Coven Cuisine: Balletjes in tomatensaus

Tomaten zijn mijn favoriete groente. Het maakt niet uit hoe ze zijn klaargemaakt: rauw, gekookt, gebakken in de oven, in een saus, ... ik vind alles even geweldig. Mijn schatje zegt dat het volgens mij "geen maaltijd is als er geen tomaten bijzitten" :-)

Hij heeft wel een punt ... Nochthans eten wij heel gevarieerd. Sinds we geabonneerd zijn op een groentenpakket van Voedselteams eten we de meest uiteenlopende groenten. Die hebben niet allemaal evenveel succes: mijn kleintjes zijn kieskeurig, en niet alleen de kleintjes :-)

Als het even kan, gooi ik er toch een paar tomaten bij, of op, of tussen. Of doe ik het met tomaten alleen, zoals bij deze balletjes in tomatensaus. Het recept is van ver gebaseerd op een recept van topchef Peter Goossens en het moet gezegd: wow! Typisch Belgisch, gemakkelijk te maken en heeerlijk lekker.

Nodig voor 4 personen:
  • 1 ajuin;
  • 3 tenen knoflook;
  • 5 tomaten (ik eet het liefst trostomaten);
  • 2 kleine blikjes geconcentreerde tomatenpuree (2 x 70 g);
  • 1 soeplepel bloem;
  • 1 fles passata (700 g);
  • 1 laurierblad;
  • kruiden (zet je schrap): peper, selderijzout, rozemarijn, marjolein, tijm, dragon, selderijblad, basilicum (als je geen verse kruiden hebt, gebruik dan gerust kruiden uit een potje).
  • 800g gehaktballen (je kan ze zelf maken met gehakt, eieren en broodkruim of paneermeel, of je kan ze kant-en-klaar kopen bij de slager);
  • 2 soeplepels rietsuiker;
  • 100 ml Madeira;
  • eventueel wat water;
  • eventueel wat maizena;
  • margarine voor bakken en braden.
Maak de ajuin schoon en snipper hem. Doe hetzelfde met de tenen knoflook. Laat de ajuin en de knoflook bakken tot ze glazig geworden zijn.

Was de tomaten en snij ze in blokjes. Doe ze bij de ajuin in de pan, samen met de tomatenpuree, de kruiden, het laurierblad, de bloem en de Madeira. Als de massa te dik is, voeg dan een beetje water toe. Voeg de suiker toe en laat op een zacht vuurtje een half uur pruttelen met het deksel op de pan.

Haal het laurierblad uit de tomatensaus en mix alles fijn met de staafmixer. Roer de saus doorheen een zeef zodat alle brokjes eruit zijn.

Bak de gehaktballen in een pan zodat ze langs alle kanten een korstje hebben. Doe ze dan bij de tomatensaus en laat nog een half uur verder pruttelen, zonder deksel op de pan.

Als de saus niet dik genoeg is, bind ze dan met een beetje maizena (maiszetmeel) dat je oplost in een beetje water en dan bij de saus giet. Laat nog even inkoken en voilà.

Su-per-lekker met rijst!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam