Tsjilp! (Kracht van de elementen - Lente - Lucht)

Elenor had ons uitgenodigd om dit jaar in een aantal bijeenkomsten contact te maken met de spirits van de elementen, met als start deze lente de spirit van het element Lucht. Ze had speciale elementenkoorden gemaakt voor heling en magisch werk met de elementen en wilde die laten wijden door de elementen, en maakte er dan meteen maar een reeksje van voor de rest van de coven ook, wat ik een superinitiatief vind.

Omdat we nog altijd in lockdown zitten vanwege de coronacrisis, maakten we er noodgedwongen een RAT (ritual apart together) van, dat we samen apart konden uitvoeren wanneer het voor ons het beste uitkwam. Als afsluiter hadden we afgesproken voor een virtuele nabespreking en cake&wine - hoera voor Jitsi!

Ik had met het ritueeltje gewacht tot het weekend. Het beloofde prachtig weer te worden en dan kon ik dat meteen buiten doen, wat toch anders is, zelfs al was het maar in mijn tuintje van een voorschoot groot. Het was echt warm- spaghettibandjesweer! - en dus zette ik me met mijn mobiel buitenaltaartje in het lentezonnetje. Als offer voor de spirit van het element Lucht had ik een reuzewierookstok aangestoken, en voor de spirits van mijn tuintje had ik een offersteentje met honing klaargelegd.


Muziek vond ik niet nodig: het geluid van de natuur was meer dan genoeg, zelfs hier in de stad. Overal kon je het fluiten van de vogels horen. Verbazingwekkend hoeveel vogels zich in de Antwerpse stadstuintjes laten horen! Met zachte klopjes op mijn lichaam - body percussion - samen met het gefluit van de vogels overal  rondom me maakte ik mijn eigen soundtrack. Mijn lichaam bewoog vanzelf, op het ritme van het kloppen van mijn hart, tot het stilviel en ik vanzelf naar boven vloog.

In een grote spiraal vloog ik naar omhoog, telkens hoger en hoger, naar rechts draaiend in grote cirkels, tot ik naar mijzelf in mijn tuintje keek vanuit de lucht.Toen plofte ik in één klap pijlsnel naar beneden terug in mijn lichaam en in mijn voeten die stevig op de grond stonden. Wat een speciale ervaring was dat!

Het was de bedoeling dat we zouden nadenken over wensen die we wilden uitspreken en vragen aan de spirit van het element Lucht, gekoppeld aan de verschillende aspecten van het element, zoals communicatie, inspiratie, kennis, enz. ... Bij het uitspreken van elk van mijn vragen stak ik een kaarsje aan voor de spirit van Lucht.

Mijn heksenrunen haalde ik door de wierook. Ik wilde ze uit het zakje halen waar ze in zaten en toen ik dat zakje open deed, viel er een rune uit: de vogels. Ik moest lachen want toepasselijker dan dit kon bijna niet. Wordt er niet gezegd dat toeval niet bestaat ? :-)


Ik had drie wensen voor de spirit van Lucht:

  1. inspiratie: niet enkel voor de coven en de covenbijeenkomsten van Hagazussa zoals ik regelmatig vraag, maar ook creativiteit om de moeilijke periode waar we in zitten door te komen. We hopen natuurlijk allemaal dat het snel gedaan zal zijn, maar economisch vrees ik een bloedbad, zeker in de sector waarin ik werk. Het zou wel eens een heel moeilijk jaar kunnen worden, waarin we niet bij de pakken kunnenn blijven zitten.
  2. zegening: een tijd geleden heb ik mijn eigen heksenrunen gemaakt. Divinatietools horen voor mij bij het element Lucht en dus wilde ik die laten zegenen in dit ritueel.
  3. communicatie: niet in de klassieke zin van het woord (al kan ik helder en duidelijk communiceren wel gebruiken) maar in de ruimere betekenis van de hand reiken aan anderen, sociaal zijn, gemeenschap vormen. Je kan dit zien met betrekking tot de coven natuurlijk maar ook daarbuiten. Ik ben eigenlijk nogal slordig met het onderhouden van contacten, daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.

Ik besloot om voor elk van de drie dingen die ik wou wensen een rune te trekken en te bekijken wat die me zou vertellen. Ik was verbaasd over hoe toepasselijk de runen waren!

Voor het aspect “Inspiratie” trok ik de maan, dit staat voor dingen die onthuld gaan worden maar ook voor verbeeldingskracht;


Voor het aspect “zegening” trok ik de golven, dit staat voor het wegwassen van slechte dingen maar ook voor creativiteit;

Voor “communicatie” tenslotte trok ik het oog, dat staat voor awareness, bewust in het leven staan, de wereld rondom je zien.


Nu ik mijn wensen had uitgesproken, was het tijd om contact te maken met de spirit van Lucht zelf. Ik was benieuwd over wie of wat ik zou ontmoeten. Bij het trekken van een cirkel zijn het meestal dezelfde wachters die hun opwacjting maken. Voor Lucht is dat meestal een gezicht in de wolken. Ik sloot mijn ogen en ging op reis in mijn hoofd.


Ik zat op mijn poep in het gras, het altaartje tussen mijn voeten. Aan de andere kant van mijn altaartje, recht tegtenover mij, zijn gezicht ter hoogte van het mijne, zat een jonge vogel. Hij zag er uit als een reuzengrote jonge mus die nog bol en rond in de donsveertjes zat (wel toepasselijk want het was dit weekend het mussentelweekend van Natuurpunt :-)). Hij keek me met zijn kleine zwarte kraaloogjes aan en maakte geen geluid, op een klein tsjilpje na. Overal rondom ons klonk het gefluit, gekras, getsjilp, gepierewiet van de vogels in de stadstuintjes rond het mijne. Ik was toch een beetje onder de indruk.


In mijn hand heb ik een ei vast. Ook al is het dag, toch zie ik het ei knalgeel en fluo stralen. Ik kan de stralen rond het ei zien, cartoonesk als de stralen rond de stralende A van Antwerpen. Het ei flikkert: dan is het er, dan is het er niet, ... Ik kijk vragend naar de vogel. Hij doet teken met zijn bekje: het is de bedoeling dat ik op het ei ga zitten. “Ge vroeg toch vanalles met uw drie kaarsen, he? Ik kan u alleen een ei geven, de rest moet ge zelf doen.”

De wind blaast de kaarsen uit. Het ritueel is gedaan wat de spirit van Lucht betreft, ook al heb ik de spirits niet formeel kunnen bedanken en de cirkel geopend.

Omdat de cirkel nog niet geopend werd, besluit ik om toch nog energie te sturen naar de bstrijding van het corona-virus. Er was een wereldwijde oproep gekomen om samen om 4u45 ‘s ochtends in een massameditatie energie daar naartoe te sturen (op dat onzalige uur zouden Jupiter en Pluto in conjunctie staan en zou een gigantische kosmische poort zich openen en .... mja, de rest was niet aan mij besteed :-)). Ik was tot mijn eigen verbazing vanzelf wakker geworden om 4u54 (ik ben echt geen echtendmens!) maar wat een verschrikkelijk uur om uit je warme nest te komen: ik was terug in slaap gevallen.

Als ik mijn ogen weer sluit, is de vogel er nog Links en rechts van hem verschijnen de vertegenwoordigers van de andere elementen: de jongen met het vlammende haar (Vuur), de steenman (Aarde). Ik zit zelf op de plek waar de wachter van het element Water zou staan. Ik voel iemand achter mij staan en vraag me af of het de wachter van Water is. Ik voel een hand op mijn schouder. Dat lijkt me toch meer iets voor Brigandhu. Het is inderdaad Brigandhu. “Ik ben er altijd.” zegt ze. Geen idee waar de wachter van Water is ...

De energie van de heerlijk warme zon boven me in de knalblauwe hemel straalt in een dikke bijna tastbare zuil van helderwit licht naar beneden, mijn hoofd in, door me heen, en via mijn poep - ik zit nog altijd op het gras - de aarde in. Ik zie hoe het licht zich als helderwitte, gloeiende aders verspreidt in de aarde en overal naartoe vertakt. Mijn werk voor vandaag zit er op.


RAT: KRACHT VAN DE ELEMENTEN - LUCHT

We houden een ritueel voor het element lucht om contact te maken met het element Lucht en de spirits ervan, om heling, boodschappen en zegeningen te vragen. Het ritueel is een RAT en wordt door de deelnemers elk apart uitgevoerd, waarbij ze de basis van het ritueel zo aanpassen dat het een persoonlijk, eigen ritueel wordt. De essentie is het magisch werk: heling, boodschappen en zegeningen vragen aan het element Lucht en de spirits ervan.

Nodig voor het ritueel:

  • iets om jezelf en je cirkel te zuiveren, zoals een smudgestick, eau de cologne, ...;
  • een kaars als symbool voor het licht van je cirkel;
  • een gele kaars voor elk aspect van het element Lucht dat je wil aan,spreken, bijvoorbeeld communicatie, inspiratie, enz....;
  • dingen die je door het element Lucht wil laten zegenen, zoals krachtvoorwerpen die je later in rituelen of magisch werk wil gebruiken;
  • offer voor de spirit(s) van het element Lucht;
  • drum, ratel, ... of een muziekje.


Maken van een heilige plek
Zet alles klaar op je altaar zodat je de RAT niet moet onderbreken. Ga als het even kan naar buiten in de lentezon.

Sta stil, sluit je ogen en ontspan. Zuiver jezelf en je cirkel met de smudgestick.
Steek de centrale kaars aan.

Sta recht en ontspan jezelf. Sluit je ogen en luister enkele minuten naar je ademhaling. Adem in en weer uit. Elke keer als je inademt adem je nieuw leven in. Elke keer als je weer uitademt, laat je onnodige spanningen of beslommeringen wegvloeien. 

Drum of ratel zachtjes, of zet een muziekje op. Je kan ook aan body percussion doen en je lichaam als drum gebruiken.  Hou je ogen gesloten en laat je lichaam mee bewegen met het ritme. Voel je hart kloppen, voel je hele lichaam en hoe het beweegt. Voel hoe je loskomt van de wereld van alledag.

Maak contact met de zeven richtingen en laat hun energie je cirkel vullen met energie: de vier windrichtingen, de hemel boven ons, de aarde onder ons en de kracht die binnen ons leeft. Roep de richtingen aan zoals je dat zelf wil. Je kan eventueel gebruik maken van deze tekst:

Kracht van de wind, breng mij inspiratie en blaas mijn beslommeringen weg;
Kracht van het vuur, breng mij warmte en transformeer onnodige zaken;
Kracht  van de zee, breng mij gevoel en voer zorgen af;
Kracht van de aarde, breng mij stevigheid en ontvang mijn ballast;
Zon, maan en sterren, breng mij ruimte en geef mij inzicht;
Aarde onder mij, breng mij grond en geef mij voeding;
Hart van mij, breng mij liefde en geef mij kracht.
(Bron: Tillia Levensbegeleiding)

Voel hoe de energie van de zeven richtingen je cirkel binnenstroomt en hem krachtig en evenwichtig maakt, tot je voelt dat het genoeg is.


Uitnodigen van de spirits
Misschien zijn er spirits die je wil uitnodigen in je cirkel: krachtdieren, elementale wezens, gidsen, goden of godinnen. Nodig alle spirits uit die je graag aanwezig wil hebben op deze RAT. Doe dat op je eigen manier.


Magisch werk: connectie met het element Lucht
Sta stil bij wat je wil vragen aan het element Lucht en welk aspect van Lucht dit is, bijvoorbeeld inspiratie, comunicatie, heling, ...

Steek voor elk aspect een kaars aan en formuleer luidop je vraag die betrekking heeft op dit aspect.

Ga nu comfortabel zitten, eventueel met je gezicht naar het oosten, in de richting van de opgaande zon, sluit je ogen en maak contact met de spirit van het element Lucht. 

Als je de spirit van het element Lucht ben tegengekomen, stel jezelf dan voor en maak kennis. Vertel waarom je hier bent. Vraag heling, boodschappen, zegeningen. Vertel wat de intenties waren die je hebt uitgesproken toen je de kaarsen aanstak. Zie wat er gebeurt ...

Als het tijd is, kom je  terug naar het hier en nu. 


Bedanken van de spirits en openen van de cirkel
Bedank de spirit van het element Lucht, de spirits die je had uitgenodigd en de zeven windrichtingen, en neem afscheid. Blijf nog even zitten en noteer alles wat je hebt gezien, gehoord, gevoeld, ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam