe ik hiermee werk of hoe ik mijn voorouders terug vind.

Ten tweede wil ik jullie meenemen in een ritueel om de voorouders te eren. Hierbij kan je een lijst gebruiken van voorouders die je reeds gevonden had.

? Korte uitleg over MyHeritage en Geneanet


Ritueel

We gaan ons vanavond dus concentreren op de voorouders die je reeds kent. Hiervoor mag je namen opschrijven van de overleden gekende voorouders. 

We nemen een witte kaars (mag een theelichtje zijn), een stuk brood en een fles wijn of water met twee glazen.

Openen van de cirkel: Van hand tot hand, van hart tot hart, van vrouw tot vrouw, trekken wij vandaag deze cirkel


De vuurvogel:

Zoals de vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.

Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons

Hemelvader, laat uw stralen ons nu wijden en maak ons klaar voor dit intense ritueel.

Open onze geesten voor uw dimensies.

Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken

Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd

Schenk onze handen de gave van het magisch werk

Laat onze voeten de Heilige Paden bewandelen, in Uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.

Blessed Be


Verwelkoming:

We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zee, de Wachters van het Westen, kracht van de avond en de herfst.

We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Aarde, de Wachters van het Noorden, kracht van de Nacht en de winter.

We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Winden, de Wachters van het Oosten, kracht van de Ochtend en de lente.

We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zon, de Wachters van het Zuiden, kracht van de Middag en de zomer.


We groeten en verwelkomen de krachten van de maan en zon boven ons en de aarde onder ons.

We groeten en verwelkomen de Krachten van de Geesten van het Land waarop wij vandaag ten gast zijn.

We groeten en verwelkomen de Krachten van de Voorouders, van Hen die voor ons zijn gekomen en van Hen die na ons zullen komen.


Ritueel

Ontsteek de kaars. 

“Via de liefde van de Eerste Moeder en de Eerste Vader eer ik mijn voorouders. Ik herinner mij hen in vreugde en verdriet. Ik erken dat de lucht die ik inadem, de lucht is die ook zij inademden. Dat zij dit brood aten en dat deze drank is, wat ook zij dronken”.

Lees de naam van een voorouder voor. Na elke naam zeg je: “Moge zijn/haar ziel rusten”. We gaan hierbij de tafel met de klok mee rond.

Neem het brood en scheur er een stukje af voor elke persoon die je hebt opgenoemd en zeg: “We vragen om altijd de middelen te hebben zodat we ons lichaam kunnen voeden en ons lichaam het werk kan doen, waartoe we nodig zijn”. Leg de stukjes op de schaal voor de kaars.

Neem de drank en giet een scheutje in het glas voor elke persoon die je hebt opgenoemd en zeg: “We vragen om duidelijke woorden, duidelijke visie en duidelijke doelen”. Zet het glas op de schaal voor de kaars. 

Neem een stilte moment om te reflecteren op wie onze voorouders waren.


Afscheid

We bedanken de aanwezigheid van de Krachten van de Voorouders, van Hen die voor ons zijn gekomen en van Hen die na ons zullen komen.

We bedanken de aanwezigheid van de Krachten van de Geesten van het Land waarop wij vandaag te gast zijn.

We bedanken de aanwezigheid van de krachten van de maan en zon boven ons en de aarde onder ons.


We bedanken de aanwezigheid van de stuwende kracht van de Zon, de Wachters van het Zuiden, kracht van de Middag en de zomer.

We bedanken de aanwezigheid van de stuwende kracht van de Winden, de Wachters van het Oosten, kracht van de Ochtend en de lente.

We bedanken de aanwezigheid van de stuwende kracht van de Aarde, de Wachters van het Noorden, kracht van de Nacht en de winter.

We bedanken de aanwezigheid van de stuwende kracht van de Zee, de Wachters van het Westen, kracht van de avond en de herfst.


Openen cirkel

“Van hand tot hand, van hart tot hart, van vrouw tot vrouw open ik deze cirkel”

“We hebben vandaag onze cirkel geopend, maar verbreken deze nooit. Moge jouw voeten de Heilige Paden van de Goden en jouw Voorouders je op jouw reis beschermen”.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam