Despacho ceremonie (covenbijeenkomst Hagazussa)
WAT IS EEN DESPACHO?
We maken ons in deze periode stilaan op voor de winter. Het laatste graan wordt binnengehaald, de mais geoogst, groenten ingemaakt en winterappelen in de kelder gelegd. De voorraden om een lange, koude winter door te komen worden aangelegd. De dag van vandaag staan we er nauwelijks nog bij stil, maar in vroeger dagen was de winter geen pretje. Overleven was enkel maar verzekerd door een goede oogst, met een geslaagde nieuwe start van het landbouwjaar in de lente. Die goede oogst kwam er door hard werken en de gulheid van moeder natuur. Dat is wel iets anders dan in januari fluitend naar de Albert Heijn trekken voor aardbeien uit Marokko š.Ons hele bestaan danken we aan de onvoorwaardelijke generositeit van moeder aarde. De herfst is dus de periode bij uitstek om even stil te staan en dankbaar te zijn voor wat ze voor ons betekent. Als we denken aan de natuur, dan denken we aan de eeuwigdurende cyclus van het leven: de wormen en bacteriĆ«n zorgen voor vruchtbare grond, de planten geven ons voedsel, de bomen zorgen voor zuurstof, dieren zorgen voor de nodige wol en leer om ons warm te kleden, enz. … Alles is onderling afhankelijk van elkaar. Denk maar aan de herintroductie van de wolven in Yellowstone. De komst van de wolven zorgde ervoor dat de natuur en de biodiversiteit daar spectaculair op vooruit gingen. Dat komt omdat elk schakeltje in de ketting even belangrijk is, iets dat wij soms wel eens vergeten. Volgens de inheemse volkeren uit Latijns-Amerika is alles levend en bezield met energie. Alles wat bezield is, leeft in relatie met elkaar, in een constant evenwicht van energie geven en ontvangen. Ze noemen dit Ayni.
Ayni gaat uit van een wederzijdse afhankelijkheid tussen de mens, de natuur en de spirits. Die afhankelijkheid brengt niet alleen evenwicht in de natuurlijke wereld, maar ook voor onszelf. Ze zorgt voor een gezonde relatie tussen het wereldse en het sacrale in ons leven. Onze gezondheid en welbevinden hangen af van dat evenwicht. Dat is zo voor ieder van ons persoonlijk, maar geldt ook op metaschaal. Zolang alles in evenwicht is, is moeder aarde – Pachamama – gul en genereus. Is er geen evenwicht, dan trekt ze haar zegeningen in en wordt ze soms zelfs vijandig: de oogst mislukt, een natuurramp zorgt voor chaos, enz. …De dag van vandaag leven we in een maatschappij waarin dat evenwicht sterk onder druk staat: we zijn gulzig en we nemen meer en meer zonder iets terug te geven en zonder zelfs dankbaar te zijn voor wat we krijgen. De schade die orkanen Harvey en Irma met zich mee hebben gebracht, de hittegolf in Zuid-Europa deze zomer, de klimaatverandering: voor de mensen van Latijns-Amerika is het duidelijk, Pachamama is boos en nog geen klein beetje.
Een heel specifieke despacho ceremonie is dus een ceremonie die enkel dient om Ayni in evenwicht te houden. Deze despacho’s zijn een uiting van dankbaarheid voor wat Pachamama ons elke dag opnieuw brengt. Zoals de Groenlandse sjamaan Angaangaq Angakkorsuaq zegt: we leven te veel in ons hoofd en te weinig in ons hart. We moeten de ceremonie terugbrengen in ons leven: we vergeten dankbaar te zijn voor wat is en dat te vieren. Een despacho ceremonie is precies dat: een feestje waarbij we een geschenk meebrengen voor Pachamama, een lekker cadeautje als uiting van diepe dankbaarheid. Dat feestje herinnert ons, westerlingen die onze band met de natuur vergeten zijn, aan de verbondenheid tussen alles in deze wereld: mensen, dieren, stenen, heilige plaatsen, spirits, … De despacho ceremonie zorgt ervoor dat we eventjes terugkeren naar die essentiĆ«le eenheid met alles wat bestaat, met de levende energie van het universum – Kawsay Pacha. We drukken er ons engagement mee uit naar de aarde: dat we voor haar zullen zorgen en dat we in alles wat we doen onze liefde en onze dankbaarheid voor haar willen tonen. We geven terug wat we elke dag opnieuw mogen ontvangen in ons leven. Met een despacho ceremonie slaan we een brug tussen onze wereld en de anderwereld om onze band te versterken en te verdiepen. De despacho zorgt voor een goede band - goede Ayni – met Pachamama en al haar manifestaties.
HOE MAAK JE EEN DESPACHO?
We beginnen met een groot stuk inpakpapier. Je kan kiezen voor een mooi patroon dat past bij de intentie die je in de despacho wil steken. Daarop leggen we een groot stuk wit vloeipapier, dat we in drie plooien langs Ć©Ć©n kant en nog eens in drie langs de andere kant, zodat we een soort van raster krijgen van negen vakken als we het papier terug openplooien. Dat is de basis voor de despacho.Vervolgens voegen we items toe, in patronen die passen bij het doel van de despacho en met de kosmos in zijn geheel. We maken eigenlijk een symbolische voorstelling van de intentie die achter de despacho zit. Het geheel wordt een soort van grote mandala. Denk aan de zandtekeningen van de Noord-amerikaanse indianen, die zijn hieraan verwant.
In welke volgorde je dingen toevoegt maakt niet zo veel uit zolang je de “orde” binnen de kosmos volgt. Dat betekent eerst planten, dan mineralen, dan dierlijke producten en dan de dingen die door de mens zijn gemaakt.
De basis vormen de zogenoemde quinto’s. Dat zijn combinaties van telkens drie bladeren (coca in Latijns-Amerika, in Europa doen we het met laurier of bladeren van inheemse bomen). De drie bladeren staan voor de drie niveau’s die we met onze despacho bewerken: de onderwereld, onze eigen wereld en de hemel. Die komen overeen met het onbewustzijn, het bewustzijn en het bovenbewuste. Met onze despacho richten we ons naar die drie niveau’s en die hebben elk een eigen gatekeeper. Vandaar drie bladeren in plaats van Ć©Ć©n. Je hoeft je niet te beperken tot drie: je kan extra bladeren gebruiken, vier voor de vier windrichtingen, zeven voor de chakra’s, … telkens een blad voor datgene waar je wil dat je gebed – want dat is de despacho eigenlijk – zich toe richt.
Bovenop de quinto’s komen ook altijd rode en witte bloemblaadjes: rood als symbool voor het bloed van de aarde, wit voor de aanwezigheid van de hemel. De bergen met hun altijd besneeuwde witte toppen worden gezien as het hoogste punt van de aarde, daar waar aarde en hemel elkaar raken – letterlijk en figuurlijk. Rood staat ook voor vrouwelijk en wit voor mannelijk.
De rest van de despacho wordt opgebouwd met granen, wierook, kruiden, bonen, mineralen, enz. … die je kiest in functie van het doel van je despacho. Staar je hier echter niet blind op. Het is niet zozeer wat je in de despacho steekt als wel de aandacht die je aan je despacho geeft en de oprechtheid van je intentie en dankbaarheid. Terwijl je de despacho opbouwt, focus je op de intentie van de despacho. Je blaast die met je levensadem in elk item dat je in de despacho steekt. Zo steek je de despacho niet alleen vol met energie, kracht en intentie, maar creĆ«er je meteen ook een band tussen de despacho en jezelf. Je schrijft er bij wijze van spreken de afzender op. Terwijl je dat aan het doen bent, zal de energie opbouwen tot je een bommetje van kracht hebt in de vorm van de despacho.
Tot slot wordt de despacho afgewerkt met bloemen, snoep en andere kleurrijke dingen die het geheel een feestelijke tint geven. Wat zeker in je despacho moet zitten is suiker of andere zoetigheden, daar houden de spirits van š. In het midden zit ook een schelp als symbool voor de baarmoeder van moeder aarde als je een despacho maakt voor Pacha Mama.
Vervolgens wordt de despacho dichtgevouwen aan de vier hoeken en dichtgebonden met koord of lint zonder het om te draaien. De buitenkant wordt verder versierd met bloemen en vervolgens geofferd aan de spirits voor wie je de despacho hebt gemaakt. Dat offeren kan door verbranding (traditioneel, met een snel resultaat), door het te begraven (met een traag resultaat) of mee te geven aan stromend water. De sjamanen gebruiken divinatietechieken om te achterhalen welke methode het meest geschikt is.
DESPACHO CEREMONIE
KLAARZETTEN VAN HET ALTAAR:
Wat hebben we nodig:
- Mooi inpakpapier en lint; om ons geschenk in te pakken. We kiezen voor papier en lint dat bij de gelegenheid past – kraftpapier en groen lint;
- Wit (vloei)papier;
- 1 pak suiker;
- Witte en rode bloemen;
- Een schelp;
- Laurierblaadjes (minstens 3 blaadjes per priesteres);
- Granen en snoepjes;
- Bloemen, groenten, stenen, mineralen, symbolen, enz. … die elk van ons meebrengt om in de despacho te steken;
- Wierook & rozemarijnwater;
- Een picknickdeken;
- Een kussen voor elke priesteres, om op te zitten;
- Witte kaarsjes (cfr. Verjaardagskaarsjes die je op een taart kan prikken): een kaarsje voor elke priesteres die meedoet;
- Elementenkaarsen;
- Drums & belletjes;
- Een vuurschaal en hout (buiten) om de despacho te verbranden.
