Wasdraadfris

Deze morgen zat ik te zwoegen op een budget voor de VRT terwijl ik met één oor aan het luisteren was naar Radio 1. Ik zet meestal de radio op als muzikaal behang, maar deze keer spitsten mijn oren zich vanzelf toen ik plots de naam van Ecover opving. Bij Peeters en Pichal, het consumentenprogramma van Radio 1, werden de resultaten bekend gemaakt van een test die de Universiteit van Antwerpen had uitgevoerd in opdracht van de programmamakers. Hoe zat het met de bio-afbreekbaarheid en met de toxiciteit van zowel ecologische als gewone wasmiddelen en zijn wasmiddelen die zich 'ecologisch' noemen echt beter dan 'gewone wasmiddelen' of niet?

Ik ben niet zo merkbewust behalve voor een aantal welbepaalde dingen zoals minarine (dat moet Vitelma zijn), Nutella (de beste choco van de wereld :-)) en kinnekessuiker van Candico. Ook Ecover is zo'n merk dat met stip op één staat. Handzeep, afwasmachinetabletten, toileteend, afwasmiddel, ... het komt allemaal uit de groene fabriek in Westmalle.

De studie van Peeters en Pichal onderzocht de biologische afbreekbaarheid en de giftigheid voor het waterleven van een vijftal wasmiddelen. Daaruit bleek volgens de programmamakers dat een ecologisch wasmiddel - lees tussen de lijnen "een product van Ecover" - even giftig en even slecht afbreekbaar is als een conventioneel product. Hoezo? Ecover even giftig?

 De woordvoerder van het bedrijf ging hier niet mee akkoord. Niet alleen gebruikt het bedrijf al dertig jaar overwegend plantaardige grondstoffen, maar die grondstoffen moeten ook hernieuwbaar, volledig en snel biologisch afbreekbaar zijn en een lage giftigheidsgraad hebben voor het waterleven. Bovendien kiest Ecover zijn leveranciers zeer bewust. Ze moeten passen binnen het ecologische concept van Ecover. Leveranciers die niet voldoen worden geschrapt. Wat voor nut heeft het om een streng gecontroleerd ecologisch product op de markt te brengen waarvan de grondstoffen diezelfde controle niet zouden doorstaan ...

Ecover kiest ook bewust voor geconcentreerde wasmiddelen omdat die extra ecologische voordelen hebben, zoals minder verpakking en minder transport.

Het bedrijf toetst haar producten en productieproces voortdurend af aan wat het zelf "het diamant-model" noemt, een manier om de impact van de totale levenscyclus van de Ecover-producten te berekenen, van de levering van de ingrediënten tot de opname ervan in de watercyclus en de complete afbraak van het eindproduct.

"Wij doen wat we zeggen en zeggen wat we doen," las ik op het forum van Peeters en Pichal. Baat het niet, schaadt het niet, dacht ik zelf, en schreef meteen een nieuwe groene toileteend op mijn boodschappenlijstje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam