I'm a witch and proud of it
Ik weet niet wat het is, maar de laatste week word ik links
en rechts om de oren geslagen met de heksenvervolgingen. Het begon met een
documentaire over de heksenvervolgingen in Groot-Brittannië op BBC Vier. In
tegenstelling tot wat vele mensen denken, gebeurden die niet in de middeleeuwen
maar in de zestiende en zeventiende eeuw. De duistere middeleeuwen bleken voor
heksen zo duister nog niet. Het was pas vanaf de Renaissance dat ze veelvuldig
voorkwamen en dan vooral in streken die onder invloed stonden van het
protestantisme. In katholieke landen zoals Frankrijk, Spanje en Italië kwamen
heksenprocessen nauwelijks voor. De protestanten vonden dat God tijdens de
schepping de macht van Satan in zijn grote plan had betrokken en dat de mens
zich daar geen vragen bij moest stellen maar enkel geduldig lijden onder het
kwaad en vertrouwen hebben in God.
In de BBC documentaire ging het uiteraard over de
heksenvervolgingen in Groot-Brittannië. In tegenstelling tot wat je zou
verwachten, begonnen de heksenvervolgingen daar in het katholieke Schotland, onder
de Schotse koning Jacobus VI. Jacobus,
de zoon van de katholieke Schotse koningin Mary die in gevangenschap werd
terechtgesteld, kreeg een nauwgezette protestantste opvoeding, uit angst dat er
opnieuw een katholieke koning op de Schotse troon zou komen te zitten. Jacobus leefde
in een tijd waarin het katholicisme en het protestanisme zwaar met elkaar in de
clinch lagen. Protestanten beschouwden katholieken als des duivels, een sfeer
waarin angst en haat voor die onbekende ander gemakkelijk konden ontvlammen.
Veel was er niet nodig.
Toen de Schotse koning naar Denemarken voer om daar zijn (protestantse)
Deense bruid Anna te gaan halen en op de terugweg in een zware storm terecht
kwam, was hij er van overtuigd dat heksen het op hem gemunt hadden. Jacobus was
ervan overtuigd dat overal heksen en demonen werkten. Die overtuiging bracht
hij mee uit het protestantse Denemarken. De rest is geschiedenis. Schotse vrouwen
die net iets anders waren dan anders omdat ze weduwe waren, alleenstaand,
vroedvrouw of gewoon gebruik maakten van typische elementen uit het volksgeloof,
konden maar beter opletten.
De heksen van North Berwick ontmoeten de duivel in de tuin van de
kerk, uit een pamflet van die tijd “Newes From Scotland” (1590)
|
Jacobus woonde de eerste heksenprocessen zelf bij en deed
zelf de ondervragingen. Jacobus was een intellectueel en geletterd man, één van
de meest intellectuele die ooit op de Engelse troon hebben gezeten. Hij schreef
verschillende boeken en de gekende “King James” bijbelvertaling werd
gepubliceerd onder zijn toezicht. Op basis van die eerste heksenprocessen schreef
hij in 1597 zelf een handboek, een soort van leidraad die kon gebruikt worden
bij toekomstige gevallen, de Daemonologie. Tot zeventig jaar later werd dit
handboek nog gebruikt als leidraad om duizenden onschuldige Schotse en Engelse
mannen en vrouwen te berechten en ter dood te veroordelen. Toen Elisabeth I van
Engeland in 1603 zonder kinderen stierf, werd Jacobus ook koning van Engeland
en Ierland, Jacobus I, en breidde hij zijn heksenwaan uit naar Engeland, waar
de heksenvervolgingen onverminderd doorgingen tot lang na zijn dood.
Eergisteren nam ik eindelijk deel twee van de Allerzielen-trilogie van Deborah
Harkness ter hand, een klepper die al maanden op me ligt te wachten. De
trilogie speelt in onze tijd, maar een groot deel van boek twee vindt plaats in
het Elizabethaanse Londen en verwijst soms expliciet naar de heksenvervolgingen
in Schotland, die toen in full swing waren. En vandaag lees ik een heel
interessante bespreking van The Daylight Gate, het nieuwste boek van Jeanette
Winterson, waarin de rijke en zelfstandige Alice Nutter in 1612 de verdediging
opneemt van twee vermeende heksen en daardoor zelf het etiket van heks opgeplakt
krijgt.
Ik vraag me af waarom het me plots opvalt en waarom het me
nu plots raakt. Misschien gaat het om het feit dat het gaat om het
onvermijdelijke in de hele geschiedenis van de heksenvervolgingen. Het maakte
niet uit wie je was en wie je kende, als je een (vermeende) heks was, dan had
je geen enkele kans het te redden. Je kon enkel met opgeheven hoofd ten onder
gaan. Gelukkig leven we niet meer in de zestiende eeuw, al is het nog niet zo
verschrikkelijk lang geleden dat het laatste officiële heksenproces in Europa
plaats vond (Polen, 1792).
Deze week zag ik op Facebook een beeldje van een pentagram met
de tekst “I’m a witch and proud of it”. Als je niet beschaamd was om toe te
geven dat je een heks bent, dan was het de bedoeling dat je het beeldje op je
tijdlijn publiceerde. Heel even heb ik geaarzeld, maar dan heb ik toch beslist
om het niet te doen. Het is niet dat ik verberg waar ik mee bezig ben, maar ik
hang het nu ook weer niet aan de grote klok. Ook al is wicca in Groot-Brittannië
en de Verenigde Staten erkend als een officiële religie, toch denk ik dat veel
mensen nog steeds raar kijken bij de vermelding van het woord “heks”. Hoe je
het draait of keert, het woord heeft een negatieve bijklank, al vind ik dat wel
relatief. Bovendien vind ik het zelf een goede zaak dat religie geen belang
heeft als het gaat om vriendschap en vertrouwen. Nogal veel mensen die fier het
beeldje op hun tijdlijn posten zijn de eersten om karaktermoord te plegen op de
paus. Zo’n gebrek aan wederzijds respect vind ik stuitend. Ik moet niet persé
weten welke godsdienst je aanhangt en van mij mag je gerust je matje uitrollen
en door de knieën gaan, zolang je mij maar niet verplicht om mee te doen. Dat
is de vrijheid waarvan al die mannen en vrouwen de consequenties hebben
gedragen toen ze op het schavot of op de brandstapel stonden en ik ben niet van
plan die op te geven.
Reacties