De picknickdeken wordt op de grond gelegd. Het deken wordt zo gelegd dat de vier hoeken naar de vier windrichtingen wijzen. In het midden van de deken wordt een groot stuk inpakpapier gelegd, met daarop een stuk wit vloeipapier, waarop we onze despacho gaan opbouwen. In elke hoek wordt een elementenkaars gezet. De kussens liggen rond het vloeipapier zodat elke priesteres gemakkelijk aan de despacho kan, met de ingrediƫnten die ze wil toevoegen bij de hand. De laurierblaadjes worden in een keukenhanddoek gedaan. De rest van de ingrediƫnten staat binnen handbereik.
ZUIVERING
De priesteressen zuiveren zich met rozemarijnwater en wierook. Daarna zetten ze zich in een cirkel rond de despacho. Als alle vrouwen gezuiverd in de cirkel zitten, zwijgend, concentreert iedereen zich op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra tot beide energieĆ«n zich volledig hebben gemengd in hart- of zonnevlechtchakra.
Iedereen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.
Schenk onze handen de gave van het magisch werk.
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
MAKEN VAN EEN HEILIGE PLEK/VERWELKOMEN VAN DE SPIRITS
De sjamanen in Latijns-Amerika roepen de vier winden aan, en dat gaan wij nu ook doen, maar je kan dit doen zoals je altijd doet. Roep dus de goden en godinnen aan, krachtdieren, spirit guides, engelen, enz. ... als je daar zin in hebt. De priesteressen die een drum hebben, drummen zachtjes.
Hamamelis steekt de kaars in het zuiden aan:
Aan de winden van het Zuiden,
Grote Slang,
Wind uw kronkelende licht om ons heen,
Leer ons om het verleden van ons af te schudden zoals gij uw vel afschudt,
Leer ons om zachtjes op de aarde te lopen;
Leer ons de weg van de Schoonheid.
Verelna steekt de kaars in het westen aan:
Aan de winden van het Westen,
Moeder Jaguar,
Bescherm onze heilige plek, onze tempel,
Leer ons de weg van de vrede,
Leer ons uitmuntend te leven,
Toon ons de weg doorheen de dood.
Elenor steekt de kaars in het noorden aan:
Aan de winden van het Noorden,
Colibri,
Grootmoeders en grootvaders,
Ouden,
Kom en warm uw handen aan onze vuren,
Fluister naar ons in de wind,
Wij eren u, gij die voor ons zijt gekomen en gij die na ons zult komen,
kinderen van onze kinderen.
Bryd steekt de kaars in het oosten aan:
Aan de winden van het Oosten,
Grote Adelaar, Condor,
Kom naar ons uit het huis van de rijzende Zon,
Hou ons onder uw vleugels,
Toon ons de bergen waar wij enkel van durven dromen,
Leer ons om vleugel aan vleugel te vliegen met de Grote Geest.
Elenor:
Moeder Aarde, wij zijn hier samen gekomen op deze plek en op dit tijdstip voor het eren van al uw kinderen: stenen, planten, dieren, met vier benen of twee of geen, met vinnen, met pels, geschubd of gevederd, iedereen van onze grote familie.
Vader Zon, Grootmoeder Maan, Sterren,
Grote Geest, gij die gekend zijt onder duizend namen,
Onnoembare,
Danku om ons hier bij elkaar te brengen zodat we het Lied van het Leven kunnen zingen.
Bryd (neemt de hand van de priesteres links van haar, duimen naar links):
Van zuster tot zuster trek ik deze cirkel.
(vervolgens gaat de priesteres links verder tot de cirkel helemaal rond is)
Bryd:
Van zuster tot zuster, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres trekken wij hier vandaag onze cirkel, over de grenzen van ruimte en tijd en verbonden door onze innerlijke kracht, in de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder, weerspiegeld in onszelf en in onze Godinnen.
Blessed Be.
Allen:
Blessed be.
MAGISCH WERK: DESPACHO
We beginnen met het samenstellen van onze despacho. Tijdens het samenstellen van de verschillende lagen, wordt er gedrumd en gezongen. Alles wat in de despacho gaat, wordt met energie ingeblazen.
In het midden van de picknickdeken leggen we een groot vel inpakpapier. Daarop komt een stuk vloeipapier dat in negen vakken is gevouwen zodat we een raster zien waarop we kunnen bouwen.
In het middelste vakje maken we een cirkel van suiker, een letterlijk laagje liefde šen symbool voor het allerhoogste en heiligste. We tekenen met de suiker een cirkel – we maken vanavond een despacho vanwege onze coven en dus is dat symbool voor eenheid wel gepast – maar je zou evengoed een kruis kunnen tekenen, voor de vier windrichtingen, of een ander symbool. Of de suiker gewoon in een hoopje in het midden leggen, dat werkt ook. Wat de inspiratie van het moment zegt. Binnen die cirkel zetten we een schelp, als symbool voor de baarmoeder van Moeder Aarde.
Elke priesteres trekt drie laurierblaadjes uit de handdoek en houdt die in haar handen. Sluit je ogen en visualiseer jouw band met de aarde, en de dankbaarheid die je daarbij voelt. Met die bladeren maken we een cirkel in de despacho. Elke priesteres legt haar eigen blaadjes en spreekt haar dankbaarheid uit. De priesteressen die de windrichtingen hebben opgeroepen, nemen elk een trio bladeren en leggen die op de overeenkomstige plaatsen in de despacho terwijl ze hun dankbaarheid uitspreken.
Vervolgens wordt de despacho opgebouwd met wat de priesteressen hebben meegebracht: granen, bladeren, kruiden, bessen, bloemen, chocolade, snoepjes, hartjes, sterretjes, speelgeld, takjes, stenen, …. Elkeen werkt om de beurt een stukje verder aan de mandala, tot we een prachtig geheel hebben. Bij elk item dat in de despacho gaat, wordt luidop dankbaarheid uitgesproken en de reden waarom dit item in de despacho gaat, als een klein gebedje, die intentie wordt erin geblazen en vervolgens wordt het item in de despacho mandala geplaatst. Op het einde wordt een stuk ossewit in de despacho gedaan, zodat hij achteraf ook goed brandt.
We maken tot slot nog Ć©Ć©n extra quinto. Bryd neemt de quinto en vertelt wat ze volgend jaar graag zou verwelkomen in de coven: samenhorigheid, inspiratie, …. En hoe dankbaar ze daarvoor zou zijn. Dan blaast ze de energie in de quinto en geeft die door aan de priesteres links van haar. Die doet hetzelfde en blaast haar wens voor de coven in de quinto.
Allen (elke keer als de quinto wordt doorgegeven):
Pachamama, vervul de dromen van onze coven.
Dan werken we de despacho finaal af met rode en witte bloemen. De cirkel is nu doortrokken van kracht (er is onophoudelijk zachtjes gedrumd).
Iedereen sluit de ogen en opent de handen boven de despacho, om de zegening van de despacho te krijgen. Luister naar eventuele boodschappen die je zou kunnen ontvangen. Als je nog iets extra wil vragen aan Pacha Mama, dan is het nu het moment, maar vergeet niet dat dit vooral een ceremonie is van dankbaarheid en geschenken geven, niet van ontvangen.
Bryd:
Danku, Moeder Aarde, Pacha Mama, voor uw generositeit en uw geschenken van overvloed die wij elk jaar opnieuw mogen ontvangen. Wij danken u voor wat we dit jaar mochten oogsten en voor de oogst die gij ons volgens jaar zeker te beurt laat vallen. Dankuwel voor alles.
We plooien nu het vloeipapier dicht aan de hoeken zodat de hoeken elkaar overlappen, tot een vierkant, en pakken het in met het inpakpapier. We doen er een lint om zonder de despacho om te draaien en versieren ons pakje verder met bloemen. Nu is hij klaar.
De despacho wordt nu verbrand in de vuurschaal die buiten klaar staat (dat kan eventueel ook wat later als het weer het niet toelaat). We kijken niet naar de vlammen tot onze despacho is verbrand. Dat symboliseert dat we de uitkomst in de handen van Pachamama leggen, wat zij ook beslist, en dat we alles wat we met onze despacho hebben weggeschonken ook effectief loslaten.
AFSLUITEN VAN HET RITUEEL EN OPENEN VAN DE CIRKEL
Allen:
Van zuster tot zuster open ik deze cirkel
Bryd:
Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres, van zuster tot zuster openen wij
nu onze cirkel.
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg, maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden.
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en ons in liefde omhullen.
Blessed be
Allen:
Blessed be.
CAKE & WINE
Buffetje met wat alle priesteressen hebben meegebracht.
Bronnen:
http://lissarankin.com/how-to-perform-a-despacho-ceremony
http://www.qoya.love/despacho-ceremony1/
http://alexstark.com/despacho-ceremonies/
Reacties