Een gedicht (Imbolc)

Vorige week was het de Week van de Poëzie. Die Poëzieweek start zoals altijd op Gedichtendag, en loopt de hele laatste week van januari. Net te laat voor Imbolc dus, maar omdat dat het feest van Brigid is, de Keltische godin van de poëzie, werd ik daar toch door geïnspireerd om poëzie in het Imbolc-ritueel te smokkelen.

Een gedicht … het klinkt als iets dat moeilijk is, maar iedereen kan hier echt mee aan de slag! We maakten dus een poëtische versie van het klassiek Brigids kruis, waarbij we de zaadjes die we dit jaar in de lente willen planten verwoordden in een pachtig gedicht dat we tot het kruis vlochten.

De eerste stap is om na te denken wat die zaadjes precies zijn. Welke nieuwe dingen wil ik tot leven brengen in 2024? Wat wil ik koesteren en voeden om het dit jaar tot bloei te laten komen? Nadat ik daar even over had nagedacht, noteerde ik drie dingen:

  1. ENERGIE en PLEZIER
  2. NIEUWE DINGEN ONTDEKKEN
  3. LIEFDE en GEDRAGENHEID

Die drie dingen vertaalde ik in een 15-tal zinnen, die daarna op lange groene stroken papier werden geschreven in rode inkt. Die stroken werden vervolgens volledig ad random opgepikt om er een Brigids kruis van te maken. De volgorde van weven bepaalde de opbouw van het gedicht.

Nadat iedereen zijn kruis had gemaakt, lazen we onze gedichten voor alvorens ze doorheen het vuur van Brigid en Cailleach te halen. Wat een prachtige teksten!




GEDICHT


Laat mijn hart kloppen met het plezier van vanouds

Laat mij het pad onder mijn voeten zoeken en vinden

De lust van schoonheid

Laat mij zingen en brullen en lachen en liefhebben

Laat mij gezongen worden door zij die ik liefheb

Laat mij graag zien

Laat mij doen

De gedrevenheid van de jonge hond en de gemoedsrust van de oude

Laat mij de smaak van de lucht op mijn tong voelen en proeven

De inspiratie van het hart en van de harten rondom mij

Geef mij de grote ogen van verwondering van de eerste keer

De schaterlach van het kind die opborrelt in mijn keel

Schenk mij de vreugde van het zaaien

De speelsheid van het veulen

De aarzelende maar onbevreesde stappen op het onbekende pad



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam