De vuursalamander

Sorita d’Este is super enthousiast als het over Hekate gaat, de godin van het kruispunt. Ik heb haar workshop rond Hekate als allereerste geprogrammeerd op PaGE2016. Het kruispunt staat immers niet alleen letterlijk voor een kruispunt, maar ook een figuurlijk kruispunt waar verschillende mensen, culturen, religies en tradities elkaar kruisen, ontmoeten en ook kruisbestuiven.

Nadat ze ons een heleboel heeft verteld over de godin, doen we de lichten uit, steken  de (nep)kaarsen en de wierook aan en neemt ze ons mee in een klein ritueel voor Hekate.

We sluiten onze ogen en ademen diep in en uit. Heel langzaam gaat onze adem, onze longen in en dan weer uit. Mijn adem is een klein vuurslangetje dat naar binnen glipt als ik inadem en weer naar buiten komt als ik uitadem. Elke keer als ik uitadem zie ik dat hij groter is geworden. Als ik inadem voel ik hoe hij door heel mijn lijf kronkelt met zijn vuurtongen en als ik uitadem is hij weer groter geworden. Hij ziet er een beetje uit als de klassieke vuurvogel, met vlammen rond zijn hele lijfje, maar dan een gouden slang in plaats van een gouden vogel. Hoe langzamer mijn adem uiteindelijk gaat, hoe groter hij wordt.


Sorita vraagt ons om de vuurslang naar onze hand of arm te laten komen en daar te laten rusten. Mijn slang komt tot stilstand op mijn arm. Hij verstilt en zijn vlammen doven. Nu ziet hij er uit als een gele hagedis, met stekels op zijn kop die heen en weer bewegen als hij schichtig zijn kopje heen en weer beweegt en dan weer doodstil blijft zitten, als een gele minileguaan. Nu pas besef ik wat ik zie (niet echt slim van mij, ik weet het :-)): een vuursalamander!


Als we het geschenk van Hekate hebben gekregen, zegt Sorita, laat hem dan naar het midden van onze cirkel lopen om een web van vuur te maken. Dat geschenk is de vuursalamander, besef ik. Het beest springt van mijn arm, loopt naar het midden van de cirkel en spurt dan weer terug naar mijn arm. Ik moet denken aan het ritueel van verbintenis dat we met Arcadia soms doen en het vuurwiel dat ons dan allemaal verbindt. Het ziet er net hetzelfde uit als het web van vuur dat kriskras tussen ons ligt en ons hier in deze cirkel met elkaar verbindt.

Als we het dier willen houden, dan moeten we Hekate daarvoor bedanken en misschien mag hij dan blijven. Ik zie de godin staan. Ze steekt haar hand uit en wuift met haar hand in mijn richting en in de richting van de salamander. Die springt in mij en spurt meteen naar mijn buik. Hij heeft weer vlam gevat en draait zich in een cirkel, als een hond die gaat liggen, comfortabel in mijn zonnevlecht! :-) Hij legt zijn kop neer en gaat liggen soezen.

Als de slang of de hagedis zich comfortabel in mijn buik heeft genesteld, vraagt Sorita ons om na te denken over de verschillende aspecten van Hekate: kruispunten, de gids in de onderwereld, enz. ... Ik zie meteen het kruispunt van Brigandhu, met de grote rechtopstaande steen met het rode labyrinth erop, maar deze keer brandt er een cirkel va vuur rond de steen. De vlammen blijven laag bij de grond en ik weet dat ik me er niet aan zal branden. Het ziet er echt graaf uit.

Sorita begint te chanten en al gauw doen we allemaal mee, half zingend, haf reciterend:

Hekate, Hekate, Hekate,
Dark mother,
You walk with me like no other,
Dark mother.

Op een bepaald moment heft Hekate haar hand op, als teken dat het genoeg is. Ik stop, de rest gaat nog even verder en stopt dan ook.

We mogen nog een vraag stellen zegt Sorita. Dat vind ik altijd een moeilijke, dus ik moet even nadenken alvorens ik een vraag heb die ik luidop zou kunnen stellen. Ik denk erover om te vragen wat de band is tussen Brigandhu en Hekate, aangezien Hekate hier aan het vuur en het kruispunt van Brigandhu staat en die laatste bepaald geen beste vriendinnen is met sommige andere godinnen. Blijkbaar kan ze Hekate dus wel hebben, en niet alleen maar omdat het moet. Je ziet het antwoord in je geest, zegt Sorita. Het enige dat ik zie is een groot vuur. Tja, eigenlijk kon ik het wel weten want het is een gigantische open deur: beide godinnen zijn vuurgodinnen :-)

Het hele weekend lang kan ik de vuursalamander voelen in mijn buik als hij even beweegt, net zoals katten wel eens durven stuiptrekken als ze slapen :-) Als ik na PaGE2016 naar huis rijdt, wordt hij even wakker om zich weer lekker op te rollen en opnieuw verder te dommelen. Ik heb een nieuw huisdier.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam