Beltain: Kalo Mina! (open jaarfeest)

Op deze heerlijk zonnige eerste meidag vierden we samen de terugkeer van Persephone uit de onderwereld. We liepen samen met Haar het (blotevoeten)pad naar het licht en maakten zaadbommen om in haar naam van de wereld een mooiere plek te maken. En de godin zag dat het goed was. Kalo Mina!


Dat betekent zoveel als “goede maand” en is de traditionele groet van de Grieken op de eerste dag van de maand. Maar 1 mei is toch net iets anders. Net als bij ons is 1 mei in Griekenland een feestdag. Die dag wordt in het Grieks Protomagia genoemd en viert de komst van de lente en de bloemen. Perfect voor deze Beltainviering want in tegenstelling tot onze traditionele vieringen wilden we er deze keer geen Keltisch geïnspireerd feest van maken maar eerder de kaart trekken van Persephone, de Griekse godin van de lente.

Dat is een perfecte match en ik moest dus meteen denken aan de Griekse 1 mei-viering. Op die dag gaan veel Grieken naar buiten, de natuur in, om bloemen te plukken (en de barbecue boven te halen). Daar worden kransen van gemaakt die aan de deuren worden gehangen. Zelfs in de kerk worden ze gehangen, de oude goden zijn moeilijk uit te roeien :-). Want het feest heeft zoals zoveel feesten een heidense oorsprong. De oude Grieken droegen de vijfde maand van het jaar op aan Demeter, de godin van de landbouw en het graan, die treurde om haar dochter Persephone die door Hades naar de onderwereld was ontvoerd. Er was uiteindelijk overeengekomen dat Persephone de helft van het jaar zou doorbrengen bij haar echtgenoot in de onderwereld (met Demeter die tijdens die periode alles laat verdorren), om vanaf mei terug te keren naar haar moeder. Zo werden de komst van winter en zomer verklaard.

Met de terugkeer van Persephone, keerde ook de zon en de plantengroei terug. Het was tijd voor een nieuw jaar en dat mocht worden gevierd. Dat oude feest is nog altijd springlevend! Een van de oudste uitingen van het feest was de 'Anthesteria', het eerste oude Griekse bloemenfestival waarbij in processie bloemen naar de tempels werden gebracht. Dat feest werd voor het eerst gevierd in Athene maar vond algauw zijn weg naar de rest van het oude Griekenland. Ook de dag van vandaag worden in Griekenland op 1 mei nog altijd verschillende bloemenfestivals en bloemenshows georganiseerd.

Toen Amara Fay en ik aan de meisjes van de lesgroep vertelden dat zij het ritueel voor Beltain in elkaar mochten steken, voelden we een lichte paniek uit de groep komen. Maar we wisten dat ze er klaar voor waren en waren er vast van overtuigd dat er enkel wat lichte dwang – nudge nudge – en een strakke deadline nodig waren om hen een versnellinkje hoger te laten schakelen. En dat bleek een juiste inschatting :-) 

Ook al zat Kaat nog in Engeland (ze kwam wel terug naar België om het jaarfeest te vieren en te profiteren van twee weekjes vakantie), met de technologische middelen van vandaag, als daar zijn videocalls en shared drives, brachten ze de opdracht tot een heel mooi einde. Ze maakten er een echt Arcadia ding van, net iets buiten de lijntjes gekleurd en met een moderne twist, zoals we dat graag hebben. Om de reis van Persephone door de duisternis van de onderwereld naar het licht van de bovenwereld te symboliseren, liepen we geblinddoekt een blotevoetenpad. In onze handen hielden we de zaadbommen met bloemenzaad die we tijdens het ritueel hadden gemaakt. Persephone had het niet beter kunnen wensen!






Dit jaarfeest deed meteen ook dienst als eerste live pubmoot van de Pagan Federation. We waren dankzij de ouders van Amara Fay te gast in het jachthaventje van Emblem, een fijne plek aan het water waar we in het drijvende onthaalschip naar toilet konden gaan en drankjes konden bestellen. En dat was nodig want de zon was met Persephone meegekomen.

BELTANE 2025 - TUATHA

INTENTIE: VRUCHTBAARHEID EN HERNIEUWING

Voorwoord

Voor de start een beetje uitleg over Beltane, haar geschiedenis en tradities en wat wij vandaag gaan doen/hoe het ritueel een beetje in elkaar zit.

(https://www.pagangrimoire.com/what-is-beltane-celebrate/)

Lies:

Beltane is een van de vier grote vuurfeesten van de oude Keltisch-Gaelische kalender, samen met Samhain, Imbolc en Lughnasadh. De vroegste vermeldingen ervan vinden we in de middeleeuwse Ierse literatuur, waar het geassocieerd wordt met belangrijke seizoensovergangen en agrarische rituelen. In het Oud-Iers stond het bekend als Cétshamhain, wat “eerste van de zomer” betekent. Beltane (soms gespeld als Beltaine of Bealltainn) markeerde het moment waarop gemeenschappen hun vee van beschutte wintergronden naar verse zomerweiden dreven. Het feest viel traditioneel begin mei, waarschijnlijk rond 5 of 6 mei, gebaseerd op het astronomische middelpunt tussen de lente-equinox en de zomerzonnewende.

In de kern was Beltane vooral een praktisch landbouw- en seizoensfeest. Het luidde het begin van het groeiseizoen en het begin van een periode van overvloed, als alles goed ging. Vee was van levensbelang in het oude Ierland, en de Beltane-rituelen waren gericht op het beschermen van de kuddes en het verzekeren van hun vruchtbaarheid en overleving. Grote vreugdevuren werden ontstoken, en mensen en vee liepen tussen de vuren door voor zuivering en bescherming. De haardvuren in de huizen werden gedoofd en opnieuw aangestoken met vuur van het gemeenschappelijke Beltane-vuur.

In latere volksverhalen uit de vroegmoderne periode (16e–18e eeuw) werd de dag geassocieerd met de Andere Wereld en de fae (natuurgeesten). Net zoals Samhain, de seizoensmatige tegenpool op het Jaarwiel, werd Beltane gezien als een grensmoment, wanneer de sluier tussen werelden dunner werd. In Schotse en Ierse tradities geloofde men dat de fae vooral actief waren op Beltane-nacht. Er werden offers achtergelaten bij heilige bronnen, drempels of onder meidoorns om deze onvoorspelbare geesten te eren of gunstig te stemmen, en beschermende amuletten werden gebruikt om ondeugende streken te weren. Deze overtuigingen legden een spirituele laag bovenop de agrarische oorsprong van het festival en beïnvloeden nog steeds moderne heidense Beltane-vieringen, waar fae-folklore een prominente rol speelt.

Maar voor deze Beltane-viering vandaag focussen we ons op nog een ander aspect van deze feestdag. 1 mei is namelijk traditioneel ook een feestdag in Griekenland. De eerste dag van mei wordt in het Grieks Protomagia genoemd. De komst van de lente en de bloemen wordt gevierd. Een dag die in Griekenland veel buiten, in de vrije natuur word gevierd, zoals wij ook vandaag doen. Er worden bloemen geplukt en daar worden prachtige kransen van gemaakt.  De viering van 1 mei heeft zijn oorsprong in de oudheid. De oude Minoërs zouden rond deze tijd een grote "nieuwjaars-viering" hebben gevierd. De oude Grieken hebben de vijfde maand van het jaar opgedragen aan Demeter, de godin van het graan en de landbouw en de godin van vruchtbaarheid, en haar dochter Persephone, die deze maand naar haar moeder zou terugkeren, nadat ze de winter bij Hades in de onderwereld had doorgebracht. De oude viering van  1 mei is door de eeuwen heen voortgezet door middel van verschillende gebruiken en tradities. Een van de oudste vieringen was de 'Anthesteria', het eerste oude Griekse bloemenfestival. Hierbij werden verschillende processies gehouden waar Grieken bloemen naar heiligdommen en tempels brachten. Het bloemenfestival werd voor het eerst opgericht in Athene en werd later gevierd in andere steden in het oude Griekenland.

1 mei wordt dus ook gezien als het moment waarop Persephone, godin van bloemen en de lente en koningin van de onderwereld terugkomt uit de onderwereld naar deze wereld en haar moeder Demeter en daarmee de lente en het begin van de zomer inluidt.

De mythe gaat dat Demeters enige dochter Kore/Persephone, (in de meeste verhalen)  in het geheim door haar vader Zeus wordt uitgehuwelijkt aan zijn broer Hades, koning van de onderwereld. Zeus wist dat Demeter nooit zou instemmen met deze verbintenis en gaf Hades de opdracht om het meisje te ontvoeren terwijl ze weg was van haar moeder om lentebloemen te plukken met haar vriendinnen. Op de afgesproken tijd barst Hades uit de Onderwereld los in zijn strijdwagen, grijpt Persephone en neemt haar mee door de gapende kloof in de aarde naar zijn rijk om haar tot zijn vrouw te maken. Niemand had haar geroep gehoord, behalve Hecate en/of Helios.

Demeter, doorzocht wanhopig de aarde, dag en nacht, op zoek naar haar verdwenen dochter. Ze weigerde te eten, te drinken of zich te wassen, en ze verwaarloosde haar goddelijke taken. Door haar verdriet liet ze de aarde verdorren. De gewassen stierven, de mensen leden honger, en het leven op aarde viel stil.

Toen Helios (of Hekate afhankelijk van de versie) haar de waarheid vertelde, werd Demeter woedend, vooral omdat Zeus op de hoogte bleek van de ontvoering en er zijn toestemming voor had gegeven. Volgens sommige versies  trok Demeter zich terug uit de godenwereld en leefde voor een tijd onder de mensen in vermomming en kwam ze in Eleusis (Griekenland) terecht, waar ze de mensen de kunst van de landbouw leerde.

Ondertussen begonnen de goden zich zorgen te maken: zonder oogst konden er geen offers meer worden gebracht. Zeus besloot tussenbeide te komen en stuurde Hermes (of Hekate afhankelijk van de versie) naar Hades met het bevel om Persephone terug te laten keren. Hades stemde toe, maar gaf haar vóór haar vertrek een granaatappelpit te eten, symbool voor het huwelijk en de onderwereld. 

Hoewel Demeter herenigd is met haar dochter en het land weer helder en overvloedig groeit, is Persephone door de noodlottige granaatappelpitjes verplicht om elk jaar terug te keren naar de Onderwereld. Hier brengt ze de donkerste maanden van het jaar door, na de vreugdevolle zomermaanden en het einde van het oogstseizoen, om de zielen van de doden te verwelkomen, te heersen over de rijkdommen van de aarde en, indien nodig, recht te spreken tegen degenen die slechte daden hebben begaan.

Wanneer Persephone op aarde is, bloeit alles op, dit is de lente en zomer. Wanneer ze terugkeert naar de onderwereld, treurt Demeter om haar dochter en wordt het herfst en winter. De mythe symboliseert de cyclus van leven en dood, van groei en verval, en werd gebruikt om de seizoenen te verklaren.


Ann:

Vandaag eren we Demeter en Persephone om een periode van vruchtbaarheid en vernieuwing in te luiden.

Maar in de lente en de vroege zomer werden in het oude Griekenland niet alleen Demeter en Persephone geëerd. Ook Adonis, de mooie jongeman van leven en dood, kreeg een plaats in de seizoensvieringen. Volgens de mythe werd hij geboren uit Myrrha, een jonge vrouw die door de goden in een mirreboom werd veranderd. Toen Adonis werd geboren uit de stam van deze boom, werd hij meteen geliefd door zowel Aphrodite als Persephone.

Adonis bracht de helft van het jaar door met Aphrodite in de bovenwereld en de andere helft met Persephone in de onderwereld of ook een ander symbool voor de kringloop van het leven, het sterven, en de wedergeboorte van de natuur. Zijn dood en jaarlijkse terugkeer uit de onderwereld brachten verdriet, maar ook hoop en vernieuwing. In de lente keerde hij terug, en zijn aanwezigheid stond symbool voor jeugdige levenskracht, bloei en de passie van het leven.

Vandaag omarmen we dus niet alleen de vruchtbaarheid van het land en de terugkeer van het licht met Demeter en Persephone, maar ook de vreugde, schoonheid en vergankelijkheid van het leven die Adonis vertegenwoordigt. Zijn energie nodigt ons uit om ten volle te leven, te bloeien waar we staan, en tegelijk te beseffen dat elke bloei ook vergankelijk is en daardoor des te kostbaarder.


Inleiding

Steffie:

Welkom allemaal.

Vandaag vieren we Beltane, een van de vier grote vuurfeesten van het Keltisch jaarwiel. Oorspronkelijk was dit het feest van het begin van de zomer, het moment waarop het vee de weiden in ging en het groeiseizoen begon. Mensen sprongen samen met hun dieren tussen vreugdevuren door, als ritueel van zuivering, bescherming en vruchtbaarheid.

In latere tradities kreeg Beltane ook een meer spirituele betekenis: de sluier tussen werelden zou dunner zijn, de natuurgeesten actief, en de overgang naar de lichte helft van het jaar werd gevierd met bloemen, amuletten en dans.

We brengen vandaag ook eer aan de Griekse lentesymboliek, waar 1 mei – Protomagia – draait om de terugkeer van Persephone naar haar moeder Demeter. Dit mythische herenigen luidt het nieuwe groeiseizoen in, een tijd van bloei, overvloed en hernieuwing. Net zoals in het oude Griekenland vieren we dit vandaag buiten, omringd door bloemen en natuur.

+ Verhaal Demeter en Persephone

We nodigen ook de energie van Adonis uit, symbool voor jeugd, schoonheid en de vergankelijkheid van het leven. Zijn verhaal herinnert ons eraan hoe kostbaar bloei is, juist omdat ze tijdelijk is.

+ Verhaal Adonis

In dit ritueel gaan we ons focussen op vruchtbaarheid, groei, het vieren van het leven én het loslaten van wat niet langer dient, zodat we ten volle kunnen bloeien.

RITUEEL

Verwelkoming en reiniging

Deelnemers de plaats waar we de cirkel gaan vormen, laten betreden via het zuiden (onder tuinboog versierd met linten en bloemen).

  • 2 brandende tuinkaarsen vormen de ingang.
  • Met smudgestick benevelen 
  • Schaal met water om iedereen de kans te geven zich te reinigen (beetje water aan de handen of’t hoofd) of hiervoor de auraspray gebruiken?

(Deelnemers in wijzerzin de cirkel laten betreden)


Ann:

Welkom allen, vandaag staan we stil bij de vruchtbaarheid van Demeter, de voedende moeder, zij die de aarde laat bloeien. We staan ook stil bij de terugkeer van haar dochter Persephone, die uit de duisternis van de winter treedt en het licht omarmt.

Zoals Persephone uit de onderwereld stapt, zo stappen ook wij een nieuwe fase in, een tijd van groei, passie en overvloed. Zoals Demeter haar velden vult met koren en vruchten, zo mogen ook wij onze dromen wortel laten schieten en tot bloei brengen.

Net zoals Persephone keert ook Adonis, minnaar van Persephone in de onderwereld én de minnaar van Aphrodite in de bovenwereld,  jaarlijks terug naar het licht om er de liefde te bedrijven met zijn Aphrodite. 

Adonis,  symbool van de vurige lente, het mannelijke levensprincipe dat zich met liefde verbindt aan het vrouwelijke. De ontmoeting van Persephone en Adonis, dochter van de duisternis en zoon van het licht, is het alchemische huwelijk van vruchtbaarheid en levenskracht, van passie en harmonie.

Laten we deze cirkel openen met een zuiver hart, verbonden met de aarde onder ons en het licht boven ons.


Vuurvogel

Allen: 

Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.

Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.

Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit intens ritueel.

Open onze geest voor uw dimensies.

Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.

Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.

Schenk onze handen de gave van het magisch werk.

Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.

Blessed Be


Trekken van de cirkel 

Lies:

(neemt de hand van de persoon links en zo verder tot de cirkel getrokken is)

Van hand tot hand trek ik deze cirkel.

Van hand tot hand, van hart tot hart, trekken wij hier vandaag deze cirkel. Door onze innerlijke kracht zijn we met elkaar verbonden en klaar voor dit ritueel. 

Handen los


Allen:

Blessed be!


Verwelkomen van de spirits

Ann:

Lucht, element van het Oosten

Wachters van het Oosten

Wij nodigen u uit om aanwezig te zijn op ons ritueel

Lucht, brenger van de dageraad en 

van de frisse ochtendbries

Moge uw aanwezigheid ons vervullen met speelsheid en verwondering

Lucht, drager van onze woorden,

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Kaat:

Vuur, element uit het Zuiden

Wachters van het Zuiden

Wij nodigen u uit om aanwezig te zijn op ons ritueel

Vuur, brenger van moed, motivatie en zelfvertrouwen

De vlam die onze creativiteit aanwakkert en onze passie versterkt.

Vlam die ons beschermt en zuivert

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Lies:

Water, element uit het Westen,

Wachters uit het Westen

Wij nodigen u uit om aanwezig te zijn op ons ritueel

Water brenger van stromend, levengevend water.

Van de grootste oceaan tot de kleinste nevel.

Kern van onze gevoelens en vrouwelijke intuïtie

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Aaike:

Aarde, element van het Noorden

Wachters van het Noorden

Wij nodigen u uit om aanwezig te zijn op ons ritueel

Aarde brenger van orde,

Grote moeder, mama Gaia, moeder natuur

Aarde en lava, rotsen en bomen

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Steffie:

We groeten en verwelkomen de krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Steffie:

We groeten en verwelkomen de spirits van dit land waarop wij hier vandaag te gast zijn,

Wij zijn dankbaar dat wij deze heilige plek met u mogen delen tijdens deze Beltane-viering en nodigen u graag om samen met ons te vieren!

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Steffie:

We groeten en verwelkomen de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die nog na ons zullen komen. 

Wees welkom


Allen:

Wees Welkom!


Verwelkomen van Demeter, Persephone en Adonis

Aaike:

We verwelkomen:

Demeter, voedende moeder van het land, breng ons overvloed en bescherming.


Kaat:

Persephone, koningin van de onderwereld en brenger van de lente, leid ons in transformatie en groei.


Ann: 

Adonis, belichamer van de seizoenen en  van de cyclus leven/dood/leven; laat uw schoonheid en uw levenslust onze harten doen openbloeien.

 

Lies:

Moge hun aanwezigheid dit moment zegenen met vruchtbaarheid, kracht en liefdevolle transitie.


Alle Tuatha’s samen:

Gezegend zij Demeter. Gezegend zij Persephone. Gezegend zij Adonis. Gezegend zij het leven.


Magisch werk

Verloop:

  • uitleg zaadbom en blotevoetenpad
  • zaadbom maken
  • blotevoetenpad (met zaadbom)
  • kaars meenemen aan het einde van het pad
  • kaars aansteken aan het altaar
  • begeleider zijn bij voetenpad (optioneel) of sfeermuziek maken met aanwezige muziekinstrumenten (optioneel)

Deel 1: Zaadbom 

Kaat: 

De Vruchtbaarheid van Demeter -  Zaaien en Groeien:

Demeter, de godin van het graan en het nieuwe leven, is ontwaakt. Zij is de zachtheid van regen op jonge scheuten, het geritsel van koren in de wind, de warmte van zonlicht op pas ontkiemde grond. Zij is de moeder die geeft, voedt, troost en ons leert om vol vertrouwen te zaaien.

Vanavond, op de drempel van de zomer, eren wij haar overvloed. Zoals Demeter haar velden vult met bloemen en vruchten, zo mogen ook wij onze dromen laten wortelen en bloeien.

Daarom nemen we een of meerdere zaden. De zaadbom staat  voor een intentie, een wens, een zaadje dat we planten in de energie van de aarde.

Neem een moment om na te denken:

  • Wat wil je laten groeien in je leven?
  • Wat wil je loslaten, zodat er ruimte ontstaat voor iets nieuws?
  • Welke dankbaarheid wil je uiten naar Demeter?

In elkaar steken van een persoonlijke zaadbom: 

Een bloembom of zaadbom zoals veel mensen het noemen, is een rond pakketje bloemzaadjes, beschermd door klei en compost. Het enige wat je hoeft te doen, is jouw zaadbom op een plek werpen. Binnen no time heb jij die plek omgetoverd tot een vrolijke bloemenzee.

Bron: https://guerrillagardeners.nl/tips/bloembommen/ 

Nodig voor 1 bloembom:

  • handvol klei/compost mengsel
  • bloemenzaadjes
  • beetje chilipoeder (optioneel, houden vervelende beestjes weg, zo doet je zaadbom het beter)
  • heel klein beetje water

Misschien één of enkele soorten zaden per element (deelnemers voorstellen om hun eigen favoriete zaden mee te brengen):

Water:

  • Lupine (graag in vochtige grond, water affiniteit)
  • Aster (graag in licht-vochtige grond, emotie & herinnering)
  • Blauwe bloemenweide (blauw, golvende weide)

Vuur:

  • Papaver of klaproos (felrood, symbool van vuur en leven)
  • Zonnebloem (warmte, groot, krachtig, draait met de zon)
  • Middagbloemen (openen bij fel zonlicht, vuurenergie)

Lucht:

  • Lavendel (geurige, luchtige bloei, kalmerend)
  • Reukerwten (geur, sierlijke dansende, luchtige vorm)
  • Zomerbloemen (licht, speels, sierlijk of geurend)

Aarde:

  • Korenbloem (kracht, verbonden met aarde, stabiliteit)
  • Bosaardbei (stevige, diepe wortels, draagt vrucht)
  • Dhalia (wortels krachtig en diep, stabiliteit, verankering)

Roer alle droge ingrediënten door elkaar in de kom (of je handen?). Voeg dan langzaam druppelsgewijs water toe. Blijf roeren tot je merkt dat je mengsel aan elkaar blijft plakken. Maak het niet te nat.

Maak van balletjes van ongeveer 3 cm doorsnede.  Je kunt de zaadbom eventueel nog een klein beetje afplatten (zodat het een vliegende schotel wordt). Daardoor blijft het straks op de bestemming beter liggen.

Denk terwijl je over het pad wandelt en door de sluier van de onderwereld naar deze wereld treedt aan 1 of meerdere dingen die je zou willen zien bloeien, jouw intenties. 

Deelnemers nemen hun zaadbom met bloemenzaad mee op het pad. Als ze het pad dan bewandelen en aan hun intentie denken, zit die intentie ook in het bloemenzaad. Dat kunnen ze dan later ook effectief zaaien en zien bloeien.


Deel 2: Blotevoetenpad 

Lies: 

De Terugkeer van Persephone – Van Duisternis naar Licht 

“Persephone de koningin van de onderwereld, heeft haar reis door het duister voltooid. Ze heeft de koude stilte van de aarde gevoeld, het gewicht van de winter gedragen en de geheimen van de schaduw gekend. Maar nu, met Beltane, is het moment gekomen om opnieuw naar het licht te treden. Om het leven, de vreugde en de vruchtbaarheid van Gaia te omarmen.

Vandaag wandelen wij samen met haar. Geblinddoekt en met blote voeten zullen wij de belichaming zijn van Persephone en de weg uit de onderwereld voelen. Zij kon niet zien, alleen voelen, alleen vertrouwen. Onze voeten zullen de sporen van transformatie volgen, net zoals wij allemaal op ons eigen pad door duisternis en licht reizen.”

Wie het blotevoetenpad wil betreden, gaat voor de sluier (ingang van de luifel) staan en krijgt daar een blinddoek aan. De geblinddoekte persoon wordt door 1 of 2 personen langs het pad begeleid.

Op het einde mag de persoon die geblinddoekt was, een kaars meenemen om bij het altaar te laten branden en zo de terugkeer naar het licht extra kracht bij te zetten.

Mensen die het pad bewandeld hebben, kunnen daarna zelf iemand gaan begeleiden over het pad of een muziekinstrument ter hand nemen en sfeermuziek maken. 

Het pad zal bevatten:  mosselplaten, mos, water, schors, zand, gras, gedroogde bloemen, kippenveren, gezaagde houtschijven, modder (voetbadje en handdoeken voorzien!)

Iedereen gaat na afloop terug in cirkel staan voor slot, ogen gesloten. Hierdoor keert de ingetogenheid voor slot ook terug na drums.

Muziek: Keep Dreaming by Emma Stevens


Five years old at a wishing well

Just throwing pennies as a little girl

Wishing life was like a fairy tale

It only comes true if you never tell

Eighteen years still wondering

Still looking up, still believing

But I'm blowing dandelions against the wind

Does life always go like this?

So just keep on dreaming

One day you'll see

You can wish for the world, but still what'll be will be

It ain't always easy, ain't always smooth

Life ain't about whether you win or lose

And they say that dreams don't always come true, but that's okay

I'll keep dreaming anyway

Twenty-five, looking at the midnight sky

Watching shooting stars fly by

Wishing I'd find the perfect guy

I've learnt that love ain't easy to find

So just keep on dreaming

One day you'll see

You can wish for the world, but still what'll be will be

It ain't always easy, ain't always smooth

Life ain't about whether you win or lose

And they say that dreams don't always come true, but that's okay

I'll keep dreaming anyway

So just keep on dreaming

One day you'll see

You can wish for the world, but still what'll be will be

It ain't always easy, ain't always smooth

Life ain't about whether you win or lose

And they say that dreams don't always come true, but that's okay

I'll keep dreaming anyway

I'll keep dreaming everyday

Seventy candles on a birthday cake

Turns out life is what you make


Slot:

Steffie:

Vandaag hebben we Demeter geëerd, de voedende bron van leven en overvloed.

We hebben Persephone verwelkomd, die ons herinnert aan transformatie en innerlijke kracht.


Kaat:

En we hebben onszelf gevierd, onze dromen, onze levenskracht, ons vuur.

We hebben intenties geplant, paden bewandeld, en verbinding gevonden.

Tussen licht en duister, tussen moeder en dochter, tussen aarde en hemel.


Ann:

We hebben de terugkeer van Adonis naar het leven gevierd.

Gezien hoe de vurige bloei van het leven zich weer steeds opnieuw verbindt met de zachtheid van de liefde.

We hebben de harmonie ervaren van polariteit, rondom ons, in ons en in de ander.


Aaike:

Maar zoals elk ritueel een begin heeft, zo heeft het ook een einde.

De energie die we samen hebben gewekt,

laten we nu zachtjes terugstromen naar de aarde, waar zij verder mag groeien, bloeien, en leven.

In ons. Door ons.”

(Moment van stilte of gezamenlijk ademhalen om de energie te aarden.)


Lies:

Mogen we deze kracht meenemen in de dagen die komen.


Bedanking van de spirits

Ann:

Lucht, element van het oosten

Wachters van het oosten

Alles in ons is dankbaar voor uw aanwezigheid

Voor het ontvangen van inspiratie en creativiteit en de kracht van onze woorden.

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Kaat:

Vuur, element van het Zuiden

Wachters van het Zuiden

Alles in ons is dankbaar voor uw aanwezigheid

Voor de kracht van de zuiderse zomerzon, voor de vonk van het leven en transformatie, voor het licht en de warmte rond en in ons.

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Lies:

Water, element van het Westen

Wachters van het Westen

Alles in ons is dankbaar voor uw aanwezigheid

Voor het stromend, levend en gevend water. 

We hebben je kalme, koele, maar ook sterke en beschermende aanwezigheid mogen voelen.

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Aaike:

Aarde, element van het Noorden

Wachters van het Noorden

Alles in ons is dankbaar voor uw aanwezigheid

Grote moeder, mama Gaia, moeder natuur

Bedankt om uw energie vandaag met ons te delen en ons gegrond te houden tijdens dit ritueel

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Steffie:

krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons. 

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Krachten van de spirits van dit land waarop wij hier vandaag te gast zijn, Wij zijn dankbaar dat wij deze heilige plek met u mochten delen tijdens deze Beltane-viering.

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die nog na ons zullen komen. 

Bedankt en tot ziens


Allen: 

Bedankt en tot ziens!


Bedanking van de goden

Aaike:

Dank u, Demeter, voor uw voedende aanwezigheid.


Kaat:

Dank u, Persephone, voor uw licht en kracht.


Ann:

Dank u, Adonis, voor de levenslust die ons hart doet openbloeien.

Blessed Be


Steffie:

Dank u, leven, voor uw magie.


Alle Tuatha’s samen:

Gezegend zij Demeter. Gezegend zij de groei. Gezegend zij dit moment.


Openen van de cirkel

Lies:

“Van hand tot hand open ik deze cirkel”

Van hand tot hand en van hart tot hart openen wij nu onze cirkel. 

Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en ons in liefde omhullen.

Blessed be. 


Allen:

Blessed be


Cake & Wine 


Reacties

Populaire posts van deze blog

De heksenrunen

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De betekenis van de runen