De Rite van Haar Heilige Vuren (RAT)

Al sinds 2009 wordt er elk jaar tijdens de volle maan van de maand mei een RAT ritueel georganiseerd om de Griekse godin Hekate te eren. Hekate is de oeroude godin van het kruispunt waar alle wegen naartoe komen en vertrekken. Ze heeft de sleutels van het universum en alle kennis van het universum en het is zij die daar toegang toe kan geven. Sommigen zien in haar het archetype van de heks – het oude maar machtige wijf – maar ik zie haar als een jonge vrouw die zelfverzekerd is omdat zij zichzelf en de wereld(en) waarin ze zich beweegt perfect kent. Ze is de machtigste onder de godinnen en heeft dus van niemand lessen te krijgen.

Dat beeld van het oude vrouwtje heeft een negatieve conotatie terwijl we bij een mooie jonge vrouw eerder positief denken. Toch kan Hekate allebei zijn. Ze kent haar weg zowel in het licht als in het duister. Maar ze is geen “duistere” godin, in tegendeel.

De basis van het Rites of Her Sacred Fires ritueel ligt bij Sorita d’Este, de Britse priesteres van Hekate die aan de wieg stond van de Hekate Covenant. Dat is een organisatie die de verering van Hekate levend wil houden en één van de dingen die ze daarvoor doen is het organiseren van de Rit rutueel wereldwijd.

Over de hele wereld voeren heksen tijdens de volle maan van mei het ritueel uit als eerbetoon aan Hekate. Ze doen dat in groep – zoals wij al een paar keer hebben gedaan – of gewoon solitair. Dit jaar komen we door omstandigheden niet samen op de volle maan. Het wordt dus een klassieke RAT.


Klaar zetten van het altaar 
Kies een plek waar je niet wordt gestoord en maak daar je altaar klaar voor Hekate.
Op het altaar van Hekate staat:

  • een witte kaars en lucifers om ze aan te steken. Kan je geen kaarsen branden, gebruik dan een lamp of iets anders dat kan dienst doen als devotioneel vuur.
  • Theelichtjes voor elk van de vier windrichtingen;
  • Een theelichtje voor de spirits van de voorouders en voor de spirits van het huis waarin je het ritueel doet;
  • Een godinnenbeeld van Hekate en als dat er niet is een zwarte kaars voor de godin.
  • Wierook (je kan misschien een speciale wierookmengeling voor Hekate maken: 1 soeplepel kopalhars, 1 soeplepel geplette lavendel, 5 druppeltjes cypresolie, 1 druppeltje patchouli-olie, een snuifje safraan).
  • Smudge, palo santo, … zoals je zelf wil, om jezelf te zuiveren

Alle items op het altaar zijn gezuiverd en gewijd met lavendelolie.

Zuivering en wijding 
Zet jezelf voor je altaar. Zuiver jezelf met de smudge. Concentreer je op het openen van je chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra. 

Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo word ik nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen me en zuiver me.
Hemelvader, laat uw stralen me wijden en maak me klaar voor dit ritueel.
Open mijn geest voor uw dimensies.
Laat mijn lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat mijn hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.
Schenk mijn handen de gave van het magisch werk.
Laat mijn voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.

Maken van een heilige plek & verwelkomen van de spirits
Laat de energie nog steeds binnenstromen, van boven naar beneden via je hoofd en je kruinchakra en van beneden naar boven via je voeten en je wortelchakra. Zie hoe beide energiestromen zich mengen ter hoogte van je zonnevlecht en hoe een bol van energie rondom je wordt gevormd. Deze cocon van bescherming houdt je veilig en beschermd. 

Steek de theelichtjes in de vier windrichtingen aan, samen met het theelichtje voor de spirits van de voorouders en voor de spirits van het huis. 

Gegroet, spirits van dit land en van dit huis, spirits van Lucht, Vuur, Water en Aarde, spirits van mijn voorouders. Onze band is oud en krachtig. Heil en welkom.

Verwelkoming van de godin – Rite van het Hekates heilige vuur 
Maak het jezelf comfortabel, adem diep en vind een balanspunt, een balans tussen lichaam, geest en ziel, zodat je jezelf met trots en schoonheid aan de wereld toont. Adem diep en vind je stem, de stem waarmee je woorden van ware en pure intentie zult spreken. Adem diep en roep de vrijheid in je hart op, zodat je jezelf kunt uiten met de zuiverheid van intentie en met de kracht van verlangen. 

Houd beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen). Houd nu je duimen in beide handen (als vuisten) en hef beide armen naar de hemel. 
Open beide handen; je linkerhand met de handpalm naar boven, laat je rechterhand met de handpalm naar beneden zakken, en roep de Godin aan. 

Ik roep U aan, Hekate, Vrouwe van de Hemel, van de Aarde en van de Zee,
Bij Uw Mysteriën van Nacht en Dag,
Bij het licht van de Maan en de schaduw van de Zon.

Ik roep U aan, Hekate, Vrouwe van Leven, Dood en Wedergeboorte,
Drievoudige Vrouwe van de drie wegen,
Verschijn nu vanuit het Schaduwrijk om mijn ziel te voeden en mijn geest te verlichten.

Ik roep U aan, Hekate, sleuteldragende Vrouwe van in de nacht dwalende Zielen,
Om Uw wijsheid van voorbij de sterren te onthullen,
Om Uw sterrenvuur van daartussen neer te laten dalen.

Ik roep U aan, Hekate, Schepster van Licht, Godin van de Schaduwrijken, Lichtdragende Koningin,
Fluister nu uw Geheimen.
Vuurbrengster, Aardse Vrouwe, Koningin van de Hemel!

Hef beide handen met de handpalmen naar boven richting de hemel (drie hartslagen) en raak dan de grond aan met de handpalmen naar beneden. 

Kijk naar de kaars voor je en bereid je voor om die aan te steken. Haal drie keer diep adem en laat je zintuigen ontwaken. 

Hekate, metgezel en gids van de Mysteriën,
Ik ontsteek dit Heilige Vuur om U te eren
(Steek de witte kaars aan) 
Het licht verbindt de sterren en stenen, de hemel en de aarde,
Met dit vuur uit ik mijn verlangen om meer inzicht in Uw Mysteriën te krijgen,

Askei Kataskei Erōn Oreōn Iōr Mega Samnyēr Baui
(drie keer)
Phobantia Semnē,

Grote Hekate, Gij die het Web van de Sterren spint en regeert over de Spiraal des Levens,
Leid mij naar wegen van begrip, van Kruispunt naar Kruispunt,
De Fakkeldragers en Sleuteldragers van uw Mysteriën zullen elkaar altijd vinden.

Ga nu zitten en kijk naar het vlammetje van je kaars. Zie de vlam flikkeren en dansen, focus op de verschillende kleuren in de vlam, het geel en rood, het blauw en wit, en het zwart. Sluit dan je ogen en ontspan. Zoek een comfortabel ademritme.  

Zie jezelf zitten in deze ruimte. Hou dit beeld vast voor je geestesoog zodat je jezelf duidelijk en helder kan zien terwijl je hier in deze ruimte zit. Wees jezelf bewust van de muren rond je, de vloer onder je en het plafond boven je. Terwijl je jezelf ziet zitten, zie je witte mist die de kamer binnen begint te rollen. De mist wordt dikker en dikker tot overal om je heen witte mist hangt. Je bent volledig omringd door witte mist. 

Als de mist optrekt, zie je dat je op een kruispunt staat. Boven het kruispunt hangt een grote volle maan die het kruispunt hult in fel wit licht. In het midden van het kruispunt staat de prachtige verschijning van Hekate. Ze draagt een simpele witte tuniek en heeft een zilveren band in haar haar, dat glinstert van de diamanten die stralen als sterren. Misschien zijn het ook wel sterren. Een gordel met een ring sleutels hangt rond haar middel. Aan haar voeten ligt een enorme hond met drie koppen te hijgen met zijn tong uit alle drie zijn bekken. 

Hekate kijkt je glimlachend aan en wenkt je dichterbij te komen. Je loopt naar haar toe. De hond heft zijn drie koppen op en kijkt je geïnteresseerd aan. Zijn ogen gloeien rood op. 

De godin zet een stap naar je toe en neemt je hand. Met haar vinger tekent ze een symbool in de palm van je hand. Je ziet hoe het symbool zwart aftekent tegen je huid. Het kriebelt maar het doet geen pijn. Misschien heeft de godin nog een boodschap voor je, of meer uitleg bij het symbool in je hand… 

Dan buigt de godin zich naar je toe. Ze legt haar handen op je slapen en kust je zachtjes op je voorhoofd.  Dan draait ze zich om en loopt weg, zonder eenmaal om te kijken. De hond staat recht, rekt zich uit, en loopt achter haar aan. Je ziet hoe de godin haar hand op één van zijn koppen legt en hem liefdevol streelt. Dan verdwijnen ze in de mist die weer is komen opzetten. 

De mist wordt dikker en dikker, tot je helemaal omring bent met dikke, witte mist. Je kan het kruispunt niet meer zien. Overal om je heen zie je alleen maar witte mist. Als de mist terug optrekt, zie je de muren rond je, het plafond boven je en de vloer onder je. Je wordt je opnieuw bewust van jezelf in deze ruimte. Open je ogen als je er klaar voor bent. Noteer je ervaringen in je magisch dagboek. 

Bedanken van de godin 

Grote godin,
Ik verban de sporen van twijfel uit mijn geest, vervuld als ik ben van de stilte en de warmte van ons verbond.
Ik voel Uw gouden glans in mijn hart en de glorie van uw wijsheid en kennis op mijn voorhoofd.
Ik leer van Uw Mysteriën.

Doof de vlam, en plaats dan beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen). 
Open je handpalmen en strek je armen richting de hemel, en dan naar beneden en raak de Aarde aan. 

Bedanken van de spirits

Danku, spirits van dit land en van dit huis, spirits van Lucht, Vuur, Water en Aarde, spirits van mijn voorouders. Danku voor uw aanwezigheid hier vanavond. Tot wij elkaar opnieuw weerzien wens ik u heil en vaarwel.

Bron: http://hekatecovenant.com/rite-of-her-sacred-fires/rite-in-translation/dutch/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam